Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä vastaat lapsellesi, joka kysyy miksi olet köyhä?

Vierailija
20.07.2022 |

Kun kavereilla on sitä ja tätä ja hänellä ei ole mitään.

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kohdalla teoreettinen kysymys (ei ole lapsia enkä ole köyhä), mutta ajatusleikkinä: ikätason mukaisesti selittäisin, miksi olen köyhä. Lapset ymmärtävät paljon enemmän kuin aikuiset yleensä luulevat.

Vierailija
2/31 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä lapselle voi kertoa totuuden. Sillä mennään aina. Jos lapsi osaa kysyä hän on valmis kuulemaan vastauksen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole tarvinnut ihmeemmin selittää. Teini on hyväksynyt asian.

4/31 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole lapsia, mutta sanoisin että teen mieluummin töitä joista tykkään. Se on tärkeämpää kuin rikkaudet.

Vierailija
5/31 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertoisin hänelle Suomen verotuksesta eli siitä kuinka palkansaajalta ryöstetään suuri osa hänen tuloistaan jaettavaksi laiskureille jaelämäntapatyöttömille.

Lopuksi kehottaisin opiskelemaan ahkerasti vaikkapa insinööriksi sekä lukemaan kieliä (jotain muuta kuin ruotsia) jotta voisi muuttaa johonkin sellaiseen maahan missä maksetaan oikeaa palkkaa eikä sosialistivaltio ryöstä kaikkea tuloa.

Vierailija
6/31 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole tarvinnut ihmeemmin selittää. Teini on hyväksynyt asian.

t. Ammattivalittaja

Vierailija
7/31 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaan, että siksi, koska lapsen pitäminen on nykyisin niin kallista, kun pitää maksaa verot ja hankkia rehut ja häkit, mutta köyhyystilanteeni onneksi korjaantuu pian, kun myyn kysyjän lääketieteellisiin kokeisiin.

Vierailija
8/31 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertoisin hänelle Suomen verotuksesta eli siitä kuinka palkansaajalta ryöstetään suuri osa hänen tuloistaan jaettavaksi laiskureille jaelämäntapatyöttömille.

Lopuksi kehottaisin opiskelemaan ahkerasti vaikkapa insinööriksi sekä lukemaan kieliä (jotain muuta kuin ruotsia) jotta voisi muuttaa johonkin sellaiseen maahan missä maksetaan oikeaa palkkaa eikä sosialistivaltio ryöstä kaikkea tuloa.

Muista kertoa myös, mitä kaikkea Suomessa kansalaiselle ilmaista hänen pitää sitten maksaa itse omasta pussistaan. Ne ilmaiset yliopisto-opinnot opintotukineen tosiaan kannattaa hyödyntää ennen kuin lähtee ulkomaille.

Vierailija
9/31 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut raataa opintojen parissa vuosikymmentä ympäripyöreää päivää stressistä itkien ilman lomia.

Olen laiska, ja siksi tein sinutkin kärsimään.

Vierailija
10/31 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, lapseni ei ole koskaan kysynyt tuollaisia. Hänen mielestään olemme ihan normaaleja, jotka toivottavasti ovat henkisesti niin terveitä, ettätoivovat enemmän kuin saavat. Toisaalta ovat niin terveitä, että iloitsevat siitä, mitä ovat saaneet.

Vierailija
11/31 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän perhe oli lapsuudessani köyhä. Se johtui siitä että vanhempani olivat taanneet lainan ystäväpariskunnalle, joka jätti lainansa maksamatta. Vanhempani joutuivat maksamaan sen ja omansa. Tämä myös kerrottiin meille.

Meillä ei kärsitty puutetta. Silloin oli myös tapana kierrättää vaatteet vanhemmilta lapsilta nuoremmille ja niin tehtiin meilläkin. Olin suvun nuorin, joten sain moneen kertaan pidetyt vaatteet. Silloin se oli normaalia.

Köyhyys opetti myös rahanarvon meille emmekä milloinkaan ole pitäneet rahaa itsestäänselvyytenä. Saimme viikkorahaa, kokeiden 9 ja 10 numerot tiesivät muutamia markkoja sekä erilaisista koti/pihatöistä saimme rahaa. Itse aloitin työnteon 13 vuotiaana mansikkapellolla ja olin siellä kolmena kesänä. Sitten pääsin tehtaaseen kesätöihin. Sain säästöön rahaa niin että opintolainaa minun ei koskaan tarvinnut ottaa vaikka opiskelin ylioppilaaksi ja sen lisäksi kaksi ammattia. Työnteolla olen maksanut jo yhden asuntolainan, sen asunnon remontin sekä kaikki autoni. 

