Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

14-15 vuotiaan kotiintuloaika

Vierailija
23.07.2022 |

15-vuotiaalla lapsellani on kavereita, joilla ei ole mitään kotiintuloaikaa tai kotiintuloaika nyt kesällä klo 2-4 yöllä. Vanhemmat perustelevat tätä sillä, että lapset/nuoret pelaavat yms eli pitävät hauskaa ilman alkoholia. Mihin aikaan lapsellasi on kotiintuloaika? Olenko ainut tiukkis?

Kommentit (69)

Vierailija
41/69 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi kotiintuloaika? Mikä on pahin pelkosi? Yöilma ei ole sen myrkyllisempää kuin päiväilma.

Sinulla ei taida olla omia lapsia? Itse olen asettanut lapselleni kotiintuloajat hänen turvallisuutensa vuoksi. Ja tiedätkö mitä rajat luo rakkautta.

Mitä mun lasten lukumäärä tähän kuuluu (niitä on neljä ja kohta nuorinkin täysikäinen)? Syytähän mä tässä hainkin, mutta on ihan eri asia laittaa kotiintuloaika Helsingissä kuin Utsjoella. Jos lapsi luuhaa luonnossa ei kesällä tarvitse asettaa aikoja, mutta jos lapsi luuhaa keskustassa, turvallisuuden kannalta aika tarvitaan.

Ja lapsen luonne ratkaisee aika paljon myös näissä asioissa. Esim. meillä nuorimmainen tykkää lenkkeillä yöllä, musta ihan ok, kun tiedän reitin ja se on turvallinen.

Kyllä, lapsen luonne ratkaisee paljon. Ja se on hyvä jos lapseen pystyy luottamaan 100% että jos hän kertoo menevänsä johonkin niin hän myös menee sinne paikkaan, eikä valehtele asiasta ja meneekin johonkin ihan muualle.

Utsjoellakin saattaa kuitenkin olla hulluja liikenteessä ja muita hörhöjä. Eiköhän niitä ihan joka paikasta löydy. Ei sitä ikinä voi tietää mitä sattuu tapahtumaan oli sitten yöllä keskellä metsää tai keskellä keskustaa aina on riskit olemassa.

Keskellä päivää kaupungissa on suurempi todennäköisyys törmätä hörhöön kun pikkupitäjän metsäpolulla yöllä. Lopeta jankkaaminen, yö ei ole sen vaarallisempi kuin päiväkään.

Vierailija
42/69 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi kotiintuloaika? Mikä on pahin pelkosi? Yöilma ei ole sen myrkyllisempää kuin päiväilma.

Sinulla ei taida olla omia lapsia? Itse olen asettanut lapselleni kotiintuloajat hänen turvallisuutensa vuoksi. Ja tiedätkö mitä rajat luo rakkautta.

Mitä mun lasten lukumäärä tähän kuuluu (niitä on neljä ja kohta nuorinkin täysikäinen)? Syytähän mä tässä hainkin, mutta on ihan eri asia laittaa kotiintuloaika Helsingissä kuin Utsjoella. Jos lapsi luuhaa luonnossa ei kesällä tarvitse asettaa aikoja, mutta jos lapsi luuhaa keskustassa, turvallisuuden kannalta aika tarvitaan.

Ja lapsen luonne ratkaisee aika paljon myös näissä asioissa. Esim. meillä nuorimmainen tykkää lenkkeillä yöllä, musta ihan ok, kun tiedän reitin ja se on turvallinen.

Kyllä, lapsen luonne ratkaisee paljon. Ja se on hyvä jos lapseen pystyy luottamaan 100% että jos hän kertoo menevänsä johonkin niin hän myös menee sinne paikkaan, eikä valehtele asiasta ja meneekin johonkin ihan muualle.

Utsjoellakin saattaa kuitenkin olla hulluja liikenteessä ja muita hörhöjä. Eiköhän niitä ihan joka paikasta löydy. Ei sitä ikinä voi tietää mitä sattuu tapahtumaan oli sitten yöllä keskellä metsää tai keskellä keskustaa aina on riskit olemassa.

