Perustoimeentulotuella ei ihan oikeasti kohta ole enää varaa ostaa ruokaa...Kaikki vain nousevat koko ajan...Joka kerta joku tuote noussut kun käyn kaupassa
Nyt jo olen karsinut ja vaihtanut halvempiin, mutta kun nekin kallistuvat koko ajan!
Milloin hallitus oikein puuttuu tähän? Ei ole oikein että kaikkein heikoimmassa asemassa olevat joutuvat kohta kerjuulle tai varastamaan ruokansa...
Kommentit (532)
Jaa, kyllä minulla on ihan hyvin varaa edelleen ruokaan vaikka tällä hetkellä saan perustoimeentulotukea alennettuna 20% (koska en ole hakenut ammattikoulutukseen ja ikä on alle 25). Eli käteen jää vähän yli 400e asumiskulujen jälkeen. Tuosta noin puolet menee ruokaan, kännykkälaskuun ja mahdolliseen bussilippuun muutama kymppi ja pesuaineisiin ym. pakollisiin perustuotteisiin kolmekymppiä kuussa. Vielä jää yli satanen kun ei joka kuukausi tarvitse vaatteitakaan ostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja miksi olet perustoimeentulotuella?
Jäikö koulut käymättä ja töitä ei viitsi hakea, kun on mukavampi maata kotona?Ei sun kannata tämmöisillä vaivata päätäsi. Mee vaan niitä töitäs tekemään siitä ja anna fiksumpien hoitaa ajattelu.
Fiksummat käy töissä, eivätkä ole yhteiskunnan elätteinä ja lokkeina.
Eipä tarvitse vauvapalstalla ulista, että rahat ei riitä, kun on tehnyt oikeita valintoja.
Jokaisen kuuluu itse hoitaa oma toimeentulonsa.Olenkin odottanut tätä tilannetta, että loisijat joutuvat ahtaalle, kun tuet ei enää riitäkään elämiseen.
Silloin pitäisi oikeasti herätä, ja hakeutua sinne kouluun ja töihin, jotta ei tarvitse nähdä nälkää.Sinäkin fiksuna ja oikeita valintoja tehneenä voit sairastua ja joutua toimeentulotuelle.
Oiketa valintoja on myös se, että kuuluu liittoon, jolloin työttömyyskorvaksella pärjää ihan hyvin.
Toinen oikea valinta on, että maksaa omaa asuntoa, eikä lihota vuokranantajan pankkitiliä. Tarvittaessa asunnon voi myydä, ja hankkia pienemmän ja halvemman.
Kolmas asia on, että alkaa säännöllisen säästämisen heti ensimmäisestä palkasta. Summa ei tarvitse olla iso, mutta vuosien varrella tilille /osakkeisiin kertyy mukava summa.Mutta varmuus siitä, ettei nälkää tarvitse nähdä lähtee siitä, että hankkii ammatin ja töitä. Silloin ei tarvitse "sossun luukulla roikkua".
Miten tämä tehdään kun vanhemmat on ottaneet sinun nimiisi maksuja jotka jätetty pystyyn niin että luottotiedot menee sillä sekunnilla kun täytät 18? Joo on selvitetty ja osa saatu kumottua muttei läheskään kaikkea. Nimim. ulosotossa sellaisia summia ollut koko aikuisiän ettei niitä ole mitään toivoa maksaa. Ja kun se lapsuus muutenkin oli mt-ongelmaisten addiktivanhempien piestävänä olemista eikä mitään tukiverkkoa tai nk. oikeaa koulutusta, toki peruskoulun ja lukiota käynyt aikuisena kun siihen oli mahdollisuus helvetillisistä kotioloista paettuani.
Tosin en itse ole tt-tuella, mutta tuilla kumminkin ja paskassa asemassa, omistusasuntoa en tässä elämässä saa, en pääse edes velkaneuvontaan. Saa kritisoida elämäntapatyöttömiä jne mutta vähän valoja päälle sen suhteen onko kaikilla mahikset samat. Ite oon sentään ollut sen verran fiksu etten koskenut päihteisiin koskaan enkä tehnyt omia lapsia tähän tilanteeseen. Kaikki sisarukset ei päättäneet yhtä hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja miksi olet perustoimeentulotuella?
Jäikö koulut käymättä ja töitä ei viitsi hakea, kun on mukavampi maata kotona?Ei sun kannata tämmöisillä vaivata päätäsi. Mee vaan niitä töitäs tekemään siitä ja anna fiksumpien hoitaa ajattelu.
Fiksummat käy töissä, eivätkä ole yhteiskunnan elätteinä ja lokkeina.
