Sosiaalietuuksiin jo toinen indeksikorotus tänä vuonna
Eduskunta hyväksyi aiemmin keväällä lakialoitteen, jonka myötä kansaneläkkeeseen sidottuja sosiaalietuuksia korotetaan elokuussa noin 3,5 prosenttia.
Kesken vuotta tehtävä indeksikorotuksen tarkistus on poikkeuksellinen, sillä yleensä sosiaalietuuksien korotukset tehdään alkuvuodesta. Viime tammikuussa sosiaalietuuksiin tehtiin 2,1 prosentin korotus, eli kyseessä on jo toinen tänä vuonna tehtävä indeksikorotus.
Oma palkkani nousi tänä vuonna noin 2% eikä lisää ole tulossa. Näinkö valtio näyttää palkansaajille mallia kohtuullisista korotuksista?
Ei tämä maailma niin toimi että palkat jäävät jälkeen sosiaalietuuksista.
Kommentit (348)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömänä ei ole rahaa parturiin ja olen vain kotona, mutta asuntoa voi siivota niin paljon kuin tykkää ja pitää sen luxus puhtaana ja haen 4 työpaikkaa kuukaudessa, enempää ei voi hakea, kun ei ole paikkoja auki. Puoliso vuorotyössä ja 2 lasta niin en muuta toiseen kaupunkiin.
Työttömät jotenkin unohtaa usein sen työssä käyvän suurimman menoerän, Asunnon, jonka yhteiskunta maksaa 100%.
Ei maksa, puolison kanssa asuva työtön ei saa asumistukea eikä toimeentulotukea
Asumistuessa ja toimeentulotuessa katsotaan myös puolison tulot.
Lisäksi toimeentulotuessa mikään laina ei ole lasku eikä saa omistaa kesämökkiä.
Niin kuin pitäisikin. Se nyt olisikin kaiken huippu että tässä joutuisi pienipalkkaisena maksamaan sellaisen lusmun tukia, joka omistaa jonkun miljoonahuvilan meren rannalta.
Eikös Fennovoima irtisanonut 300. Onko kesämökkejä heillä?
Voi olla, en ole tehnyt tutkimusta Fennovoiman työntekijöiden omistuksista. En silti heidänkään mökkiensä ylläpitoa halua maksaa omista verorahoistani joten en ymmärrä miten tuo kysymys on relevantti.
Mahdatko joutua itse irtisanotuksi talvella.
Toimeentulotukea ei välttämättä saa, vaikka tilillä 0 euroa ja lapsia, kun lainat ei ole laskuja eikä saa olla sitä kesämökkiä, joku on voinut periä sähköttömän mummonmökin.
Eläkeläisiä on 1,6 miljoonaa. Kyllä noita perintöjä tulee monelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kahden lapsen yh ja meillä toimeentulotuki nousi nyt elokuusta alkaen joku 45 euroa.
Jippii, sillähän rikastuu. No ei, elämiseen se menee sillä toimeentulotuki on muutenkin tosi pieni rahamäärä millä täytyy tulla toimeen. Varsinkin kun perheessä on 2 teiniä joilla kaikenlaiset menot on suuria esim ruoka mikä kallistuu koko ajan, pienillä tuloilla se korostuu todella paljon.
Tästä on ihan turha olla kateellinen ja aloittaa sitä köyhien haukkumista. Minä haluaisin olla töissä ja saada taas isoa hyvää palkkaa. Mutta elämä yllättää sellaisilla asioilla joita ei olis voinut edes uskoa tapahtuvaksi ja tässä sitä eletään toimeentulotuella. Töihin on turha edes haaveilla, mikä on surullista. Pitää vaan sopeutua tähän "köyhän" elämään.
Turha haaveilla töistä? Eikö ole koulutusta ja osaamista oikein mihinkään? Pitäisiköhän sellaisia hankkia kuten me muutkin olemme tehneet?
Voi kuule mulla on 2 ammattia ja olen ollut ahkera tekemään töitä teinistä asti. Mutta kuten totesin elämä voi joskus yllättää, eli konkreettisesti voit menettää kaiken tai jopa henkesi ihan tuosta noin sekunnissa. Omaa surullusta ikävää tarinaa en tähän halua kertoa, mutta sen vuoksi elän nyt toimeentulotuella. Ei todellakaan ole oma valinta!!
