Ruokavalion vaikutus terveyteen
Lyhyesti: Onko kokemuksia, kuinka suuri vaikutus hyvällä ruokavaliolla on muuhun terveydentilaan? Ootteko saanu ruokavalioremontista apua myös normaalipainoisena? Jos, niin millaisesta?
Pitkästi: oon vasta 27 ja mun kroppa ei kertakaikkiaan vaan enää toimi. Menkat sekaisin, (hormonaalista) migreeniä, vatsaongelmia, väsymystä, surkeat varastoraudat, hiustenlähtöä, iho-ongelmia ja liuta muuta hauskaa. Syön hirveen määrän lääkkeitä ja niitä tarjotaan jatkuvasti lisää, mutta nyt mua kyllästyttää. Haluaisin voida hyvin. Oon kyllä normaalipainoinen ja liikun säännöllisesti vähintään 3h viikossa, mutta ruokavalio todennäköisesti kaipais vähän remonttia. En oo myöskään tän hetkiseen kehonkoostumukseen tyytyväinen, rasvaprosentti on noin 30. Oonko ihan hakoteillä tän ajatuksen kanssa, että voisin myös vaikuttaa noiden kaikkien ongelmien juurisyyhyn, enkä vaan oireisiin?
Aattelin lähteä liikkeelle ihan vaan siitä, että lisäisin kasviksia, joksikin aikaa kaikki herkut tauolle ja oikeeta ruokaa tilalle. Syön gluteenittomasti, koska maha ei kestä viljoja. Maitotuotteista käytän kreikkalaista jukurttia sekä joskus juustoa.
Oon vaan niin tympääntynyt tähän, tuntuu et en saa oikeeta apua mistään ja voin jatkuvasti huonosti. :(
Kommentit (84)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kuulosta että tulisi puolta kiloa kasviksia päivässä.
Suolaa sen sijaan todennäköisesti runsaasti kun on leipää, tonnikalaa kahdesti päivän aikana ja sipsipussi.
Joka päivä kaksi kertaa lihaa tai kalaa ja sitten vielä illalla lihaleikkeleitä leivän kanssa. Missä kasvisruoat? Prosessoidut lihat on tutkitusti terveyshaitta eli juuri nuo leikkeleet.
Ei tuukaan ja se on ikuisuusongelma, jonka kanssa yritän tsempata. En syö juuri lainkaan kasvisruokaa, koska IBSn takia lähes toivotonta löytää sopivia kasviproteiinilähteitä.
Ibs on varmasti hankala seuralainen tässä asiassa. Lähestyisin ehkä sinun tapauksessasi tätä ensihätään niin, että koittaisin muuttaa ruokavaliota enemmän lautasmallin mukaiseksi - ei siis tarvitse aloittaa heti siitä, että kehittää kokonaisia aterioita vain kasviksista, vaan että lisäät niitä itsellesi sopivia kasviksia niin, että ne täyttäisivät puolet lautasesta. Kasviproteiinit on monille hankala juttu, mutta ehkä helpompaa on tässä vaiheessa lisätä kasviksia salaattien ja esim. höyrytettyjen vihannesten muodossa ja pitää liha edelleen pääasiallisena proteiininlähteenä. Listaat vaikka paperille mitkä kaikki kasvikset sopii ja mitkä on vielä kysymysmerkki, ja lähdet rakentamaan siitä erilaisia, helppoja lisukkeita. Jos hapankaali tai muut fermentoidut kasvikset sopivat, niin niitä koittaisin syödä pienen määrän joka päivä.
Kala on ihan hyvä proteiininlähde, mutta jos tapana on useinkin käyttää purkkitonnikalaa, niin pyrkisin siinäkin suurempaan variaatioon.
Mulla vaikutti vegaaniruokavalio niin että hiusteni paksuus moninkertaistui ja vihdoin sain kasvatettua hiukset pitkäksi. Olin pelännyt jotenkin taikauskoisesti että hiukset menisivät huonommaksi vegaaniruoalla mutta päinvastoin kävi.
Ei ihmekään, olen laskeskellut joskus laskureilla vitamiinien saanteja ja vegaanina saan monia vitamiinejä erittäin runsaasti.
t. 30 vuotta vegenä
Vierailija kirjoitti:
Järkyttävää luettavaa. Ap:lle suositellaan hirveä määrä kuituja ja kasviksia, joita väitetään terveellisiksi, mutta samaan hengenvetoon tulee varoitus "valitse vain niitä, joita maha kestää". Ja lehtikaali on sellaista myrkkyä, että edes lampaat eivät sitä syö.
Ap, raudanpuute johtuu siitä, ettet juurikaan syö eläinperäisiä ruokia. Tulehdukset ja huono iho johtuvat sokerista ja kasviöljyistä. Vatsaongelmat johtuvat kuiduista ja kasviksista. Et saa riittävästi ravinteita.
Älä missään nimessä ryhdy vegaaniksi tai ala syödä vain raakaruokaa. Jo nyt, eläinperäisiä ruokia välttelemällä, olet surkeassa kunnossa. Tuhoat suolistosi ja muun terveytesi vielä pahemmin, jos noudatat tämän ketjun aiempia kommentteja.
Sen takia mainitaan mahan sietokyky, että ibs vaikuttaa tähän aika oleellisesti, ei siksi, että kasvikset noin yleisesti olisi huonoa ravintoa. Eikä lehtikaali todellakaan ole myrkkyä paitsi sinun vaihtoehtotodellisuudessasi. Ap:lle on tosin kyllä täysin turhaa suositella vegaaniruokavaliota, jos vatsa ei kestä useimpia kasviksia. Kasvisten ravinnollinen hyöty on kuitenkin kiistaton, joten olisi hyvä syödä niitä niin monipuolisesti kuin mahdollista.
Hedelmäsokeri on aivan eri asia kuin valkoinen sokeri. Ihmiskeho on tottunu hedelmistä ja marjoista tulevaan sokeriin ravintona, sen hyödyntämiseen ja pilkkomiseen. En vaan voi uskoa niitten haitallisuuteen.