Tippaus on rantautunut suomeen, mitä mieltä?
Ite vastustan enkä usko että työntekijä saa koko tipin itselleen 🤔 oletteko törmänneet ravintolassa syödessänne tähän?
Kommentit (250)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukahan tippaisi esim. varastotyöntekijöitä tai myyjiä? Työnantajat tekevät kaikkensa, että jo valmiiksi köyhät joutuisivat tekemään kahta työtä. Lisää rahulia täytyy saada riistäjille.
Tippi myös metrosiivoojalle!
Sinä voit aivan vapaasti antaa myös heille!
Ihmeellistä, vihamielistä suhtautumista tippaukseen. Et anna tippiä jos et halua tai pysty, mutta anna niiden tipata jotka haluavat.Miksi et halua tai pysty tippaamaan metrosiivoojaa, kaupan kassaa tai parturia?
No miksi sinä et anna heille tippiä? Miksi muiden pitäisi olla vastuussa tai kärsiä tunnontuskia sinun tunnistamastasi epäkohdasta? Ole pioneeri, näytä esimerkkiä muillekin tai lopeta täysin turha länkytys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukahan tippaisi esim. varastotyöntekijöitä tai myyjiä? Työnantajat tekevät kaikkensa, että jo valmiiksi köyhät joutuisivat tekemään kahta työtä. Lisää rahulia täytyy saada riistäjille.
Ihmeellistä, vihamielistä suhtautumista tippaukseen. Et anna tippiä jos et halua tai pysty, mutta anna niiden tipata jotka haluavat.Miksi et halua tai pysty tippaamaan metrosiivoojaa, kaupan kassaa tai parturia?
Älä viitsi. Sä voit rauhassa jatkaa nyrkkiin pieremistä.
Älä syytä niitä jotka haluavat tipata.
Et näköjään pystynyt vastaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän, jos asiakas haluaa ihan vapaaehtoisesti antaa tippiä, mutta en sitä, miten joissain maissa tietyn suuruinen tippi on ns. "pakollinen". Eikö tarjoilijan palkanmaksu kuulu työnantajalle, ei ravintolan asiakkaalle?
Suomi ei kuulu noihin joihinkin maihin, vaan meillä tippaaminen on aina ollut ja on jatkossakin täysin vapaaehtoista. Joten siinä mielessä aloitus on vähintäänkin kummallinen ja jonkin kesäjonnen tekemä hesarijuttu vieläkin kummallisempi, jossa kesäjonne väittää, ettei Suomessa ole tapana tipata ravintoloissa. Juu teinijonneilla ei ole tapana tipata, mutta sivistyneet aikuiset ihmiset ovat kautta vuosikymmenien palkinneet pienellä summalla hyvän palvelun.
Ei se Suomessa samalla lailla ole ollut tapana kuin ulkomailla. Että kyllä kesäjonne siinä mielessä on oikeassa. Sen vuoksihan iso osa suomalaisista ei osaakaan tippikulttuuria, koska se ei ole meillä yleinen käytäntö.
Musta on jotenkin hassua, että ihmiset jotka itse ei ole olleet koskaan alalla, latelee faktoja siitä, mikä Suomessa on ollut tapana.
Ei tietenkään Suomessa ole samanlaista tippikulttuuria, kuin pakollisten tippien maassa, koska meillä tippaaminen on vapaaehtoista, mutta on aivan älytöntä väittää, ettei sellainen ole Suomessa tapana, kun merkittävä osa asiakkaista kuitenkin tippaa. Tässä on tietenkin isoja eroja. Aikuisten ravintoloissa voi saada ihan mukavastikin tippiä, kun taas teinibaareissa ei saa senttiäkään.
Meillä siis tippaaminen on ihan yleinen käytäntö ollut iät ja ajat, mutta muovirahan myötä se on toki vähentynyt, mutta ei kokonaan poistunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No miksi sinä et anna heille tippiä? Miksi muiden pitäisi olla vastuussa tai kärsiä tunnontuskia sinun tunnistamastasi epäkohdasta? Ole pioneeri, näytä esimerkkiä muillekin tai lopeta täysin turha länkytys.
Toimin täysin johdonmukaisesti, en tippaa ketään. Oman toimintasi logiikkaa tässä ihmettelin, mutta et näköjään kykene sitä avaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on tapana jättää myös Suomessa tippiä ns. kunnon ravintoloihin (en puhu pikaruokapaikoista tai huoltamoiden buffeteista), jos olen tyytyväinen ruokaan ja palvelu on ollut kunnossa. Jos ruoka ei miellytä ja tarjoilija ei ole ystävällinen niin tippiä ei tule.
