Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi niin monet 50+ ikäiset tuijottaa täysin häpeilemättä julkisella paikalla?

Vierailija
23.07.2022 |

Pärstässäni ei ole mitään järin kummallista, mutta mm. salilla huomaa, että eläkeikää lähestyvät tai sen ylittäneet tollottaa usein todella häiritsevästi, ihan sukupuoleen katsomatta. Mikä juttu tää on? Unohtaako ihminen jossain vaiheessa, että tuijottaminen on epäkohteliasta, vai ajatteleeko ne, että käytöstavat ei päde, jos tuijotettava on nuorempi (ei siis välttämättä edes teini, itsekin olen kolmekymppinen). Muilla vastaavia kokemuksia?

Kommentit (195)

Vierailija
141/195 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap on niin nuori että luulee 65v+ vuotiaita viiskymppisiksi. Viiskymppiset eivät vielä ketään tuijottele, mutta 65v ylöspäin sitä alkaa ilmetä. Ilmeisesti siellä ei enää aivot rekisteröi mitään ellei tuijota jonkun aikaa. Tuollainen ilmiö on kyllä olemassa, olen huomannut saman, mutta vasta 65+.

Vierailija
142/195 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori, mä joskus katon muiden ostoksia kassajonossa, kun yritän muistella, jäikö multa jotain laittamatta kärryyn, en kyl muuten luetteloi / kommentoi tms. muiden ostoksia minnekään

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/195 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerran oli salilla nainen, joka teki jokaikisen liikkeen korostetun hitaasti, hirveällä ähinällä ja olemattomilla vastuksilla. En vaan voinut olla tuijottamatta kun se ääntely ei ollut mitenkään linjassa niiden liikkeiden raskauden kanssa. Ehkä se oli joku fiini kuntoutusmetodi.

Minä! Mulla on vaan niin helvatan huono kunto, että hikoilen kun porsas ja ähisen kuin apina, kun ne liikkeet tuntuu niin raskailta vaikkei painoja ole paljon. Antakee anteeksi.

Vierailija
144/195 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun mielestä nämä katseille herkät eivät voi sanella muitten ihmisten käyttäytymistä tässäkään asiassa. Liian usein ongelmaiset ja kovaäänisimmät sanelee sääntöjä, mutta se ei käy itselleni. Sitä saa julkisilla paikoilla katsoa kaikkea mitä näkyy ja tämä on meidän vapautemme ja älkäämme antako kenenkään viedä tätä vapautta meiltä.

On eri asia katsella ihmisiä neutraalisti kuin tuijottaa yhtä henkilöä pitkään, jopa monta kymmentä sekuntia. Itse olen lähinnä arka ja ujo (kun kerran mielestäsi kovaääniset ovat ne jotka häiriintyvät), ja koen hyvin epämiellyttävänä jos joku jää kyyläämään. Tuijotan tosin takaisin häpeilemättä niin yleensä homma tyssää siihen.

Et ehkä ole kovaääninen, mutta ongelmainen kyllä. Itseä ei häiritse muitten katseet millään tavalla ja minulla on parempaakin tekemistä kuin miettiä muitten katseita. Ehkä tälläkin asialla on tekemistä terveen itsetunnon ja psyykkeen kanssa.

Vierailija
145/195 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

He ovat tottuneet siihen että katsominen on normaalia. Se oli ennen normaalia käytöstä, että pystyi avoimesti katsomaan toisia silmiin eikä tarvinnut paniikissa kääntää päätä pois. Ihminen on ihan luonnostaan kiinnostunut toisista ihmisistä. Nuoremmassa polvessa taas monet ovat niin neuroottisia, että saavat kohtauksen jos heitä päin katsookaan. Nykyään pitää kulkea katse maassa, ettei kukaan triggeröidy ja koe että heitä tuijotetaan.

