Keski-ikäinen: varaudutko eläkeikään säästämällä jo nyt?
Jos eläkejärjestelmä romahtaa ja Kela ei maksa edes takuueläkkeitä. Joko olet alkanut säästämään eläkkeelle? Itse laitan säästöön pienistä tuloistani 300-400e/kk.
Kommentit (684)
Minä olen säästänyt eläkeaikaa silmällä pitäen n.5 vuotta eli siitä asti kun olin 35vuotias. Säästötilille menee nyt vain 40e kuussa, mutta nostan summaa sitten kun menot vähenevät. Nyt elämme vielä pikkulapsiaika yhden huoltajan taloudessa. Mutta joka tapauksessa säästän edes jotain. Eläkkeeni tulee olemaan pieni ellei olematon (koska työskentelen matalapalkka-alalla) ja eläkeikäkin nousee koko ajan. Pitäisi työskennellä varmasti yli 70vuotiaaksi että saisi täyden eläkkeen.
Todellakin
Maksan asuntolainaa reippaalla tahdilla ja no, ylipäätään helsinkiläinen asunto on ihan mukava vanhuudenturva. Rahastoihin säästän tällä hetkellä 250€/kk.
Inflaatio tulee syömään ison osan säästöistä lähivuosina jos tätä hulluutta saada loppumaan.
Unohtakaa nyt ne rahastot, koska vuotuiset kulut juoksee, oli rahaston tuotto mikä tahansa. Osakepoiminta kannattaa. Ei muuta kuin ostat niitä, joiden nousupotentiaali on suurin (Aspocomp +55%, Tulikivi +51% ja Martela +51%) ja myyt niitä, joiden laskupotentiaali on suurin (Fortum -31%, Kone -21%, Nokian Renkaat -19%, Qt -18%, Finnair -18% ja Harvia -15%). Yleensähän ihmiset tarttuvat putoaviin puukkoihin, eli niihin laskeviin osakkeisiin, mikä on väärin. Kannattaa ostaa osakkeita, millä on korkein nousupotentialia.
Kyllä säästän, pari sijoitusasuntoakin löytyy josta vielä velkaa, oma asunto velaton, ei tarvetta muuttaa tästä enää minnekään. Tarkoitus olisi, että viimeistään 60-vuotiaana voisi alkaa tekemään kevennettyä viikkoa vaikka 60% työaikaa tms.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä säästän, pari sijoitusasuntoakin löytyy josta vielä velkaa, oma asunto velaton, ei tarvetta muuttaa tästä enää minnekään. Tarkoitus olisi, että viimeistään 60-vuotiaana voisi alkaa tekemään kevennettyä viikkoa vaikka 60% työaikaa tms.
Sittenkö se elämä alkaa? Seksiin enää kykene.kroppa ei enään kanna jne.
Vierailija kirjoitti:
Unohtakaa nyt ne rahastot, koska vuotuiset kulut juoksee, oli rahaston tuotto mikä tahansa. Osakepoiminta kannattaa. Ei muuta kuin ostat niitä, joiden nousupotentiaali on suurin (Aspocomp +55%, Tulikivi +51% ja Martela +51%) ja myyt niitä, joiden laskupotentiaali on suurin (Fortum -31%, Kone -21%, Nokian Renkaat -19%, Qt -18%, Finnair -18% ja Harvia -15%). Yleensähän ihmiset tarttuvat putoaviin puukkoihin, eli niihin laskeviin osakkeisiin, mikä on väärin. Kannattaa ostaa osakkeita, millä on korkein nousupotentialia.
Timo voi olla oikeassa.
Timo voi olla väärässä.
Kumpaa veikkaisi?
Pari vuotta sitten aloin huvikseni ostamaan huutokaupoista satunnaisesti kultakoruja. Muutamasta kympista max. sataseen kerralla. Nyt kullan hinta sillä tasolla että jos nyt myyn haalimani korut saan niistä viisinumeroisen summan. Kulta on myös hyvä investointi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Timo voi olla oikeassa.
Timo voi olla väärässä.Kumpaa veikkaisi?
Timo ei tiedä itekkään.
