Uskaltaako nyt sijoittaa mihinkään? Vai pitää vaan tilillä 0% korolla ja antaa inflaation viedä säästöt?
Kommentit (109)
Ilmeisesti aseteollisuuden osakkeisiin kannattaisi sijoittaa, sillä aseille lienee kysyntää jatkossakin etenkin jos ja kun Ukrainan sota jatkuu epämääräiseen tulevaisuuteen.
Asunto-osakkeen voin ostaa lapsenlapselle opiskelijakämpäksi kunhan löydän sopivan. Hinnat näyttävän ropisevan alaspäin, joten odottelen vielä vähän...🙂
Vierailija kirjoitti:
Mistä näitä kultaharkkoja saa ostaa? Entä missä niitä sitten säilyttäisin? Voisin sijoittaa 50t €. Olisi pieni pesämuna jos kotini ja kesämökkini menisivät pommituksessa. Mihinkään papereihin en sijoita, koska sodan jälkeen niitä ei enää ole.
Tuntuisi kurjalta jos kaikki rahat olisivat joissakin rahastoissa joista itsellä olisi kädessä pelkkä paperilappu. Oma omistusasunto on hyvä, koska jossainhan sitä pitää ihmisen asua. Metsäpalsta on myös hyvä josta saa polttopuita itselle ja myyntiinkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä näitä kultaharkkoja saa ostaa? Entä missä niitä sitten säilyttäisin? Voisin sijoittaa 50t €. Olisi pieni pesämuna jos kotini ja kesämökkini menisivät pommituksessa. Mihinkään papereihin en sijoita, koska sodan jälkeen niitä ei enää ole.
Tuntuisi kurjalta jos kaikki rahat olisivat joissakin rahastoissa joista itsellä olisi kädessä pelkkä paperilappu. Oma omistusasunto on hyvä, koska jossainhan sitä pitää ihmisen asua. Metsäpalsta on myös hyvä josta saa polttopuita itselle ja myyntiinkin.
Opiskelijaboxi lapselle tai lapsenlapselle on bueno. Kultakantaakin voi kohentaa. Lopuilla rahoilla remontoida kotia ja kiertää vähän maailmaa.👍
Ennen näkemätön epävarmuus pitsää miettimään mihin roposensa laittaa, kun tuohta ei ole tuhlattavaksi asti. Kun en tykkää seurata pörssikursseja, en niihin myöskään sijoita.
Vierailija kirjoitti:
Valtionlainat (lyhyet) ja yrityslainat, osinkoyritykset, vuokra-asunnot, indeksit, arvo-osakkeet.
Sit perus: aseteollisuus, kulta, metallit, lääketeollisuus(bio) (yleensä lisäisin energian, mutta sekava tilanne nyt)Ehkä pieniä tai kasvufirmoja voi nyt saada halvalla, jos riskiä tahtoo ottaa.
Mistä sellaisen lyhyen valtionvelkakirjan saa? Pitääkö soittaa jonnekin valtion konttorille että tarvivatko vippiä?
Vierailija kirjoitti:
Itse ajattelin lyhentää asuntolainaa. Kaihdan riskejä tosi paljon. On mulla rahastoja joihin on mennyt kuukausittain tietty summa jo vuosia mutta en esim. uskalla osakkeisiin sijoittaa. Pitäisi ymmärtää niistä ensin. Tilillä makuuttamistakin olen harkinnut, ja varmasti pari kymppiä sinne jätänkin pahan päivän varaa.
Indeksirahastot ovat hyvä kohde jos ei itse tiedä mitä kannattaa ostaa eikä tule laitettua kaikka yhteen kohteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Pankkitilillä tuotto on ainakin varmaa. Tosin se tuotto on miinusmerkkistä.
Miten niin?
Kumma juttu. olen myynyt omistusasunnon 7 kertaa elämäni aikana ja KERTAAKAAN en moisia veroja ole maksanut. Kerro sen veron nimi jos sellainen muka on.