Miehet, millaisen seksuaalisen häirinnän, ahdistelun tai väkivallan kohteeksi olet joutunut?
Viime päivinä on puhuttu paljon naisiin kohdistuvasta katuhäirinnästä. Olisi hyvä kuulla myös miesten kokemuksia. Millaista teihin kohdistuva ahdistelu ja häirintä on ollut?
Kommentit (1359)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole kirjoittanut halaamisesta aiemmin. Mutta me nyt vaan ei voida ruveta toimimaan tavallisissa sosiaalisissa tilanteissa sen erityisherkimmän autismin kirjolla olevan säännöillä, ettei sen tartte avata suutaan. Halaaminen on universaali ystävällisyyden osoitus. Jos ei osaa ja halua ottaa sitä vastaan niin sanoo itse.
Universaalisti monille jopa kättely on liian intiimiä, mutta ok, minäpä tästä ryntään halailemaan musliminaisia.
Heitäkö kuuluu tuttavapiiriisi? Varmaan se sitten on ihan ok. Ja ellei ole, he varmaan kertovat sen sinulle.
Joku kirjoitti että halaaminen on universaali ystävällisyyden osoitus. Ei puhuttu mitään tuttavapiiristä.
Kättely taas on yleinen tervehdystapa länsimaissa. Sinäkö siis olet tähän saakka kätellyt kaikki kadulla vastaantulevat ihmiset, ja nyt haluat siirtyä halailemaan? Jonkin sortin kehitysvamma sinulla ilmaisesti, kun tervehtimiskäyttäytyminen on sinulle näin hankala hahmottaa.
Ei ketään tarvitse kätellä, covid19 on osoittanut sen.
Uskokaa nyt, miesten ei tarvitse erikseen kieltää naisia koskettelemasta heitä. Pyydätte luvan halaukselle niin kaikki on hyvin.
Suomalaismiehet ovat henkisesti muslimeja 😂. Kättelykin on jo liikaa. Voi voi.
Voi olla liikaa, ja jos on niin se ei ole sun homma vinkua asiasta.
En ollut ajatellut, että kättelykin voi olla joillekin ahdistelua tai seksuaalista häirintää. Onkohan se sitä myös silloin, kun kättelijä on samaa sukupuolta kuin kohde itse?
Mikä siinä suostumuksessa on niin vaikeaa?
Suostumus kättelyyn? Kyllä, suomimies tekee itsestään kovaa vauhtia musliminaista. Kaapu päälle niin säästyt varmasti kosketuksilta. Liberaalissa yhteiskunnassa sen voi oikein hyvin itse valita.
Mikä näistä aiheuttaa närkästymisen?
1. musliminainen ei halua kätellä suomalaista miestä
2. muslimimies ei halua kätellä suomalaista naista
3. suomalainen nainen ei halua kätellä miestä
4. suomalainen mies ei suostu kättelemään naista
Tämän ketjun osalta se, että nainen kättelee suomalaista miestä.
Entäpä kun puhutaan tuosta oikeasta maailmasta?
Saako mies kätellä naista väkisin vai onko edes naisella oikeus vaatia koskemattomuutta?
Minusta ei kuulosta nyt siltä, että puhutaan oikeasta maailmasta, tai ainakaan suomalaisesta yhteiskunnasta. Jos ihminen kieltäytyy kättelemästä, niin miksi kukaan haluaisi häntä väkisin kätellä? Kaikilla on oikeus vaatia koskemattomuutta kieltäytymällä kättelystä. Suosittelen, että te miehet joille kättely on ongelma ja tuntuu seksuaaliselta ahdistelulta teette esim. nimillänne kansalaisaloitteen kättelyn kirltämisestä ja kampanjoitte sen puolesta näkyvästi. Siitä se lähtee jos on lähteäkseen, mutta olettepa sinakin toimineet asianne hyväksi. Onnea matkaan.
Nykyinen lainsäädäntö riittää oikein hyvin, myös miehillä on oikeus fyysiseen koskemattomuuteen.
Pyydä lupa halaamiseen ja jopa kättelyyn.
