Ymmärtävätkö nuo ihonsa polttaneet että ovat polttaneet ihonsa, vai eikö heitä vaan kiinnosta?
Ihmettelen vaan eikö tunnu missään tuo ravun värinen iho. Pahimmalta näyttää punaiset olkapäät ja otsa, ja sitten kuitenkin mennään liihotetaan ilman hattua tai suojaavaa paitaa.
Saatte olla rapuja jos haluatte, puolustelijat, mutta eikö se ihon palaminen oikeasti tunnu vai ettekö välitä?
Kommentit (81)
Ruskettunut iho ei näytä paremmalta!
Kävin Prismassa ja siellä käveli hätkähdyttävän valkoisia nuoria. Ajattelin mielessäni että wauuu, mahtavaa! Ilman mitään häpeää kulkevat valkoiset kanankoivet esillä. Näin se muoti alkaa muuttua, kun ennen vanhaan kesän jälkeen oli pakko olla ruskea.
En ota aurinkoa, mutta pakolliset ulkonaolot tulee liikkuen joka päivä.
Iho on parempi kuin talvella, ei ruskettunut mutta ihohuokoset pienemmät ja iho tasaisemman värinen. Johtuu myös ilmankosteudesta, en tarvitse kosteusvoidetta kesällä.
Rusketus, varsinkin jos sen ottaa nopeasti, hilseilee nopeasti pois. Kannattaako sen takia vaarantaa terveyttään?
No minulla on ensi kuussa aika lääkäriin, näytän epäilyttävää luomea. Jos sattuisi olemaan melanooma niin juuret ovat kyllä lapsuudessani kun minä, runsaluominen kalkkilaivan kapteeni paloin joka kesä ja vanhemmat vaan lohdutteli että iho vahvistuu! Nykyään käytössä aurinkovoide jo maaliskuussa mutta voi olla osaltani myöhäistä :(
T. Nainen 44v
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun oon auringossa, musta tulee punainen. En palanut, mutta punainen. Se sitten haalistuu pois muutamassa viikossa. Eli välttämättä jokainen punanahka ei ole palanut
Jos iho on punainen auringosta niin silloin se on kyllä palanut. Terve iho ei mene punaiseksi. Vai onko sulla joku aurinkoallergia tai vastaava sairaus?
Minä en rusketu vaan helotan punaisena. On meitä siis useampiakin. Aurinkorasvaa käytän aina, mutta sitä pitää lisätä tunnin välein, jos olen auringossa tai muuten tulen punaiseksi. Palan toki, jos olen auringossa ilman rasvaa. Väri on silloinkin punainen mutta se tosiaan sattuu niin kovasti etten ole enää aikuisiällä palanut kuin kahdesti ( ja ikää nyt 50 vuotta).
Ikävintä tässä on, että en ole ruskettunut koskaan. Kun punainen väri haalistuu, iho alkaa samalla kuoriutua ja hilseilen pois kaiken värin. Olen siis vain punainen tai hilseilevä auringon takia riippumatta airinkovoiteista. Ainoa keino on suojautua eli en liiku ikinä vähissä vaatteissa. Ranteet ja nilkat saattavat satunnaisesti helottaa punaisina mutta eivät ole palaneet vaan vain osoitus siitä, että ovat saaneet hiukan aurinkoa.
Vierailija kirjoitti:
Epävirallista tutkimustietoa löytyy, että ihmisistä 80% on idioo**eja, jotka eivät kykene ajattelemaan asioita pidemmällä tähtäimellä.
Tatuoinnit, ihon polttaminen, tupakointi jne. Typeriä valintoja tehdään, koska niiden negatiiviset vaikutukset eivät ole välittömiä.
Tähän samaan perustuu mm. ylivelkaantuminen. Ostetaan kivoja juttuja velaksi, koska maksunaika on vasta kuukauden päästä jne.
Joskus psykologiantunnilla opettaja sanoi, että todella moni aikuinen ihminen ei ole kasvanut henkisesti yhtään siinä 12-15 ikävuoden jälkeen. Ja tällä selittyy mm. elämänhallintaongelmat. Tai vaikka sitten se, että vuosi toisensa jälkeen palaa pahasti mutta aina sitä ihmetellään huuli pyöreänä.
Vierailija kirjoitti:
Naapuripariskunta ottaa aurinkoa aina kun se vähänkin pilvenraosta pilkahtaa. Tähän aikaan kesästä ovat kuin kaksi kakkakikkaretta laiturillaan.
Jännä tuossa rusketuksessa on, että vaalea ruskettunut näyttää yhtä feikiltä kuin tummaihoinen ihonsa voiteilla vaalentanut. Sellainen päivitys näyttää valkoihoisella ihmisellä korkeintaan hyvältä ja älytön rusketus on tunkkaista. Näyttääkö se muiden silmään sitten hyvältä? Minusta se pavunruskea väri on kamala kun tulee rusketuksesta.
