Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

14-15 vuotiaan kotiintuloaika

Vierailija
23.07.2022 |

15-vuotiaalla lapsellani on kavereita, joilla ei ole mitään kotiintuloaikaa tai kotiintuloaika nyt kesällä klo 2-4 yöllä. Vanhemmat perustelevat tätä sillä, että lapset/nuoret pelaavat yms eli pitävät hauskaa ilman alkoholia. Mihin aikaan lapsellasi on kotiintuloaika? Olenko ainut tiukkis?

Kommentit (69)

Vierailija
21/69 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meidänkään lapsosilla ole enää mitään kotiintuloaikaa. Heillä on vain tiukka määräys, että aina kun ovat kännissä, on ensitilassa tultava kotiin turvaan!

Vierailija
22/69 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotiintuloajat arkena kun on koulua klo 21.00 ja viikonloppusin ja lomilla klo 22.30.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/69 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi lasten pitäisi pelata jotain peliä klo 4 yöllä?

En minäkään tiedä, mutta olisko selitys ihan vain se, että valvominen lomalla on kivaa? Itsekin tykkään valvoa ja katsoa Netflix-sarjaa. Vaikka eihän sitäkään välttämättä "pitäisi" tehdä. Mutta joskus on kivaa!

Vanhemman tehtävä on välillä olla tylsä ja kieltää kaikki kiva. Tämä ihan vain lapsen suojelemiseksi. Ei syödä karkkia joka päivä, ei juoda viinaa, ei pelata peliä yöllä. Ei ole pikkulasten hyvä kulkea kaupungilla yksin öiseen aikaan.

Ymmärsin, että oli kyse teineistä eikä pikkulapsista. Vanhempien tehtävä ei ole kieltää asioita vain kieltämisen ilosta ja periaatteesta ilman järkeviä perusteita, enkä ainakaan itse näe mitään perustetta, miksi 14-15-vuotias ei saisi valvoa kesälomalla ja pelata kaverin kanssa.

15-v on pikkulapsi ja on järkevät perusteet kieltää. Paljonkin järkeviä perusteita.

Vierailija
24/69 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä 14v kotiintuloaika on klo.21. Myös lomalla.

Joskus poikkeuksellisesti klo.22.

Kuulostaa sille, että kaikki muut saavat kyllä olla pidempään. Puolille öin ainakin.

Olen tuo, joka sanoi, että kaheltatoista on oltava kotona. Asia tietty koskee nyt loma-aikaa. Kouluaikoina aika on aikaisempi.

Jos on kaverilla, niin saa olla, mutta silloinkin kaverin vanhempien kanssa on asia sovittu.

Vierailija
25/69 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kyllä mä vähän ihmettelen näitä yläaste ikäisiä mitä ovat yöllä kukkumassa ulkona kavereiden kanssa.. ihan silloin myös kun on koulua. Miten heidän koulu sujuu jos vielä klo 1 yöllä ollaan ulkona kavereiden kanssa ja aamulla pitäisi koulun penkillä olla vaikka klo 8.

Vierailija
26/69 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kotiintuloaika? Mikä on pahin pelkosi? Yöilma ei ole sen myrkyllisempää kuin päiväilma.

Vierailija
27/69 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kolme teiniä 14-19v ja koskaan ei ole tarkkoja kotiin tuloaikoja, vaan tapauskohtaisesti sovitaan ja sanovat etukäteen mihin aikaan tulevat. Tosin kukaan ei ole kyläluuta.

Harrastusten jälkeen tulevat heti kotiin ja jos ovat kavereilla, koulupäivinä tulevat viimeistään ilta 8 tai 9. ja viikonloppuisin viimeistään 10-11.

Eivät notku ostareilla tai muissa, ovat kotona viihtyviä.

Vierailija
28/69 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai kukaan ajattele, et olis mistään yöilman myrkyllisyydestä kyse. Mikä tarve valvoa yöllä ja nukkua päivällä? Elää ihan eri rytmissä kuin muu perhe.

Vierailija
29/69 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi kotiintuloaika? Mikä on pahin pelkosi? Yöilma ei ole sen myrkyllisempää kuin päiväilma.

Sinulla ei taida olla omia lapsia? Itse olen asettanut lapselleni kotiintuloajat hänen turvallisuutensa vuoksi. Ja tiedätkö mitä rajat luo rakkautta.

Vierailija
30/69 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei jää yöksi kaverille? Jos kunnollinen siis.

Miksi lapsesi pitäisi olla kaverin luona yötä, sillä tuonikäisistä pitäisi omat vanhemmat huolehtia, eikä kaverin vanhemmat.

Ei tuon ikäiset pysty huolehtimaan itsestään ja maksamaan omia kuluja, vaan kyllä sen kaverin vanhemmat on tehtävä, laitettava peti ja liinavaatteet, tarjottava ilta-ja aamupalat, parhaassa tapauksessa lounas ja huolehtia lapsesta.

En ole koskaan ymmärtänyt vanhempia, jotka lykkäävät lapsensa toisten vaivaksi ja ruokittavaksi, vaan asiat pitäisi vanhemmat sopia keskenään.

Vierailija
31/69 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaverini kertoi tutustaan, miehestä, jonka homot olivat porukalla r....t. On tyrmäystippaa, huumeiden tarjoajia. Nykyään on ihan karkin näköisiä huumeita, millä lapsia koukutetaan. Siitä alkaa usein rikoskierre. Osa menee huumeiden kokeilustakin psykoosiin, eli alkaa nähdä pikku-ukkoja eikä palaudu koskaan normaaliksi.

