Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletteko törmänneet sellaiseen, että lausutaan vaikka Pia lyhyenä, kuten se kirjoitetaan?

Vierailija
22.07.2022 |

Tai Vera, ja niin edelleen.

Ihan järjetöntä.

Kommentit (103)

Vierailija
21/103 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ne lausutaan lyhyenä, jos on kyseessä suomalainen.

Suomessa sääntö on että nimen haltija päättää miten nimi lausutaan.

Vierailija
22/103 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen Saran, Rosan, Ninan, Pian.

Kaikki lausutaan yhdellä vokaalilla. Jos haluaa lausuttavan kahdella niin pitää olla kaksi vokaalia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/103 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei edes ole mikään mielipidekysymys, että äännetäänkö jonkun nimi niin tai näin. Vanhemmat ovat antaneet juuri sen nimen ja nimelle ääntämismuodon. Muut eivät voi väittää, että se nimi on jotenkin väärä tai väärin lausuttu! Ihan sama jos väittäisi Rami-nimiseksi kastettu ei voi olla Rami vaan kyllä se on oikeasti Raimo. 

Järjetöntä on olla toisten nimistä ja niiden lausumisesta yhtään mitään mieltä! Jos jonkun nimi on Matti, niin se on Matti, vaikka minä olen sitä mieltä, että on järjetöntä ettei se ole Mikko.

Vierailija
24/103 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 80-luvulla syntynyt Pia, ja vasta ihan viime vuosina on ilmaantunut tämä ongelma, että jotkut lausuvat nimeni yhdellä i:llä. Yli 30 vuotta ehdin elää niin, että kaikki sanoivat automaattisesti Piia.

Vierailija
25/103 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä ihmettelen että miten joku joka näkee nimen kirjoitettuna silti kirjoittaa sen väärin.

Mun kuopuksen kaverin äiti on nyt 11 vuotta kirjoittanut esikoisemme nimen väärin. Aina vaan.

Uskollisesti aina väärin. Eikä nimi ole eksoottinen, vaan ero on tyyliä Maria vs Marja.

Vierailija
26/103 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eikä ole. Kyllä se lausutaan kuten kirjoitetaan. Bucket ei lausuta bouquee.

Vierailija
27/103 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eikä ole. Kyllä se lausutaan kuten kirjoitetaan. Bucket ei lausuta bouquee.

On.

Vierailija
28/103 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen! Tyttäreni on Ida ja yksi hänen kaverinsa äiti lausuu sen noin mikä kuulostaa tosi tönköltä.

Moni nyt varmaan kysyy, miksi emme samantien laittaneet nimeksi Iidaa kun se kuitenkin lausutaan noin? No siksi, että Ida on kauniimpi muoto.

Eli... Ida on kauniimpi kirjoitusmuoto, mutta Iida on kauniimpi lausumismuoto? Typerää. Olisitte valinneet nimen, jossa kirjoitus- ja lausumismuoto on sama, ja riittävän kaunis teille.

Miten Ida olisi kauniimpi :D voi taivas taas.

Nimi on Iida, vaikka sen joku tyhmyyksissään olisi kirjoittanut papereihin yhdellä Iillä.

Nimi Ida Rinne on erinomainen, etenkin asiakaspalvelussa.

"Ida Rinne, kuinka voin olla avuksi?"

"Ida Rinne täällä hei, mites teillä on nuo puhelimen liittymäasiat?"

Vierailija
29/103 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä myös nimi jossa yksi vokaali. Lausutaan se puolipitkänä koska olen itse kaksikielinen, kolmas vieras kieli myös vahva. Korjataan kyllä jos joku lausuu lyhyenä mutta ei stressata sitä. Nimen kantaja päättää kuinka hänen nimi lausutaan, ei opettaja, naapuri tai mummo. 

Vierailija
30/103 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai lausutaan, kuten kirjoitetaan, sillä Suomessa asumme ja se on maan tapa.

Vierailija
31/103 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkiksi etunimet Nina ja Pia ovat myös ruotsinkielisillä käytössä. He lausuvat i:n aina pitempänä. Tämä ääntäminen on voinut tarttua suomenkielistenkin ääntämiseen.

Vierailija
32/103 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska Sara ja Saara ovat kaksi eri nimeä, samoin Mikaa ei lausuta Miikana, ovat kaksi eri nimeä. Samoin Kia ja Kiia jne.

Suomessa lähtökohtaisesti lausutaan kuten kirjoitetaan.

Vierailija
33/103 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei edes ole mikään mielipidekysymys, että äännetäänkö jonkun nimi niin tai näin. Vanhemmat ovat antaneet juuri sen nimen ja nimelle ääntämismuodon. Muut eivät voi väittää, että se nimi on jotenkin väärä tai väärin lausuttu! Ihan sama jos väittäisi Rami-nimiseksi kastettu ei voi olla Rami vaan kyllä se on oikeasti Raimo. 

Järjetöntä on olla toisten nimistä ja niiden lausumisesta yhtään mitään mieltä! Jos jonkun nimi on Matti, niin se on Matti, vaikka minä olen sitä mieltä, että on järjetöntä ettei se ole Mikko.

Oon aina lausunut Matti nimen Maatti. Eikö se olekaan oikein? XD Ja nimet Tom, Kim jne. Ovatko ne Toom, Kiim?

Vierailija
34/103 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomi on vapaa maa, ja täällä on ilmaisunvapaus.

Vierailija
35/103 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottakai lausutaan, kuten kirjoitetaan, sillä Suomessa asumme ja se on maan tapa.

Eli laitat jalkaan kan-gasken-gät?

Vierailija
36/103 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska Sara ja Saara ovat kaksi eri nimeä, samoin Mikaa ei lausuta Miikana, ovat kaksi eri nimeä. Samoin Kia ja Kiia jne.

Suomessa lähtökohtaisesti lausutaan kuten kirjoitetaan.

Suomessa nimen haltija päättää miten hänen nimensä lausutaan.

Vierailija
37/103 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä miksi Pia, Mia, Tia, Kia tai Vera yms. lausuttaisiin Piia, Miia, Tiia, Kiia tai Veera. Ei mitään järkeä kirjoitusasun olla eri kuin lausumisen. En ole ruotsinkielinen, enkä aio matkia heidän nimitapojaan.

Sitten ei varmaan kannata ä heidän nimiäänkään. 

T: Pia joka lausutaan Piia

?

Tuossa piti lukea matkia, en tiedä miksi siinä on vaan ä :D 

Vierailija
38/103 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vera voi olla lyhyt, samoin Tea, Lea, Ada

Lea nyt on loogisesti lyhyt, kuten Leo. Mutta perustele, miten Vera voi olla lyhyt. Tai Tea. Adan juuri ja juuri hyväksyn lyhyeksi.

Vera on kansainvälinen nimi, ei mikään uusioväännös Veerasta. Ylellähän on se sarjakin, Vera Stanhope tms. En ole koskaan kuullut, että joku nimeäisi lapsen Veraksi ja lausuisi Veerana.

Vierailija
39/103 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tämä koskee pääosin naisten nimiä?

Vierailija
40/103 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vera voi olla lyhyt, samoin Tea, Lea, Ada

Totta hemmetissä, koska on olemassa myös nimet Teea, Leea ja Aada.

Mulla on esimerkissä mainitun tyyppinen nimi ja ärsyttää joka kerta, kun joku venyttää sitä tarpeettomasti. Itse tiedän esimerkiksi yhden Ninan, jonka nimi sanotaan lyhyellä iillä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän neljä