Ei pidä opaikkaansa. Tuijottaminen on huonoa käytöstä ja vanhemmat ihmiset on kyllä yleensä opetettu jo lapsina siihen, että tuijottaa ei saa. Siksi he meidät nuoremmatkin ovat siihen opettaneet. Sille ei voi mitään, jos sinun perheessäsi ei tätä perusasiaa ole opetettu tai olet kotoisin paikasta jossa kaikki ovat käytökseltään yhtä hölmöjä ja epäkohteliaita. Silti sinun on syytä opetella yleiset hyvät tavat nyt. On nimittäin aivan väärä tapa syyttää kanssaihmisiä oman epäkohteliaan käytöksensä aiheuttamasta suuttumuksesta ja hämmingistä ilman yritystäkään muuttaa itse käytöstään kohteliaaksi. Toivottavasti teet fiksusti ja pyrit muuttamaan käytöstäsi.

Vierailija
146/195 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua häiritsee, kun ihmiset tuijottavat lastani. Hän on siis 10-vuotias ja pukeutuu anime-/"gootti"tyylisesti. On toki aika nuori sellaiseen, mutta vaatteet saattaa siis olla vaikkapa animekuvalla varustettu paita ja joku röyhelöhame sekä paksupohjaiset kengät, koruja jne. Ei mitään lateksiasuja, korsetteja tai muuta :D erottuu kuitenkin massasta sen verran, että moni tuijottaa täysin häpeilemättä. Lopettavat tuijotuksen, kun huomaavat minun tuijottavan heitä. Lapselle se on ihanaa pukuleikkiä ja tärkeä harrastus. Yleensä tuijottavat ovat juurikin 50+ naisia, en ole kertaakaan huomannut miehen tai nuoren naisen tuijottavan. Eikö oikeasti voi antaa edes lapsen olla sellainen kuin on?

Jos tenava pukeutuu Gothic/Classic Lolita -tyyliin (kuulostaa siltä) niin itse saatan vilkuilla koska se tyyli on niin upea ja vaatteet kauniita. Ei kaikki tuijotus ole pahantahtoista.

Vierailija
147/195 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua häiritsee, kun ihmiset tuijottavat lastani. Hän on siis 10-vuotias ja pukeutuu anime-/"gootti"tyylisesti. On toki aika nuori sellaiseen, mutta vaatteet saattaa siis olla vaikkapa animekuvalla varustettu paita ja joku röyhelöhame sekä paksupohjaiset kengät, koruja jne. Ei mitään lateksiasuja, korsetteja tai muuta :D erottuu kuitenkin massasta sen verran, että moni tuijottaa täysin häpeilemättä. Lopettavat tuijotuksen, kun huomaavat minun tuijottavan heitä. Lapselle se on ihanaa pukuleikkiä ja tärkeä harrastus. Yleensä tuijottavat ovat juurikin 50+ naisia, en ole kertaakaan huomannut miehen tai nuoren naisen tuijottavan. Eikö oikeasti voi antaa edes lapsen olla sellainen kuin on?

Häiritseekö tuijotus lastasi? Jos ei niin älä anna sen häiritä itseäsikään.

Vierailija
148/195 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pikkusen paranoidinen on aloittaja.😂😂😂

Kohta luemme taas lööpeistä "he tuijottavat minua pahasti"

Vierailija
149/195 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö tuo ole jonkun mielensairauden oire, että kuvittelee jonkun tarkkailevan ja vakoilevan  itseään? näin olen lukenut. Siihen voisi varmaan saada apua.

Onhan se. Seuraavaksi vuorossa voi olla pattereista kuuluvat äänet, kun naapuri "vakoilee"

Vierailija
150/195 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietyssä iässä lakkaa nolostelemasta, on vain oma ittensä, vaikka sitten muita tuijottava tollo. 

Ja puhun kokemuksesta. Olen huomannut ettei enää niin mieti millaisen kuvan itsestään antaa. Viiskymppisenä sitä vaan taapertaa elämässä eteenpäin miettimättä "mitähän tuokin nyt minusta ajattelee". 

Vierailija
151/195 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerran oli salilla nainen, joka teki jokaikisen liikkeen korostetun hitaasti, hirveällä ähinällä ja olemattomilla vastuksilla. En vaan voinut olla tuijottamatta kun se ääntely ei ollut mitenkään linjassa niiden liikkeiden raskauden kanssa. Ehkä se oli joku fiini kuntoutusmetodi.