Ja jos et edelleenkään ymmärtänyt, niin en voi tehdä nyt töitä. Tilannetta ei muuta se että hakisin töitä tai kouluttaisin itseni uudestaan.
Joskus ihmisten on vaikea tulla ulos omasta kuplasta siihen mitä ihmiskohtaloita voi ihmisillä olla. Hyvä esimerkki ukraina, yhtäkkiä tuosta noin ihan normaalit hyvätkin ihmiset menettivät työnsä, kotinsa, läheisensä, normaalin turvallisen elämän.
Eläkeläisten terveydenhoitoa maksetaan 6500 vuodessa / 1 eläkeläinen ja eläkeläisiä on miljoona kuusisataa tuhatta. Eikö he voisi itse maksaa lääkärinsä ja lonkkaleikkauksensa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömänä ei ole rahaa parturiin ja olen vain kotona, mutta asuntoa voi siivota niin paljon kuin tykkää ja pitää sen luxus puhtaana ja haen 4 työpaikkaa kuukaudessa, enempää ei voi hakea, kun ei ole paikkoja auki. Puoliso vuorotyössä ja 2 lasta niin en muuta toiseen kaupunkiin.
Työttömät jotenkin unohtaa usein sen työssä käyvän suurimman menoerän, Asunnon, jonka yhteiskunta maksaa 100%.
Tämä. Tässäkin tapauksessa on maksettu työttömän 2500 euron kuukausivuokra ja 5000 euron takuuvuokra eli ensimmäinen kuukausi pelkästä asumisesta 7500e. Siinä saa työssäkäyvä tehdä töitä, että hänellä jää verojen jälkeen 7500 euroa kuukaudessa laittaa pelkästään asumiseen. Tähän päälle lääkärit, sähköt, vedet jne.
Tuossa oli kyseessä joku lapsiperhe, ja vuokran suuruudesta päätellen todella monilapsinen perhe. Kyse oli ma ah an mu ut ta japerheestä, mikä tarkoittaa sitä, että tarjolla olevat työpaikat olisivat matalapalkkatöitä - eli vaikka tuossa käytäisiin töissä, oltaisiin silti samaan aikaan tukien varassa. Ei yksin asuvalle työttömälle tuollaisia vuokria maksettaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä takia näitä ollaan aina innolla korottamassa, mutta sama ei koske julkisen sektorin matalapalkkatöitä, joita riittää?
Kyllä niihinkin tulee palkankorotukset 2 vuoden välein. Liitot neuvottelevat ne ja moni hakee esim. soviteltua osa-aika töissä.
Ja paskat tulee. Liitot voivat neuvotella omiaan, mutta se on eri asia miten kunnissa palkat muuttuvat.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset kateellisia työttömälle jolla on varaa syödä 2 päivän välein (jos hyvin käy).
Ehjiä vaatteita ei ole ollut vuosiin. T: työtön mutta en omasta halusta...
Sinulla on sitten varmaan matala painoindeksi? Vai miten on? Miten niin moni työtön on kuitenkin lihava? Työssäkäyvissä on monia aidosti kituuttavia, kun pitää elättää perhekin. Ei siinä syödä mitään muuta kuin hernekeittoa näillä hinnoilla.
Miten on niin vaikea tajuta, että työssäkäyvälle voi jäädä vähemmän käteen kuin sosiaalietuuksia saavalle??
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläisten terveydenhoitoa maksetaan 6500 vuodessa / 1 eläkeläinen ja eläkeläisiä on miljoona kuusisataa tuhatta. Eikö he voisi itse maksaa lääkärinsä ja lonkkaleikkauksensa?
Tasapuolisuuden vuoksi sitten pitäisi myös lapsiperheiden maksaa itse päivähoitonsa ja lääkärikäyntinsä. Miten muuten perustelet sen että vain yhdeltä ihmisryhmältä lakkautetaan heidän tarvitsemansa hyvinvointipalvelut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tasapuolisuuden vuoksi sitten pitäisi myös lapsiperheiden maksaa itse päivähoitonsa ja lääkärikäyntinsä. Miten muuten perustelet sen että vain yhdeltä ihmisryhmältä lakkautetaan heidän tarvitsemansa hyvinvointipalvelut?
