Introvertin painajainen: miehen veli jo viidettä päivää kylässä
On esiteini-ikäisen poikansa kanssa. En jaksa enää vieraita. Eivät saa omatoimisesti ruokaa otettua saati laitettua. Puhumattakaan, että saisin itse olla rauhassa kotonani. Joka paikassa astioita, tyhjiä tölkkejä ..Joo kylässä saa käydä, mutta viikko melkein alkaa olla liikaa. Meillä miehen kanssa vika lomaviikko niin menee sit näin..Huoh. Oon ihan puhki vaikka koitan parhaani mukaan vältellä heitä nyt..Mites muut jaksatte vieraita monta päivää putkeen?
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ovat siellä noin kauan? Oliko sovittu yhdessä etukäteen noin pitkästä vierailusta? Voin vaan kuvitella miten koville ottaa.
No mies sopinut vissiin heidän kanssaan..Ei mulle kertonut edes, että tulevat. Tulin itse reissusta viime sunnuntaina ja silloin ilmoitti. Olisin jäänyt reissuun, jos olisin tiennyt. Ap
Ensi kesänä tiedät etukäteen tarkistaa mieheltä milloin tulevat ja voit itse suunnitella omat menosi sopivasti.
Jos kyse ei olekaan introverttiudesta, vaan väsymyksestä. Onko sairauksia jotka jääneet huomaamatta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ovat siellä noin kauan? Oliko sovittu yhdessä etukäteen noin pitkästä vierailusta? Voin vaan kuvitella miten koville ottaa.
No mies sopinut vissiin heidän kanssaan..Ei mulle kertonut edes, että tulevat. Tulin itse reissusta viime sunnuntaina ja silloin ilmoitti. Olisin jäänyt reissuun, jos olisin tiennyt. Ap
Ensi kesänä tiedät etukäteen tarkistaa mieheltä milloin tulevat ja voit itse suunnitella omat menosi sopivasti.
Mun mielestä miehen olisi pitänyt ilmoittaa minulle. Mutta todellakin olen poissa seuraavan kerran, kun tulevat kylään. Ap
Ap, sinulle on jo useissa aloittamissasi ketjuissa neuvottu:
- puhu miehesi kanssa
- puhu miehen veljen kanssa
- puhu anopin, serkun, kummin.....kanssa
- lähde pois
- älä passaa
Miksi nämä neuvot eivät kelpaa.
P.S. Laitan nämä samat kysymykset seuraavaan aloitukseesi.
Äläkä viitsi TAAS jauhaa, ettet ole aikaisemmin tehnyt tätä aloitusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tuo miehellesi muka ok? Ei kai sinun tarvitse passata? Mies hoitakoot omat vieraansa.
On ok..Tai sitten ei kehtaa sanoa. En tiedä. No parhaani mukaan koitan olla passaamatta. Mutta ei ne astiat itsestään peseydy ja täytyyhän minunkin syödä. Nyt vaan kahden sijasta on neljän verran noita. Olen kyllä sanonut miehelle että hoitakoot ruuan nyt. En kokkaa enää yhtään. Ap
Teet ruoan itsellesi ja peset syömistä varten lautasen itsellesi. Jätät syömisen jälkeen astian altaaseen likaisena, jollaisena sen löysitkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tuo miehellesi muka ok? Ei kai sinun tarvitse passata? Mies hoitakoot omat vieraansa.
On ok..Tai sitten ei kehtaa sanoa. En tiedä. No parhaani mukaan koitan olla passaamatta. Mutta ei ne astiat itsestään peseydy ja täytyyhän minunkin syödä. Nyt vaan kahden sijasta on neljän verran noita. Olen kyllä sanonut miehelle että hoitakoot ruuan nyt. En kokkaa enää yhtään. Ap
Teet ruoan itsellesi ja peset syömistä varten lautasen itsellesi. Jätät syömisen jälkeen astian altaaseen likaisena, jollaisena sen löysitkin.
Ne tiskithän sitten jää mulle kuitenkin tiskattavaksi ..Huomenna lähtee vieraat ja mies myös. Että silleen. Olen sitten asunnossa haisevien astioiden kanssa. Ap
Vierailija kirjoitti:
Ei yhtään päivää meillä omissa tiloissa. Jos yövieraita tulee, he majoittuvat piharakennuksessa, jossa on oma keittiö ja kylpyhuone. Yhdessä vietetään aikaa vaihdellen sen mukaan, kumman vieraita ovat. Jos ovat minun vieraitani, minä katson heille paikat kuntoon ja hommaan esimerkiksi näin kesällä grillattavaa illaksi ja aamiaista heidän jääkaappiinsa. Jos ovat puolison vieraita, niin hän miettii, mitä haluaa tarjoilla ja mitä odottaa vieraiden tuovan tullessaan. Joitakin miehen vieraita käyn tervehtimässä ja istumassa heidän kanssaan iltaa yhtenä iltana, joitakin en.