Eipä tarvitse vauvapalstalla ulista, että rahat ei riitä, kun on tehnyt oikeita valintoja.
Jokaisen kuuluu itse hoitaa oma toimeentulonsa.Olenkin odottanut tätä tilannetta, että loisijat joutuvat ahtaalle, kun tuet ei enää riitäkään elämiseen.
Silloin pitäisi oikeasti herätä, ja hakeutua sinne kouluun ja töihin, jotta ei tarvitse nähdä nälkää.Sinäkin fiksuna ja oikeita valintoja tehneenä voit sairastua ja joutua toimeentulotuelle.
Oiketa valintoja on myös se, että kuuluu liittoon, jolloin työttömyyskorvaksella pärjää ihan hyvin.
Toinen oikea valinta on, että maksaa omaa asuntoa, eikä lihota vuokranantajan pankkitiliä. Tarvittaessa asunnon voi myydä, ja hankkia pienemmän ja halvemman.
Kolmas asia on, että alkaa säännöllisen säästämisen heti ensimmäisestä palkasta. Summa ei tarvitse olla iso, mutta vuosien varrella tilille /osakkeisiin kertyy mukava summa.Mutta varmuus siitä, ettei nälkää tarvitse nähdä lähtee siitä, että hankkii ammatin ja töitä. Silloin ei tarvitse "sossun luukulla roikkua".
Miten tämä tehdään kun vanhemmat on ottaneet sinun nimiisi maksuja jotka jätetty pystyyn niin että luottotiedot menee sillä sekunnilla kun täytät 18? Joo on selvitetty ja osa saatu kumottua muttei läheskään kaikkea. Nimim. ulosotossa sellaisia summia ollut koko aikuisiän ettei niitä ole mitään toivoa maksaa. Ja kun se lapsuus muutenkin oli mt-ongelmaisten addiktivanhempien piestävänä olemista eikä mitään tukiverkkoa tai nk. oikeaa koulutusta, toki peruskoulun ja lukiota käynyt aikuisena kun siihen oli mahdollisuus helvetillisistä kotioloista paettuani.
Tosin en itse ole tt-tuella, mutta tuilla kumminkin ja paskassa asemassa, omistusasuntoa en tässä elämässä saa, en pääse edes velkaneuvontaan. Saa kritisoida elämäntapatyöttömiä jne mutta vähän valoja päälle sen suhteen onko kaikilla mahikset samat. Ite oon sentään ollut sen verran fiksu etten koskenut päihteisiin koskaan enkä tehnyt omia lapsia tähän tilanteeseen. Kaikki sisarukset ei päättäneet yhtä hyvin.
Aika moni on noussut sieltä huonoistakin lapsuusajoista hyvätuloiseen elämään.
Jos vanhempasi on tehneet rikoksen, niin olisit tehnyt rikosilmoituksen, ja et olisi joutunut maksumieheksi.
Vierailija kirjoitti:
Jaa, kyllä minulla on ihan hyvin varaa edelleen ruokaan vaikka tällä hetkellä saan perustoimeentulotukea alennettuna 20% (koska en ole hakenut ammattikoulutukseen ja ikä on alle 25). Eli käteen jää vähän yli 400e asumiskulujen jälkeen. Tuosta noin puolet menee ruokaan, kännykkälaskuun ja mahdolliseen bussilippuun muutama kymppi ja pesuaineisiin ym. pakollisiin perustuotteisiin kolmekymppiä kuussa. Vielä jää yli satanen kun ei joka kuukausi tarvitse vaatteitakaan ostaa.
Eli tuki on liian suuri, kun peruskulutuksesta jää rahaa yli.
Ongelmasi talouden hallinnassa saattaa johtua juuri tuosta; et hallitse edes alkeellista matematiikkaa. Eli; mikään kuukasittainen summa ei tule Sinulla riittämään, mihinkään, vaan kuun lopulla on rahatkin lopussa.
Vierailija kirjoitti:
Tähän aikaan vuodesta keräämään marjoja.
Millä rahalla ne ämpärit ostetaan? Vai taskuunko ajattelit marjat poimittavan. Ja auto tai edes fillari jolla jonnekin metsään pääsee. Tai ei sen oma tarvitse olla, mutta vuokraaminenkaan ei ole ilmaista..
Kaikki työttömät ja/tai köyhät ei asu marjamättäiden vieressä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin pk-seudulla tulee nopeasti marjoille hintaa, etenkin jos ei omista autoa. Bussilla ei kummoisia määriä kuljetella ja liputkin maksaa nykyään ihan kiitettävästi, jos ihan lähellä ei ole marjametsää.
Ja ties vaikka susi tai karhu tulisi metsässä vastaan, tai liukastuisi johonkin tattiin.
