Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mistä johtuu vuokralaisten kateus omista-asuntojen omistajia kohtaan?

Vierailija
24.07.2022 |

Ollaan selvästi mustankipeitä, kun luulevat minun olevan myös vuokralainen ja sitten paukautan, että ei, minä asun omistusneliössä Lauttasaaressa. Eivät he sitä voi käsittää, että miten minulla, yksin asuvalla, on varaa moiseen. Sen sijaan, että olisivat onnellisia puolestani, aistin sen, kateuden minua kohtaan. "Millähän rahoilla..." Omillani.

Kommentit (108)

Vierailija
41/108 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkeläisille ei ole ilmaista kodin siivous palvelua. En halua ajatella edes mitä omakotitalon siivous maksaa ja ensi talvena sähkön hinta on 3 kertainen.

Tämä vouhottaja löytää näköjään kaikki keskustelut, mihin voi ympätä tuon eläkeläisten kodin siivouksen. Alkaa jo hymyilyttää. Antaisi jo periksi.

Kodinhoitaja kirjoitti, että kaikilla ei ole rahaa kodinsiivoukseen. Kakkavaippoja helteellä lattialla eikä puhdasta lakanaa, kun ulostetta sängyssä.

Suomessa ei ole eläkeläisille ilmaista kodin siivous palvelua.

Vierailija
42/108 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkeläisille ei ole ilmaista kodin siivous palvelua. En halua ajatella edes mitä omakotitalon siivous maksaa ja ensi talvena sähkön hinta on 3 kertainen.

Tämä vouhottaja löytää näköjään kaikki keskustelut, mihin voi ympätä tuon eläkeläisten kodin siivouksen. Alkaa jo hymyilyttää. Antaisi jo periksi.

Kodinhoitaja kirjoitti, että kaikilla ei ole rahaa kodinsiivoukseen. Kakkavaippoja helteellä lattialla eikä puhdasta lakanaa, kun ulostetta sängyssä.

Kuntien ja kaupunkien kodinhoitajat ei siivoa. He käyvät eläkeläisen luona pari kertaa päivässä ja ovat 10 min.

Joko omaiset siivoaa tai siivous on ostettava.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/108 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on ihan yksi hailee, miten kukakin asuu, mitä omistaa. Samalla tavalla käyvät pskalla kaikki, ja lähtevät täältä yhtä tyhjin käsin, niinkuin kuin tulivatkin. Kateellinen, mistä, miksi? Kuvittelua, eikä ihan tervehenkistä. Eikö kukaan rakasta, eikö ole ketään? Seinät?

Vierailija
44/108 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap miksi omistusasujaa pitäis kadehtia? Musta tämä kirjoitus kertoo vaan siitä että sä kuvittelet omistusasujan olevan jotenkin parempi kuin vuokralaisen.

Miksi kukaan kadehtisi ketään jolla on suuri asuntolaina niskassa seuraavat 20 vuotta?

ps. Olen itse omistusasuja.

Vierailija
45/108 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuntien ja kaupunkien kodinhoitajat ei siivoa. He käyvät eläkeläisen luona pari kertaa päivässä ja ovat 10 min.

Joko omaiset siivoaa tai siivous on ostettava.

Ottakaa nyt asioista edes jonkin verran selvää ennen kun tänne kirjoittelette. Oikeastaan se siivousfirman kotisiivous ei ole oikeastaan kovinkaan kallista lystiä ja ei sitä joka päivä tilata.

Vierailija
46/108 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä? Minä vain asun, enkä mieti tuollaisia. Meidän talossamme on sekä omistusasujia että vuokralaisia, sen tiedän. Mutta miksi katsoisin vuokralaisia alaspäin. En ajattele asiaa. Mistä ap:lle on tullut tuollainen ajatusmalli?

Oudostipa tekstiäni luet. Minulla on täysin neutraali suhtautuminen vuokralaisiin. Sen sijaan heillä ei minuun.

AP

Hmm. Kyllä sinä nyt tulkitset.

Et tiedä. Tulkitset.

Oletko puhunut heidän kanssaan? Ja he ovat kertoneet kateudesta?

TÄMÄ

Vierailija
47/108 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuokralla asuva voi joutua muuttamaan milloin tahansa pois, ei voi remontoida tai sisustaa paljoa oman maun mukaan ja hinta on kallis kuukausittain, joidenkin maksukyvylle liikaa. Ja se ei luo tasa-arvoa. Silti omistusasunnoissa on myös remontit, mutta remonttivastike ei ole välttämättä automaattisesti suuri, riippuu mitä on tehty. Ja onko ylimääräisiä vastikkeita. Nykyään on yksityistetty kuntien vuokra-asuntoja joillakin paikkakunnilla, hinnat katossa ja uusia ei tule sopiviin paikkoihin.