Aloitin sijoittamaan rahastoihin ja osakkeisiin n. parikymppisenä, säästeliäs ollut lapsesta asti, muuten ei olisi ollut mitään millä aloittaa sijoittamaan. Nyt ikää 44 ja osakesalkku euroissa laskettuna n. 1,4M. Omistusasuntoja sen lisäksi 3, yksi aikanaan kummallekin lapselle ja yksi itselle ja vaimolle. Mitään rahoja en ole saanut vanhemmilta tai muualta, kaikki on itse tienattua. Eläkettä tulee aikanaan mitä tulee, enpä laske sen varaan. Töitä teen vielä niin kauan kuin homma maistuu, toistaiseksi maistuu vielä hyvin. Joo, en asu Suomessa, siellä ei olisi tainnut onnistua ihan samassa mittakaavassa, tosin saman suuntaisesti kannattaa sielläkin toimia. Jaa niin, velkaakin on vähän, joku 200k, sen voisin toki maksaa pois milloin vain, mutta ei ainakaan tähän reilu 10 vuoteen ole kannattanut kun korko prosentin luokkaa ja raha tuottaa yli kymmenen kertaa enemmän osakkeissa.
En. Sosiaalialan palkalla yksin elävänä ei ole mistä säästää.
Vierailija kirjoitti:
Inflaatio tulee syömään ison osan säästöistä lähivuosina jos tätä hulluutta saada loppumaan.
Osakkeisiin sijoitetut varat ovat pääosin turvassa myös inflaatiolta. Kun hinnat nousevat, myös yritysten tuotot ja arvo kasvavat ainakin inflaation verran. Toki riippuu myös toimialasta, aina joku konkurssiinkin menee.
En ole säästänyt kun ei ole mistä säästää. Kaikki menee kyllä tällä hetkellä.
Kyllä varaudun. Ikäni on 40+.
Ennen laitoin säästöön satasen kuussa. Kun koronan aikakausi alkoi, niin nostin säästösumman 300-500 euroon. Budjettia joutuu pitämään jonkin verran, koska nettotuloni on vain 1600 euroa/kk. Eli kärsivällisyyttä ja järjestelmällisyyttä tarvitaan.
Itseäni hieman pelottaa miten asiat ovat meillä Suomessa kymmenen vuoden kuluttua, saati miten ne ovat 25 vuoden kuluttua. Ja onko itsellä edes töitä eläkeikään asti.
Haluan yrittää edes vähän turvata tulevaisuuttani. Koen sen olevan yksi velvollisuuksistani tämän yhteiskunnan jäsenenä. Kaikkea vastuuta ei voi sysätä yhteiskunnan (=veronmaksajien) harteille. Yksilön on myös itse otettava vastuuta omasta pärjäämisestään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkaa! Miksi ei siinä iässä seksiin kykenisi? Olen itse yli kuusikymppinen ja puoliso liki 80, ja se sujuu kyllä, kuin myös urheilu ja matkustelu.
Kumpikaan ei ole halunnut vielä jäädä eläkkeelle ihan työnteon mielekkyyden ja kivan työpaikan takia. Emme ole mitenkään matalapalkka-aloilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te parikymppiset kakarat ette vaan tajua :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos joku pystyy säästämään rahaa tai sijoittamaan rahaa kuukaudessa niin onnea teille! Itselläni ei juurikaan säästöön tai sijoituksiin jää rahaa koska asumiskulut ja autoilu vie jo ison osan palkastani.
Katselen jatkuvasti uutta työtä itselleni josta tienaisin paremmin kuin mitä nykyisessä työpaikassani tienaan.
Tienaan nyt alle 3000e bruttona kuukaudessa ja pyrin vaihtamaan työpaikkaan jossa palkka olisi vähintään tuon 3000e bruttona kuukaudessa jotta saan säästöön myös rahaa.
Autoilu on kyllä pirun iso kuluerä. Jos mitenkään mahdollista niin suosittelen luopumaan autosta jos mitenkään mahdollista. Alle 3000 brutotuloista auto + bensat + vakuutus + huollot yms. vie aivan tarpeettoman suuren osan.