Vieläkö ne työläisurpot täällä vikisee? :D
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotuen sijaan kannattaisi hakea yritystuki-nimisiä toimeentulotukia. Ne on paljon isompia.
Ne myös vaativat "hieman" enemmän kuin sossun asiakkuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perinteinen vaihtoehto: miten olis TYÖNTEKO?
Millaista työtä tarjoat?
Kokenutta tietoturvakonsulttia vaikkapa kaipailen.
Kai sä olet aikoinas opiskellut jotain järkevää?
Etkö osaa itse tietoturva-asioita? xD LOL
Vissiin koulut jääneet käymättä sulla tai sit olit jossain amiksessa. :D
Kaikenlaisten vajakkien sitä annetaankin kulkea vapaana. No, sama mulle, kunhan tienaat mulle massia!
No ihan selvästi voit todella hyvin henkisesti kun pitää netissä trollailla. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä rahalla ne ämpärit ostetaan? Vai taskuunko ajattelit marjat poimittavan. Ja auto tai edes fillari jolla jonnekin metsään pääsee. Tai ei sen oma tarvitse olla, mutta vuokraaminenkaan ei ole ilmaista..
Kaikki työttömät ja/tai köyhät ei asu marjamättäiden vieressä.
Syitähän löytyy aina kyllä miksi ei pysty. Eipä siinä, olin itsekin tällainen aikoinaan. Sitten aikuistuin ja päätin vaan mennä sinne mukavuusalueen ulkopuolelle. Nyt tienaan niin ettei tarvitse kaupassa hintalappuja tarkkailla ja stressailla. Valintoja, valintoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistäs sinä tiedät vaikka aloittaja olisi sairauden takia työkyvytön?
Silloin hänen pitäisi olla sairauseläkkeellä.
No käypä sanomassa tuo lääkäreille ja kelalle 😄. Nehän ne on jotka ei eläkkeelle päästä vaan roikottavat työttömänä vuosikymmeniä jopa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistäs sinä tiedät vaikka aloittaja olisi sairauden takia työkyvytön?
Se on työkyvyttömyyseläke. Ja ihan päivän paras vitsi että sille pääsee jokainen joka sinne oikeasti kuuluisi 😂! Suomessa voidaan neliraajahalvaantunutkin katsoa työkykyiseksi, tämä on fakta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin te oikein laitatte rahanne? Minä työssäkäyvä maksan kuukaudessa ns. pakollisia menoja (asuminen, vakuutukset, työmatkat, netti jne.) noin 600 e ja alin toimeentulotuki on jotain 1200 e/kk.
Toimeentulotuen perusosa on jotain 510e.
EI 1200e, tai enemmän.
Mitenkähän saisi toimeentulotukea 510e?? Mun työmarkkinatuki ei riitä edes vastikkeeseen (eikä tule samaan aikaan kuusta vaan 4 viikon välein joten aina saa sumplia ja elää visavelalla), toimeentulotukea olen saanut joskus jotain 30 e, maksimissaan kai pari sataa, kuukausi kerrallaan hakemus ja aina pitää pankkiotteet lähettää. Asumistuki nousi nyt kympillä 330 euroon, se on kyllä hyvä. Työpaikkaa hain viimeeksi viime viikolla, tänään tuli kiitos mutta ei kiitos. Oli osin etätyö ja omaa alaani, yli 200 km päässä. Omalla paikkakunnalla ei ole tai ei ole ainakaan 57-vuotiaalle! Freelancehommia teen kaiken mitä saan. Kolme hakemusta kuussa pitää väsätä (1 vähennetty koska ei ole alan töitä). Että se siitä "mene töihin":stä. Huomaa kyllä että ruoka on kallistunut jopa euron sellaisissa n. 2-3 e maksaneissa eli todellakin enemmän kuin 10% mitä uutiset kertoivat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millaista työtä tarjoat?
Kaikenlaisten vajakkien sitä annetaankin kulkea vapaana. No, sama mulle, kunhan tienaat mulle massia!
GDPR tietosuoja-asetus on tullut voimaan 2018.
Ei täällä kaikki ole eilisen teeren lapsia, joilla on vielä korvantaukset märkiä, ja farkkujen peraukset kuluneet puhki koulun penkillä.
Mahdatkohan edes tietää, että tuollainen yrityksiä velvoittava asetus on annettu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta. Toimeentulotuesta noin 70%-80% menee ruokakaupassa. (70% on 350e)
Vertaa esim. 2500e palkasta 70% on 1750e.
Toimeentulotuellaollaan nyt jo siinä tilanteessa, että suhteessa menee ainakin tuon verran ruokakauppaan.