En edes tarjoudu kättelemään tai halaamaan 🙂. En aio koskea miestä kahden metrin seipäälläkään. Nyt vaan sitten kampanja pystyyn millä levitätte tätä sanomaa koko kansalle. Jään odottamaan.
Vierailija kirjoitti:
Musta oli vaan kivaa kun kaverinainen läpsi baarissa takapuolelleni kännissä, myöhemmin otti kullistani housujeni ulkopuolelta kiinni ja hymyili samalla. Sain siinä stondarin julkisella paikalla muttei haitannut. Myöhemmin mentiin paneen. Sais olla lisään tuollaisia tapauksia :)
Minäkin olen joskus harrastanut seksiä omasta ja toisen osapuolen tahdosta. Se nyt ei kuitenkaan ollut tämän keskustelun aihe, vaan tämän keskustelun aihe on ahdistelu ja häirintä. Sellaiset asiat, jotka tapahtuvat jonkun tahtoa vasten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole kirjoittanut halaamisesta aiemmin. Mutta me nyt vaan ei voida ruveta toimimaan tavallisissa sosiaalisissa tilanteissa sen erityisherkimmän autismin kirjolla olevan säännöillä, ettei sen tartte avata suutaan. Halaaminen on universaali ystävällisyyden osoitus. Jos ei osaa ja halua ottaa sitä vastaan niin sanoo itse.
Universaalisti monille jopa kättely on liian intiimiä, mutta ok, minäpä tästä ryntään halailemaan musliminaisia.
Heitäkö kuuluu tuttavapiiriisi? Varmaan se sitten on ihan ok. Ja ellei ole, he varmaan kertovat sen sinulle.
Joku kirjoitti että halaaminen on universaali ystävällisyyden osoitus. Ei puhuttu mitään tuttavapiiristä.
Kättely taas on yleinen tervehdystapa länsimaissa. Sinäkö siis olet tähän saakka kätellyt kaikki kadulla vastaantulevat ihmiset, ja nyt haluat siirtyä halailemaan? Jonkin sortin kehitysvamma sinulla ilmaisesti, kun tervehtimiskäyttäytyminen on sinulle näin hankala hahmottaa.
Uskokaa nyt, miesten ei tarvitse erikseen kieltää naisia koskettelemasta heitä. Pyydätte luvan halaukselle niin kaikki on hyvin.
En ollut ajatellut, että kättelykin voi olla joillekin ahdistelua tai seksuaalista häirintää. Onkohan se sitä myös silloin, kun kättelijä on samaa sukupuolta kuin kohde itse?
Suostumus kättelyyn? Kyllä, suomimies tekee itsestään kovaa vauhtia musliminaista. Kaapu päälle niin säästyt varmasti kosketuksilta. Liberaalissa yhteiskunnassa sen voi oikein hyvin itse valita.
Saako mies kätellä naista väkisin vai onko edes naisella oikeus vaatia koskemattomuutta?
Minusta ei kuulosta nyt siltä, että puhutaan oikeasta maailmasta, tai ainakaan suomalaisesta yhteiskunnasta. Jos ihminen kieltäytyy kättelemästä, niin miksi kukaan haluaisi häntä väkisin kätellä? Kaikilla on oikeus vaatia koskemattomuutta kieltäytymällä kättelystä. Suosittelen, että te miehet joille kättely on ongelma ja tuntuu seksuaaliselta ahdistelulta teette esim. nimillänne kansalaisaloitteen kättelyn kirltämisestä ja kampanjoitte sen puolesta näkyvästi. Siitä se lähtee jos on lähteäkseen, mutta olettepa sinakin toimineet asianne hyväksi. Onnea matkaan.
Nykyinen lainsäädäntö riittää oikein hyvin, myös miehillä on oikeus fyysiseen koskemattomuuteen.
Pyydä lupa halaamiseen ja jopa kättelyyn.
En edes tarjoudu kättelemään tai halaamaan 🙂. En aio koskea miestä kahden metrin seipäälläkään. Nyt vaan sitten kampanja pystyyn millä levitätte tätä sanomaa koko kansalle. Jään odottamaan.
