Ymmärtävätkö nuo ihonsa polttaneet että ovat polttaneet ihonsa, vai eikö heitä vaan kiinnosta?
Ihmettelen vaan eikö tunnu missään tuo ravun värinen iho. Pahimmalta näyttää punaiset olkapäät ja otsa, ja sitten kuitenkin mennään liihotetaan ilman hattua tai suojaavaa paitaa.
Saatte olla rapuja jos haluatte, puolustelijat, mutta eikö se ihon palaminen oikeasti tunnu vai ettekö välitä?
Kommentit (81)
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli Ruotsissa umpiruskea vuokraemäntä. Luulin 80-vuotiaaksi, mutta oli kuulemma vasta 58-vuotias. Koko ikänsä kuivattanut ja polttanut nahkaansa auringossa. Ihan tyyliin kuninkaan Marbellassa asuva sisar.
Aurongonsäteet kuivattavat, polttavat ja aiheuttavat syöpää (melanooma tulee palamisesta ja toinen syöpä paljosta altistumisesta auringonvalolle ajan kuluessa)
Tuommoisia naisia näkee ostamassa kallista kosmetiikkaa. Oikein tyylikkäitä ladyjä kalliissa vaatteissa ja koruissa jne., näkee että on rahaa, ja naamasta näkee että on auringossa viihdytty.
Kuka hullu pahoittaa mielensä toisten ihonsa polttamisesta. Vähissä on elämässä murheet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heh :D Mun isäni on jo eläkkeellä ja yleensä jo toukokuussa sellainen ravunpunainen ryppyinen ruttana. Tekee pihatöitä ja rakentelee kuumassa auringonpaisteessa ilman paitaa kun ilmeisesti tulee muuten vielä kuumempi. No tottahan sekin on, että voisi tulla vanhukselle nestehukka helpommin. Kyllä sillä on monta pulloa aurinkorasvoja ja after suneja, mutta on liikaa auringossa, että ei nekään tuotteet kaikkeen pysty. Ei kuitenkaan taida tavoitella erityisesti sitä ravunpunarusketusta.
En ole ikinä tajunnut tätä "on niin kuuma, että otan paidan pois"! Kuumemmalta se suoraan iholle tuleva paiste tuntuu.
No eikä tunnu, varsinkaan jos tekee fyysistä työtä kuumissa olosuhteissa. Silloin pitkähihaisen kanssa läkähtyy.
Ohis
Mun mies ei ymmärrä eikä välitä. Tämä on yksi niistä pienistä, mutta uskomattoman ärsyttävistä piirteistä hänessä. Miten muutoin tiedostava ja asioista kiinnostunut ihminen omaa niin ummehtuneet käsitykset ihon palamisesta.
Mieheni mukaan Suomessa aurinko ei voi polttaa. Silti on naama punaisena ensimmäisen kesäpäivän jälkeen. "Tää on aina aluksi tällaista. Se tasoittuu sitten rusketukseksi."
Kerran hän jopa osti aurinkorasvan, kun kehotin sellaista käyttämään. No, vietimme päivän ulkona ja taas hän kärähti. Ihmettelin, että miten niin pääsi käymään. Minun olisi kuulemma pitänyt sanoa, että nyt pitää laittaa aurinkorasvaa. En ole hänen äitinsä enkä muissakaan asioissa joudu paapomaan. Jos häntä ei kiinnosta oma terveytensä eikä ole mennyt perille se, mitä olen kertaalleen kertonut, niin mitä minä sille voin.
Ruskettunut iho vaan näyttää paremmalta. Sitä paitsi niissä kaavuissa saa vaeltaa suurimman osan vuodesta.
Vierailija kirjoitti:
Kuka hullu pahoittaa mielensä toisten ihonsa polttamisesta. Vähissä on elämässä murheet.
Ihon polttaminen nykypäivänä on silkkaa tyhmyyttä. Auringon haitoista on tietoa ja parissa vuosikymmenessä on aurinkovoiteet kehittyneet huimasti. En keksi syytä, miksi joku valitsisi tämän tiedon valossa itsensä kärtsäämisen.