Minä! Mulla on vaan niin helvatan huono kunto, että hikoilen kun porsas ja ähisen kuin apina, kun ne liikkeet tuntuu niin raskailta vaikkei painoja ole paljon. Antakee anteeksi.

Pahoittelut tuijotuksesta. Lieventävänä asianhaarana todettakoon, että pohdin siinä samalla kyllä ankarasti, mitä teen, jos alat hyperventiloida tai saat jonkun kouristuskohtauksen.

Vierailija
152/195 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon huomannut että moni muukin toljottaa jos on jotain värikästä päällä. Muutkin kuin boomer-ikäiset. Kai se on niin ihmeellistä täällä Suomessa että on jotain muutakin väriä päällä kuin mustaa, beigeä ja harmaata :D Toljottaminen lisääntyy mitä kauemmas mennään kehäkolmosesta.

Tämä on muuten totta. Joskus olen pukeutunut värikkäästi ja useampi tavallinen, eri ikäinen suomalainen on tullut keskustelemaan värikkäistä vaatteistani. Kyllä vaan! Suomessa on helppo tehdä vaikutus, ei muuta kuin jotain oranssia ja turkoosia ylle samaan asuun, ja yleisöä pörisee paikalle kuin ampiaisia marjapensaaseen.

Vierailija
153/195 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naistensalilla joku +50 v mummeli tuijotti vihaisena kun salille tuli näpsäkkä nuori nainen urheiluliiveissä. Oikein seurasi katseellaan sitä. En keksi mitään muuta syytä kun noi urheilurintsikat, minkä vuoksi katsoi jotenkin yrmynä.

Voisin kuvitella sellaisen isoista rinnoista ja selkäsäryistä ikänsä kärsineen ihmisen tuijottavankin vähän ja huokaisevan mielessään, että voi kun voisikin tulla vain pienissä liiveissä saleille.

Vierailija
154/195 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et voi tietää, että toinen tuijottaa ellet itse tuijota samalla takaisin.

Vierailija
155/195 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on oikeasti hauska, Mamma, tuo mies ...

Vierailija
156/195 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hohhoijaa. Taitaa olla vika ihan aloittajan päässä.

Vierailija
157/195 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pukeudut p*llunvakotrikoisiin, niin järkytyksestä tuijottaa.

Vierailija
158/195 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä myönnän joskus katsovani pitkään yleensä nuorta naisihmistä, joka on pukeutunut erittäin paljastaviin ja ihomyötäisiin ns "p i l l utrikoisiin", jotka paljastavat joka ikisen muodon pepusta ja alapäästä. Viimeksi näin oli pukeutunut joku vaunuja työntävä nainen. Olin tyrmistynyt, en ymmärrä miksi noin paljastavasti pitää pukeutua ihmisten ilmoille.

Vierailija
159/195 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen huomannut, että välillä jotkut 50+ naiset tuijottavat kylpylän/uimahallin pukuhuoneissa kun riisuuun tai pukeudun (itse nuori ja hoikka). Tiedä sitten ovatko vaan ajatuksissaan vai tahallaan epäkohteliaita.

Toive ajattelua. Minäkin luulin nuorena, että olisin sina nuori, ja että muut naiset kadehtii. Nyt vanhana tajuan, että ei ne kadehdi, vaan nuori on liian täynnä itseään ja vartaloaan, ja luulee olevansa kaiken keskipiste. Sinullekin tämä valaistuminen tulee vielä :)

No jaa, olen itse vasta 30v ja kyllä vaan tulee katsottua nuoria naisia uimahallissa. Jokin epämääräinen kateuden tunne, kun on itse jo vähän lössähtänyt ja olen hiljaittain tajunnut menettäneeni sen nuoruuden hehkun. Sitä ei enää takaisin saa.

Kyllä sitä hehkua vielä kolmikymmppisenä on.

Vierailija
160/195 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä vanhukset puolustelee toljotustaan :D sori vaan mutta se on epäkohteliasta kaikkialla. Suomessa ennen vanhaan tuijotettiin muita mutta nykyään tapa on onneksi väistymässä. Vilkaisuhan on eri juttu, se on ihan ok. Mutta tujotus ei ole ok.