Hyvä uutinen!
Ulkonäköä ovat tuntemattomat naiset yökötelleet.
Ystäväni on ihan hirveä miehiä kohtaan humalassa (on siis itse nainen ja naimisissa). Vonkaa, inttää jos toinen kieltäytyy. On jopa useamman kerran käyttänyt lausetta "miksi, ei se käytössä kulu" vonkuessaan.. Myötähäpeä..
Kirjoitin pitkän asiallisen, kiihkottoman kirjoituksen kokemuksistani ja suhtaumisestani niihin.
Katosi moden syövereihin, harmittaa.
Kirjoitin kokemuksistani miehenä seksuaalisesta häirinnästä ja seksuaalisesta hyväksikäytöstä.
Niitä siis on ollut.
Kutsuin itseäni vielä 90 - luvun lopulla heteromiehenä feministiksi, mutta 2005 eteenpäin intersektuaalinen feminismi j a woke on sekottaneet pakan, niin että en enää tunne paikkaani.
Nythän tämä seksuaalinen häirintä - keskustelu on typistynyt tylsään heteronormatiiviseen näkökulmaan.
Ei kai kukaan normaalia elämä viettänyt ihminen voi vakavissaan väittää, että 2020- luvun suomessa valkoinen, heteromies olisi ainoa syyllinen tähän ilmiöön?
Valkoinen, koulutettu, vahva, älykäs Pohjoismaalainen nainen olisi jotenkin sorrettu, avuton tai avun tarpeessa?
Toivoisinkin, että tässä keskustelussa kuunneltaisiin myös miehiä, futistyttöjä, gayklubien 18 - v. poikia, ruskeita tyttöjä ja muita.
Epäasiallista käytöstä ja seksuaalista häirintää on siellä missä on ihmisiä.
Toivon vilpittömästi, että somekulttuuri ei tekisi meistä entistä varautuneempia ja estyneitä?
Jokaista ahdistavalta tuntuvaa halausta, hissikokemusta tai katsetta ei ehkä kannattaisi laittaa internettiin.
Tällä en tarkoita, että vaiennetaan ihmisten ääni, vaan jotain suhteellisuudentajua asiohin.
Turvalliset paikat tuottavat vain tiedettä, taidetta ja kulttuuria sensuroivia ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Ystäväni on ihan hirveä miehiä kohtaan humalassa (on siis itse nainen ja naimisissa). Vonkaa, inttää jos toinen kieltäytyy. On jopa useamman kerran käyttänyt lausetta "miksi, ei se käytössä kulu" vonkuessaan.. Myötähäpeä..
Mulla yks nainen kerran kysy, että miksei mulla ole tota esinahkaa niin mää sanoin, että se on kulumaa.
Noin 11 v vanhana koulun liikuntatunnilla lenkillä pururadalla, kun kaksi miestä alkoi huutelemaan ensin seksuaalisia kommentteja, ja lähtivät juoksemaan perään. Pääsin onneksi karkuun, enkä tajunnut tilannetta vasta kuin vanhempana. Tästä syystä jos näen ahdistelu tapauksen, erityisesti nuorempiin kohdistuvan, saatan triggeröityä ja käyttää suoraan väkivaltaa ahdistelijaa kohtaan ilman ennakko varoitusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todellako joukossamme vaeltaa miehiä, jotka kokevat kättelyn ahdisteluksi ja seksuaaliseksi häirinnäksi? Olin ajatellut, että joissakin kohdissa joidenkin naisten käsitys häirinnästä on joskus ollut aika kummallinen, mutta kyllä tämä nyt voittaa outoudessaan kaikki aiemmat ylilyönnit.
Yhdenkään miehen ei tarvitse sietää toisen miehen tai naisen ei-toivottua kosketusta.
Sä et päätä toivotaanko sitä tai ei, tai millä tasolla sitä toivotaan.
Kaapu ja huntu ja voit päättää itse.