Tämä on ehkä verrattavissa tupakointiin. Siinäkin asiat ovat muuttuneet oleellisesti ja tietous lisääntynyt.
Vierailija kirjoitti:
Heh :D Mun isäni on jo eläkkeellä ja yleensä jo toukokuussa sellainen ravunpunainen ryppyinen ruttana. Tekee pihatöitä ja rakentelee kuumassa auringonpaisteessa ilman paitaa kun ilmeisesti tulee muuten vielä kuumempi. No tottahan sekin on, että voisi tulla vanhukselle nestehukka helpommin. Kyllä sillä on monta pulloa aurinkorasvoja ja after suneja, mutta on liikaa auringossa, että ei nekään tuotteet kaikkeen pysty. Ei kuitenkaan taida tavoitella erityisesti sitä ravunpunarusketusta.
Sitten on liian pian suojakerroin tai ei lisätä tarpeeksi usein rasvaa jos tulee punaiseksi rasvasta huolimatta. Ihan reippaasti kannattaa laittaa vähintään suojakerroin 50.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole ikinä tajunnut tätä "on niin kuuma, että otan paidan pois"! Kuumemmalta se suoraan iholle tuleva paiste tuntuu.
No eikä tunnu, varsinkaan jos tekee fyysistä työtä kuumissa olosuhteissa. Silloin pitkähihaisen kanssa läkähtyy.
Ohis
Joku tekninen t-paita ei ole niin kuuma, että sen kanssa läkähtyisi yhtään sen enempää kuin ilman paitaa. Riittävän kuuma kun on niin läkähtyy ihan missä vaan asussa eikä sen lisäksi kannata vielä polttaa itseään.
Vierailija kirjoitti:
Mun mies ei ymmärrä eikä välitä. Tämä on yksi niistä pienistä, mutta uskomattoman ärsyttävistä piirteistä hänessä. Miten muutoin tiedostava ja asioista kiinnostunut ihminen omaa niin ummehtuneet käsitykset ihon palamisesta.
Mieheni mukaan Suomessa aurinko ei voi polttaa. Silti on naama punaisena ensimmäisen kesäpäivän jälkeen. "Tää on aina aluksi tällaista. Se tasoittuu sitten rusketukseksi."
Kerran hän jopa osti aurinkorasvan, kun kehotin sellaista käyttämään. No, vietimme päivän ulkona ja taas hän kärähti. Ihmettelin, että miten niin pääsi käymään. Minun olisi kuulemma pitänyt sanoa, että nyt pitää laittaa aurinkorasvaa. En ole hänen äitinsä enkä muissakaan asioissa joudu paapomaan. Jos häntä ei kiinnosta oma terveytensä eikä ole mennyt perille se, mitä olen kertaalleen kertonut, niin mitä minä sille voin.
Minun mies samanlainen. Ensimmäisellä kerralla palaa, mutta nyt on ihan ruskea papu. On siis hyvin ruskettuvaa sorttia, mutta ei välitä palamisesta eikä edes halua ajatella mitään aurinkorasvoja. Itse rusketun myös melko hyvin, mutta en ikinä anna palaa... Kyllä se helposti ruskettuvakin suomalainen iho palaa ja jokavuotinen palamiskerta tuhoaa ihoa, vaikka moni vähättelee ja kuvittelee muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihon polttaminen nykypäivänä on silkkaa tyhmyyttä. Auringon haitoista on tietoa ja parissa vuosikymmenessä on aurinkovoiteet kehittyneet huimasti. En keksi syytä, miksi joku valitsisi tämän tiedon valossa itsensä kärtsäämisen.
Tämä on ehkä verrattavissa tupakointiin. Siinäkin asiat ovat muuttuneet oleellisesti ja tietous lisääntynyt.
