Työpaikan vauvalahjat ja oma lapsettomuus
Työpaikallani on paljon lisääntymisikäisiä ihmisiä ja joka vuosi on syntynyt sellaiset 3-4 vauvaa. Näille sitten järjestetään rahakeräyksiä lahjoja varten. Muita keräyksiä ei järjestetä. Kärsin itse lapsettomuudesta. Paitsi vauvahypen aiheuttama syvä ahdistus, omassa elämässä paitsi jäämisen ja ulkopuolisuuden tunne, on alkanut tuntua myös hyvin häiritsevältä lahjoittaa jatkuvasti rahaa muiden vauvakeräyksiin ja olen päättänyt olla osallistumatta enää. Mitä tunteita muilla, erityisesti lapsettomuudesta kärsivillä, työpaikkojen vauvajutut herättävät?
Kommentit (139)
Vierailija kirjoitti:
Mahtaa työnantaja olla onnellinen. Ämmää ramppaa äitiyslomalla jatkuvasti
Työnantaja = valtio
Jos ei ole pakko kerran osallistua niin älä osallistu. Meidän työpaikalla lahjoja kerätään vähän liiankin kanssa; pyöreet, vauvat ja kerran jopa yhdelle tekolonkkaleikkauksessa olleelle :) itse annan aina vitosen. Itsekin sain 150€ lahjakortin kun sain vauvan. Takana oli monta vuotta lapsettomuushoitoja.
Vierailija kirjoitti:
Mieti omalle kohdallesi: kun vihdoin saat sen lapsen, niin haluaisitko, että työkaverit antavat vauvalahjan?
En tule todennäköisesti koskaan saamaan lasta ja jos saan niin se on itsessään riittävä lahja. Puolituntemattomilta työkavereilta en odota kiinnostusta asiaan enkä tule tekemään vanhempainvapaalla mitään vauvakierrosta työpaikalle. ap
Vierailija kirjoitti:
Siis onhan tämä aihe taas Ap n provo?? ONHAN??
Onko työpaikoilla oikeasti tällaista??Kyllä on suomi alkanu muuttua Pölhöläksi!
Suullinen onnittelu riittänee!
Meillä ainakin on keräyksiä jatkuvasti vauvoja varten. En ole lahjoittanut mitään, ei kiinnosta etäisten henkilöiden lisääntymiset.
Christiiina kirjoitti:
Mä en ole koskaan ymmärtänyt sitä, että jollekin tahattomasti lapsettomalle henkilölle on niin hirveän suuri ongelma se, että joku toinen saa lapsen.
Ymmärrät sitten kun sattuu omalle kohdallesi.
Vierailija kirjoitti:
Naisvaltaisten alojen iloja 🤣😂
Yksi syy lisää olla palkkaamatta naisia. Naiset haluavat keskimäärin miehiä enemmän liikakansoitusta. He ripustavat siihen koko oman elämäntarkoituksensa.
Myös älykkäimmissä ihmisissä miehet ovat yliedustettuina.
Lapsettomana ja sellaisena pysyvänä en osallistuisi. Minusta tuollaista keräykset eri arvostavat työntekijöitä, koska kaikilla ei ole edes mahdollisuutta tulla itse koskaan keräyksen kohteeksi. Jokin merkkipäivä on ihan jees, esim 50 v tai 60v.
Sitä paitsi, jos muutaman kuukauden välein on joku saamassa lapsen, niin onko se enää edes mikään kovin erityinen juttu siellä? Eikö se ole silloin jo aika arkipäiväistynyt asia, että ihmiset lisääntyy. Eri asia olisi, jos vaikka 3-4 VUODEN välein joku jäisi mammalomalle. Silloin voisinkin pari euron antaa.
Olimme lapsettomuushoidoissa joitain vuosia sitten. Useampi epäonnistunut hoitokierros takana.
Ennen hoitoja pari vuotta luomuyritystä.
Samoihin aikoihin tilanne töissä oli sama kuin apllä, moni lisääntyi.
Osallistuin innolla lahjoihin ja juhliin.
Lapset ovat ihana asia, eikä se minun tilannetta ei muuta vaikka joku muu siinä pestissä onnistuu.