Oletko koskaan kuullut irtisanomisajoista? Et näköjään. Tutustupa niihin. 

Ai ei voi remontoida ja sisustaa oman maun mukaan? Kun muutimme puolisoni kanssa nykyiseen järven rannalla sijaitsevaan ok-taloon, neuvottelimme vuokranantajan kanssa remontista, joka tehtäisiin ennen muuttoamme. Keittiö piti uusia. Me valitsimme millaiset kaapistot tulee, samoin valitsimme lattiamateriaalin jne. Muihin huoneisiin valitsimme tapetit. 

Jos itse haluamme remontoida lisää, vuokranantaja pyysi ilmoittamaan, koska hän maksaa materiaalit, mutta sanoikin, ettei valitettavasti pysty maksamaan palkkaa, voi tosin vähentää vuokrista jotakin. 

Vuokra on niin edullinen, etten kehtaa edes kertoa. 

Vierailija
48/108 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä valitsin ehdottomasti omistusasunnon.

Asun tällä hetkellä kahden huoneen ja keittiön asunnossa josta vielä osittain velkaa. Samaan aikaan säästän omaa pientä taloa varten, missä olisi tilaa kolmelle kissalle, minulle ja koiralle. Kunnon piha ja rauhallinen hyvä ympäristö. Tämä toteutuu parin vuoden sisään.

Silti en aio luopua tästäkään asunnosta, se on minulle invstointi ja aion todellakin pitää sen ja on jo puhuttukin että eräs sukulainen sitten muuttaa tähän ja maksaa sovittua vuokraa. En anna kenelle tahansa.

Itse katson että tämä kannattaa.  Kukin tietää parhaiten oman parhaansa, siitä olen jäävi sanomaan mitään. Mitä kateuteen tulee, se kuuluu suomalaiseen kansanluonteeseen ja on niin lujasti siihen kiinni kasvanut että tuskin koskaan katoaa.  Se näkyy asiassa kuin asiassa. Ruma piirre mutta valitettavasti näin vain on.

Vierailija
49/108 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap miksi omistusasujaa pitäis kadehtia? Musta tämä kirjoitus kertoo vaan siitä että sä kuvittelet omistusasujan olevan jotenkin parempi kuin vuokralaisen.

Miksi kukaan kadehtisi ketään jolla on suuri asuntolaina niskassa seuraavat 20 vuotta?

Totta, minun käy sääliksi omistusasujia, joilla on hirveät lainat niskassaan. Tiedän muutamia tuttavia, jotka ovat ahdingossa näinä kovina aikoina. 

Itsellä ei ole ongelmia, koska asun vuokralla, enkä ikinä aio ostaa omistusasuntoa. 

Vierailija
50/108 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen kokenut kateutta siitä, että omistan ylimääräisiä asuntoja, joita vuokraan. Jos itse hoitaisivat tätä vuokrahommaa, yllättyisivät mm. seuraavista:

-homma teettää paljon töitä asukkaan vaihtuessa

-hommasta jää käteen paljon vähemmän kuin luulevat: vain noin 1/3 vuokrasta, josta sitten maksat _kaikki_ remontit ja hajonneet kodinkoneet

Vierailija
51/108 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä ihmeen oletus se on, että kaikilla on jättilaina kymmeniksi vuosiksi?

Voi myös säästää ja ostaa käteisellä, eikä kaikkien tarvitse ostaa sitä omakotitaloa Helsingin keskustasta.

Vierailija
52/108 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen huomannut saman kuin aloittaja. Hyvin kulkenut juttu tyssää, kun kuulevat, että asun on omakotitalossa Espoon arvoalueella. Jotkut vielä yrittävät: ai vuokralla? 😂

Sähkön hinta viime talvena 300 niin ensi talvena 900 kuukaudessa ja myynnissä 5 vuoden vastuu.

Mitenkähän eläkeläismummut selviää ensi talvena laskuista?

Jos pelkkä sähkön hinta on 300 e, täytyy ihmetellä missä asut. Eikö se ole niin, että vain sähkön hinta nousee, ei siihen lasketa niitä siirtomaksuja ja kuukausimaksuja. Itse asumme ok-talossa, noin 110 neliötä. Sähkön kulutuksen hinta oli viime talven kovimpina kuukausina 50-70 e. Siihen päälle tuli tietysti siirto, perusmaksut ja verot. Sähkölasku kolminkertaisena tulisi siis maksamaan 150-210 e. 

Onhan se paljon, mutta ei nyt sentään mitään 900 e.