Porukassa lisäksi tyhmyys tiivistyy. Tehdään ilkivaltaa, rötöksiä jne. , joilla voi olla kauaskantoiset seuraukset, jos vaikkapa kännipäissään hyppää sillalta päälleen tai joutuu vahingonkorvaajaksi poltettuaan jonkun rakennuksen. Vahingonkorvausvelvollisuudessahan ei ole alaikärajaa. Liikenne on lisäksi vaarallinen. Huumepäissään kun ajellaan voi sattua mitä vain. Seksikokeiluilla voi myös olla seurauksia. Sukupuolitautia, vahinkoraskaus jne.

Kaikkea voi tapahtua ja alaikäinen on aina vanhempien vastuulla.

Vierailija
32/69 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat jotka antavat teini lastensa hillua ulkona miten sattuu niin minun mielestäni todella vastuutonta.

Vierailija
33/69 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä lapsi voisi vaikuttaa kotiintuloaikaan? Antaisin asteittain lisää vapautta ja vastuuta. Riippuu hirveästi ympäristöstä ja lapsesta, mistä olisi hyvä aloittaa. Jos tietäisin 100%, missä lapsi on ja ettei tee mitään liian tyhmää liian usein, antaisin olla pidempään. Kaverin luota viereisestä talosta voi tulla vaikka hammaspesun kautta nukkumaan. Mutta ulkona norkoilu keskustassa liian myöhään ei kuulosta omaan korvaan hyvältä. Ja jos joutuu pitkän kotimatkan kulkemaan yksinään. Tuon ikäiset ei ajele vielä mopoillakaan. 17- vuotiaana tulin kotiin klo 2. 14-vuotiaana klo 22. Omasta mielestä ihan sopivasti asteittain lisää vapautta. Vanhemmat luottivat ja olin luottamuksen arvoinen.

Vierailija
34/69 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arkisin klo 21, viikonloppuisin klo 22 ja nyt lomalla klo 23. Kotona valvoo myöhään ja nukkuu puolille päivin, lapsi 15 v eli viimeisiä kesiä ennen kuin kesätyöt ja muut velvollisuudet alkaa, annan siis nauttia tuosta rytmistä (tai sen puutteesta).

Vierailija
35/69 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika 15v., kesällä klo 23 kotona, tapauskohtaisesti joskus pidempään. Kouluaikaan klo 21 kotona, viikonloppuisin klo 22.

Vierailija
36/69 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinulla ei taida olla omia lapsia? Itse olen asettanut lapselleni kotiintuloajat hänen turvallisuutensa vuoksi. Ja tiedätkö mitä rajat luo rakkautta.

Mitä mun lasten lukumäärä tähän kuuluu (niitä on neljä ja kohta nuorinkin täysikäinen)? Syytähän mä tässä hainkin, mutta on ihan eri asia laittaa kotiintuloaika Helsingissä kuin Utsjoella. Jos lapsi luuhaa luonnossa ei kesällä tarvitse asettaa aikoja, mutta jos lapsi luuhaa keskustassa, turvallisuuden kannalta aika tarvitaan.

Ja lapsen luonne ratkaisee aika paljon myös näissä asioissa. Esim. meillä nuorimmainen tykkää lenkkeillä yöllä, musta ihan ok, kun tiedän reitin ja se on turvallinen.

Vierailija
37/69 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reitti voi olla turvallinen, mutta voihan reitille eksyä yöllä joku muukin kuin turvallinen lenkkeilijä.. hassu peruste.

Vierailija
38/69 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä mun lasten lukumäärä tähän kuuluu (niitä on neljä ja kohta nuorinkin täysikäinen)? Syytähän mä tässä hainkin, mutta on ihan eri asia laittaa kotiintuloaika Helsingissä kuin Utsjoella. Jos lapsi luuhaa luonnossa ei kesällä tarvitse asettaa aikoja, mutta jos lapsi luuhaa keskustassa, turvallisuuden kannalta aika tarvitaan.

Ja lapsen luonne ratkaisee aika paljon myös näissä asioissa. Esim. meillä nuorimmainen tykkää lenkkeillä yöllä, musta ihan ok, kun tiedän reitin ja se on turvallinen.

Kyllä, lapsen luonne ratkaisee paljon. Ja se on hyvä jos lapseen pystyy luottamaan 100% että jos hän kertoo menevänsä johonkin niin hän myös menee sinne paikkaan, eikä valehtele asiasta ja meneekin johonkin ihan muualle.

Utsjoellakin saattaa kuitenkin olla hulluja liikenteessä ja muita hörhöjä. Eiköhän niitä ihan joka paikasta löydy. Ei sitä ikinä voi tietää mitä sattuu tapahtumaan oli sitten yöllä keskellä metsää tai keskellä keskustaa aina on riskit olemassa.

Vierailija
39/69 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat jos annatte teini ikäisen lapsenne olla yöllä ulkona, turha ihmetellä jos hänelle tapahtuu pahaa. Raiskaus, ryöstö, pahoinpitely, onnettomuus..

Vierailija
40/69 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei meidänkään lapsosilla ole enää mitään kotiintuloaikaa. Heillä on vain tiukka määräys, että aina kun ovat kännissä, on ensitilassa tultava kotiin turvaan!

No toivottavasti myös tulevat tuossa tilanteessa. Eivätkä jää muualle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme neljä