Ruokavalion vaikutus terveyteen
Lyhyesti: Onko kokemuksia, kuinka suuri vaikutus hyvällä ruokavaliolla on muuhun terveydentilaan? Ootteko saanu ruokavalioremontista apua myös normaalipainoisena? Jos, niin millaisesta?
Pitkästi: oon vasta 27 ja mun kroppa ei kertakaikkiaan vaan enää toimi. Menkat sekaisin, (hormonaalista) migreeniä, vatsaongelmia, väsymystä, surkeat varastoraudat, hiustenlähtöä, iho-ongelmia ja liuta muuta hauskaa. Syön hirveen määrän lääkkeitä ja niitä tarjotaan jatkuvasti lisää, mutta nyt mua kyllästyttää. Haluaisin voida hyvin. Oon kyllä normaalipainoinen ja liikun säännöllisesti vähintään 3h viikossa, mutta ruokavalio todennäköisesti kaipais vähän remonttia. En oo myöskään tän hetkiseen kehonkoostumukseen tyytyväinen, rasvaprosentti on noin 30. Oonko ihan hakoteillä tän ajatuksen kanssa, että voisin myös vaikuttaa noiden kaikkien ongelmien juurisyyhyn, enkä vaan oireisiin?
Aattelin lähteä liikkeelle ihan vaan siitä, että lisäisin kasviksia, joksikin aikaa kaikki herkut tauolle ja oikeeta ruokaa tilalle. Syön gluteenittomasti, koska maha ei kestä viljoja. Maitotuotteista käytän kreikkalaista jukurttia sekä joskus juustoa.
Oon vaan niin tympääntynyt tähän, tuntuu et en saa oikeeta apua mistään ja voin jatkuvasti huonosti. :(
Kommentit (84)
Normaalin rasvaprosentin yläraja naisella on 33, että en nyt sitten tiedä, kannattaako sitä yrittää kauheasti laskea.
Vierailija kirjoitti:
Totta kai syöty ruoka vaikuttaa siihen, miten kroppa toimii. Jotenkin kysymyksesi on outo.
"Onko kokemuksia, kuinka suuri vaikutus hyvällä ruokavaliolla on muuhun terveydentilaan? Ootteko saanu ruokavalioremontista apua myös normaalipainoisena? Jos, niin millaisesta?"
Kiitos ei mistään. :) ap
Vierailija kirjoitti:
Normaalin rasvaprosentin yläraja naisella on 33, että en nyt sitten tiedä, kannattaako sitä yrittää kauheasti laskea.
Ehkä, mutta tässä prosentissa en voi hyvin eikä vaatteet istu. Rasvaprosentin tavoitearvo taitaa olla 25. ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä, mutta tässä prosentissa en voi hyvin eikä vaatteet istu. Rasvaprosentin tavoitearvo taitaa olla 25. ap
Ei ole tavoitearvo, vaan naisen alaraja.
Vaikutusta on vaikea arvioida, kun ei voi tietää, millainen terveys olisi, jos söisi toisella tavalla. Itse uskon kuitenkin terveelliseen ruokavalioon. Omalla kohdallani se tarkoittaa pehmeitä rasvoja (oliivi- ja rypsiöljy ruoanlaittoon, pellava- ja camelinaöljy puuroon tai sellaisenaan aamuisin pikkulusikallinen), runsaasti kasviksia ja marjoja (kuituja, flavonoideja, hyväksi suolistobakteereille, vitamiineja), mahdollisimman vähän prosessoitua ruokaa, mahdollisimman vähän sokeria. Pyrin syömään viikoittain vähintään 30:a prosessoimatonta tai vain vähän prosessoitua kasvituotetta suolistobakteerikannan monipuolisuuden takia (huom. tässä kasvituotteeksi lasketaan myös viljat ja esim. peruna). Juon useimmiten vihreää teetä, joskus kahvia jos olen tosi väsynyt tai on orastavaa päänsärkyä.
Iho-ongelmaani en saanut ruokavaliosta apua. En voi sanoa, että olisin kokeillut kaikkea, mutta en usko että se olisi poistunut esimerkiksi jättämällä vielä vehnänkin pois ruokavaliosta.
Olen 59-vuotias, en tarvitse mitään lääkitystä, buranan otan ehkä 5-6 x vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta kai syöty ruoka vaikuttaa siihen, miten kroppa toimii. Jotenkin kysymyksesi on outo.
"Onko kokemuksia, kuinka suuri vaikutus hyvällä ruokavaliolla on muuhun terveydentilaan? Ootteko saanu ruokavalioremontista apua myös normaalipainoisena? Jos, niin millaisesta?"
Kiitos ei mistään. :) ap
En ole tehnyt mitään "remonttia" vaan olen aina syönyt hyvin ja kehoni tarpeen mukaan. Olen normaalipainoinen ja täysin terve 64 vuotias. Toki ravinnon lisäksi työni liikuntapitoisuus on varmasti vaikuttanut.
En ole täysin raitis, lonkeroa juon silloin tällöin.