Lopuilla pitää maksaa loput menot ja kulkeminen. Bussiliput (yksi menopaluu monin paikoin noin 8e, kuukausilippu myös paljon), puhelinliittymä, muut tarpeet. Jos kengät hajoaa tai polkupyörään tarvii ostaa ketjuöljyä niin rahat on loppu. Nämä on pelkkiä perustarpeita. Mihinkään ei ole vähänkään tuhlattu ja rahat on silti loppu.
Oletko miettinyt töihin menoa? Silloin varmaan saisit sitä ketjuöljyä ostettua. Ainakin osamaksulla jos ei muulla.
Luottotiedoton ei saa osamaksuja vaikka kuinka on töissä. Eikä asuntoa. Huom. Luottotiedot voi menettää monesta syystä, ei ole kyse pikavipeistä, lainoista, pelaamisesta tai viinasta.
Vitsihän oli se että jos ei saa 5€ ketjuöljyä ostettua kerran vuodessa, niin pitää vähän syvällisemmin miettiä että miksi on noin luuseri. Jakaa vaikka mainoksia kerran kuukaudessa tunnin, niin saa ostettua sen helvetin ketjuöljynsä.
Tanan tunarit.
Joo, ja saa sillä puoli-ilmaisella mainosjaolla koko elämänsä sekaisin muutamaksi kuukaudeksi.
Jos rahat ovat jo hyvin vähissä ja tuet menevät muutaman kympin työn takia laskettavaksi uudelleen?
Joskus käy niinkin, että kun esimerkiksi asumistuki/tt-tuki alenee ja työtulo ei kata vajetta niin milläs maksat vuokran.
Saattaapi mennä tulot jopa miinukselle ja ketjuöljy jää edelleen kauppaan.
Nykyisen tilkkutäkki-tukihimmelin vuoksi täytyy juuri prahat vähissä ja ilman puskuria olevan ihmisen olla erittäin tarkka.
Puhumattakaan jos on ulosotossa.
Joku epäsäännöllinen (epätyypillinen) työ nostaa ulosoton määrää paljon enemmän kuin säännöllisesti toistuva tulo.
Teille "mene töihin"-huutelijoille tiedoksi, että tässä maassa myös työssäkäyvät voivat saada toimeentulotukea. Palkat ovat niin paskat ettei niillä elä, siksi siis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millaista työtä tarjoat?
GDPR tietosuoja-asetus on tullut voimaan 2018.
Ei täällä kaikki ole eilisen teeren lapsia, joilla on vielä korvantaukset märkiä, ja farkkujen peraukset kuluneet puhki koulun penkillä.Mahdatkohan edes tietää, että tuollainen yrityksiä velvoittava asetus on annettu?
Kuule, minä kyllä tunnen sen, kuten EU-lainsäädäntöä muutenkin. Toista se on teillä työläistollukoilla. Kävisit korkeakouluja ja ottaisit selvää asioista, niin et olisi avuton. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin te oikein laitatte rahanne? Minä työssäkäyvä maksan kuukaudessa ns. pakollisia menoja (asuminen, vakuutukset, työmatkat, netti jne.) noin 600 e ja alin toimeentulotuki on jotain 1200 e/kk.
Toimeentulotuen perusosa on jotain 510e.
EI 1200e, tai enemmän.Mitenkähän saisi toimeentulotukea 510e?? Mun työmarkkinatuki ei riitä edes vastikkeeseen (eikä tule samaan aikaan kuusta vaan 4 viikon välein joten aina saa sumplia ja elää visavelalla), toimeentulotukea olen saanut joskus jotain 30 e, maksimissaan kai pari sataa, kuukausi kerrallaan hakemus ja aina pitää pankkiotteet lähettää. Asumistuki nousi nyt kympillä 330 euroon, se on kyllä hyvä. Työpaikkaa hain viimeeksi viime viikolla, tänään tuli kiitos mutta ei kiitos. Oli osin etätyö ja omaa alaani, yli 200 km päässä. Omalla paikkakunnalla ei ole tai ei ole ainakaan 57-vuotiaalle! Freelancehommia teen kaiken mitä saan. Kolme hakemusta kuussa pitää väsätä (1 vähennetty koska ei ole alan töitä). Että se siitä "mene töihin":stä. Huomaa kyllä että ruoka on kallistunut jopa euron sellaisissa n. 2-3 e maksaneissa eli todellakin enemmän kuin 10% mitä uutiset kertoivat.
Siten, jos siihen syntyy laskennallisesti oikeus. Vastike on hyväksyttävä asumismeno toimeentulotuessa. Huomioitavaa on se, että harva saa tuota täyttä toimeentulotukea, koska tulona on muitakin tukia.