Kuinka paljon teillä parisuhteessa olevilla on omia menoja ja reissuja?
Ilman puolisoa siis. Minulla on vuodessa 3-5 muutaman päivän työreissua, omien lasteni kanssa matkustan yksi tai kaksi viikon matkaa ja kavereiden kanssa pari vajaan viikon reissua. Harrastan 5-6 päivänä viikossa pari tuntia. Miesystävän mielestä se on liikaa ja hän haluaa, että vähennän omia menoja. Miten teillä toimitaan?
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
Muuten ok (en laskisi työmatkoja omaks menoks, se on työtä), mutta ehkä tuo harrastus niin monta kertaa viikossa alkaa olla aika paljon 🤔. Pystyisitkö tekemään kompromissia? Vaikka 4 krt/vko? :)
En ole ap, mutta miksi pitäisi tehdä tuollainen kompromissi?
Jos ap harrastaisi lukemista ja miehen mielestä hän lukee liikaa, niin pitäisikö hänen vähentää lukemiensa kirjojen määrää? Itse en ymmärrä ollenkaan tuollaista kumppanin kontrollointia ja kyttäämistä, ja yhtä vähän ymmärrän sitä, että muka pitäisi tällaiseen sopeutua. Ihmiset ovat sellaisia kuin ovat ja elävät omannäköistään elämää - jos kumppanin persoona tai elämäntyyli häiritsee itseä, on silloin väärän ihmisen kanssa. Oikea ratkaisu ei koskaan ole alkaa ohjailla ja määräillä toista ja alkaa kontrolloida jotain harrastamista. Joko menee itseensä tai lähtee eri suuntiin.
Omia menoja on nykyään joka viikonloppu, säävarauksella kylläkin. Vaimo hankki koiran ja minä harrastan edelleen pitkiä pyöräreissuja, teltta/riippumatto mukana. Ennen tehtiin noita yhdessä, nyt yksin.
Nyt kesäaikana ollaan oltu paljon erillään kun on kesälomat, tuo mainitsemani viikonloppuvapaa koskee työaikaa.
Mulla aika sama. Teen pitkiä työpäiviä ja sitten sen jälkeen yleensä 1-1,5 liikuntaa. Kesällä erityisesti näen ystäviä ja syksyllä/talvella on enemmän työpaikan/ammattiverkostojen tapahtumia. Viikonloppuisinkin yleensä jotain menoa, mutta jompikumpi päivä yleensä vietetään yhdessä kahdestaan. Puolisolle tämä ei ole ongelma. Hänkin harrastaa päivittäin pari tuntia liikuntaa ja sen jälkeen pelailee kaverien kanssa. En oikein ymmärrä mitä erityistä aikaa arkena pitäisi puolison kanssa viettää? Pari tuntia yleensä hengaillaan/katsotaan jotain sarjaa tai laitetaan yhdessä ruokaa ja se riittää arkena meille.
Vierailija kirjoitti:
No kyllähän tuo siltä vaikuttaa ettei sua juuri kiinnosta puolison kanssa viettää aikaa.
Minun mielestä me ollaan koko ajan yhdessä. Kaikki muu aika.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Muuten ok (en laskisi työmatkoja omaks menoks, se on työtä), mutta ehkä tuo harrastus niin monta kertaa viikossa alkaa olla aika paljon 🤔. Pystyisitkö tekemään kompromissia? Vaikka 4 krt/vko? :)
En oikein. Olen paljon mukavampi ihminen kun saan harrastaa liikuntaa.
Ap
Omia menoja päivittäin. Reissuja ei yleensä tehdä erikseen. Ihan siksi, ettei kumpikaan halua.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärsin, että lapset eivät ole teidän yhteisiä (kun mainitset, että matkustat omien lastesi kanssa), ja näin ollen ei ole kyse siitä, että toisen menot kaataisivat pikkulapsiajan toisen niskaan. Oletan myös, että ette enää ole ihan nuoria. Ymmärtäisin miehen valittamisen vain siinä tapauksessa, että yhteiset lapset olisivat pieniä, mutta muuten suhteessa ei kyllä minusta kuulu rajoittaa toisen elämää. Täytyy ottaa omassa kumppanivalinnassa huomioon se, kuinka menevä tai kotona viihtyvä toinen osapuoli on, ja tilanteessa jossa toisella on omia lapsia, on ymmärrettävä, että heidän kanssaan vietetään myös aikaa ilman uutta kumppania. Ja on myös tajuttava, että suhteen, työn ja omien lasten lisäksi ihminen tarvitsee myös omaa aikaa, eikä minusta pari tuntia päivässä ole mikään kohtuuton aika.