Aivan jokaisen aloituksen täällä voi kuitata sanomalla "mitä sitten, ei oo sun asia?".
Eihän me voitais keskustella mistään jos kaikkeen pätee "hanki elämä".
Mitä kärkkäämpiä vastauksia, sitä enemmän vastaajaa itseään harmittaa asia. Täällä kirjoittavat sitä paitsi ovat valitettavan usein jonkun vanhempia, mua ainakin mietityttää miten noi ravut kasvattaa lapsensa jos sen vanhan tiedon mukaan rusketus/puna on joku mittari hyvin vietetystä kesästä.
Voi miten kalpeanaamoja nyt toisten ruskettuminen harmittaa.
Mä veikkaan, ettei nuo ravuiksi kärähtäneet ole tajunneet ajoissa palavansa. Illalla sit ovat havahtuneet, että hitto ....
Tuskin kukaan tuota lookkia tavoittelee :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naapuripariskunta ottaa aurinkoa aina kun se vähänkin pilvenraosta pilkahtaa. Tähän aikaan kesästä ovat kuin kaksi kakkakikkaretta laiturillaan.
Jännä tuossa rusketuksessa on, että vaalea ruskettunut näyttää yhtä feikiltä kuin tummaihoinen ihonsa voiteilla vaalentanut. Sellainen päivitys näyttää valkoihoisella ihmisellä korkeintaan hyvältä ja älytön rusketus on tunkkaista. Näyttääkö se muiden silmään sitten hyvältä? Minusta se pavunruskea väri on kamala kun tulee rusketuksesta.
Mun mielestä tässä olisi jännää kuulla sulta, että miksi tämä on sun mielestä niin kiinnostavaa. Se minkä värinen joku toinen ihminen on?
Vierailija kirjoitti:
Ruskettunut iho ei näytä paremmalta!
Kävin Prismassa ja siellä käveli hätkähdyttävän valkoisia nuoria. Ajattelin mielessäni että wauuu, mahtavaa! Ilman mitään häpeää kulkevat valkoiset kanankoivet esillä. Näin se muoti alkaa muuttua, kun ennen vanhaan kesän jälkeen oli pakko olla ruskea.
En ota aurinkoa, mutta pakolliset ulkonaolot tulee liikkuen joka päivä.
Iho on parempi kuin talvella, ei ruskettunut mutta ihohuokoset pienemmät ja iho tasaisemman värinen. Johtuu myös ilmankosteudesta, en tarvitse kosteusvoidetta kesällä.Rusketus, varsinkin jos sen ottaa nopeasti, hilseilee nopeasti pois. Kannattaako sen takia vaarantaa terveyttään?
Jokainen vaarantaa terveytensä jollain tavalla päivittäin, joten huono argumentti.
Sisko ravustaa itsensä joka kesä ja somessa ylpeilee rajoilla ja punaisella nahkallaan. Dekolteen alue on jo sellaista paksua näppyläistä nahkaa, miltä lie näyttää nelikymppisenä.
Vierailija kirjoitti:
Pahin on kun jotkut juntit polttavat vauvansa ihon!
En ymmärrä :(
Näin kerran rannalla aivan punaisen pikkulapsen joka huusi kivusta jos koskettiin. Kiitos vanhemmille ja onnea hänelle sitten jos selviää elämästä ilman melanoomaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun ei tarvitse olla kuin vartti auringossa että iho palaa.
Harvemmin menen tarkoituksella että, menenpä tässä nyt polttamaan ihoni, yleensä tapahtuu ilman että haluan, tai huomaan kuin vasta myöhemmin.
Etkö osaa laittaa aurinkovoidetta?
Eipä tule laitettua aurinkovoidetta jos tarkoituksena on vaan mennä käymään kaupassa, ei tartte kun seistä hetki bussipysäkillä ja niska palaa.
Jos noin hyvin tiedostat ongelman miksi ihmeessä et laita aurinkovoidetta.
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli Ruotsissa umpiruskea vuokraemäntä. Luulin 80-vuotiaaksi, mutta oli kuulemma vasta 58-vuotias. Koko ikänsä kuivattanut ja polttanut nahkaansa auringossa. Ihan tyyliin kuninkaan Marbellassa asuva sisar.