Yövieraat eivät olleet terveitä silloinkaan, kun asuin yksin kerrostalossa. Kaupungeissa on hotelleja. Lienee turha mainita, etten itsekään mene kenenkään luo yökylään.
Itä-suomalaisen korviin kuulostaa todella töykeältä. Täytyy sitä nyt vieraavaraisuutta olla!
Minä passaisin ja laitan laskun viiden tähden hotellista. Ei ole tullut toista kertaa kun näin olen tehnyt :D
En minä ala ihan raatamaan palvellakseni vieraita kun en vastavuoroisesti käy niillä passattavana sillä en siedä olla toisten nurkissa tai jos olisin niin siivoisin ja laittaisin ruokaa koko sakille kun ammattilainen olen.
Minä en pysty olemaan täysi hoidossa kun olen tottunut itse aina kaikki tekemään eikä minua ole passattu lapsuuden kodissakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei yhtään päivää meillä omissa tiloissa. Jos yövieraita tulee, he majoittuvat piharakennuksessa, jossa on oma keittiö ja kylpyhuone. Yhdessä vietetään aikaa vaihdellen sen mukaan, kumman vieraita ovat. Jos ovat minun vieraitani, minä katson heille paikat kuntoon ja hommaan esimerkiksi näin kesällä grillattavaa illaksi ja aamiaista heidän jääkaappiinsa. Jos ovat puolison vieraita, niin hän miettii, mitä haluaa tarjoilla ja mitä odottaa vieraiden tuovan tullessaan. Joitakin miehen vieraita käyn tervehtimässä ja istumassa heidän kanssaan iltaa yhtenä iltana, joitakin en.
Yövieraat eivät olleet terveitä silloinkaan, kun asuin yksin kerrostalossa. Kaupungeissa on hotelleja. Lienee turha mainita, etten itsekään mene kenenkään luo yökylään.
Itä-suomalaisen korviin kuulostaa todella töykeältä. Täytyy sitä nyt vieraavaraisuutta olla!
No meillä ei vieraile itäsuomalaisia.. eikun miehen puolelta asuu Mikkelissä yksi kaukainen sukulainen, joka on käynyt joskus muutama vuosi sitten kahvilla.. no, joka tapauksessa, meillä eletään meidän tavallamme.
Vierailija kirjoitti:
Siis teille tulee vieraita ja sitten ne hengailee keskenään jossain pihamökissä tehden itse ruoat, te käytte vain moikkaamassa? Siis miksi teille tulee tällaisia vieraita, mikä tässä on ideana? Viettävätkö päivät lähialueen nähtävyyksissä/ aktiviteeteissa ja te olette vain majapaikka, eivät siis varsin ole vieraina, vai mitä kummaa? 😄
Jos meille tulee yövieraita, heidät on kutsuttu. Vietetään kaikki aika yhdessä: kokkaillaan, leivotaan, jutellaan, ulkoillaan, pelataan lautapelejä tai kesällä pihapelejä, saunotaan, käydään jossain yhdessä. Pedataan vieraille sängyt yhdessä, lähtöaamuna yhdessä siivoillaan. Jos meillä on jotain remppaa, pihaprojektia tms. menossa, yleensä vieraatkin käärivät hihansa ja tehdään joku homma yhdessä. Noh, tästä voi päätellä, ettei vieraat ole kovin vieraita, vaan ystäviä ja läheisiä sukulaisia. Se vasta outoa olisi, että yökylään tulisi jotain puolituttuja. 😄
Pohjois karjalalaiset ovat outoa sakkia kun menin yllätysvieraana sinne korpeen kerran veljen puolison sukuun viemänä tutustumaan, ne kun olivat niin talossa epäystävällisiä että se emäntä tarjonnut edes kahvia eikä mitään muuta kun jatkoi omia töitään niin että älkää tulko häiritsemään.
Olin ihmeissäni niin että eikö tuollaisessa korvessa olla vieraista yhtään ilahtuneita tai onko ne niin erakoituneita että ihmiset ovat järkytys.
