Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Uskaltaako nyt sijoittaa mihinkään? Vai pitää vaan tilillä 0% korolla ja antaa inflaation viedä säästöt?

Vierailija
24.07.2022 |

?

Kommentit (109)

Vierailija
61/109 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen niin surkean onneton sijoittaja, että varmaan vähiten vahinkoa tekisin kun vaan säästäisin. 

Vierailija
62/109 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästän käteisenä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/109 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos et sijoita niin sinulla on sama summa vielä vuodenkin päästä. Jos sijoitat niin menetät 10-30 prosenttia ihan riippuen mihin sijoitat. Nyt ei ole sijoittajien markkinat millään tavalla laskien.

Kun pitää tilillä tai tyynyn alla, menettää 10% joka tapauksessa.

Miten sen menettää? Jos tilillä on 100000 ja en koske siihen niin vuoden päästä siellä on edelleen 100000.

Inflaatiosta kuullut?

sinä ilmeisesti et. Ei inflaatio niitä nimellisarvoja miksikään muuta.  sillä 100 000 vaan saa vähemmän hyödykkeitä tulevaisuudessa.

Vierailija
64/109 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä sijoitukset eri indeksissä ja erilaisissa muissa rahastoissa. Osa on nousussa ja osa laskussa. Osakkeita olen joskus katsellut, mutta jotenkin ei uskalla niihin panostaa. Toki nyt saisi edullisesti joitakin. En ymmärrä alaa, ja siksi en uskalla laittaa niihin rahaa. Tilillä pidän muutaman kuukauden palkkarahat varmuuden vuoksi. Hankala on nyt päätellä, mitä kannattaisi tehdä ja mitä ei.

Vierailija
65/109 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katso mitä jotkut tunnetut sijoittajat tekevät maailmalla ja tee itse sama perässä (huomioiden tietysti koko noiden sijoittajien salkku).

Et voi epäonnistua kovin pahasti.

Vierailija
66/109 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kullan myyntiä ja ostamista ei ole verotettu 2015 lähtien, se vähintään säilyttää arvonsa ja on täydellinen arvon säilytykseen, koska sen voi realisoida tarvittaessa. Se minkä inflaatio syö rahan arvoa, näkyy suoraan kullan arvon nousussa. Nämä kulkeneet käsikädessä jo yli 2000 vuotta. Euro ja kaikki valuutat voi romahtaa mutta kulta säilyttää arvonsa myös laman keskellä. Asuntojen ja materian arvo yleensä laskee jos pois lukee inflaation.

Muita arvo metalleja verotetaan normaalisti ja ovat huonoja sijoituskohteita, koska menetät vähintään verojen verran ostaessa/myydessä. Kullan verotus taas jostain syystä poistettu täysin, ja menetät lähinnä vaihtoliikkeen käyttämät provikat, joka on yleensä noin 2%. Todella pientä verrattuna muihin metalleihin joista joutuu maksamaan 17-24% per vaihto suuntaan tai toiseen.

Asunnoista ja maasta joutuu maksamaan myös kovat verot, niin ostaessa kuin myydessä. Siksi ovat todella huonoja sijoitus mielessä. Koska verojen muodossa arvosta menettää noin 40% jos ottaa huomioon molemmat. Kullan verotuksen poistaminen on joku rikkaille tehty porsaanreikä.

Vierailija
67/109 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kullan myyntiä ja ostamista ei ole verotettu 2015 lähtien, se vähintään säilyttää arvonsa ja on täydellinen arvon säilytykseen, koska sen voi realisoida tarvittaessa. Se minkä inflaatio syö rahan arvoa, näkyy suoraan kullan arvon nousussa. Nämä kulkeneet käsikädessä jo yli 2000 vuotta. Euro ja kaikki valuutat voi romahtaa mutta kulta säilyttää arvonsa myös laman keskellä. Asuntojen ja materian arvo yleensä laskee jos pois lukee inflaation.

Muita arvo metalleja verotetaan normaalisti ja ovat huonoja sijoituskohteita, koska menetät vähintään verojen verran ostaessa/myydessä. Kullan verotus taas jostain syystä poistettu täysin, ja menetät lähinnä vaihtoliikkeen käyttämät provikat, joka on yleensä noin 2%. Todella pientä verrattuna muihin metalleihin joista joutuu maksamaan 17-24% per vaihto suuntaan tai toiseen.

Kyllä kullastakin verotetaan normaalisti jos sijoitus tuottaa jotain. ainoastaan kullan välittäminen, ostaminen ja myyminen on vapautettu ARVONLISÄverosta.

