Uskaltaako nyt sijoittaa mihinkään? Vai pitää vaan tilillä 0% korolla ja antaa inflaation viedä säästöt?
Kommentit (109)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen koko tämän vuoden sijoittanut tasaisesti noin 3500 euroa kuukaudessa. Aion jatkaa sijoittamalla noin 3500 euroa kuukaudessa. Tällä viikolla jälleen omistukseni saavuttivat kaikkien aikojen huiput.
Uskotaan
Mikset uskoisi? Täällä kirjoittelee muutkin kuin brsaukiset. Sellaisetkin joiden omistukset on hajautettu muutamaan eri pörssiin.
Eikä se sijoittaminen kovin vaikeaa ole kunhan tekee kotiläksynsä huolella ja jatkaa sijoittamista määrätietoisesti vuosia. Suomeksi: tutkii itse sijoituskohteet (vie aikaa) sen sijaan että ostaisi kenentahansa vinkin perusteella. Pörssiyhtiöiden taloustiedot kun ovat ihan vapaasti netissä tarjolla niiden omilla sivuilla.
Joo tuo sijoittaminen on sellaista puuhaa että sen pitää olla harrastus. Harrastuksen olisi hyvä olla sellainen josta tykkää. Mä tykkään kyllä rahasta mutta sijoittamisen opiskelu ei jaksa kiinnostaa vähääkään. Siksi mä säästän tilille ja harrastan muita juttuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Euribor nousi just 0,5% ja nousee vielä 1%. Mulla on pankissa 50 000 eli korkoa tulee 750.
Mulla on sijoituksissa sama summa ja rahaa tulee vuodessa 2100 € nettona. Ensi vuonna tulee 88,8 € enemmän jos sijoitan vain tuon 2100€ takaisin sijoittamatta uutta pääomaa. Mutta kun sijoitan uuttakin pääomaa niin ensi vuonna osinkotulot lienevät lähempänä kolmea tonnia.
Onhan se riskisempää kuin rahojen pitäminen pankissa mutta palkitsevampaa myös.Jos tulee kunnon talouslama, niin silloin kannattaa varautua kyllä myös siihen, että osinkotuotot alenevat. Jos yritykset eivät tee voittoa, niin tuskinpa niillä on kauheasti varaa maksaa osinkojakaan sitten....
Tähän toki auttaa se että salkussa on tarkasti valitut firmat. Eli ne joiden tuotteet kelpaavat lama-aikanakin. ja suuremmalta markkina-alueelta kuin Suomi. Kuten sanoin, osinkojen lisäksi sijoitan myös uutta pääomaa.
Tuskin sinä sen huonommin sijoitat kuin Suomen valtio. Saatat jopa onnistua paremmin.
Mä ostin just vähän yksiä osakkeita kun halvalla sai. Firman tulevaisuuden näkymät vaikuttavat lupaavilta. Saa nähdä sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Euribor nousi just 0,5% ja nousee vielä 1%. Mulla on pankissa 50 000 eli korkoa tulee 750.
Mulla on sijoituksissa sama summa ja rahaa tulee vuodessa 2100 € nettona. Ensi vuonna tulee 88,8 € enemmän jos sijoitan vain tuon 2100€ takaisin sijoittamatta uutta pääomaa. Mutta kun sijoitan uuttakin pääomaa niin ensi vuonna osinkotulot lienevät lähempänä kolmea tonnia.
Onhan se riskisempää kuin rahojen pitäminen pankissa mutta palkitsevampaa myös.Jos tulee kunnon talouslama, niin silloin kannattaa varautua kyllä myös siihen, että osinkotuotot alenevat. Jos yritykset eivät tee voittoa, niin tuskinpa niillä on kauheasti varaa maksaa osinkojakaan sitten....
Tähän toki auttaa se että salkussa on tarkasti valitut firmat. Eli ne joiden tuotteet kelpaavat lama-aikanakin. ja suuremmalta markkina-alueelta kuin Suomi. Kuten sanoin, osinkojen lisäksi sijoitan myös uutta pääomaa.
Joo, toki jos olet miettinyt asian noin pitkälle niin silloin voi olla ihan toimiva strategia sulla.
Vierailija kirjoitti:
Joo tuo sijoittaminen on sellaista puuhaa että sen pitää olla harrastus. Harrastuksen olisi hyvä olla sellainen josta tykkää. Mä tykkään kyllä rahasta mutta sijoittamisen opiskelu ei jaksa kiinnostaa vähääkään. Siksi mä säästän tilille ja harrastan muita juttuja.