Keskellä päivää kaupungissa on suurempi todennäköisyys törmätä hörhöön kun pikkupitäjän metsäpolulla yöllä. Lopeta jankkaaminen, yö ei ole sen vaarallisempi kuin päiväkään.

Päivällä ja yöllä voi sattua ja tapahtua. Mutta ei teinin ole turvallista olla yöllä ulkona. Koita sinä nyt tajuta se. Päivällä ja illalla voi olla ulkona, miksi pitää olla aina keskellä yötä. Olkoon sitten omassa pihassa mielummin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/69 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päivällä ja yöllä voi sattua ja tapahtua. Mutta ei teinin ole turvallista olla yöllä ulkona. Koita sinä nyt tajuta se. Päivällä ja illalla voi olla ulkona, miksi pitää olla aina keskellä yötä. Olkoon sitten omassa pihassa mielummin.

Sä vaan väität asiaa, johon sulla ei ole oikeita perusteluja. Intät inttämisen ilosta.

Vierailija
44/69 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sä vaan väität asiaa, johon sulla ei ole oikeita perusteluja. Intät inttämisen ilosta.

Kukahan tässä inttää. Katsoppa peiliin jos sieltä löytyy vastaus. Hyvää päivän jatkoa.

Vierailija
45/69 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukahan tässä inttää. Katsoppa peiliin jos sieltä löytyy vastaus. Hyvää päivän jatkoa.

Hah haah haa. Viimeinen sana päästävä sanomaan vaikkei ole asiaakaan.

Mä oon kasvattanut kuitenkin useamman teinin kuin sä. Sä vasta kipuilet teinin kasvatuksen kanssa. Mites sitten kun ne täyttää 18 vuotta ja sun sananvaltasi päätyy? Ne ei uskalla mennä ulos yöllä tai viihtyvät yöelämässä liikaakin.

Vierailija
46/69 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lestojen lapsilla ei ole kotiintuloaikoja, koska ovat hyvässä seurassa.

Vierailija
47/69 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän 16v tulee kotiin klo 22 nyt lomalla, kouluaikana klo 21. Ihan vaan siitä,syystä että muutkin pääsee ajoissa nukkuu /ei herää veljen tuloon.

Vierailija
48/69 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen myös törmännyt tähän ja ihmetellyt asiaa. Saavat pyöriä nyt kesällä rannoilla ja puistoissa pitkälle yöhön.

Vierailija
49/69 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kai kukaan ajattele, et olis mistään yöilman myrkyllisyydestä kyse. Mikä tarve valvoa yöllä ja nukkua päivällä? Elää ihan eri rytmissä kuin muu perhe.

Ehkä just se.

Vierailija
50/69 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän huomaa varsinkin Vantaalla... mopojonnet (ja tytöt) ajavat edestakaisin omakotitaloalueella vielä kolmeltakin yöllä. Vihaan sitä 50cc ininää.

Ihmettelen aina että eikö vanhemmat herää siitä kovaäänisestä moposta joka kaaraa pihaan keskellä yötä? nuorisolle en ole vihainen sillä en olisi itekkään sen ikäsenä välittänyt, ihmetyttää vaan vanhemmat jotka sallivat lapsensa pitää naapureita hereillä koko kesän ajan. Poliisia ei tietenkään kiinnosta, mutta voisivat ehkä nostaa asian pinnalle paikallistasolla somen avulla.

Vierailija
51/69 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika 14v. Tilannekohtaista. Riippuu missä on ja kenen kanssa. Harvoin on myöhään missään. Näin lomalla satuunaisesti uimassa vielä puolilta öin. Missään kaupungilla en anna roikkua.

Vierailija
52/69 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kouluaikaan 20, kesällä 21. Ei täällä kyllä sen myöhempään hillu ulkona kuin vähempiosaisten lapset.

Vierailija
53/69 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinisilmäistä ja välinpitämätöntä vanhemmuutta.

Vierailija
54/69 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vapaapäivinä pitää tulla sisälle ennen kuin me vanhemmat alamme nukkumaan, noin klo 22.

