Mitä vastaat lapsellesi, joka kysyy miksi olet köyhä?
Kun kavereilla on sitä ja tätä ja hänellä ei ole mitään.
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertoisin hänelle Suomen verotuksesta eli siitä kuinka palkansaajalta ryöstetään suuri osa hänen tuloistaan jaettavaksi laiskureille jaelämäntapatyöttömille.
Lopuksi kehottaisin opiskelemaan ahkerasti vaikkapa insinööriksi sekä lukemaan kieliä (jotain muuta kuin ruotsia) jotta voisi muuttaa johonkin sellaiseen maahan missä maksetaan oikeaa palkkaa eikä sosialistivaltio ryöstä kaikkea tuloa.
Muista kertoa myös, mitä kaikkea Suomessa kansalaiselle ilmaista hänen pitää sitten maksaa itse omasta pussistaan. Ne ilmaiset yliopisto-opinnot opintotukineen tosiaan kannattaa hyödyntää ennen kuin lähtee ulkomaille.
Meillä ei edes lapset usko noita satuja ilmaisesta siitä ja tästä. 9v kysyi äskettäin mitä koulu maksaa eikä mennyt läpi, että ei mitään.
Olen toki kertonut sen, että kouluttauduin väärälle alalle. Siksi olenkin neuvonut, että kannattaa valita enemmän ala järjellä kuin intohimolla. Pääasia, että töitä ja palkkaa riittää sekä sitten vapaa-ajallaan voi toteuttaa intohimojaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun kohdalla teoreettinen kysymys (ei ole lapsia enkä ole köyhä), mutta ajatusleikkinä: ikätason mukaisesti selittäisin, miksi olen köyhä. Lapset ymmärtävät paljon enemmän kuin aikuiset yleensä luulevat.
Eli säkin luulet enemmän kuin tiedät.
Arvasin että kommentti kerää alapeukkuja.
Mutta edellinen vain luulee tietävänsä, mitä on ikätasoinen selittäminen. (Ei ainokaistakaan esimerkkiä.) Kun sitä ei tiedä edes vanhemmat, vain kasvatusalan ammattilaiset voivat olla hajulla.
Tää on niin tyypillinen pätemisvastaus lapsettomalta kuin olla saattaa.
Meillä myös lapset syyttelivät vanhempiaan köyhyydestä. Lapset tietävät aina jonkun kaverin jonka vanhemmat ovat lääkäreitä ja kylpevät rahassa. Lapset melkein vannoivat etteivät halua jäädä keskituloisten vanhempien tasolle köyhiksi. Oli monenlaista suunnitelmaa kuinka käyttää rahaa sitten kun sitä on saatu tai hankittu. Nyt on jo sen verran perspektiiviä sanoa että vanhemmilla meni taloudellisesti paremmin siinä iässä missä aikuiset lapset ovat nyt. Manijahti ei ole tuottanut tulosta.
Kertoisin rehellisesti niin kuin asia on. Olen köyhä, koska minulla ei ole työtä eikä työkykyäkään juurikaan.
"Raha ei kasva puussa. Vaikka et saa kaikkea mitä haluat, emme ole köyhiä. Osaamme vain käyttää rahaa järkevästi".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertoisin hänelle Suomen verotuksesta eli siitä kuinka palkansaajalta ryöstetään suuri osa hänen tuloistaan jaettavaksi laiskureille jaelämäntapatyöttömille.
Lopuksi kehottaisin opiskelemaan ahkerasti vaikkapa insinööriksi sekä lukemaan kieliä (jotain muuta kuin ruotsia) jotta voisi muuttaa johonkin sellaiseen maahan missä maksetaan oikeaa palkkaa eikä sosialistivaltio ryöstä kaikkea tuloa.
Muista kertoa myös, mitä kaikkea Suomessa kansalaiselle ilmaista hänen pitää sitten maksaa itse omasta pussistaan. Ne ilmaiset yliopisto-opinnot opintotukineen tosiaan kannattaa hyödyntää ennen kuin lähtee ulkomaille.
Meillä ei edes lapset usko noita satuja ilmaisesta siitä ja tästä. 9v kysyi äskettäin mitä koulu maksaa eikä mennyt läpi, että ei mitään.
Valehteletko sitten, että maksat hänen koulustaan muutakin kuin veroja?
Jotenkin näin:
"Lapseni, jos aina vaan ostelee kaikkea, ei koskaan saa kerrytettyä varallisuutta. Silloin joutuu tekemään koko ikänsä töitä saadakseen rahaa sen sijaan, että jäisi viimeistään 40-50-vuotiaana vapaaherraksi elämään sijoitusten tuotoilla"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valehteletko sitten, että maksat hänen koulustaan muutakin kuin veroja?
Jos jo 9-vuotias ymmärtää, mikä ero on ilmaisella ja maksuttomalla, miksi sinä et sitä ymmärrä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun kohdalla teoreettinen kysymys (ei ole lapsia enkä ole köyhä), mutta ajatusleikkinä: ikätason mukaisesti selittäisin, miksi olen köyhä. Lapset ymmärtävät paljon enemmän kuin aikuiset yleensä luulevat.
Eli säkin luulet enemmän kuin tiedät.
Arvasin että kommentti kerää alapeukkuja.
Mutta edellinen vain luulee tietävänsä, mitä on ikätasoinen selittäminen. (Ei ainokaistakaan esimerkkiä.) Kun sitä ei tiedä edes vanhemmat, vain kasvatusalan ammattilaiset voivat olla hajulla.
Tää on niin tyypillinen pätemisvastaus lapsettomalta kuin olla saattaa.
Mitä? Joka ikinen meistä vanhemmista selittää lapsilleen asioita ikätasoisesti joka ikinen päivä. Ja ihan varmasti lapsetonkin ymmärtää, että kaksivuotiaalle puhutaan eri tavoin kuin viisivuotiaalle ja viisivuotiaalle eri tavoin kuin yhdeksänvuotiaalle.
Selitän lapselle yhteiskunnan työllisyyspoliittiiset lainalaisuudet ja miksi mitä tahansa matalapalkkatyötä ei kannata eikä pidä ottaa vastaan. Teen itsestäni esimerkin miksi koulutus kannattaa vaikka sillä ei uraa urkenisikaan.