Kala ja vieraat alkavat haista kolmantena päivänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne tiskithän sitten jää mulle kuitenkin tiskattavaksi ..Huomenna lähtee vieraat ja mies myös. Että silleen. Olen sitten asunnossa haisevien astioiden kanssa. Ap
Kasvata itselles selkäranka ja ilmoita (nyt) että kukaan ei prkl lähde asunnosta ennen kun se on siisti. Tilaavat siivoojan jos eivät itse viitsi.
Introverttinä sanon, etten kestäisi yhtä yötä pidempään. Omat sisarukseni ja äitini (puolisoni lisäksi) ovat ainoat ihmiset, joiden seurassa en väsy ihan zombiksi alle kolmessa tunnissa ja ainoat, jotka suostun ottamaan yökylään useammaksi kuin yhdeksi yöksi.
Jos kumppanini joskus haluaisi kutsua perhettään/kavereitaan yökylään, lähtisin itse evakkoon riippumatta vierailun kestosta. En siksi, että tiedän, että joutuisin passaamaan koko porukkaa ihan kuten ap:kin, vaan koska en yksinkertaisesti psyykkisesti jaksa "vieraita" ihmisiä muutamaa tuntia pidempään kerrallaan. Tai jaksan, tietysti, jos on pakko, mutta olen jatkuvassa "hälyytystilassa" ja vieraiden lähdettyä ihmisistä ja vierailun kestosta riippuen tarvitsen vähintään päivän toipumiseen.
Meillä kävi hiljakkoin kylässä sukulaisia, joita en ole nähnyt pitkään aikaan ja vaikka viipyivät vain muutaman tunnin, olin vielä seuraavankin päivänä aivan poikki. Sosiaalinen väsymys on jotain, minkä syvyyttä ei pysty ymmärtämään, jollei sitä ole kokenut. Itse en keksi edes mitään, mihin verrata sitä. Rankinkaan fyysinen työrupeama ei uuvuta samalla tavalla. Sitä on kuin kuivaksi väännetty tiskirätti, vaikka samaan aikaan mieli on sellaisessa ylivireystilassa, ettei pysty mihinkään keskittymään, ei edes sisällöttömään tv-ohjelmaan.
Ymmärrän aloittajaa täysin -aivan kaamea tilanne. Itse olisin jo joko heittänyt sen veljen pihalle, kun on vielä tuollainen loinen, ettei edes auta kokkaamisessa ym., tai lähtenyt itse pois ja palaisin vasta muutama päivä vieraiden lähdön jälkeen (siinä toivossa, että mies olisi siivonnut jäljet.).
En jaksakaan. Nykyään olen ilmoittanut miehelle, että meille ei saa kutsua yövieraita. Päivällä on ok käydä kylässä, mutta yötä myöten on aika lähteä kotiin tai etsiä hotelli.
Suhteen alkuvuosina oli öitä, kun miehen perheenjäsenet tai kaverit olivat täällä yötä, ja se oli joka kerta miljoona kertaa stressaavampaa kuin päiväkyläilyt. Suuri osa yökyläilyistä oli täysin turhanpäiväisiä, tyyliin miehen veli perheineen oli lähdössä ruotsinlaivalle, valitsivat jostain syystä aamulähdön vaikka iltalähtöjäkin sai, ja halusivat tulla meille yöksi, koska ei viitsitty herätä aamuyöstä ajamaan. Sitten mölyttiin omana vapaapäivänäni suoraan makkarin oven takana kuudelta aamulla, kun tehtiin lähtöä kolmen ihmisen voimin.
Mies kyllä passaa vieraansa itse, tekee ruuat ja käyttää kaupassa ja viihdyttää, mutta silti en käytännössä saa olla omissa oloissani lainkaan. Meillä ei ole varsinaista olohuonetta, vaan kummallakin on oma työhuone, jonka kumpikin on sisustanut omaan makuunsa sopivaksi. Johonkin näistä pitäisi myös vieraat mahduttaa yöksi, koska vierashuonetta ei ole. Mies haluaa aina tulla kestitsemään vieraita minun työhuoneeseeni yötä myöten, koska se on hänen mielestään kivemmin sisustettu. Minulla on pöytäkone, eli en niin vain pääse vaihtamaan huonetta. Kaiken kukkuraksi työpöytä on seinää vasten niin, että näyttö on suoraan sohvaryhmään päin. Vaikka mun ei odotettaisikaan osallistuvan keskusteluun, ei tuollaisessa tilanteessa pysty keskittymään omiin puuhiinsa.