Siinä on yksi oikotie. Sijoittaa indekseihin. Valitsee niistä muutaman, esim. jonkun suosituimman hajautuksen ja sijoittaa säännöllisesti. Ei tarvitse tietää sen enempää ja pitkällä aikavälillä voittaa suurimman osan sijoittajista.
Vierailija kirjoitti:
Vuodessa vai kuussa?
Kun täällä on niin viisaita sijoittajia niin voisitteko kertoa tietonne myös pankkien sijoittajille. Kaikki rahastot miinuksella jatkuvasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No minulla on omistuksissani yhtiöitä jotka ovat yhtäjaksoisesti maksaneet osinkoja yli 100 vuotta. En usko että ihan heti ovat lopettamassa...
Vierailija kirjoitti:
Nyt just on erinomainen aika sijoittaa. Ei tarkoita ettei voitais mennä alemmas, mutta monet sijoituskohteet on jo hyvin halpoja ja monet markkinamittarit historiallisen alhaalla - eli voidaan mennä vain ylös.
Nyt on ja ei ole hyvä aika sijoittaa.
Tulevat vuodet todella erottelee jyvät akanoista niin yritysten kuin sijoittajienkin osalta. Nyt pitää osata poimia taseeltaan terveitä yrityksiä, joiden tuotteille ja palveluille on kysyntää jatkossakin ja jotka eivät ole liian riippuvaisia vain yhdestä markkinasta. Parin viime vuosikymmenen kasvumarkkinassa taas on menestynyt lähes kaikki sijouttajat kunhan vain on ostanut samaa kuin kaikki muutkin.
Maailmalla muhii monenlaisia riskejä, kukaan ei tiedä laukeaako niistä joku vai kaikki ja jos, niin milloin.
- Valtioiden ja kotitalouksien kova velkaantuneisuus liki globaalisti. Kiinan kiinteistö-ja rahoitusmarkkinat jos rysähtää kunnolla, niin rysähtää muukin rahoitussektori globaalisti. Kuinka korkealle nousee eurobor ja miten etelän vetelät sen kestävät? Moni yritys on hyvin velkaantunut, miten ne kestävät nousevat korot?
- Ilmastonmuutos, kuinka nopeasti etenee ja miten tulee vaikuttamaan erilaisiin markkinoihin ja toimitusketjuihin. Tullaanko joitain nykyisiä toimialoja rajoittamaan, kuten lentämistä tai yksityisautoilua? Tullaanko pitkiä toimitusketjuja rajoittamaan ja tuotantoa siirtämään lähemmän kohde markkinoita?
- Ideologinen kilpailu ja kansainvälisen polittisen tilanteen epävarmuus. Kauanko Venäjän pakotteet jatkuvat? Lopettaako Venäjä kaiken kaupan lännen kanssa? Entä Kiina, syttyykö lännen ja Kiinan välille totaalinen kauppasota jossakin vaiheessa?
Romahtaako länsimaiden taloudet kauppasodassa Venäjän kanssa, jos sota leviää koskemaan myös muita maita, kuten Kiinaa?
Tällä hetkellä löytyy jo suht edullisesti arvostettuja osakkeita, mutta kaikilta markkinoilta löytyy myös vielä kuplahinnoissa olevia osakkeita ja kun ottaa huomioon monenmoiset riskit, mitä on ilmassa, en itse uskaltaisi nyt ostaa osakkeita, jotka maksavat itsensä takaisin vasta 20-30-vuodessa. Monista "hyvistä lapuista" saa maksaa yhä p/e arvolla mitattuna reilusti yli 20 hintoja, mikä on aivan liikaa kunnon voitontekoa ajatellen.
Moni ei myöskään mieti riskejä tarpeeksi: miten Nokian Renkaat pärjää jatkossa, jos se menettää sekä halvan tuotannon että isot markkinat Venäjällä?
Miten Kone pärjää, jos länsi aloittaa kauppasodan Kiinaa vastaan? (sehän on hyvin riippuvainen Kiinan markkinoista)
Entä Fortum, jos Uniper muuttuu lopullisesti lähes kannattamattomaksi ja Venäjän laitokset yksityistetään, mitä yhtiölle jää käteen?
Entä Finnair, onko lentoliikenne seuraavat 10-20-vuotta varmasti kasvussa vai pilaako kiihtyvä ilmastonmuutos bisneksen. Pelkkä globaali taantumakin voi vähentää lentoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä on yksi oikotie. Sijoittaa indekseihin. Valitsee niistä muutaman, esim. jonkun suosituimman hajautuksen ja sijoittaa säännöllisesti. Ei tarvitse tietää sen enempää ja pitkällä aikavälillä voittaa suurimman osan sijoittajista.