Vaimollenikin sanoin, että lopettaa surkuttelun, kyynisyyden, katkeruuden ja muihin vertailun.
Kamalin paikka oli Facebookin "suljettu simpukka" ryhmä lapsettomuudesta kärsiville.
Siellä tuli puukkoa selkään ja kylkiin jos joku erehtyi sanomaan jotain positiivista tai syyllistymään siihen suurimpaan syntiin; lapsen saantiin.
En usko höpöhöpöjuttuihin, mutta stressitason vaikutukseen hedelmällisyydessä uskon.
Eihän eläimetkään lisäänny, jos saalistaja vaanii kintereillä ja sydän pamppaa 24/7 miljoonaa.
Lopetimme stressaamisen, nautimme, lomailimme yhdessä.
Lopputulos oli useampi vauva muutaman vuoden sisään.
Tässä tarinassa joka sana on totta.
M40
Vierailija kirjoitti:
Christiiina kirjoitti:
Mä en ole koskaan ymmärtänyt sitä, että jollekin tahattomasti lapsettomalle henkilölle on niin hirveän suuri ongelma se, että joku toinen saa lapsen.
Ymmärrät sitten kun sattuu omalle kohdallesi.
Tai sitten ei, osalla pysyy järki päässä vaikka olisikin lapsettomuutta.
Vierailija kirjoitti:
Lapsettomana ja sellaisena pysyvänä en osallistuisi. Minusta tuollaista keräykset eri arvostavat työntekijöitä, koska kaikilla ei ole edes mahdollisuutta tulla itse koskaan keräyksen kohteeksi. Jokin merkkipäivä on ihan jees, esim 50 v tai 60v.
Sitä paitsi, jos muutaman kuukauden välein on joku saamassa lapsen, niin onko se enää edes mikään kovin erityinen juttu siellä? Eikö se ole silloin jo aika arkipäiväistynyt asia, että ihmiset lisääntyy. Eri asia olisi, jos vaikka 3-4 VUODEN välein joku jäisi mammalomalle. Silloin voisinkin pari euron antaa.
Meidän firmassa jatkuvasti kinutaan rahaa joidenkin vanhusten 50/60v lahjoihin.
Mun mielestä syntymäpäivissä ei ole mitään erityistä. Meillä jokaisella on synttärit joka vuosi.
Jos joku täyttää pyöreitä ja sanoisi ottavansa lopputilin tehdäkseen tilaa nuoremmille, silloin voisikin antaa vaikka useamman euron.
Omalla työpaikallani on kerätty rahaa vauvalahjoihin, häälahjoihin, 50 ja 60v lahjoihin, läksiäislahjoihin (eläköityneille ja irtisanoutuneille), mutta tarvii sanoa että se raha mikä kerätään per lärvi on aina euron tai pari.
Ukko39 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä paitsi, jos muutaman kuukauden välein on joku saamassa lapsen, niin onko se enää edes mikään kovin erityinen juttu siellä? Eikö se ole silloin jo aika arkipäiväistynyt asia, että ihmiset lisääntyy. Eri asia olisi, jos vaikka 3-4 VUODEN välein joku jäisi mammalomalle. Silloin voisinkin pari euron antaa.Meidän firmassa jatkuvasti kinutaan rahaa joidenkin vanhusten 50/60v lahjoihin.
Mun mielestä syntymäpäivissä ei ole mitään erityistä. Meillä jokaisella on synttärit joka vuosi.
Jos joku täyttää pyöreitä ja sanoisi ottavansa lopputilin tehdäkseen tilaa nuoremmille, silloin voisikin antaa vaikka useamman euron.
En nyt puhukaan joka vuotisista synttäreistä, niissä ei mitään erityistä olekaan. Vaan juurikin noista pyöreistä. Toki jos työporukka on noin ikääntynyttä, että jatkuvasti niitä olisi, niin en näe siinäkään järkeä. Mutta kuten sanoin, niin ennemmin osallistun itse sellaiseen keräykseen kuin vauvan saanti keräykseen.
Ja sitä paitsi se tuleva vauva saattaa olla esim vahinko tai vanhemmat eronneet jo, syrjähypyn tulosta tms. En todellakaan haluaisi omilla rahoillani juhlistettavan sellaista.
Taitaa olla naisvaltainen ala kyseessä.