Minusta tapa on vahva viesti asiakkaalta myös ravintolan suuntaan milloin asioita tehdään oikein ja teen samalla tavalla tavoin myös ulkomailla.
Ei ihme että Suomi on menossa kokoajan huonompaan suuntaan, kun kaltaisesi yrittävät tehdä tästä kehitysmaata tuomalla tänne kehitysmaiden tapoja.
Eivätkä edes tajua ettei tämä ole mikään hieno ja cool homma, jos palkalla ei elä.Y-hy, tiesitkös toope, että meillä on olemassa Suomessa huomattavasti tiukemmat työelämänlait kuin kehitysmaissa ja jos ravintola alkaa alentamaan palkkoja summittaisesti niin tulee lähtö käräjille ja häviö niin, että helähtää? Älä siis anna turhien tosiasioiden jatkossakaan häiritä punaista mielenmaisemaasi jossa kaikki mikä ei ole teidän putkestanne tuotettua on suora hyökkäys täydellistä järjestelmäänne vastasn..
Niin on VIELÄ Suomessa työläisilläkin oikeusturvaa, mutta, siitähän sinä tollo juuri haluat eroon, puolustamalla jonkun kehitysmaalaisen tippikulttuurin(kin) vyörymistä Suomeen.
Kuuntele vielä vähän enemmän räppiä, saat ne viimiset 2 aivosolua tapettua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa en. Mahdollistaa liian helposti veronkierron (tipit tulisi ilmoittaa omatoimisesti verottajalle) epäilen ettei ilmoittamista tapahdu.
Kateus on kamala tauti. Ei saisi pienipalkkainen tarjoilija tienata edes muutamaa kymppiä ekstraa, kun jo heti ollaan kadehtimassa. Hassua, että sitten kuitenkin ilmeisesti ulkomailla tippaat, vaikka sinulla ei ole hajuakaan, miten niistä verot maksetaan (melko varmasti ei yhtään mitenkään).
Minä tippaan Usassa, tietenkin, koska muuten tarjoilija saa sen 2$/h. Haluatko oikeasti saman systeemin Suomeen?
Avaatko vielä sen, että miten tipin antamisella Suomessa päädytään siihen, että tarjoilijan palkka on 2 € tunti? Kannattaa pohtia vastausta rauhassa sillä se ei tule olemaan helppoa.
Vierailija kirjoitti:
Ap olet sikäli väärässä että tippaus on vanha juttu jo. Hesari teki klikkiotsikon ja sä menit lankaan.
Aina Suomessa on tipattu enemmän tai vähemmän.
Ei ole.
Taidankin ottaa käyttöön tiukan käytännön: kaikki ravintolat joiden maksupääte kysyy tippiä, jäävät osaltani kertakäyntiin. Onneksi vaihtoehtoja riittää pk-seudulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tippaa erityisen hyvästä palvelusta on sikäli selkeä idea. Kuitenkin kuinka usein missään olet saanut erityisen hyvää palvelua? Tarjoilija tervehtii, ehkä ohjaa pöytään ja tuo ruokalistan. Vaihtelevan ajanpuitteissa olet saanut ruokasi ja laskun. Vuosien varrelta mieleeni tulee 1-2 kertaa, jossa tarjoilija on tehnyt jotain erityisen hyvin. Kun nyt edes saisi yleensä hyvää palvelua, niin olisi jo kova juttu. Useimmiten laskun pyytäminen tehdään vaikeaksi ja siinä vaiheessa orastava ajatus jälkiruuasta on hylätty, kun tymppäännyn odottamaan tarjoilijaa.
Tätä olen itsekin miettinyt, että mikä saamari siinä aina kestää. Tästä syystä minusta on melkein mukavampi maksaa suoraan kassalle enkä erityisemmin välitä näistä kaiken palvelun pöytiin tarjoiluista. Se laskun saaminen on aina niin hidasta ja vaikeaa, vaikka palvelu olisi muuten pelannutkin ripeästi! Ei todellakaan kannata mennä tiukalla aikataululla syömään näihin paikkoihin. Jos kuvittelevat tuolla taktiikalla saavansa asiakkaat jäämään pidemmäksi aikaa ja näin tilaamaan lisää ruokaa, niin erehtyvät. Todennäköisesti eivät tule enää uudestaan, tai menevät röyhkeästi omatoimisesti suoraan kassalle maksamaan.
Vinkki:
1. pyydä lasku siinä vaiheessa, kun tulevat hakemaan pääruuan astiat.