Suomeksi sijoituskulta on ihan samalla viivalla osakkeiden kanssa kun puhutaan tuottojen verollisuudesta sijoittajalle.

Vierailija
68/109 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asunnoista ja maasta joutuu maksamaan myös kovat verot, niin ostaessa kuin myydessä. Siksi ovat todella huonoja sijoitus mielessä. Koska verojen muodossa arvosta menettää noin 40% jos ottaa huomioon molemmat. Kullan verotuksen poistaminen on joku rikkaille tehty porsaanreikä.

kerropa mitä veroja maksan myydessä asunnon? ja ei tasan menetä 40 % ARVOSTA myydessä...

Vierailija
69/109 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijoitan kerran kuussa tietyn summan osakkeisiin ja (osake)rahaatoihin, niin kuin viimeiset 6 vuotta. Ajallinen hajautus pitää huolen siitä, että osakkeita tulee ostettua kurssinousuissa ja -laskuissa. Ja koska sijoitan pitkällä aikavälillä, kurssien lyhyen aikavälin heilunnat suuntaan tai toiseen eivät minua kiinnosta. Tilillä inflaatio syö rahat 100%:n varmasti, joten en itse näe tätä järkeväksi vaihtoehdoksi

Vierailija
70/109 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä olen kerännyt kultaa jo yli 10 vuotta. Nyt sitä on jo useampia laatikollisia koruina. Itse en tykkää käyttää kuin vihkisormuksia. Mielestäni kullan hinta pysyy melko vakaana sodankin aikana/jälkeen. Kaikki muu sijoitus voi sota-aikana hävitä lopullisesti. Kuten asunnot ja arvopaperit yms.

Vierailija
71/109 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kullastakin verotetaan normaalisti jos sijoitus tuottaa jotain. ainoastaan kullan välittäminen, ostaminen ja myyminen on vapautettu ARVONLISÄverosta.

Suomeksi sijoituskulta on ihan samalla viivalla osakkeiden kanssa kun puhutaan tuottojen verollisuudesta sijoittajalle.

Kyllä olet täysin oikeassa, sijoitus voitosta täytyisi aina maksaa verot voiton perusteella, mutta ainakaan ei tarvi maksaa 20% veroja ostaessa ja myydessä, ainoastaan tehdystä voitosta. Kullalla ei myöskään ole ylläpito kustannuksia vähäisen tilan käytön lisäksi.

Osakkeista joudut maksamaan verot niin ostettaessa kuin myydessä, sekä saadusta myynti voitosta.

esim. asunto maksat n.20% veroja ostettaessa, sekä n.20% myydessä. Kultaa ostettaessa ja myydessä ei tuota veroa ole = ei arvon menetystä verojen muodossa, ainoastaan välitysliikeen välityspalkkio joka vaihtelee 0.2-3% välillä molempiin suuntiin. Joka "maksaa itsensä takaisin" parissa kuukaudessa inflaation muodossa. Huomattavasti vähemmän.

Fyysisen kullan ostoa ja myyntiä ei myöskään seurata jos määrät ei ylitä useita tuhansia kerralla. Verottaja ei välttämättä tiedä kaapissa olevasta kulta kasasta, joten ei voi siitä vuosittaista omaisuus veroa edes periä. Niin kuin muun omaisuuden kohdalla jota ei voi edes omistaa ilman että verottaja ei tietäisi.

Itse ostanut kultaa jo ysäriltä lähtien, silloin sitä vielä verotettiin normaalisti. 2015 jälkeen kulta on ollut idiootti varmin sijoitus ratkaisu ja oman kullan arvo on yli kymmenen kertaistunut vuosien aikana. Itsellä kaikki säästöt menee kultaan mikä ylittää toiminta tonnin, paras päätös ikinä. Ei pääse verottaja, inflaatio tai maailman tilanne vaikuttamaan arvoon kuin sitä kasvattamalla.

Vierailija
72/109 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenkäs se on inflaatiota, jos haluamani hyödyke maksaa nyt esim. 7000 euroa, mutta jos säästän rahat odottamaan pari vuotta, sen hyödykkeen hinta on tippunut puoleen eli 3500 euroon.

Kun vertaisi, että ostan sen hyödykkeen juuri nyt, koska inflaatio syö säästöt muuten.