No meillä ostettiin synttärilahjoja pomon lemmikeille yhteiskeräyksellä ja muut eivät saaneet mitään. Lopetin laittamasta rahaa niihin kun minua ei edes vaivauduttu onnittelemaan.
Rahan antaminen on vapaaehtoista. En pitäisi siitä, että yksityisasiat ovat töissä noin esillä. Ymmärrän, jos läheiset työkaverit haluavat muistaa jotakuta.
Vierailija kirjoitti:
Ukko39 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä paitsi, jos muutaman kuukauden välein on joku saamassa lapsen, niin onko se enää edes mikään kovin erityinen juttu siellä? Eikö se ole silloin jo aika arkipäiväistynyt asia, että ihmiset lisääntyy. Eri asia olisi, jos vaikka 3-4 VUODEN välein joku jäisi mammalomalle. Silloin voisinkin pari euron antaa.Meidän firmassa jatkuvasti kinutaan rahaa joidenkin vanhusten 50/60v lahjoihin.
En nyt puhukaan joka vuotisista synttäreistä, niissä ei mitään erityistä olekaan. Vaan juurikin noista pyöreistä. Toki jos työporukka on noin ikääntynyttä, että jatkuvasti niitä olisi, niin en näe siinäkään järkeä. Mutta kuten sanoin, niin ennemmin osallistun itse sellaiseen keräykseen kuin vauvan saanti keräykseen.
Ja sitä paitsi se tuleva vauva saattaa olla esim vahinko tai vanhemmat eronneet jo, syrjähypyn tulosta tms. En todellakaan haluaisi omilla rahoillani juhlistettavan sellaista.
Jos se vauva on jo tuloillaan ja nainen jää äippälomille, niin luulisi sen lapsen olevan toivottu lisä perheelle/äidille oli se sitten saanut alkunsa miten tahansa. Abortti on kuitenkin vaihtoehtona Suomessa, jos käy vahinko. Sitä lasta ja äitiä varten se keräys on, ei sitä tarvitse arvottaa vaikka suhde olisi kariutunut odotusaikana. Eihän ne syyt ja parisuhdeongelmat työkavereille kuulu.
Eipä niihin tietenkään ole pakko osallistua, jos ei halua.
Minusta on kuitenkin ihan kaunis tapa, ja kyllä yleensä huomioidaan myös esimerkiksi eläkkeelle jäävät ja jotenkin erityisesti ansioituneet.
Varmaan ap:kin ymmärtää, miten tärkeä ja mullistava tapahtuma ihmiselämässä on lapsen syntymä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ukko39 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos se vauva on jo tuloillaan ja nainen jää äippälomille, niin luulisi sen lapsen olevan toivottu lisä perheelle/äidille oli se sitten saanut alkunsa miten tahansa. Abortti on kuitenkin vaihtoehtona Suomessa, jos käy vahinko. Sitä lasta ja äitiä varten se keräys on, ei sitä tarvitse arvottaa vaikka suhde olisi kariutunut odotusaikana. Eihän ne syyt ja parisuhdeongelmat työkavereille kuulu.
Ei kaikki tee abortti vaikka vauva ei olisikaan toivottu. He sitten vain "kärsivät" seuraukset. Onko sekään aina hyvä lapsen itsensä kannalta... Sääliksi käy lasta, joka joutuu syntymään rikkonaiseen perheeseen.
En vain halua osallistua tuollaiseen. Ja esim syrjähyppy on täysin omaa moraaliani ja arvojani vastaan, niin en todellakaan halua osoittaa tukeani myöskään sellaisen seurausten juhlintaan. Tai jos lapsi tehdään vain huono avioliiton parantamiseksi tms itsekkäästä ja "väärästä" syystä. Tämä nyt vain on oma kantani ja sillä sipuli.
kyllä sinä maksat ilman keräyksiäkin, kun työnantaja ei voi nostaa palkkaasi, kun rahaa kuluu siihen, että maksetaan äitiyslomalaisille tekemättömästä työstä palkkaa useita kuukausia. lisäksi maksat veroja, joilla kotoilua tuetaan ja tietenkin me kaikki kustannamme suomessa veroilla satojentuhansien työnvälttelijä yh äitien kotonavelttoilun