Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Puolison mielestä lasi viiniä on ryyppäämistä

Vierailija
20.07.2022 |

Otetaan esimerkiksi tilanne, että olen menossa lasilliselle (after-work) niin lopputulos on se, että minulla on pakonomainen tarve saada viinaa ja olen menossa ryyppäämään. Jos juon aterialla lasin viiniä, on ryyppypäivä.

On mahdotonta selittää hänelle, että ryyppääminen on aivan eri asia kun yhden-kahden ottaminen. Vai olenko aivan väärässä?

Kommentit (281)

Vierailija
141/281 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä juon joka toinen viikonloppu 0,5 litraa viiniä ja koen että se on ongelma, koska en pystyisi olemaan ilman. Hyvä ruoka ja pari lasia viiniä pe ja la, yyhoon henkireikä.

Lapsiparka.

Lapsi ole tuolloin kotona.

No varsinkin silloin lapsiparka. Äiti vetää viinaa aina kun saa lapsensa hetkeksikin pois kotoa. Äiti oikein odottaa milloin lapsi lähtee, että saa vetää viinaa. Lapsi on oikeastaan lähinnä riesa ja äiti haluaa paljon lapsivapaata. Äiti on vihainen, jos lapsi joutuukin jäämään kotiin, koska silloin hän ei saa sitä viinaansa. Ellei sitten silloinbota ihan vähän, ihan pari lasillista vain sitten kun lapsi on nukkumassa. Ei kai se mitään huomaa, toivottavasti ei tapahdu mitään tai koko juominen menee ihan pieleen! Ja jos tapahtuu, lapsella alkaa vaikka oksennustauti, niin se on kamalaa, kun tietää, että viinaa on.

Onhan sulla kaikki ok?

Vierailija
142/281 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos käyttää alkoholia joka päivä, on jo alkoholiriippuvainen.

Niin on ja jo se, että alkoholi määrittää tekemisiä ja ajatuksia, kertoo riippuvaisuudesta siihen.

Miten niin? Miten itse määrittelet tämän määrittelyn? Työkaverit kysyvät after workeille ja jos suostut siihen niin alkoholi sanelee elämääsi niinkö? Saneleeko kahvi elämääsi, jos suostut työkaverin kahvittelupyyntöön?

Jos ap lähtee aamulla töihin sillä mielellä, että tänään hän pääsee töiden jälkeen juomaan viiniä, niin se on ongelma. Jos hän miettii jo sunnuntaina, että mikä päivä lähdetään juomaan viiniä, niin alkoholi on ongelma. Jos joku/ap miettii kauppareissulla, että onkohan kotona tarpeeksi viiniä, kun tulee viikonloppu/kaunis ilta/hyvää ruokaa/loma, niin alkoholi on ongelma. Jos hän huomaa yleensäkin, että ajatukset pyörivät paljon sen viinin ja alkoholin ympärillä, niin luultavasti alkoholi on jonkunlainen ongelma. Jos hän juo viiniä janoonsa, niin se on ongelma. Jos hän juo viiniä nollatakseen työpäivän, niin hänellä on ongelmia ja viini ei ole se ratkaisu.

Ja juu, en juo kahvia, en ole koskaan juonut, mutta älä sinä nyt minun asioilla päätäsi vaivaa, sillä ap kysyi apua asiaansa.

Eli jos kehtaa koskaan ajatella alkoholia on ongelma. Tämä selvä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/281 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on alkoholin suhteen vielä 2022 outo, syyllistävä kulttuuri.

Mikä on oikein ja mikä sopivaa?

Jokainen määrittelee sen itse, eikä välitä mitä sanoo ne, jotka yrittää määrittää toisten elämää, eli pelkurit.

Vierailija
144/281 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on alkoholin suhteen vielä 2022 outo, syyllistävä kulttuuri.

Mikä on oikein ja mikä sopivaa?

Jokainen määrittelee sen itse, eikä välitä mitä sanoo ne, jotka yrittää määrittää toisten elämää, eli pelkurit.

Suomen alkoholipolitiikka on hyvin outo ja kyllä nimenomaan vahvasti syyllistävä ja holhoava. Mitäs väliä edes alkoholin saatavuuden kontrolloimisella on, kun on näitä raittiita™ kansalaisia syyllistämässä jokaisesta viinilasillisesta tai ajatuksesta joka käväisee alkoholissa :D

Tällä häpäisytavalla nimenomaan vain luodaan niitä alkoholiongelmia ja keksittyjäkin sellaisia.

Vierailija
145/281 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä juon joka toinen viikonloppu 0,5 litraa viiniä ja koen että se on ongelma, koska en pystyisi olemaan ilman. Hyvä ruoka ja pari lasia viiniä pe ja la, yyhoon henkireikä.