Vierailija
73/109 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sijoitan kerran kuussa tietyn summan osakkeisiin ja (osake)rahaatoihin, niin kuin viimeiset 6 vuotta. Ajallinen hajautus pitää huolen siitä, että osakkeita tulee ostettua kurssinousuissa ja -laskuissa. Ja koska sijoitan pitkällä aikavälillä, kurssien lyhyen aikavälin heilunnat suuntaan tai toiseen eivät minua kiinnosta. Tilillä inflaatio syö rahat 100%:n varmasti, joten en itse näe tätä järkeväksi vaihtoehdoksi

Ihailen tällaista rauhallista pitkäjänteisyyttä. En opi sitä millään. Sekin että kun sijoittaisin vaikka pienempiä summia ja pitäisin ne siellä sijoituksissa, mutta ei aina jossain vaiheessa palaa pinna ja kikkailen jotain typerää.

Vierailija
74/109 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä olen kerännyt kultaa jo yli 10 vuotta. Nyt sitä on jo useampia laatikollisia koruina. Itse en tykkää käyttää kuin vihkisormuksia. Mielestäni kullan hinta pysyy melko vakaana sodankin aikana/jälkeen. Kaikki muu sijoitus voi sota-aikana hävitä lopullisesti. Kuten asunnot ja arvopaperit yms.

Sodan kokeneet tietävät, että on hyvä olla käteistä rahaa ja jos mahdollista kultaa. Ruokaa ei pula-aikana saa välttämättä edes rahalla, mutta kullalla yleensä löytyy. Osakkeet ja obligaatiot ovat mennyttä, kuten asunnotkin.

Vierailija
75/109 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuntojen hinnat laskevat nyt koko ajan kautta Suomen. Harkitsin sijoittaa osakehuoneistoon, mutta tällä hetkellä se ei ole kannattavaa.

Vierailija
76/109 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitenkäs se on inflaatiota, jos haluamani hyödyke maksaa nyt esim. 7000 euroa, mutta jos säästän rahat odottamaan pari vuotta, sen hyödykkeen hinta on tippunut puoleen eli 3500 euroon.

Kun vertaisi, että ostan sen hyödykkeen juuri nyt, koska inflaatio syö säästöt muuten.

Tuo ei päde juuri muuhun kuin elektroniikkaan. Se onkin todella huono sijoitus kohde. Esim. uusin applen porvari malli maksaa 1500€, vuoden päästä niitä saa jo 200€ poisto myynnistä.

Inflaation parhaita mittareita on ruoka ja asuminen, ylihintaiset luksus tuotteet eivät kuulu niihin. Sanoppa yksikin kunta suomessa missä ruoan ja asumisen hinta putoaa 50% parin vuoden välein? Miten tyhmä ihminen voi olla?

Vierailija
77/109 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sodan kokeneet tietävät, että on hyvä olla käteistä rahaa ja jos mahdollista kultaa. Ruokaa ei pula-aikana saa välttämättä edes rahalla, mutta kullalla yleensä löytyy. Osakkeet ja obligaatiot ovat mennyttä, kuten asunnotkin.

Lapissa on jopa alueita missä kaupat ja ravintolat ovat hyväksyneet kullan maksuvälineenä läpi historian. Kullan kaivaja alueita tosin.

Vierailija
78/109 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihailen tällaista rauhallista pitkäjänteisyyttä. En opi sitä millään. Sekin että kun sijoittaisin vaikka pienempiä summia ja pitäisin ne siellä sijoituksissa, mutta ei aina jossain vaiheessa palaa pinna ja kikkailen jotain typerää.

Kullalla on helppo aloittaa jos yhtään ylimääräistä, tällä hetkellä se on noin 55€/gramma. Mitään et ainakaan voi hävitä, tilillä se rahan arvo vähenee päivittäin, mutta tänään ostama kulta gramma ei arvoltaan laske, päinvastoin suunta on ainoastaan ylös inflaatiota vahvemmin. ensi kuussa se voi maksaa jo 60€/g pelkästään meneillään olevan sodan takia.

Vierailija
79/109 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kultaan tosiaankin kannattaa sijoittaa!

Ajatelkaapa nyt näitä Fortumiin sijoittaneita.

Ei tainnut jäädä mitään jäljelle...

Vierailija
80/109 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä näitä kultaharkkoja saa ostaa? Entä missä niitä sitten säilyttäisin? Voisin sijoittaa 50t €. Olisi pieni pesämuna jos kotini ja kesämökkini menisivät pommituksessa. Mihinkään papereihin en sijoita, koska sodan jälkeen niitä ei enää ole.