Vertailun vuoksi: joku toinen voi katsoa Netflixistä sarjaa ja lukea kirjoja, ja on silloin "tavoittamattomissa" tuon saman ajan, mikä sinulla menee harrastukseen. Ei ole kohtuutonta. Aikuinen ihminen pärjää päivässä pari tuntia ilman kumppanin seuraa, ja jos ei pärjää, miehen olisi alun perinkin pitänyt etsiä sellainen kumppani, joka on aina kotona.
Itse joudun selkäongelmieni takia tekemään päivittäin kävelylenkin ja usein minulla menee siihen kävelyyn tunti. Suurin osa ajattelisi tämän olevan ok, mutta sitten kun aletaan puhua "omasta ajasta" tai jos sama aika käytettäisiin harrastukseen, se yhtäkkiä ei olisikaan enää ok. En ymmärrä logiikkaa.
Molemmilla on omat lapset, yhteisiä ei ole. Ottaisin kyllä miehen enemmän mukaan mutta hän ei harrasta samoja juttuja eikä halua sen takia tulla. Joku kompromissi olisi hyvä löytää. Mies ei kontrolloi vaan viihtyy kanssani ja kaipaa minua.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa miettiä haluatko rajoittaa elämääsi miehen takia. Onko kyse miehen toiveesta saada enemmän aikaa kanssasi vai sinun kontrollointiasi? Työmatkat eivät kuulu listalle sillä ne ovat työtä, ei omia menoja. Itse haluan viettää paljon aikaa lapseni kanssa sekä muu perhe, ystävät ja harrastukset (+tarvitsen omaa aikaa ihan itsekseni) vievät aikaa. Ex-miesystäväni valitti ettei minulla ole riittävästi aikaa hänelle. Erosimme mutta siinä oli muitakin syitä. Kaipaan paljon omaa tilaa ja aikaa joten olen ollut sinkku pitkään. Miksi miehet haluavat olla 24/7 puolison kanssa? Tulisin hulluksi jos joku olisi tässä vieressä koko ajan. Huh.
Mutta kun täällä mies pelasi tunnin päivässä, oli reaktio heti mieslapsi ja jss...
Joka ilta käyn lenkillä tunnin verran.
Noin kerran kuussa kaverilla iltaa istumassa tai hotelliviikonlopulla.
Muuten viihdyn kotona, mutta onneksi miehellä on useammin reissuja ja illanistujaisia,niin saa olla yksin kotona välillä.
Ei lasketa. Työn takia reissataan paljon, voi olla ettei kuukauteen olla yhtäaikaa edes kotona. Omia ja yhteisiä menoja sitten sovitellaan työaikatauluihin.
Silloin kun lapsi oli pienempi eikä sitä voinut jättåä yhtään yksin, kumpikin sai 1-2 pitkää viikonloppua yksin. Nykyisin, lapsi teini, 2-3 kertaa vuodessa. Mitään kauppa- tai muksun harrastuskuskauksia en laske omaksi ajaksi, enkä työmatkoja. Kummallakaan ei ole säännöllistä kodin ulkopuolista harrastusta, enempi puuhaillaan kotona omiamme.
Reissussa ollaan joko kaikki tai minä ja muksu, mies ei ole aiheesta innostunut.
Jotenkin kuulostaa vähän erikoiselta, että pitäisi vähentää omia menoja, jos sille ei ole mitään käytännön perustetta.
Minä hoidan koirien lenkityksen 7 päivää viikossa, ja siihen menee kaikkineen noin 2 tuntia päivässä. Lisäksi käyn 2-4 kertaa viikossa treenaamassa noin tunnin kerrallaan, pari kertaa kuussa tapaamassa kavereita muutaman tunnin ajan ja keskimäärin 1-2 vk vuodessa olen reissussa. Mies käy enemmän reissaamassa, hän on useita viikkoja vuodessa ulkomailla. Ainoastaan useamman viikon yhtäjaksoiset reissut ovat meillä sellaisia, joista kysytään toiselta, että sopiiko lähteä.
Kannattaa miettiä haluatko rajoittaa elämääsi miehen takia. Onko kyse miehen toiveesta saada enemmän aikaa kanssasi vai sinun kontrollointiasi? Työmatkat eivät kuulu listalle sillä ne ovat työtä, ei omia menoja. Itse haluan viettää paljon aikaa lapseni kanssa sekä muu perhe, ystävät ja harrastukset (+tarvitsen omaa aikaa ihan itsekseni) vievät aikaa. Ex-miesystäväni valitti ettei minulla ole riittävästi aikaa hänelle. Erosimme mutta siinä oli muitakin syitä. Kaipaan paljon omaa tilaa ja aikaa joten olen ollut sinkku pitkään. Miksi miehet haluavat olla 24/7 puolison kanssa? Tulisin hulluksi jos joku olisi tässä vieressä koko ajan. Huh.