Sokeri ylläpitää tulehdusta ja tuo sen jättäminen on vaan positiivista. Tarvis itekki jättää, mutta sitä ennen tarvin selkärangan
Vierailija kirjoitti:
Vaikutusta on vaikea arvioida, kun ei voi tietää, millainen terveys olisi, jos söisi toisella tavalla. Itse uskon kuitenkin terveelliseen ruokavalioon. Omalla kohdallani se tarkoittaa pehmeitä rasvoja (oliivi- ja rypsiöljy ruoanlaittoon, pellava- ja camelinaöljy puuroon tai sellaisenaan aamuisin pikkulusikallinen), runsaasti kasviksia ja marjoja (kuituja, flavonoideja, hyväksi suolistobakteereille, vitamiineja), mahdollisimman vähän prosessoitua ruokaa, mahdollisimman vähän sokeria. Pyrin syömään viikoittain vähintään 30:a prosessoimatonta tai vain vähän prosessoitua kasvituotetta suolistobakteerikannan monipuolisuuden takia (huom. tässä kasvituotteeksi lasketaan myös viljat ja esim. peruna). Juon useimmiten vihreää teetä, joskus kahvia jos olen tosi väsynyt tai on orastavaa päänsärkyä.
Iho-ongelmaani en saanut ruokavaliosta apua. En voi sanoa, että olisin kokeillut kaikkea, mutta en usko että se olisi poistunut esimerkiksi jättämällä vielä vehnänkin pois ruokavaliosta.
Olen 59-vuotias, en tarvitse mitään lääkitystä, buranan otan ehkä 5-6 x vuodessa.
Iho-ongelmaasi et saakaan apua niin kauan kuin käytät sopimattomia rasvoja. Ihoon vaikuttaa kaikin eniten sopiva rasva, minkä syö.
Kyllä ruokavalio vaikuttaa ihan varmasti, suosittelen kokeilemaan! Hyviä rasvoja iho-ongelmiin (öljyt, rasvainen kala, avocado). Paljon kasviksia (mitä maha kestää) jne. Itse löydät parhaiten itsellesi sopivimman ruokavalion.
Ja olo paranee myös kun vähentää lääkkeitä.
Ootko minkä verran tutustunu paastoon? Autofagiasta vois olla apua, se on kehon korjausohjelma, jossa soluja puhdistetaan ja korjataan ja käytetään energiaksi. Tekee tosi hyvää ja on ainakin kokeilemisen arvoinen, jos oot silleen terve että voit sen turvallisesti tehdä. Eli ei ainakaan diabetesta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Iho-ongelmaasi et saakaan apua niin kauan kuin käytät sopimattomia rasvoja. Ihoon vaikuttaa kaikin eniten sopiva rasva, minkä syö.
Odotan mielenkiinnolla vastaustasi siitä, mitkä rasvat ovat ihon kannalta parhaita.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos tästä!! :)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ruokavalio vaikuttaa ihan varmasti, suosittelen kokeilemaan! Hyviä rasvoja iho-ongelmiin (öljyt, rasvainen kala, avocado). Paljon kasviksia (mitä maha kestää) jne. Itse löydät parhaiten itsellesi sopivimman ruokavalion.
Joo, tätä ajattelin nyt alkaa edistää! Pitää alkaa etsiä lisää kasviksia, jotka ois itselle sopivia. :)
Sokeriton, valkoiset viljat pois ja vegaaniruokavalio.
Sopivasti liikuntaa joka päivä ja hyvät yöunet (mulle 8 tuntia).
Alkoholi pois eikä tupakkaa.
Tämä teki mulle ihmeitä niin ulkoisesti kuin sisäisesti.
Harmittaa miksi en tehnyt tätä vuosia vuosia aiemmin.
Vierailija kirjoitti:
Ja olo paranee myös kun vähentää lääkkeitä.
Tämä ei tällä hetkellä oo mahdollista, koska ilman niitä oon toimintakyvytön 22-25 päivää kuukaudesta. :( E-pillerit jätin pois ja se pahensi tilanteen tällaiseksi. Toivottavasti tulevaisuudessa pärjäisin ilman!
Vierailija kirjoitti:
Ootko minkä verran tutustunu paastoon? Autofagiasta vois olla apua, se on kehon korjausohjelma, jossa soluja puhdistetaan ja korjataan ja käytetään energiaksi. Tekee tosi hyvää ja on ainakin kokeilemisen arvoinen, jos oot silleen terve että voit sen turvallisesti tehdä. Eli ei ainakaan diabetesta
En lainkaan. Ei oo diabetesta, mutta rytmihäiriösairaus on ja siksi oon pidättäytyny kokeilemasta. Pistän harkintaan, jos ruokavalion muutoksista ei oo apua :)
Jätin noin 30-vuotiaana lisätyn sokerin (huom myös kaikki sokeriset tuotteet kuten ketsupit), maitotuotteet ja vähensin valkoista jauhoa merkittävästi, eritoten vehnää. Vaikutus oli huikea, energiatasot huomattavasti paremmat, esidiabetes tiessään, akne väheni. Tuohonkin tottuu äkkiä ja makeaa ei tee enää mieli.
Ap, nyt on juuri oikea aika hankkia pakastin täyteen terveysruokaa. Mansikkaa saa vielä, mustikkaa voit poimia itse tai ostaa, herukat ovat kypsymässä ja ovat huipputerveellisiä nekin. Jos saat vähän myöhemmin tyrniä, niin osta ehdottomasti. Kallista, mutta ei sitä paljon kerrallaan syödäkään. Myös marja-aronia on huipputerveellistä, tosin maku on kamala.
Itse käytän marjoja enimmäkseen smoothieissa. Pakastan ne tietysti ilman sokeria pieninä annoksina etteivät sulatettuina ehdi homehtua.
Myös lehtikaali on juuri nyt parhaimmillaan, sitä laitan smoothien lisäksi salaattiin. Pakastaa sitä ei valitettavasti voi (ainakaan raakana, en ole selvittänyt voisiko kiehautettuna).