Joo, mutta tällä hetkellä en itse koskisi mihinkään suosituimpiin indekseihin kyllä pitkällä tikullakaan. Ne pitäisi olla jotain tarkkaan valittuja indeksejä sitten.
Toki jos on valmis sijoittamaan vuosikausiksi tai vuosikymmeniksi, niin sitten se on eri asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No minulla on omistuksissani yhtiöitä jotka ovat yhtäjaksoisesti maksaneet osinkoja yli 100 vuotta. En usko että ihan heti ovat lopettamassa...
Mennyt ei ole tae tulevasta..
Toki, jos yritystesi taseet pullistelevat kahisevaa ja bisnes on sen tyyppistä, ettei se vaadi jatkuvia kalliita investointeja tuotantolaitoksiin yms, saattaa osinkojen maksu jatkua hyvinkin myös jatkossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos et sijoita niin sinulla on sama summa vielä vuodenkin päästä. Jos sijoitat niin menetät 10-30 prosenttia ihan riippuen mihin sijoitat. Nyt ei ole sijoittajien markkinat millään tavalla laskien.
Kun pitää tilillä tai tyynyn alla, menettää 10% joka tapauksessa.
Miten sen menettää? Jos tilillä on 100000 ja en koske siihen niin vuoden päästä siellä on edelleen 100000.
Inflaatiosta kuullut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, mutta tällä hetkellä en itse koskisi mihinkään suosituimpiin indekseihin kyllä pitkällä tikullakaan. Ne pitäisi olla jotain tarkkaan valittuja indeksejä sitten.
Toki jos on valmis sijoittamaan vuosikausiksi tai vuosikymmeniksi, niin sitten se on eri asia.
Jos ei jaksa ottaa juuri mistään selvää, mutta on valmis säästämään 10-20 vuotta, niin ehdottomasti paras vaihtoehto on indeksit silti. Historia ei ole tae tulevasta, mutta silti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos et sijoita niin sinulla on sama summa vielä vuodenkin päästä. Jos sijoitat niin menetät 10-30 prosenttia ihan riippuen mihin sijoitat. Nyt ei ole sijoittajien markkinat millään tavalla laskien.
Kun pitää tilillä tai tyynyn alla, menettää 10% joka tapauksessa.
Miten sen menettää? Jos tilillä on 100000 ja en koske siihen niin vuoden päästä siellä on edelleen 100000.
Inflaatiosta kuullut?
Sama 100000 se on edelleen. Jos sillä koko rahalla ostaa ruokaa vuoden päästä, niin sitten voidaan puhua esim. 15% menetyksestä. Jos sen summan onnistuukin sijoittamaan pohjilla sopiviin osakkeisiin vuoden päästä, niin voidaan puhua loistavasta tuotosta.
Vierailija kirjoitti:
Älä huoli, ei se nyt ainakaan huonommin voi mennä kuin suomalaisilla bisneshailla.
Sijoittaa Uniperiin 8 miljardia ja saa sen hukattua 215 miljoonaksi. Tuo kysyy jo hiukan taitoakin.
Höpöhöpö, olisin saanut sen hukattua 100 miljoonaksi ihan helposti.
Kullan myyntiä ja ostamista ei ole verotettu 2015 lähtien, se vähintään säilyttää arvonsa ja on täydellinen arvon säilytykseen, koska sen voi realisoida tarvittaessa. Se minkä inflaatio syö rahan arvoa, näkyy suoraan kullan arvon nousussa. Nämä kulkeneet käsikädessä jo yli 2000 vuotta. Euro ja kaikki valuutat voi romahtaa mutta kulta säilyttää arvonsa myös laman keskellä. Asuntojen ja materian arvo yleensä laskee jos pois lukee inflaation.
Muita arvo metalleja verotetaan normaalisti ja ovat huonoja sijoituskohteita, koska menetät vähintään verojen verran ostaessa/myydessä. Kullan verotus taas jostain syystä poistettu täysin, ja menetät lähinnä vaihtoliikkeen käyttämät provikat, joka on yleensä noin 2%. Todella pientä verrattuna muihin metalleihin joista joutuu maksamaan 17-24% per vaihto suuntaan tai toiseen.
Jos tulee kunnon talouslama, niin silloin kannattaa varautua kyllä myös siihen, että osinkotuotot alenevat. Jos yritykset eivät tee voittoa, niin tuskinpa niillä on kauheasti varaa maksaa osinkojakaan sitten....