Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työpaikan vauvalahjat ja oma lapsettomuus

Vierailija
20.07.2022 |

Työpaikallani on paljon lisääntymisikäisiä ihmisiä ja joka vuosi on syntynyt sellaiset 3-4 vauvaa. Näille sitten järjestetään rahakeräyksiä lahjoja varten. Muita keräyksiä ei järjestetä. Kärsin itse lapsettomuudesta. Paitsi vauvahypen aiheuttama syvä ahdistus, omassa elämässä paitsi jäämisen ja ulkopuolisuuden tunne, on alkanut tuntua myös hyvin häiritsevältä lahjoittaa jatkuvasti rahaa muiden vauvakeräyksiin ja olen päättänyt olla osallistumatta enää. Mitä tunteita muilla, erityisesti lapsettomuudesta kärsivillä, työpaikkojen vauvajutut herättävät?

Kommentit (139)

Vierailija
101/139 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän se aina kirpaisi. Yleensä en ollut mukana antamassa lahjaa, vaan minulla sattui olemaan joku palaveri tai olin etänä. Samoin silloin, kun kyseinen kollega tuli esittelemään vauvaansa töihin.

Nämä on niitä juttuja joita ymmärtää vain toinen lapsettomuudesta kärsinyt tai kärsivä.

Vierailija
102/139 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Outoa, jos pelkästään lapsen saanti huomioidaan.

Kyllä varmasti poislähteviä, eläkeläisiä ja pyöreitä vuosia huomioidaan, koska se koskettaa jokaikistä jossain vaiheessa (jos henkilö haluaa), mutta se on hiukan eria asia kuin lastenhankinta ja siitä muistaminen. Toisekseen monessako työyhteisössä on muistettu lasten isää muuta kuin ohi onnittelemalla? Minun kokemukseni mukaan sille äitille se lahja ja kortti on nimenomaan kerätty.

Ja muutenkin tuo on ikävää erilaisten ihmisten kannalta (sinkut, lapsettomat, homot). Jos tällaisia tapahtumia ja keräyksiä haluaa järjestettävän, järjestäkää ne työajan ulkopuolella. Ei kuulu työajalle tällaiset.

Jos muutkin merkkipäivät huomioidaan,  en oikein ymmärrä että mitä ikävää tässä olisi? 

Se rajaa pois jo monia ja voi olla monelle todella vaikea paikka. Tiedän omasta työyhteisöstäni, että eräs on yrittänyt lasta ja toivossa olevalla todettu tutkimuksissa sairaus, joten raskaus päätetty lopettaa. Meitipä, miltä tällaisesta ihmisestä tuntuu, kun seuraavaksi tulee keräys kollegalle.

Entä kun hän vihdoinkin tulee raskaaksi ja muut vain ignooraavat asian? Kyllä on tultava toimeen sen kanssa, että muut ihmiset saavat lapsia. Miten vaikeaa sitten onkin.

Miksi sen pitäisi tarkoittaa ignooraamista? Voihan sitä onnitella ja olla iloinen toisen puolesta, mutta eihän se todellakaan mitään keräyksiä tai lahjoista vaadi. Miksi pitäisi olla joko tai ääripää?

Miksi se keräys tuntuisi sen pahemmalta kuin iloinen onnittelu? Keräykseenhän voi osallistua paljon etäisemmin ja helpommin, ei tarvi edes virittää naamallaan iloista ilmettä. Sen kun heittää roposet tiskiin ja nimen korttiin.

Niin, että sinä laitat vain ropposen pussiin ja nimen korttiin ja muuten ignooraat koko jutun. Onpas fiksua käytöstä...

No jos olisin niin katkeruudessani kierivä, kuin tämän keskustelun jotkut henkilöt niin eiköhän tuo olisi ihan ok. Kunhan jollain tavalla huomioi. Tuskin lapsen saanut muistaa erikseen, kuka on onnitellut kasvotusten ja kuka ei.

