Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Spagetti bolognese - teen huomenna ensimmäistä kertaa, kerro parhaat vinkit

Vierailija
23.07.2022 |

En ole koskaan ennen tehnyt. Haluaisin yllättää puolison vuosipäivänämme kun hän on sitä monta kertaa toivonut. Osaan kyllä lukea reseptejä googlesta, mutta mikä on juuri sinun salaisuutesi saada kastikkeessa maukas? :)

Kommentit (54)

Vierailija
41/54 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et kai sä tosissas spagettia ala vuosipäivänä tarjoamaan, on juhlavampiakin ruokia olemassa.

Jos kerran toinen monta kertaa toivonut eikä toinen koskaan tehnyt niin miksi ihmeessä ei?

Jos nokittelu on ainoa ruoanlaiton kriteeri (varmaan laitat hienot kuvat someen joka v itun aamupuurostasi kun taas jotain uutta hienoa sinne sekaan kokeilit mitä kukaan muu koko kaupunginosassa ei ole vielä koskaan ennen kokeillut?), ei loppua näy. Aina löytyy joku vielä nokkavampi nokittelija uusimman luomuksensa kanssa.

tuskin on spagettia nimenomaan vuosipäiväksi toivonut kun on sitä usein pyytänyt.

Miksi jankkaat? Miksi sulla meni bolognese niin pahasti tunteisiin? 😀

enhän minä tässä kiukkuinen ole, kerroin vain mielipiteeni. Jollain toisella se meni tunteisiin..

Vierailija
42/54 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et kai sä tosissas spagettia ala vuosipäivänä tarjoamaan, on juhlavampiakin ruokia olemassa.

Mä olisin ainakin liikuttunut ja arvostaisin suuresti, jos puoliso muistaisi lempiruokani tai sen mitä olen toivonut ja kokkaisi juuri sitä meidän merkkipäivänä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/54 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Spagetti Bolognese on amerikanitalialainen ruokalaji. Googlaa Marcella Hazan bolognese, jos alkuperäistä haluat (NY Timesin reseptiin pitää kirjautua, mutta löytyy muistakin linkeistä.) Hazania pidetään kai USA:ssa tämän ruoan mestarina. Erona normaaleihin versioihin on kai lähinnä se, että jauhelihan ruskistamisen jälkeen siihen imeytetään maitoa (keittämällä), joka antaa lihaan makeutta, ja muskottipähkinän käyttö. Olen tehnyt useaan kertaan, ja on todella hyvää. Jos halusit italialaista ragua, se on vähän erilaista, eikä sitä kai syödä Italiassa spagetin kanssa. Onnea matkaan!

Vierailija
44/54 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos kerran toinen monta kertaa toivonut eikä toinen koskaan tehnyt niin miksi ihmeessä ei?

Jos nokittelu on ainoa ruoanlaiton kriteeri (varmaan laitat hienot kuvat someen joka v itun aamupuurostasi kun taas jotain uutta hienoa sinne sekaan kokeilit mitä kukaan muu koko kaupunginosassa ei ole vielä koskaan ennen kokeillut?), ei loppua näy. Aina löytyy joku vielä nokkavampi nokittelija uusimman luomuksensa kanssa.

tuskin on spagettia nimenomaan vuosipäiväksi toivonut kun on sitä usein pyytänyt.

Miksi jankkaat? Miksi sulla meni bolognese niin pahasti tunteisiin? 😀

enhän minä tässä kiukkuinen ole, kerroin vain mielipiteeni. Jollain toisella se meni tunteisiin..

Olet jo monen viestin verran hokenut samaa asiaa. Mielipiteesi tuli jo selväksi!

Vierailija
45/54 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvin tehty spagetti kastikkeella on todella hyvää. Vaikea sitä on toki tajuta jos käsitys pastaruuasta on nistipata.

Ei ole kyse siitä ettei se olisi hyvää vaan että se on arkiruokaa.ei tarpeeksi juhlavaa.

Kyllä se on, mutta se on niin kutsuttu primo piatto. Sen jälkeen tulee pääruoka vasta ja jäkiruoka, ja ennen sitä antipasto.

Vierailija
46/54 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

bolognesen kanssa EI syödä spagettia.

No ei siellä Bolognassa varmaan, mutta se nyt on vakiintunut kansainväliseen reseptiikkaan. Deal with it.

Ja ananas kuuluu pizzaan. Deal with it.

Vierailija
47/54 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Porkkanaa, varsiselleriä, sipulia, valkosipulia, viiniä ja tomaattimurskaa ja tietenkin sitä lihaa. Hauduta vaikka muutama tunti. Mausta miten haluat.

Jep, tämä on se oikea ohje bologneselle, paitsi että valkosipulia ei tarvitse. Toki jos tykkää. Youtubesta löytyy kivoja ohjeita, esim vincenzo's plate.

Vierailija
48/54 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekaa kertaa keität spaghettia,aikuinen ihminen? Uskoisko tuota..