Voi olla vaikka paidatta mikroshortseissa tai puku päällä, mutta yhdenkään miehen ei tarvitse sietää toisen miehen tai naisen ei-toivottua kosketusta.
Sinä teet toiveesi tiettäviksi muille, jos et kestä normaalia kättelyä.
Sinä hankit suostumuksen etkä koskettele ilman sitä.
Saanko kysyä, kuinka selviät esimerkiksi työhaastatteluista, pankkineuvotteluista, kaupantekotilaisuuksista, sukujuhlista yms? Lievimmillään vaikutat vain käytöstavattomalta juntilta, mutta pahimmillaan saatat jäädä paitsi haluamaasi työpaikkaa, ellet kykene kättelemään.
Kättelyyn ja halailuun on kehittynyt tässä länsimaisessa kulttuurissa nonverbaalinen tapa antaa suostumus, kättelyssä käden tuominen kättelyasentoon ja halaamisessa avoimet kädet. Tässä toinen antaa suostumuksen kättelemällä takaisin.
Myös intiimi piin asioihin on nonverbaalisia merkkejä.
Molemmissa tilanteissa kannattaa ottaa verbaalinen mukaan, jos ei ole varma toisen suostumuksesta.
Vaikka seksuaalisestikatselu on myös ahdistelua, niin en usko että siitä kukaan koskaan saa mitään tuomioita ja tuskin on tarkoituskaan. Se vaan pitää yhteiskunnassa tuomita, vähän sama kuin sääntö, ettei kirkossa olla hattu päässä, et siitä mitään syytettä saa, mutta ei silti olla, koska kunnioitus. Se, että ahdistelusta puhutaan myös lievemmistä ilmiöistä, ei tarkoita, että niitä halutaan mihinkään rikoslakiin laitetaan vaan ei hyväksytä tuota käytöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Musta oli vaan kivaa kun kaverinainen läpsi baarissa takapuolelleni kännissä, myöhemmin otti kullistani housujeni ulkopuolelta kiinni ja hymyili samalla. Sain siinä stondarin julkisella paikalla muttei haitannut. Myöhemmin mentiin paneen. Sais olla lisään tuollaisia tapauksia :)
Minäkin olen joskus harrastanut seksiä omasta ja toisen osapuolen tahdosta. Se nyt ei kuitenkaan ollut tämän keskustelun aihe, vaan tämän keskustelun aihe on ahdistelu ja häirintä. Sellaiset asiat, jotka tapahtuvat jonkun tahtoa vasten.
Tyhmä ajatus sulla. Ei tuo nainen voi etukäteen tietää varmasti, miten kaverimies suhtautuu tuollaiseen kosketukseen varsinkin jos sitä ei ole ennen tapahtunut. Yhtä suurella todennäköisyydellä olisi voinut kokea seksuaalisena ahdisteluna. Etukäteen kun ei voi varmasti tietää miten toinen reagoi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei herranjumala sentään tätä järjen jättiläistä. 🤦
Miksi tuo kättelystä vouhottava autisti haluaa turmella tämän asiallisen ja tärkeän ketjun? Eikö hän halua, että miesten kokemasta ahdistelusta keskustellaan? Miksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todellako joukossamme vaeltaa miehiä, jotka kokevat kättelyn ahdisteluksi ja seksuaaliseksi häirinnäksi? Olin ajatellut, että joissakin kohdissa joidenkin naisten käsitys häirinnästä on joskus ollut aika kummallinen, mutta kyllä tämä nyt voittaa outoudessaan kaikki aiemmat ylilyönnit.
Yhdenkään miehen ei tarvitse sietää toisen miehen tai naisen ei-toivottua kosketusta.
Voi olla vaikka paidatta mikroshortseissa tai puku päällä, mutta yhdenkään miehen ei tarvitse sietää toisen miehen tai naisen ei-toivottua kosketusta.
Saanko kysyä, kuinka selviät esimerkiksi työhaastatteluista, pankkineuvotteluista, kaupantekotilaisuuksista, sukujuhlista yms? Lievimmillään vaikutat vain käytöstavattomalta juntilta, mutta pahimmillaan saatat jäädä paitsi haluamaasi työpaikkaa, ellet kykene kättelemään.