Jos se työkaveri olisi noin etäinen, että pelkkä nimi kortissa riittää muistamiseksi ja muuten koko asian pystyy sivuuttamaan täysin, niin miksi ylipäätään osallistua mitenkään? Tuskinpa se etäinen työkaveri sitä edes huomaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/139 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä, miksi missään työpaikalla on ylipäänsä edes alettu ostamaan jotain vauvalahjoja. Miksei joku pienimuotoinen kahvitilaisuus riitä, vaan noistakin täytyy repiä jotain jenkkien överibabypartyja.

Ei ne työpaikan pienet vauvalahjat ole ollenkaan " överibabypartyja". Kunhan nyt annetaan työporukalta vaikka potkupuku ja pikkusukat. Muistetaan meillä toisia muistakin asioista pienillä eleillä.

Vierailija
104/139 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä varmasti poislähteviä, eläkeläisiä ja pyöreitä vuosia huomioidaan, koska se koskettaa jokaikistä jossain vaiheessa (jos henkilö haluaa), mutta se on hiukan eria asia kuin lastenhankinta ja siitä muistaminen. Toisekseen monessako työyhteisössä on muistettu lasten isää muuta kuin ohi onnittelemalla? Minun kokemukseni mukaan sille äitille se lahja ja kortti on nimenomaan kerätty.

Ja muutenkin tuo on ikävää erilaisten ihmisten kannalta (sinkut, lapsettomat, homot). Jos tällaisia tapahtumia ja keräyksiä haluaa järjestettävän, järjestäkää ne työajan ulkopuolella. Ei kuulu työajalle tällaiset.

Jos muutkin merkkipäivät huomioidaan,  en oikein ymmärrä että mitä ikävää tässä olisi? 

Se rajaa pois jo monia ja voi olla monelle todella vaikea paikka. Tiedän omasta työyhteisöstäni, että eräs on yrittänyt lasta ja toivossa olevalla todettu tutkimuksissa sairaus, joten raskaus päätetty lopettaa. Meitipä, miltä tällaisesta ihmisestä tuntuu, kun seuraavaksi tulee keräys kollegalle.

Entä kun hän vihdoinkin tulee raskaaksi ja muut vain ignooraavat asian? Kyllä on tultava toimeen sen kanssa, että muut ihmiset saavat lapsia. Miten vaikeaa sitten onkin.

Miksi sen pitäisi tarkoittaa ignooraamista? Voihan sitä onnitella ja olla iloinen toisen puolesta, mutta eihän se todellakaan mitään keräyksiä tai lahjoista vaadi. Miksi pitäisi olla joko tai ääripää?

Miksi se keräys tuntuisi sen pahemmalta kuin iloinen onnittelu? Keräykseenhän voi osallistua paljon etäisemmin ja helpommin, ei tarvi edes virittää naamallaan iloista ilmettä. Sen kun heittää roposet tiskiin ja nimen korttiin.

Niin, että sinä laitat vain ropposen pussiin ja nimen korttiin ja muuten ignooraat koko jutun. Onpas fiksua käytöstä...

No jos olisin niin katkeruudessani kierivä, kuin tämän keskustelun jotkut henkilöt niin eiköhän tuo olisi ihan ok. Kunhan jollain tavalla huomioi. Tuskin lapsen saanut muistaa erikseen, kuka on onnitellut kasvotusten ja kuka ei.

Jos se työkaveri olisi noin etäinen, että pelkkä nimi kortissa riittää muistamiseksi ja muuten koko asian pystyy sivuuttamaan täysin, niin miksi ylipäätään osallistua mitenkään? Tuskinpa se etäinen työkaveri sitä edes huomaa.

No eipä sitä ole kukaan pakottanutkaan osallistumaan. Mutta kun ei saisi edes muut kerätä. :D

Vierailija
105/139 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ukko39 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsettomana ja sellaisena pysyvänä en osallistuisi. Minusta tuollaista keräykset eri arvostavat työntekijöitä, koska kaikilla ei ole edes mahdollisuutta tulla itse koskaan keräyksen kohteeksi. Jokin merkkipäivä on ihan jees, esim 50 v tai 60v.