Nuoremmat ei pahemmin lääkärissä käy paitsi silloin kun tekee työmarkkinatuella töitä, kela vaatii sairaslomatodistuksen eikä ole työterveyshuoltoa.
Sain 2 eri koronatestistä positiivisen, en mennyt lääkäriin, koska olin työttömänä eikä tarvitse hakea sairaslomaa.
Osa hyppää lääkärissä, kun on ollut 2 päivää nuhaa.
Vierailija kirjoitti:
Hallitus vain lisää kannustinloukkuja, vaikka asiantuntijoiden mukaan pitäisi tehdä päinvastoin.
No niinpä hei, jos viedään heikoimmilta vikatkin tuet niin kyllähän ne siitä ryhdistäytyy ja kävelee salkku kädessä duuniin heti seuraavana päivänä! 👏🏻
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuoremmat ei pahemmin lääkärissä käy paitsi silloin kun tekee työmarkkinatuella töitä, kela vaatii sairaslomatodistuksen eikä ole työterveyshuoltoa.
Sain 2 eri koronatestistä positiivisen, en mennyt lääkäriin, koska olin työttömänä eikä tarvitse hakea sairaslomaa.
Kuka käy, kuka ei. Itse olen tänä vuonna käynyt muutaman kerran työterveydessä, kun on lääkityksiä säädelty ja mies kävi koronassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin siksi, että he elävät muiden sukupolvien rahoilla, eivät ole ansainneet itse elintasoaan, vaan maksattavat työssäkäyvillä elämisensä. He ovat jääneet aikaisin eläkkeelle, hyvillä eläkkeille, saaneet ostettua asunnot inflaation aikaan jne. Heille on annettu kaikki kultalautasella. He ovat jättäneet tukeville sukupolville velat ja pilaantuneen maapallon.
Ostan muutaman kaljan lisää korotuksilla ja jatkan kotona makoilua.
Kiitos, hallitus! *kippis*
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka käy, kuka ei. Itse olen tänä vuonna käynyt muutaman kerran työterveydessä, kun on lääkityksiä säädelty ja mies kävi koronassa.
Moni käy lääkärissä ihan turhaan. Lehdessä oli, että meillä ylihoidetaan ihmisiä ja tämä oli johtavassa asemassa terveydenhoidossa, joka sanoi niin. Kalliiksi tulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin siksi, että he elävät muiden sukupolvien rahoilla, eivät ole ansainneet itse elintasoaan, vaan maksattavat työssäkäyvillä elämisensä. He ovat jääneet aikaisin eläkkeelle, hyvillä eläkkeille, saaneet ostettua asunnot inflaation aikaan jne. Heille on annettu kaikki kultalautasella. He ovat jättäneet tukeville sukupolville velat ja pilaantuneen maapallon.
Siinä missä ne lapset ansaitsevat itse elantonsa? Mielenkiintoinen teoria.
Itse en käy influenssassakaan lääkärissä, kuume on 39 koko viikon, nivelet kipeät. Yhtenä keväänä sairastin se 2 kertaa ja hoidin 2 - vuotiaan lapsen. Olin kodinhoidontuella eikä tarhapaikkaa lapsella.
Ihan hyvä apu tuo sinunkin korotus. On euroissa varmasti enemmän kuin etuuksien korotukset. Itse olen alalla, jolla ei tunneta indeksikorotuksia, että älä siellä valita.
Vierailija kirjoitti:
Itse en käy influenssassakaan lääkärissä, kuume on 39 koko viikon, nivelet kipeät. Yhtenä keväänä sairastin se 2 kertaa ja hoidin 2 - vuotiaan lapsen. Olin kodinhoidontuella eikä tarhapaikkaa lapsella.
Jotain mitaliako odotat siitä että olet hoitanut ihan itse omaa lastasi?
Vierailija kirjoitti:
Ihan hyvä apu tuo sinunkin korotus. On euroissa varmasti enemmän kuin etuuksien korotukset. Itse olen alalla, jolla ei tunneta indeksikorotuksia, että älä siellä valita.
Apu piti olla ap, mutta onhan se apukin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotain mitaliako odotat siitä että olet hoitanut ihan itse omaa lastasi?
En, mutta osalla hoitaa mummu, tarha tai mies, lusmuja
Eläkeläisten hoitokotimaksuja maksetaan 5 miljardia verorahoista, eikö he voisi itse maksaa hoitonsa?