Aurongonsäteet kuivattavat, polttavat ja aiheuttavat syöpää (melanooma tulee palamisesta ja toinen syöpä paljosta altistumisesta auringonvalolle ajan kuluessa)
Tuttavani alle 50v-nainen aloittaa itsensä paahtamisen heti toukokuussa, syksyllä syvän ruskea. Käyttää aurinkovoiteita ja rasvaa itseään viimeisen päälle. On tosi ryppyinen, ei onneksi polta tupakkaa, eikä ryypiskele. Joutuu käymään säännöllisesti näyttämässa dekoltee-aluetta ja selkäänsä melanooman pelossa. Koepaloja otettu usein. Tuleeko auringonottoonkin riippuvuus, jokaisen liikenevän hetken makaa taatusti auringossa. Minua oikein hävettää, kun en jaksa enka halua olla auringossa kuin sen puoli tuntia, hän huomauttelee kalpeudestani.
Rusketus näyttää hirveältä ja vanhentaa kymmeniä vuosia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli Ruotsissa umpiruskea vuokraemäntä. Luulin 80-vuotiaaksi, mutta oli kuulemma vasta 58-vuotias. Koko ikänsä kuivattanut ja polttanut nahkaansa auringossa. Ihan tyyliin kuninkaan Marbellassa asuva sisar.
Aurongonsäteet kuivattavat, polttavat ja aiheuttavat syöpää (melanooma tulee palamisesta ja toinen syöpä paljosta altistumisesta auringonvalolle ajan kuluessa)
Tuttavani alle 50v-nainen aloittaa itsensä paahtamisen heti toukokuussa, syksyllä syvän ruskea. Käyttää aurinkovoiteita ja rasvaa itseään viimeisen päälle. On tosi ryppyinen, ei onneksi polta tupakkaa, eikä ryypiskele. Joutuu käymään säännöllisesti näyttämässa dekoltee-aluetta ja selkäänsä melanooman pelossa. Koepaloja otettu usein. Tuleeko auringonottoonkin riippuvuus, jokaisen liikenevän hetken makaa taatusti auringossa. Minua oikein hävettää, kun en jaksa enka halua olla auringossa kuin sen puoli tuntia, hän huomauttelee kalpeudestani.
Minä en ole ollenkaan auringossa enkä siis rusketu yhtään kesällä. Käytän aurinkosuojavoidetta, peitän itseäni vaatteilla ja hakeudun aina varjoon. Olen siis aivan valkoinen aina. Ei hävetä yhtään. Jos joku huomauttaa jotain asiasta, sanon vaan etten tahdo melanoomaa. Yleensä kyllä kukaan ei huomauta, kaikki minut tuntevat tietävät etten ole auringossa.
Lapsena sain kerran pahan auringonpistoksen ja kärsin monta päivää oksennellen, kovassa kuumeessa ja päänsäryssä. Lääkäriin ei tietenkään viety, kuten ei pahemmin yleensäkään siihen aikaan (olen nyt 50 v). Sen jälkeen ei ole auringossa oleilu kiinnostanut.
Vierailija kirjoitti:
No minulla paloi VARPAAT terdellä. Olin laittanut aurinkorasvaa mutten varpaisiin, kuka muka niin tekee? Istuin tuolissa varjossa mutta jalat olivat ojennettuna aurinkoon. Illalla tulipunaiset kipeät varpaat.
Mä poltin elämäni ensimmäisellä ulkomaanmatkalla kainaloni, kun reteenä makoilin altaalla aurinkoa ottamassa. Kuka muka laittaa aurinkorasvaa kainaloihin, no mun ois kannattanut :D (terkkuja tutuille!)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No minulla paloi VARPAAT terdellä. Olin laittanut aurinkorasvaa mutten varpaisiin, kuka muka niin tekee? Istuin tuolissa varjossa mutta jalat olivat ojennettuna aurinkoon. Illalla tulipunaiset kipeät varpaat.
Mä poltin elämäni ensimmäisellä ulkomaanmatkalla kainaloni, kun reteenä makoilin altaalla aurinkoa ottamassa. Kuka muka laittaa aurinkorasvaa kainaloihin, no mun ois kannattanut :D (terkkuja tutuille!)
Voi ei :D Ja eikun bepanthenia kainaloon
Siis pitäisikö jotenkin koko ajan huutaa ja itkeä ja hokea, että voi kun olen polttanut ihoni? Eikä se ihon suojaaminen vaatteilla tai hatuilla enää auta, kun vahinko on jo tapahtunut, hölmö.
Äitini on polttanut tänä kesänä lukuisia kertoja jo itsensä.
Aurinkorasva on kuulemma myrkkyä, makaa kaikki päivät ulkona auringossa ja näyttää ihan keitetyltä ravulta.
On pelkät alushousut jalassa ja välillä alastikin.
Polttaa samalla tupakkaa ketjussa :D
Hirveä katsoa tuota touhua vierestä, itse viihdyn päivät sisällä ja ulos mennessä laitan kunnon kerroksen aurinkorasvaa, hatun päähän ja jonkun kevyen pitkän peittävän mekon.
Suvussa alttiutta ihosyöpään nimenomaan äidin puolelta.