Saman rahan kun sijoittaisi niin saisi kerättyä mukavan pesämunan vuosien varrella.
Jotenkin sitä kuitenkin pitää päästä liikkumaan, eikä kk-lippu (tai usein 2-4) ihan ilmainen ole.
Pakollinen liikennevakuutus ei maksa paljoa. Auto itsessään riittävän halpa ja pieni, ettei mene pääomakuluja. Lämmin, kuiva säilytystila, jos mahdollista, niin pienempi riski isommista remonteista.
Bensat on pakko maksaa, mutta sitten mahdollisimman paljon kävellen tai pyörällä.Helsingissä AB-lippu maksaa 65 euroa. Väittäisin että auton kulut vähintään tuplasti tuon, luultavasti enemmän. Ja PK-seudulla kyllä pääsee julkisilla ihan hyvin kulkemaan tarvittavat matkat.
Halvoissa autoissa on se huono juttu, että ne hajoilevat ja tarvitsevat huoltoa useammin. Leasing saattaa olla monesti autoissa fiksuinta.
Mutta olen sitä mieltä, että jos autoilu syö tuloista niin paljon, että mitään ei jää säästöön tai sijoituksiin, niin silloin siitä voisi ajatella siitä luopuvansa.
Itse ainaki ajattelen niin, että töitä jaksan tehdä siksi että siitä jää jotain näytettävää, sijoitan rahaa omaan asuntoon ja rahastoihin. Ikävä tunne olisi, jos eläisin kädestä suuhun ja kaikki tulot menisivät vain pakollisiin kuluihin.
Meilläpäin kk-lippu maksaa 90e, mutta en väitäkään, että saisin ihan tuohon hintaan autoa ylläpidettyä, mutta kahden lipun hinnalla pääsee jo aika lähelle kiinteitä kuluja. Plus lapsiperheessä tulee aina jotain menoa, johon tarvitsee taksia, jos ei ole omaa autoa.
Toki on voinut käydä tuuri huoltojen suhteen, mutta halvassa autossa on se hyvä puoli, ettei mitään isompaa edes kannata teettää. Se pelkästään rajaa huoltokuluja aika tehokkaasti.
Ja kyllä omalla autolla säästää arjessa niin paljon aikaa, että siitä hieman maksaakin. Ei tietenkään niitä satasia tai tonneja, mitä laskelmat antavat ymmärtää.Minä olen ollut hyvä kierrättää. Olen ajanut jo vuosia tonnin räppänöillä. Kun auto hajoaa, niin romuttamolle ja uusi 800 euron räppänä alle.
Ei näillä ole tarkoituskaan ajaa vuosikausia.
Kuka helvetti nyt haluaa oikeasti ajaa tollasilla pommeilla?
Mulla toki tulle kilometrejäkin vuodessa yli 40tkm, joten senkin takia on parempi, että auto on hyvä ajaa, turvallinen, sekä tietenkin hyvännäköinen.
On se nyt vaan mukavampi ajaa pari vuotta vanhalla mersulla, kuin jollain 90-luvun toyotalla.
Tottakai arvonlasku noilla autoilla on erilainen, mutta mieluummin sitä "maksaa" vähän kunnon autosta.
Itse ajan hyvällä bemarilla ja on ainoa luksus mulla. Meillä ei kulje yksikään bussi maaseudulla ja työmatkaa on. Vakuutus ym. toki maksaa mutta korjauskuluja ei ole. Neliveto myös, talvella riskipeliä muulla meilläpäin kulkea. Turvallinen, hyvä auto on asia josta en tingi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos joku pystyy säästämään rahaa tai sijoittamaan rahaa kuukaudessa niin onnea teille! Itselläni ei juurikaan säästöön tai sijoituksiin jää rahaa koska asumiskulut ja autoilu vie jo ison osan palkastani.
Katselen jatkuvasti uutta työtä itselleni josta tienaisin paremmin kuin mitä nykyisessä työpaikassani tienaan.
Tienaan nyt alle 3000e bruttona kuukaudessa ja pyrin vaihtamaan työpaikkaan jossa palkka olisi vähintään tuon 3000e bruttona kuukaudessa jotta saan säästöön myös rahaa.