Ennen asettamaani totaalikieltoa yökyläilyt muuten vähenivät huomattavasti, kun koira sattui tuhomaan miehen työhuoneen vuodesohvan eli ainoan paikan, jossa meillä pystyi majoittamaan vieraat. Heitimme sohvan pois ja ostimme tilalle mekanisminojatuolit, joissa ei saa nukuttua. Samalla oli annettava pois varapetivaatteet, koska ne olivat olleet säilössä vuodesohvan uumenissa eivätkä mahtuneet enää mihinkään. Sen jälkeen sanoimme, että yöksi voi tulla, mutta on oltava omat patjat ja petivaatteet.
Erityisen mukavaa oli, kun mies joskus ilmoitti kuukautisteni aikaan, että puoli sukua on tulossa yöksi. Mulla on runsaat kuukautiset, ja joudun ensimmäiset yöt nukkumaan aikuisten vaippa jalassa, koska mikään muu suoja ei toimi ohivuotoihin. Jos täytyi yöllä käydä vessassa, piti etsiä pimeässä makkarissa ensin joku viltti vartalon peitoksi, sitten hipsiä nukkuvien vieraiden ohi vessaan. Aamulla piti maata sängyssä ja odottaa, että vieraat lähtevät, että pääsee ottamaan vaipan pois ja viemään sen roskiin.
Vastaavasti toki emme odota pääsevämme kenenkään luo yöksi, vaan otamme hotellin, jos emme voi ajaa omaan kotiin yöksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Törkeä mies. Yhteinen koti, yhdessä siis tulisi sopia tällaisista. Oletan, että tietää sun olevan introvertti. Joko ei ymmärrä mitä se tarkoittaa tai sitten kiusaa v*ttuuttaan.
En muuten jaksa minäkään. Omaa ja miehen siskoa perheineen kestää, kun ovat täällä itsekin kuin kotonaan. Laittavat ruokaa ja keittävät kahvia yms, eivätkä ole passattavina. Maksimi on kuitenkin 2 yötä, sen jälkeen saavat kyllä painua kotiinsa, mä en pysty. Joskus miehen sisko perheineen oli pitempään, ihan jo aktiivisesti välttelin heitä välillä. Saatoin istua kylmässä saunassa lukemassa kirjaa, jotta sain edes hetken omaa rauhaa.
Korona-aika oli ihan parasta kun on voinut rauhassa homehtua kotiinsa eikä ole tarvinut nähdä ketään.
Vierailija kirjoitti:
Pohjois karjalalaiset ovat outoa sakkia kun menin yllätysvieraana sinne korpeen kerran veljen puolison sukuun viemänä tutustumaan, ne kun olivat niin talossa epäystävällisiä että se emäntä tarjonnut edes kahvia eikä mitään muuta kun jatkoi omia töitään niin että älkää tulko häiritsemään.
Olin ihmeissäni niin että eikö tuollaisessa korvessa olla vieraista yhtään ilahtuneita tai onko ne niin erakoituneita että ihmiset ovat järkytys.
Pohjoiskarjalaiset ovat aika jäyhää väkeä oman kokemukseni perusteella. Hitaastilämpeäviä. Tuossa tilanteessa emäntä on varmaan ollut pahoillaan, kun tulostasi ei ilmoitettu etukäteen, että olisi tiennyt laittaa parasta pöytään.
Ja yllätysvieras saa kyllä yllätysvieraan kohtelun ihan missä päin maata tahansa. Aika harvalla on vierasvaraa jatkuvasti pakastimessa, eikä ne omat hommat aina ole sellaisia, että voisi noin vain jättää kesken ja alkaa viihdyttää kutsumatonta vierasta.
Itse olen Länsi-Suomesta, eikä meillä saa kuin kylmän katseen, jos poukkaa kylään ilmoittamatta tai puolen tunnin varoitusajalla. Jos ilmoittaa hyvissä ajoin, otetaan kyllä itse itsensä kutsunutkin vieras lämpimästi vastaan, mutta haluan tietää etukäteen milloin ja keitä kotiini on tulossa.
Kysy, että mihin aikaan olisitte kotona jos nyt lähtisitte.
Jaa, mulla jo naamasta näkee jos yksikin yö on liikaa.. yskä on ymmärretty
t. introvertti minäkin