Eläkeläismummu

Vierailija
53/108 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu vuokralaisesta. Varmaan siinä on sitä kateutta omistamista kohtaan. Itse asun vuokralla onnellisesti ja en kadehdi omistajaa. Voisin kepeästi ostaa tämän asunnon, mutta jotenkin en koe enää merkittävänä omistaa asumaani asuntoa. Voisin siis ostaa tämän asunnon rahoilla, jotka on sijoitettu. En tarvisi edes lainaa. Itseasiassa saisin kaksi tämmöistä asuntoa myymättä mökkiä. Tämä on oma valinta, koska jotenkin koen asunnon omistamisen raskaana ja pelottaa kaikki korjaukset yms. Asuin vuosia omakotitalossa ja sen myynnin jälkeen elin vuosia maha kippuralla, että mitä ne ostajat sieltä löytää. Onneksi ei kuulunut mitään. Lähipiirissä on ollut pari hometalotapausta, joten olen tullut araksi. Niin ostajana kuin myyjänä.

Vierailija
54/108 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta, minun käy sääliksi omistusasujia, joilla on hirveät lainat niskassaan. Tiedän muutamia tuttavia, jotka ovat ahdingossa näinä kovina aikoina. 

Itsellä ei ole ongelmia, koska asun vuokralla, enkä ikinä aio ostaa omistusasuntoa. 

Ensi talvena tulee paljon irtisanomisia, kun ihmiset vähentävät kulutusta ja maksavat sähköä.

Lainat ei ole laskuja toimeentulotuessa. Toimeentulotukea ei välttämättä saa, vaikka tilillä olisi 0 euroa.

Vierailija
55/108 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen huomannut saman kuin aloittaja. Hyvin kulkenut juttu tyssää, kun kuulevat, että asun on omakotitalossa Espoon arvoalueella. Jotkut vielä yrittävät: ai vuokralla? 😂

Sähkön hinta viime talvena 300 niin ensi talvena 900 kuukaudessa ja myynnissä 5 vuoden vastuu.

Mitenkähän eläkeläismummut selviää ensi talvena laskuista?

Jos pelkkä sähkön hinta on 300 e, täytyy ihmetellä missä asut. Eikö se ole niin, että vain sähkön hinta nousee, ei siihen lasketa niitä siirtomaksuja ja kuukausimaksuja. Itse asumme ok-talossa, noin 110 neliötä. Sähkön kulutuksen hinta oli viime talven kovimpina kuukausina 50-70 e. Siihen päälle tuli tietysti siirto, perusmaksut ja verot. Sähkölasku kolminkertaisena tulisi siis maksamaan 150-210 e. 

Onhan se paljon, mutta ei nyt sentään mitään 900 e.

Eläkeläismummu

Lasku on ensi talvena 900, jos se oli viime talvena 300 eli 3 kertaistuu

Vierailija
56/108 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläleläisiä kuolee noin 5000 kuukaudessa, heidän asunnot ja mökit jää perinnöksi lapsille.

Vierailija
57/108 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata yliyleistää tässäkään aiheessa, itselleni vuokralla asuminen on vapautta, helppoutta ja keveyttä. Ei ole valtavaa pankkilainaakaan takaraivossa painamassa. Mun lähipiirissä meitä on 3 korkeasti koulutettua paria, joilla tämä on ihan periaatteellinen päätös. Muutenkin kaikenlaista omistamista olisi hyvä vähentää.

Jokuhan ne vuokra-asunnotkin omistaa. Teillä ei ehkä olisi asuntoa, jos omistamista vähennettäisiin...

Vierailija
58/108 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläleläisiä kuolee noin 5000 kuukaudessa, heidän asunnot ja mökit jää perinnöksi lapsille.

Eikö eläkeläisiä asu vuokralla lainkaan?

Vierailija
59/108 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä valitsin ehdottomasti omistusasunnon.

Asun tällä hetkellä kahden huoneen ja keittiön asunnossa josta vielä osittain velkaa. Samaan aikaan säästän omaa pientä taloa varten, missä olisi tilaa kolmelle kissalle, minulle ja koiralle. Kunnon piha ja rauhallinen hyvä ympäristö. Tämä toteutuu parin vuoden sisään.

Silti en aio luopua tästäkään asunnosta, se on minulle invstointi ja aion todellakin pitää sen ja on jo puhuttukin että eräs sukulainen sitten muuttaa tähän ja maksaa sovittua vuokraa. En anna kenelle tahansa.

Itse katson että tämä kannattaa.  Kukin tietää parhaiten oman parhaansa, siitä olen jäävi sanomaan mitään. Mitä kateuteen tulee, se kuuluu suomalaiseen kansanluonteeseen ja on niin lujasti siihen kiinni kasvanut että tuskin koskaan katoaa.  Se näkyy asiassa kuin asiassa. Ruma piirre mutta valitettavasti näin vain on.

Valitettavasti osa on kateellisia, että toiset perivät asunnon ja mökin.

Vierailija
60/108 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö eläkeläisiä asu vuokralla lainkaan?

Ei meidän suvussa