Nykyään olen jonkin mittapuun mukaan varakas mutta en edelleenkään tuhlaa rahojani mihinkään mitä en oikeasti tarvitse. 

Olen koittanut siirtää oppimani työn ja rahan arvostamisen lapsilleni ehkä jotenkin onnistuen.

Vierailija
12/31 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun kohdalla teoreettinen kysymys (ei ole lapsia enkä ole köyhä), mutta ajatusleikkinä: ikätason mukaisesti selittäisin, miksi olen köyhä. Lapset ymmärtävät paljon enemmän kuin aikuiset yleensä luulevat.

Eli säkin luulet enemmän kuin tiedät.

Vierailija
13/31 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän perhe oli lapsuudessani köyhä. Se johtui siitä että vanhempani olivat taanneet lainan ystäväpariskunnalle, joka jätti lainansa maksamatta. Vanhempani joutuivat maksamaan sen ja omansa. Tämä myös kerrottiin meille.

Meillä ei kärsitty puutetta. Silloin oli myös tapana kierrättää vaatteet vanhemmilta lapsilta nuoremmille ja niin tehtiin meilläkin. Olin suvun nuorin, joten sain moneen kertaan pidetyt vaatteet. Silloin se oli normaalia.

Köyhyys opetti myös rahanarvon meille emmekä milloinkaan ole pitäneet rahaa itsestäänselvyytenä. Saimme viikkorahaa, kokeiden 9 ja 10 numerot tiesivät muutamia markkoja sekä erilaisista koti/pihatöistä saimme rahaa. Itse aloitin työnteon 13 vuotiaana mansikkapellolla ja olin siellä kolmena kesänä. Sitten pääsin tehtaaseen kesätöihin. Sain säästöön rahaa niin että opintolainaa minun ei koskaan tarvinnut ottaa vaikka opiskelin ylioppilaaksi ja sen lisäksi kaksi ammattia. Työnteolla olen maksanut jo yhden asuntolainan, sen asunnon remontin sekä kaikki autoni. 

Nykyään olen jonkin mittapuun mukaan varakas mutta en edelleenkään tuhlaa rahojani mihinkään mitä en oikeasti tarvitse. 

Olen koittanut siirtää oppimani työn ja rahan arvostamisen lapsilleni ehkä jotenkin onnistuen.

Hyvä, että lapset oppivat rahan arvon. Pakko kuitenkin kysyä, että et osta mitään tarpeetonta, mutta omistat kuitenkin useamman auton?

Vierailija
14/31 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä vaiheessa kun lapsi huomaa perheensä olevan muita köyhemmän, hän usein oivaltaa myös sen, miksi näin on. Joten ap:n osalta voi hyvinkin olla, että lapsen kysymys on vain retorinen.

Itse muistan aina ymmärtäneeni oikein hyvin, miksi me olimme köyhiä: äiti elätti meidät neljä lasta yksin isän varhaisen kuoleman jälkeen. Ei sitä tarvinnut erikseen selittää.

Vierailija
15/31 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä, että lapset oppivat rahan arvon. Pakko kuitenkin kysyä, että et osta mitään tarpeetonta, mutta omistat kuitenkin useamman auton?

Missä sanottiin, että hänellä olisi omistuksessaan useampi auto samaan aikaan? Kyllä minäkin voin puhua "kaikki autoni" mutta autoja on ollut aina yksi kerrallaan. 

Vierailija
16/31 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kavereide se ja tämä ei ole koskaan ollut kriteeri millekään.

Niiden vanhemmat voivat olla korviaan myöten veloissa jos ovat ostaneet kaikki härpäkkeet osamaksulla.

Vierailija
17/31 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ime peukaloa tyhmä lapsi.

Vierailija
18/31 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kykenisi valehtelemaan. Sanoisin siis, että älähän höpäjä!

Vierailija
19/31 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyisin että mistä niin päättelee että olemme köyhiä.

Vierailija
20/31 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mistä sinulle on tullut ajatus että olisin köyhä?" Sit juteltais siitä että mitä se köyhyys ja järkevä kuluttaminen on.

Meillä 11v valittaa että äiti katsoo vain hintaa. Ehei, ei katso. Jos voit kertoa minulle miksi 0,62 euron mansikkapillimehu on parempi kuin 0,28 euron, otetaan se, sama pätee kahteen äkkisiltään saman näköiseen toppatakkiin joilla on kymmenien eurojen hintaero (toki katson laatua itsekin). Jos eroa on, ja se on hinnan väärti, voidaan ottaa kalliimpaa, mutta jos ei, niin miksi ostaa kalliimpaa. Ihan hyvä oppia että esim. Pokemon-kuva hammastahnatuubin kyljessä ei välttämättä ole tuplahinnan arvoinen.