Vierailija
49/54 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Spagetti Bolognese on amerikanitalialainen ruokalaji. Googlaa Marcella Hazan bolognese, jos alkuperäistä haluat (NY Timesin reseptiin pitää kirjautua, mutta löytyy muistakin linkeistä.) Hazania pidetään kai USA:ssa tämän ruoan mestarina. Erona normaaleihin versioihin on kai lähinnä se, että jauhelihan ruskistamisen jälkeen siihen imeytetään maitoa (keittämällä), joka antaa lihaan makeutta, ja muskottipähkinän käyttö. Olen tehnyt useaan kertaan, ja on todella hyvää. Jos halusit italialaista ragua, se on vähän erilaista, eikä sitä kai syödä Italiassa spagetin kanssa. Onnea matkaan!

Ragu on jauhelihakastike ja sitä vois syödä kyllä ihan minkä pastan kanssa haluaa ja vaikka pelkän leivän, jos mieli tekee.. Pasta valitaan yleensä sen mukaan millainen kastike on. Nuo simpukkapastat ym. on tarkoitettu kastikkeelle jotka vaativat pastaa, joka pystyy pitämään sen kastikkeen sisällään. Eli käytännössä, jos kastikkeeksi on kovin tomaattipitoinen valitse mezza pennet tai simpukan muotoinen, jos taas paljon lihaa ja niin spaghetti käy oikein hyvin tai vaikka fusillit tai maltagliati jne.

Ei se ole niin tarkkaa. Mieti ennemmin millaisesta pastasta pidät itse. Ohuesta vai paksusta vrt. capelli dangeli vs bucatini.

Mitä itse kastikkeeseen tulee, niin valitse paistijauhelihaa ja keitä sitä mahdollsimman kauan. Jopa pari tuntia.

Niin ja pastoista de Ceccoa ja tomaattikastike Muttia.

Vierailija
50/54 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hauska ketju! Olis hauskaa maistaa näitä kaikkia Maistiaiset pystyyn vaikka Porvoossa?

Itse laitan aina mukaan Worcestershire-kastiketta. Ja lopussa hiukan maitoa.

Vierailija
51/54 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Porkkanaa, varsiselleriä, sipulia, valkosipulia, viiniä ja tomaattimurskaa ja tietenkin sitä lihaa. Hauduta vaikka muutama tunti. Mausta miten haluat.

Jep, tämä on se oikea ohje bologneselle, paitsi että valkosipulia ei tarvitse. Toki jos tykkää. Youtubesta löytyy kivoja ohjeita, esim vincenzo's plate.

Joo, ei toki ole pakollinen mutta itse tykkään valkosipulista ja laitan sitä suunnilleen kaikkeen. Kyllä bolognesekin parantuu kun pari valkosipulinkynttä laittaa sekaan :D

Vierailija
52/54 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei salaisuus vaan pikku hifistely.

Spagetti Bologneseä ei Italiassa ole olemassakaan vaan käytetään Tagliatellea.

Makuun ei muuta vaikutusta kuin suu tuntuma.

Juustoksi parmesan.

Vierailija
53/54 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maitoa ja muskottia olen laittanut itsekin ja niin laittavat monet italialaisetkin. Pohjoisempi Italiahan on meijerialuetta ja tomaatit harvemmassa eivätkä niin hyviä kuin etelässä ja se näkyy myös resepteissä.

Minusta olennaisinta kunnon ragun/bolognesen tekemisessä on se että lihan pitää olla normaalia karkeammaksi jauhettu (eli tiskiltä) ja haudutusaika on pitkä eli ei ole kiireisen kokin ruokaa.  Itse haudutan yleensä vähintään kolme tuntia. Maitoa lisäillään haudutuksen aikana pienissä erissä, pari ruokalusikallista kerrallaan, samalla kun kevyesti sekoitetaan niin että se kunnolla imeytyy, kastikkeen ei kuulu näyttää siltä että siinä olisi maitoa. Ja viini valkoviiniä, eikä punaista.

Uunissa yön yli hauduttaminenkin on kokeilemisen arvoinen konsti, peitettynä ettei kuivahda eli ensin liedellä alkuhaudutus.

Vierailija
54/54 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ragu on jauhelihakastike ja sitä vois syödä kyllä ihan minkä pastan kanssa haluaa ja vaikka pelkän leivän, jos mieli tekee.. Pasta valitaan yleensä sen mukaan millainen kastike on. Nuo simpukkapastat ym. on tarkoitettu kastikkeelle jotka vaativat pastaa, joka pystyy pitämään sen kastikkeen sisällään. Eli käytännössä, jos kastikkeeksi on kovin tomaattipitoinen valitse mezza pennet tai simpukan muotoinen, jos taas paljon lihaa ja niin spaghetti käy oikein hyvin tai vaikka fusillit tai maltagliati jne.

Ei se ole niin tarkkaa. Mieti ennemmin millaisesta pastasta pidät itse. Ohuesta vai paksusta vrt. capelli dangeli vs bucatini.

Mitä itse kastikkeeseen tulee, niin valitse paistijauhelihaa ja keitä sitä mahdollsimman kauan. Jopa pari tuntia.

Niin ja pastoista de Ceccoa ja tomaattikastike Muttia.

Minä syön pottuja. Keitettyjä pottuja.