Sitä paitsi, jos muutaman kuukauden välein on joku saamassa lapsen, niin onko se enää edes mikään kovin erityinen juttu siellä? Eikö se ole silloin jo aika arkipäiväistynyt asia, että ihmiset lisääntyy. Eri asia olisi, jos vaikka 3-4 VUODEN välein joku jäisi mammalomalle. Silloin voisinkin pari euron antaa.

Meidän firmassa jatkuvasti kinutaan rahaa joidenkin vanhusten 50/60v lahjoihin.

Mun mielestä syntymäpäivissä ei ole mitään erityistä. Meillä jokaisella on synttärit joka vuosi.

Jos joku täyttää pyöreitä ja sanoisi ottavansa lopputilin tehdäkseen tilaa nuoremmille, silloin voisikin antaa vaikka useamman euron.

Missä sä olet töissä, joss siellä on vallan viisikymppisiä Vanhuksia?!!

Vierailija
106/139 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saat ap luvan olla osallistumatta keräyksiin.

Itse olen sitä mieltä, että jos työporukassa annetaan jonkun elämäntilanteisiin liittyviä lahjoja (pyöreät synttärit, vauvat, eläkkeelle jääminen jne.) tulisi niiden olla aina työnantajan maksamia. Muussa tapauksessa mielestäni kortti riittää vallan mainiosti. Muutenhan sitä saisi koko ajan olla muiden lahjoja maksamassa. Itse kolmekymppisen sinkkuna en käytä rahojani muiden kuin oikeasti läheisten ihmisten lahjoihin. Jos olen sen takia jonkun mielestä itsekäs, niin sitten olen. Ei kiinnosta.

Saat myös luvan pitää sitä vaikeana asiana, että ympärillä putkahtelee vauvoja maailmaan, mutta itselle ei samaa kuulu. Ei toki ole oikein, että tuot vaikeita tunteitasi suoraan ilmi näille ihmisille. Mutta jos työpaikalla esim. vetäydyt vauvakeskusteluista ja olet osallistumatta lahjakeräyksiin ja se sinua auttaa, niin siitä vain. Sinulla on oikeus työpaikalla pitää kiinni rajoistasi ja toimia niin, että jaksat omaa tilannettasi paremmin.

Kaikkea hyvää, ap.

Vierailija
107/139 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän firmassa työnantaja kustantaa muistamiset ja lahjomiset, eikä tarvitse onneksi mihinkään keräyksiin osallistua tai nimiään kirjoitella kortteihin.

Julkisella ei näin voi toimia lapsensaannin kanssa.

Noloahan se olisi jäädä ilman nimeä muistamislahjasta kortista. Tehty siis kaikille pakko-osallistuminen lahjaan.

Vierailija
108/139 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saat ap luvan olla osallistumatta keräyksiin.

Itse olen sitä mieltä, että jos työporukassa annetaan jonkun elämäntilanteisiin liittyviä lahjoja (pyöreät synttärit, vauvat, eläkkeelle jääminen jne.) tulisi niiden olla aina työnantajan maksamia. Muussa tapauksessa mielestäni kortti riittää vallan mainiosti. Muutenhan sitä saisi koko ajan olla muiden lahjoja maksamassa. Itse kolmekymppisen sinkkuna en käytä rahojani muiden kuin oikeasti läheisten ihmisten lahjoihin. Jos olen sen takia jonkun mielestä itsekäs, niin sitten olen. Ei kiinnosta.

Saat myös luvan pitää sitä vaikeana asiana, että ympärillä putkahtelee vauvoja maailmaan, mutta itselle ei samaa kuulu. Ei toki ole oikein, että tuot vaikeita tunteitasi suoraan ilmi näille ihmisille. Mutta jos työpaikalla esim. vetäydyt vauvakeskusteluista ja olet osallistumatta lahjakeräyksiin ja se sinua auttaa, niin siitä vain. Sinulla on oikeus työpaikalla pitää kiinni rajoistasi ja toimia niin, että jaksat omaa tilannettasi paremmin.

Kaikkea hyvää, ap.

Juuri näin. Tsemppiä, ap!