Autoilu on kyllä pirun iso kuluerä. Jos mitenkään mahdollista niin suosittelen luopumaan autosta jos mitenkään mahdollista. Alle 3000 brutotuloista auto + bensat + vakuutus + huollot yms. vie aivan tarpeettoman suuren osan.
Saman rahan kun sijoittaisi niin saisi kerättyä mukavan pesämunan vuosien varrella.
Jotenkin sitä kuitenkin pitää päästä liikkumaan, eikä kk-lippu (tai usein 2-4) ihan ilmainen ole.
Pakollinen liikennevakuutus ei maksa paljoa. Auto itsessään riittävän halpa ja pieni, ettei mene pääomakuluja. Lämmin, kuiva säilytystila, jos mahdollista, niin pienempi riski isommista remonteista.
Bensat on pakko maksaa, mutta sitten mahdollisimman paljon kävellen tai pyörällä.Helsingissä AB-lippu maksaa 65 euroa. Väittäisin että auton kulut vähintään tuplasti tuon, luultavasti enemmän. Ja PK-seudulla kyllä pääsee julkisilla ihan hyvin kulkemaan tarvittavat matkat.
Halvoissa autoissa on se huono juttu, että ne hajoilevat ja tarvitsevat huoltoa useammin. Leasing saattaa olla monesti autoissa fiksuinta.
Mutta olen sitä mieltä, että jos autoilu syö tuloista niin paljon, että mitään ei jää säästöön tai sijoituksiin, niin silloin siitä voisi ajatella siitä luopuvansa.
Itse ainaki ajattelen niin, että töitä jaksan tehdä siksi että siitä jää jotain näytettävää, sijoitan rahaa omaan asuntoon ja rahastoihin. Ikävä tunne olisi, jos eläisin kädestä suuhun ja kaikki tulot menisivät vain pakollisiin kuluihin.
Meilläpäin kk-lippu maksaa 90e, mutta en väitäkään, että saisin ihan tuohon hintaan autoa ylläpidettyä, mutta kahden lipun hinnalla pääsee jo aika lähelle kiinteitä kuluja. Plus lapsiperheessä tulee aina jotain menoa, johon tarvitsee taksia, jos ei ole omaa autoa.
Toki on voinut käydä tuuri huoltojen suhteen, mutta halvassa autossa on se hyvä puoli, ettei mitään isompaa edes kannata teettää. Se pelkästään rajaa huoltokuluja aika tehokkaasti.
Ja kyllä omalla autolla säästää arjessa niin paljon aikaa, että siitä hieman maksaakin. Ei tietenkään niitä satasia tai tonneja, mitä laskelmat antavat ymmärtää.Minä olen ollut hyvä kierrättää. Olen ajanut jo vuosia tonnin räppänöillä. Kun auto hajoaa, niin romuttamolle ja uusi 800 euron räppänä alle.
Ei näillä ole tarkoituskaan ajaa vuosikausia.Kuka helvetti nyt haluaa oikeasti ajaa tollasilla pommeilla?
Mulla toki tulle kilometrejäkin vuodessa yli 40tkm, joten senkin takia on parempi, että auto on hyvä ajaa, turvallinen, sekä tietenkin hyvännäköinen.
On se nyt vaan mukavampi ajaa pari vuotta vanhalla mersulla, kuin jollain 90-luvun toyotalla.
Tottakai arvonlasku noilla autoilla on erilainen, mutta mieluummin sitä "maksaa" vähän kunnon autosta.
Tuo määrä kilometrejä saattaa tulla jollekin esim. viidessä vuodessa täyteen, joten silloin ei tarvita mitään mersuja, vaan halvempikin kelpaa.
Tuskin ne hyväkuntoiset vanhukset päätyvät sinun hoidettavaksesi, koska he eivät mitään hoitoa tarvitse. Työssäsi todennäköisesti näet vain sen huonokuntoisen osan.
Sekä äitini että appivanhempani tekivät ulkomaanmatkoja vielä 80-vuotiaina. Joskus 85 vuoden täyttämisen jälkeen tahti rupesi hidastumaan.