Vierailija
55/69 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaheltatoista on oltava kotona.

Monta vuotta sitten luin auto-onnettomuudesta, jossa kuoli useampi nuori. Tapahtui aamuyöllä. Yksi nuori oli 14 vuotias. Hänen äitinsä itki lehdessä ja syytti Jumalaa. Että kuinka Jumala antaa tällaisen tapahtua.

Olisko äidin pitänyt vain katsoa peiliin ja kysyä kuinka antaa lapsen kuleksia kaupungilla aamuyöllä.

Tässä nyt ei ole mitään logiikkaa, vaikka jätettäisiin jumalat sikseen. Auto-onnettomuusko ei voi tapahtua päivällä tai illalla, ainoastaan aamuyöllä?

Vierailija
56/69 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

15 vuotiaat harrastaa tasan tarkkaan kaikkea sitä mitä aikuisetkin rikoksista alkaen. Estoja ja älykkyyttä ei ole. Vo tulla yllätyksenä mitä kaikkea omat lapset ovat kokeilleet. 

Vierailija
57/69 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse on siitä millainen vanhemman ja nuoren välinen suhde on, keskustellaanko asioista vai perustuuko kaikki vanhemman kontrolliin? Olen ite ollut super kontrolloitu nuorena enkä halunnut sellaista omille lapsilleni. Mulla on 16- ja 19- vuotiaat nuoret, eikä ikinä ole ollut kotiintuloaikaa. Tiedän missä he ovat ja kenen kanssa, se riittää. Jos suunnitelmat muuttuu minulle laitetaan viestiä.

Tytön kaveriporukassa on todella kontrolloitu tyttö, joka tullaan väkisin hakemaan pois yökyläilyreissulta kesken illan - koska vanhemmat päätti niin. Säälittää tyttö. Tiedän omasta kokemuksesta, että siinä ei opi nuori muuta kuin valehtelemaan ja lopulta teini-ikä pitää elää kuitenkin mutta liian myöhään esim opiskeluaikana.

Vierailija
58/69 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

57 lisää, että kouluviikoilla nuoret ei ole edes halunneet lähteä illalla mihinkään, lomat on erikseen ja siitä puhuin yllä.

Vierailija
59/69 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyse on siitä millainen vanhemman ja nuoren välinen suhde on, keskustellaanko asioista vai perustuuko kaikki vanhemman kontrolliin? Olen ite ollut super kontrolloitu nuorena enkä halunnut sellaista omille lapsilleni. Mulla on 16- ja 19- vuotiaat nuoret, eikä ikinä ole ollut kotiintuloaikaa. Tiedän missä he ovat ja kenen kanssa, se riittää. Jos suunnitelmat muuttuu minulle laitetaan viestiä.

Tytön kaveriporukassa on todella kontrolloitu tyttö, joka tullaan väkisin hakemaan pois yökyläilyreissulta kesken illan - koska vanhemmat päätti niin. Säälittää tyttö. Tiedän omasta kokemuksesta, että siinä ei opi nuori muuta kuin valehtelemaan ja lopulta teini-ikä pitää elää kuitenkin mutta liian myöhään esim opiskeluaikana.

Ainoa asiallinen ja terveellinen vastaus tässä ketjussa. Iso peukku.

Vierailija
60/69 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kotiintuloajat arkena kun on koulua klo 21.00 ja viikonloppusin ja lomilla klo 22.30.

Meillä on sama, 14-vuotias poika ja asutaan Hgissä. Iltamyöhään ei saa poistua enää kauemmas omilta kotikulmilta. Ja jos häntä ei kuulu kotiin sovittuna ajankohtana, niin soitan perään. Poika kyllä itsekin viestittää, mikäli tulee vähän myöhässä. Usein kyselen, kun on lähdössä, että kenen kanssa ja missä aikovat oleskella.

Olen selittänyt, että kotiintuloajat on ihan hänen oman turvallisuutensa vuoksi. Jos ei ala kuulua, niin lähden etsimään/ilmoitan kadonneeksi Poliisille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä yhdeksän