Niin. Silti edelleen ihmiset polttavat tupakkaa, juovat alkoholia, syövät epäterveellisesti jne. Että ehkä ei kannata siihen muiden tekemiseen niin kamalasti tuhlata energiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun mies samanlainen. Ensimmäisellä kerralla palaa, mutta nyt on ihan ruskea papu. On siis hyvin ruskettuvaa sorttia, mutta ei välitä palamisesta eikä edes halua ajatella mitään aurinkorasvoja. Itse rusketun myös melko hyvin, mutta en ikinä anna palaa... Kyllä se helposti ruskettuvakin suomalainen iho palaa ja jokavuotinen palamiskerta tuhoaa ihoa, vaikka moni vähättelee ja kuvittelee muuta.
Mieheni on hyvin vaalea. Se "rusketus" on juuri sitä keitetyn ravun väriskaalaa. Hulluinta on kun naama ja niska helottaa, samalla kun muu kroppa on niin vaalea kuin voi olla.
Vastaus ap:n kysymykseen. Heitä ei vain kiinnosta. Ei pitäisi kiinnostaa sinuakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun oon auringossa, musta tulee punainen. En palanut, mutta punainen. Se sitten haalistuu pois muutamassa viikossa. Eli välttämättä jokainen punanahka ei ole palanut
Jos iho on punainen auringosta niin silloin se on kyllä palanut. Terve iho ei mene punaiseksi. Vai onko sulla joku aurinkoallergia tai vastaava sairaus?
Siellä taas joku oikein ihotautilääkäri kommentoi😂 Luulen 51:ssä vuodessa ratkaisseeni tämän jutun. Ei ole allergiaa, en vain rusketu ruskeaksi vaan punaiseksi. Ja se tosiaan häviää iholta muutamassa viikossa. Kaikki eivät ole samanlaisia kuin esim sinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. Silti edelleen ihmiset polttavat tupakkaa, juovat alkoholia, syövät epäterveellisesti jne. Että ehkä ei kannata siihen muiden tekemiseen niin kamalasti tuhlata energiaa.
En tuhlaakaan tätä keskustelua enempää. Minusta se vaan kertoo ihmisestä paljon, jos ei välitä terveyshaitoista. On se sitten mitä hyvänsä. Jos mättää pikaruokaa joka päivä, niin ei siinäkään järkeä ole enkä koe ymmärtäväni tällaista ihmistä enkä pitäisi häntä fiksuna. En silti tätä mene kellekään sanomaan, koska tosiaan, ei ole minun asiani.
Olen vissiin joku vampyyri kun palan vaikka on suojakerroin 50 iholla. Ainoa vaihtoehto olisi joku kaapu.
Ja tuo sinun päteminen avittaa, miten?
No minulla paloi VARPAAT terdellä. Olin laittanut aurinkorasvaa mutten varpaisiin, kuka muka niin tekee? Istuin tuolissa varjossa mutta jalat olivat ojennettuna aurinkoon. Illalla tulipunaiset kipeät varpaat.
Jep, lihavuusepidemia on maailmanlaajuinen ongelma joka vain kasvaa meillä Suomessakin, ja silti ketään ei kiinnosta, että kaupat on puolillaan halpaa ns. herkkua.
Oikeasti jo noin puolet tai vähintään 1/3 ruokakaupan pinta-alasta on täynnä jotain sipsejä, makeisia, limuja, energiajuomia, pakastepizzoja, jäätelöitä jne.
Ja k e t ä ä n ei kiinnosta. Nostetaan vaan tupakan hintaa vaikka se ei ole mikään ongelma eikä kasvava ongelma yhteiskunnassa, ja lobataan aurinkorasvoja vuodesta toiseen pelottelemalla syövällä joka ei sekään ole minkäänlainen ongelma lihavuuteen verrattuna Suomessa.
Sen sijaan makeisvero ei kiinnosta ketään, vaikka se on juuri se mitä tarvittaisiin.
Sitä kautta tulisi varmasti myös pienemmät pussit nuihin makeisiin, kun hinnat nousisivat.
Punainen on uusi oranssi. Tulevaisuus on nyt, vanha nainen!
Sinä se varsinainen pyhimys varmasti olet.