Päätän ihan itse kättelenkö vai en, tai halataanko minua tai ei.
Keskusteluhan alkoi halaamisesta joka on "universaali tapa tervehtiä". Halaatko tilaajaa kaupan jälkeen? Ehkä jopa hieman liian pitkään, miehen lihakset kun tuntuvat miellyttäviltä rintojasi vasten?
Vierailija kirjoitti:
Juuri tällaisten takia illanvietot ja yöelämä ei enää kiinnosta. Kun itse ei juo kuin nimellisesti, niin ei huumorintaju tai pinna enää kestä katsella tuota touhua selvänä. Pitäkööt mieluummin outona ja epäsosiaalisena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja jatkovastaus:
kuinka selviät seksistä kumppanin kanssa vai annatko kaikkien halukkaiden nussia sinua? Liittyykö suostumus asiaan mitenkään?
Vierailija kirjoitti:
Miksi tuo kättelystä vouhottava autisti haluaa turmella tämän asiallisen ja tärkeän ketjun? Eikö hän halua, että miesten kokemasta ahdistelusta keskustellaan? Miksi?
Yksinkö sinä asiasta kirjoittelet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehiäkö ei pysty häiritä seksuaalisesti? Aloitetaan vaikka siitä, että ainakin puolet naisista alipukeutuu. Ahdistavaa, kun minne tahansa menee, niin joutuu katsoa naisten paljastelua.
Mikä siinä ahdistaa? Mua ei ahdista paljastelevat tytöt ja jos en halua katsoa käännän katseen pois?
Minua esimerkiksi ahdistaa se, että menen salille treenaamaan ja jos siellä sattuu olemaan joku nuori nainen kovinkin tiukoissa trikoissa minimaallisen topin kanssa niin joudun miettimään voinko mennä sille laitteelle tai tangolle jolla normaalisti olen, jos ko. nainen treenaa näkökentässäni ilman että minua leimataan tirkisteleväksi pervoksi joka on salilla nuoria naisia katsomassa.
Ei muuten ole naisilla näitä ongelmia.
Mies tekemässä mavea niin siinä voi olla 10 naista takana.
Nainen tekemässä samaa liikettä, alue on pidettävä tyhjänä tai mies lentää pihalle.
Eihän tarvi. Voihan joku nainen mennä siihen sitten. Tai mies ja katsoa toiseen suuntaan. Onpa sun elämä vaikeaa.
Ollessani töissä päiväkodissa olin syömässä eteläsuomalaisessa hienohkossa ravintolassa pikkujouluissa työporukan kanssa. Istuin esinaista, päiväkodinjohtajaa, vastapäätä. Sitten törkeässä humalassa ollut kollega yhdessä hänen ryhmänsä avustajan kanssa tuli ensin lääppimään, että hän on sinkku ja koitin vaivautuneesti torjua tuon lähentelyn. Se vain näytti yllyttävän ko. rouvia, he alkoivat repiä solmiotani ja paitaani päältä, estelin mutta toinen koitti pitää kiinni ja toinen repi kauluspaitaani. Sikasurkea esinainen istui hiljaa sanomatta mitään vaikka monta kertaa kehotin lopettamaan. Rouvat repivät paitani ja solimioni ja häipyivät saaliineen naisten WC:hen. Olin hienossa ravintolassa tahtomattani ja kiukusta pihisten puoli-alastomana. Mielenkiintoisinta oli surkean esinaisen, päiväkodinjohtajan rooli olla tekemättä mitään. Jos olisin ollut nainen olisi paikalla ollut varmaan poliisi, nyt tuo oli naisista hyvä läppä. Lisäksi miehenä jos olisin ottanut kunnolla kiinni ko. rouvien käsitä tai työtänyt heitä tiukemmin kimpustani olisin ollut törkeä naistenpahoinpitelijä. Osa naisista osaa olla täysiä sikoja.
Noin naiset juuri perustelivat tekonsa.