14-15 vuotiaan kotiintuloaika
15-vuotiaalla lapsellani on kavereita, joilla ei ole mitään kotiintuloaikaa tai kotiintuloaika nyt kesällä klo 2-4 yöllä. Vanhemmat perustelevat tätä sillä, että lapset/nuoret pelaavat yms eli pitävät hauskaa ilman alkoholia. Mihin aikaan lapsellasi on kotiintuloaika? Olenko ainut tiukkis?
Kommentit (69)
Vierailija kirjoitti:
Miksi kotiintuloaika? Mikä on pahin pelkosi? Yöilma ei ole sen myrkyllisempää kuin päiväilma.
Omituiset kulkijat kuoriutuvat yöhön kulkemaan: on huumeita, väkivaltaa ja ryöstöjä. En halua, että lapseni joutuu tällaisten kanssa tekemisiin.
Viimeistään klo 22 kotiin, jollei ole sovittu jotain erityistä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lestojen lapsilla ei ole kotiintuloaikoja, koska ovat hyvässä seurassa.
Olen myös törmännyt tähän ja ihmetellyt asiaa. Saavat pyöriä nyt kesällä rannoilla ja puistoissa pitkälle yöhön.
Varmaan ajattelevat, että Jeesus pelastaa, jos joku pervo ukko pysähtyy tienpenkalle ja pakottaa teinin autoonsa aseella uhaten. Sitten itketään jälkikäteen, miksei enkeli auttanut.
Vierailija kirjoitti:
Kaheltatoista on oltava kotona.
Monta vuotta sitten luin auto-onnettomuudesta, jossa kuoli useampi nuori. Tapahtui aamuyöllä. Yksi nuori oli 14 vuotias. Hänen äitinsä itki lehdessä ja syytti Jumalaa. Että kuinka Jumala antaa tällaisen tapahtua.
Olisko äidin pitänyt vain katsoa peiliin ja kysyä kuinka antaa lapsen kuleksia kaupungilla aamuyöllä.
Monta vuotta sitten kuulin erään äidin tarinan, kun 14 vuotias ja tämän kaveri olivat menneet ajoissa nukkumaan. Olivat odottaneet, että muut nukkuu ja lähteneet ikkunasta "kylille".
Aikaisin aamulla 5-6 aikaan poliisi toi suruviestiä, että tytöt olivat kuolleet auto-onnettomuudessa. Olivat menneet muiden nuorten mukana kännisen kuskin kyytiin.
Riippuu missä teini on. Esim. tytöllä 15v. on silloin tällöin kavereiden kanssa iltoja, jolloin tekevät jonkun luona ruokaa ja viettävät aikaa. Vien usein itse hänet sinne. Kuvia laittavat instagramiin illasta. Silloin voi hyvin olla 00-01 asti (haen kotiin tai pääsee kyydillä). Kaupungilla en antaisi olla noin myöhään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kotiintuloaika? Mikä on pahin pelkosi? Yöilma ei ole sen myrkyllisempää kuin päiväilma.
Omituiset kulkijat kuoriutuvat yöhön kulkemaan: on huumeita, väkivaltaa ja ryöstöjä. En halua, että lapseni joutuu tällaisten kanssa tekemisiin.
Narkit liikkuu päivälläkin. Yötyöläisiin olen törmännyt liikkuessani yöllä.
Meillä ei ole yleisiä kotiintuloaikoja, vaan tilanteet katsotaan tapauskohtaisesti. Joskus on kiva touhuta myöhempäänkin. Arkena ja koulun alkaessa alkaa taas tiukka aikataulutus, kun kumpikin harrastaa tavoitteellisesti. Lomat ovat rentoutumiseen ainakin osittain.
Itsellähän oli kotiintuloaika kello 20.00 joten olipa ihanaa olla mummolassa, kun siellä ei aikoja ollut. Mulla oli kavereita siellä paikkakunnalla. Pyöräiltiin pitkin hiljaisia katuja, käytiin uimassa, notskilla ja ennen kaikkea höpöteltiin ja hassuteltiin aamuun saakka välillä. Eikä mitään päihteitä yms ollut mukana. Vain liuta järkiperäisiä nuoria hömpöttelemässä kaupungin hiljentyessä. Samoja mahtavia muistoja haluan myös omille nuorille. Etenkin lomilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulla ei taida olla omia lapsia? Itse olen asettanut lapselleni kotiintuloajat hänen turvallisuutensa vuoksi. Ja tiedätkö mitä rajat luo rakkautta.
Mitä mun lasten lukumäärä tähän kuuluu (niitä on neljä ja kohta nuorinkin täysikäinen)? Syytähän mä tässä hainkin, mutta on ihan eri asia laittaa kotiintuloaika Helsingissä kuin Utsjoella. Jos lapsi luuhaa luonnossa ei kesällä tarvitse asettaa aikoja, mutta jos lapsi luuhaa keskustassa, turvallisuuden kannalta aika tarvitaan.
Ja lapsen luonne ratkaisee aika paljon myös näissä asioissa. Esim. meillä nuorimmainen tykkää lenkkeillä yöllä, musta ihan ok, kun tiedän reitin ja se on turvallinen.
Kyllä, lapsen luonne ratkaisee paljon. Ja se on hyvä jos lapseen pystyy luottamaan 100% että jos hän kertoo menevänsä johonkin niin hän myös menee sinne paikkaan, eikä valehtele asiasta ja meneekin johonkin ihan muualle.
Utsjoellakin saattaa kuitenkin olla hulluja liikenteessä ja muita hörhöjä. Eiköhän niitä ihan joka paikasta löydy. Ei sitä ikinä voi tietää mitä sattuu tapahtumaan oli sitten yöllä keskellä metsää tai keskellä keskustaa aina on riskit olemassa.Keskellä päivää kaupungissa on suurempi todennäköisyys törmätä hörhöön kun pikkupitäjän metsäpolulla yöllä. Lopeta jankkaaminen, yö ei ole sen vaarallisempi kuin päiväkään.
Kasvoin maaseudulla ja kävelin koulusta päivällä kotiin tienlaitaa. Auto pysähtyi ja kyydissä ollut mies näytti munaansa minulle ja pyysi kyytiin. En mennyt. Että se siitä turvallisuudesta.
No ei se koulu sujukaan. Tulevat nukkumaan tunnille tai häiritsemään väsyneinä. Eräs oppilas hillui kulmilla vielä puolenyön jälkeen. Hän ei voinut mennä juoppokotiinsa, kun ei voinut siellä nukkua, kerrottiin opettajainhuoneessa. Jotenkin ymmärsin häntä ja säälitti.
Ope