2. Jos tilaat jälkiruokaa, lisää jälkiruokatilauksen loppuun "ja lasku, kiitos"
Helppoa.
Ravintola-alallahan on valtava työvoimapula tällä hetkellä. Syynä surkeat palkat ja työolosuhteet.
Siksi tuntuu jotenkin hullulta lukea viestejä, joissa selitetään tarjoilijoiden hyvistä palkoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän, jos asiakas haluaa ihan vapaaehtoisesti antaa tippiä, mutta en sitä, miten joissain maissa tietyn suuruinen tippi on ns. "pakollinen". Eikö tarjoilijan palkanmaksu kuulu työnantajalle, ei ravintolan asiakkaalle?
Suomi ei kuulu noihin joihinkin maihin, vaan meillä tippaaminen on aina ollut ja on jatkossakin täysin vapaaehtoista. Joten siinä mielessä aloitus on vähintäänkin kummallinen ja jonkin kesäjonnen tekemä hesarijuttu vieläkin kummallisempi, jossa kesäjonne väittää, ettei Suomessa ole tapana tipata ravintoloissa. Juu teinijonneilla ei ole tapana tipata, mutta sivistyneet aikuiset ihmiset ovat kautta vuosikymmenien palkinneet pienellä summalla hyvän palvelun.
Maksupäätteellä tipin kerjääminen on uusi tapa. Vanhanaikainen vapaaehtoinen tippaaminen ilman minkäänlaista pyytämistä ei ole tuohon mitenkään verrannollinen asia. Maksupääte kerjääminen on nimenomaan tipin pyytämistä ja silloin se ei tee asiasta täysin vapaaehtoista, vaan luo sille painetta. Etenkin kun se tulee tuolla tavalla yllättäen ja tarjoilijan mitään sanomatta eteen, että näitä vahinkotippauksiakin voi tapahtua (ja onko jopa tarkoitus..)
Olin juuri ulkomailla maassa, jossa tippaaminen kuuluu jonkinasteisesti maan tapoihin (mutta suuren turismin vuoksi, ymmärtävät olla olettamatta sitä esim. ulkomaalaisilta) mutta ei sielläkään ollut mitään maksupääte pyyntöjä asiasta.
Maksupäätteissähän tipin jättämisen mahdollisuus on ollut jo jonkin aikaa, ehkä se on turistien kommenttien vuoksi otettu käyttöön. Vaikka he tietäisivät ettei Suomessa tipata, niin varsinkin amerikkalaisilla tuntuu olevan kyse siitä, että tippaaminen (20-25% laskun loppusummasta) antaa heille ylemmyyden tunteen, haluavat osoittaa olevansa rikkaita auttamalla vähempiarvoisia tarjoilijoita, hotellihenkilökuntaa ym. Oikein kinaavat jos heille huomauttaa asiasta kuten luin eräästä facen matkailuryhmästä.
Tämä ns. edesmennyt kuolettava korona lopetti ravintolakäyntini. Ei ole ollut tarvetta palata. Teen kotona ruokaa, ilman lisäainesooseja, joten kotiruoka ei 'polttele' ruuansulatuskanavaa kipeeksi. Ja ne ns. paremmat ravintolat on aivan liian kalliita. En loppujen lopuksi nauttisi enää ulkona syömisestä. Ja tämä tippaus taitaa ajaa väkeä lisää kotikokkailun pariin. 🥩
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa en. Mahdollistaa liian helposti veronkierron (tipit tulisi ilmoittaa omatoimisesti verottajalle) epäilen ettei ilmoittamista tapahdu.
Kateus on kamala tauti. Ei saisi pienipalkkainen tarjoilija tienata edes muutamaa kymppiä ekstraa, kun jo heti ollaan kadehtimassa. Hassua, että sitten kuitenkin ilmeisesti ulkomailla tippaat, vaikka sinulla ei ole hajuakaan, miten niistä verot maksetaan (melko varmasti ei yhtään mitenkään).
Joo, kateutta se on jos vastustaa harmaata taloutta. 🤦🏼
Vastusta sitten ihan oikeaa harmaata taloutta, eli rikollisten ja isojen rikkaiden miljoonien ja miljardien veronkiertoa, äläkä kadehdi duunarin kovalla työllä ansaitsemaa muutamaa lisäpennosta.
Oletko ihan satavarma, että ole muistanut itse ilmoittaa ihan jokaisen sentin verottajalle? Jos vaikka joskus naapurin lissu on hoitanut teidän jonne-petteriä muutamalla kympillä, tai kun olet palauttanut bileiden jälkeen pulloja kauppaan ja jokainen pullo ei olekaan ollut sinun itse ostamia jne?