Vierailija
109/139 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista, että lapsen saavilla on omat huolensa, Ymmärrän, että sinun surusi on suuri. Jokaisella on omat surunsa. Tee kiitollisuusharjoituksisa kaikesta siitä mitä sinulla on.

Vierailija
110/139 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän firmassa työnantaja kustantaa muistamiset ja lahjomiset, eikä tarvitse onneksi mihinkään keräyksiin osallistua tai nimiään kirjoitella kortteihin.

Julkinen ei voi muistaa lapsensaajaa.

Miten teidän työpaikalla muistetaan lapsettomat, sinkut tai homot/lesbot? Jääkö he ilman eri huomiota? Syrjiikö työnantajanne lahjomalla perheellisiä?

Vierailija
111/139 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noloahan se olisi jäädä ilman nimeä muistamislahjasta kortista. Tehty siis kaikille pakko-osallistuminen lahjaan.

Kun olen lahjoja saanut, en ole kyllä koskaan katsonut, mitä nimiä siinä kortissa on. Sen muistan, että ihmiset ovat käyneet onnittelemassa. Siitä tulee hyvä mieli.

Vierailija
112/139 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä yksi hyvä syy, miksi olen tällaisia keräyksiä vastaan. Se on selvää sosiaalista painostamista vaikka kuinka sanotaan, että ei ole mikään pakko osallistua ja oma valinta.

Vierailija
113/139 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun olen lahjoja saanut, en ole kyllä koskaan katsonut, mitä nimiä siinä kortissa on. Sen muistan, että ihmiset ovat käyneet onnittelemassa. Siitä tulee hyvä mieli.

Sosiaalinen painostaminen vaikuttaa aina.

Vierailija
114/139 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten teidän työpaikalla muistetaan lapsettomat, sinkut tai homot/lesbot? Jääkö he ilman eri huomiota? Syrjiikö työnantajanne lahjomalla perheellisiä?

Eiköhän se ole aika luonnollista muistaa perheenlisäyksestä ja äitiyslomalle jäävää.

Tai kihloihin tai månaimisiin menevää, tai työpaikkaa vaihtavaa, eläkkeelle jäävää, pyöreitä täyttävää jne.

Vierailija
115/139 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä tarkoitat?

Vierailija
116/139 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsettomat, sinkut sun muut (mitä seksuaalisuus tähän ees kuuluu?) muistetaan, kun on syy muistaa. Esim nuo 50 ja 60 vuotispäivät ovat sellainen syy, työpaikkaa vaihtavalle tarjotaan kakkukahvit jne.

Vierailija
117/139 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu kyllä hölmöltä, että ihmiset ostavat nimensä korttiin ja sitten ei edes huomata, että onko se siellä vai ei... eikö olekin aika turhaa touhua?

Vierailija
118/139 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän se ole aika luonnollista muistaa perheenlisäyksestä ja äitiyslomalle jäävää.

Tai kihloihin tai månaimisiin menevää, tai työpaikkaa vaihtavaa, eläkkeelle jäävää, pyöreitä täyttävää jne.

Ei ole luonnollista. Kuten jo koneen kertaa sanottu, se on monelle vaikea paikka ja moni jöö sitä ilman. Työpaikan tulee olla tasavertainen. Aivan kauhea tilanne sille henkilölle, joka on yrittänyt lasta pitkään ja pitäisi hymyillä työpaikalla kaffetilaisuudessa uudelle äidille. Ehkä juuri itse kärsinyt jälleen keskenmenon.

Jos haluaa muistaa työkaveria perheenlisäyksestä, sen voi tehdämyksityisesti eikä järjestää siitä työpaikan asiaa.

Vierailija
119/139 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä tarkoitat?

Se, että jos et laita nimeäsi ja osaallistu lahjaan kalvaa kyllä sitä henkilöä. Nämä lahjat on pakko-osallistumista kaikilta.

Vierailija
120/139 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eipä sitä ole kukaan pakottanutkaan osallistumaan. Mutta kun ei saisi edes muut kerätä. :D

Tee se vapaa-ajallasi, älä sotke kollegoita tähän.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kaksi