Tajuatko sinä pösilö, että tollasella kehitysmaista tuodulla tippikulttuurilla duunarilta viedään viimisetkin oikeudet ja palkat tippuu entisestään.
Tiptiptippuu.
Tajuatko sinä tietämätön että Suomessa on aina tipattu. Siis AINA. Oletko sä joku 2000-luvulla syntynyt urvelo?
Btw, ravintola-alalla työskenteleminen on vapaaehtoista ja jos ei halua olla duunari voi perustaa oman ravintolan.
En tiedä missä piireissä ja "palveluissa" sinä olet pyörinyt, Suomessa ei todellakaan ole koskaan tipattu (laillisissa) kaupoissa ja ravintoloissa.
Olen vm72, laske siitä. Huom, älä tippaa ylimääräsiä vuosia päälle niin voit onnistua.
No kyllä ihan raivoa tunnen jostain "tippauksesta", kun kyse on juomarahan antamisesta.
Vaihtoehdot ovat seuraavat:
1. palkka
2. tipit
Ei molemmat.
Ihme kerjäämistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimin täysin johdonmukaisesti, en tippaa ketään. Oman toimintasi logiikkaa tässä ihmettelin, mutta et näköjään kykene sitä avaamaan.
Minulla ei ole mitään tarvetta puolustella valintojani sinulle enkä edelleenkään tunnista epäkohtaa jota yrität nimiini minulle pakkosyöttää joten eipä meillä taida olla mitään keskusteltavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap olet sikäli väärässä että tippaus on vanha juttu jo. Hesari teki klikkiotsikon ja sä menit lankaan.
Aina Suomessa on tipattu enemmän tai vähemmän.Ei ole.
Koska ei ole?
Itse muistan kun lapsena 60-luvulla kävimme äitienpäivälounaalla, niin tehdasduunari isänikin, joka itse ei ollut tehnyt koskaan palvelualla hommia, jätti kuitenkin aina tippiä. Hänen mielestään se oli itsestään selvä asia. Itse pääsin ravintoloihin 70-luvun lopulla ja itse myös tippasin aina ja kun sitten menin 80-luvulla alalle töihin niin rupesin myös itse saamaan tippiä.
Mutta sinä voit nyt toki sivistää minua ja muita siitä ajasta jolloin Suomessa ei ole tipattu. Minä kerroin ainoastaan omista kokemuksistani viimeisen 60 vuoden ajalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, kateutta se on jos vastustaa harmaata taloutta. 🤦🏼
Vastusta sitten ihan oikeaa harmaata taloutta, eli rikollisten ja isojen rikkaiden miljoonien ja miljardien veronkiertoa, äläkä kadehdi duunarin kovalla työllä ansaitsemaa muutamaa lisäpennosta.
Oletko ihan satavarma, että ole muistanut itse ilmoittaa ihan jokaisen sentin verottajalle? Jos vaikka joskus naapurin lissu on hoitanut teidän jonne-petteriä muutamalla kympillä, tai kun olet palauttanut bileiden jälkeen pulloja kauppaan ja jokainen pullo ei olekaan ollut sinun itse ostamia jne?
Tajuatko sinä pösilö, että tollasella kehitysmaista tuodulla tippikulttuurilla duunarilta viedään viimisetkin oikeudet ja palkat tippuu entisestään.
Tiptiptippuu.
Tajuatko sinä tietämätön että Suomessa on aina tipattu. Siis AINA. Oletko sä joku 2000-luvulla syntynyt urvelo?
Btw, ravintola-alalla työskenteleminen on vapaaehtoista ja jos ei halua olla duunari voi perustaa oman ravintolan.Eihän nää muovirahalla maksavat parikymppiset jonnet mistään mitään tiedä. Ressukat luulee, että tippaus on Suomessa joku uusi asia, kun eivät itse anna senttiäkään mistään minnekään. Käsi ojossa ovat vaan aina ottamassa.
Kerropas nyt oma ikäsi, sinä kakanjauhaja joka täällä väität että Suomessa on aina tipattu.
Minä tuolla jo kerroin syntymävuoteni, ja en ole kuunaan Suomessa joutunut missään tippaamaan. (50v)
Eri
En ikinä lisää tippiä mihinkään korttimaksuun. Sen sijaan jätän mielelläni muutaman kolikon suoraan tarjoilijalle, jos palvelu on ollut erityisen hyvää. Näin olen toiminut jo monta vuotta, samoin jo vanhempanikin ja monet ystäväni (paitsi kitupiikki mieheni).