Lapsiparka.

Lapsi ole tuolloin kotona.

No varsinkin silloin lapsiparka. Äiti vetää viinaa aina kun saa lapsensa hetkeksikin pois kotoa. Äiti oikein odottaa milloin lapsi lähtee, että saa vetää viinaa. Lapsi on oikeastaan lähinnä riesa ja äiti haluaa paljon lapsivapaata. Äiti on vihainen, jos lapsi joutuukin jäämään kotiin, koska silloin hän ei saa sitä viinaansa. Ellei sitten silloinbota ihan vähän, ihan pari lasillista vain sitten kun lapsi on nukkumassa. Ei kai se mitään huomaa, toivottavasti ei tapahdu mitään tai koko juominen menee ihan pieleen! Ja jos tapahtuu, lapsella alkaa vaikka oksennustauti, niin se on kamalaa, kun tietää, että viinaa on.

Nyt oli tiukka tulkinta.

Vierailija
146/281 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma puolisoni on kuin ap. Alkoholia on saatava, mutta ei ole ongelma ja minä olen se tiukkapipo kyttääjä.

Nyt kun puoliso on ollut kohta 4 viikkoa lomalla, on täysin holittomia päiviä ollut 3!!

Otan vaan pari, se sanoo. No ne on isoimpia mahdollisia ja "pari" on yleensä 3-4. Se tarkoittaa jo 6-8 annosta päivässä. Todennäköisesti juo vielä salaa enemmän.

Ap, nyt kannattaa todella pohtia tarkkaan omaa juomista. Yleensä läheiset ovat enemmän oikeassa alkoholin suhteen, kuin henkilö itse.

Lisäksi, jos ouolisosi kokee juomisesi epämukavana, eikä sinulla omasta mielestäsi ole ongelmaa, voit oikein hyvin olla juomatta.

Timanttinen neuvo. Kontrolloivan puolison kanssa kannattaa toimia juuri noin. Hylkäät oman tahtosi ja elämäsi ja teet kaiken niin kuin toinen sanoo. Eihän siitä haittaakaan ole. Vai onko...?

Voit myös ottaa eron ja jatkaa juomista kaksin käsin eikä tartte välittää puolisosta, vain sinä ja viina.

Ja jotkut näköjään eivät osaa erottaa toisistaan viinaa, viiniä, olutta,siideriä, likööriä kaikki on vaan viinaa!

Kaikki missä on alkoholia on viinaa, viina on synonyymi alkoholille, olkoon se sitten viinin, kaljan, liköörin muodossa.

Vierailija
147/281 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurimmalla osalla ihmisistä on jonkinasteisia riippuvuuksia ja ongelmia. Jos silloin tällöin haluaa juoda vähän viiniä niin kaipa sen sitten voi ongelmaksi laskea. Eri asia sitten kuinka vaarallinen tai seurauksia aiheuttava ongelma on kyseessä.

Vierailija
148/281 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juon joka ikinen kesäilta 6 olutta.

Nautin siitä. En häpeä yhtään.

Tulee niin hieno fiilis!

Mutta olenkin aikuinen ihminen.

Vierailija
149/281 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä alkoholiin liittyvät ketjut on viihdyttäviä, nämä jostain syystä traumatisoituneet ihmiset järkyttyy viinilasillisesta ja psyyke niksahtaa pois tiloiltaan. Heille on katastrofaalista ajatellakin että joku voi ottaa lasillisen alkoholia sisältävää tuotetta, se ei voi tarkoittaa kuin ongelmaa, haiman räjähtämistä, talouden romahtamista. lapsien huostaanottoa ja vararikkoa.

Kun joku joskus kykenisi selittämään mistä tämä trauma juontaa. Jos esim. lapsuudessa on ollut kotona alkon väärinkäyttöä niin miten se voi nyrjäyttää normaalin järjen ja ajatuksenjuoksun niin ettei aikuisenakaan pysty käsittämään asioita oikeissa mittasuhteissa?

Trauma sinulla on housuissasi.

Jos ap ei pysty edes ajattelemaan alkoholijuoman vaihtamista alkoholittoman tai kuukauden/vuoden alkoholittomuutta, niin olisin ap:n paikalla huolissani.

Sitä paitsi ap:n ongelma oli mielestäni enemmänkin se puoliso. Siitä ongelmasta hän pääsee eroamalla.

Missä ap niin sanoi ettei pysty ajattelemaan alkoholitonta juomaa? Miksi sen pitäisi olla vuosi ilman alkoholia? Eli säkään et pystynyt valaisemaan millään tavalla asiaa jota kysyin. Hirveä meuhkaaminen mutta ei mitään järkevää sanottavaa.

Vierailija
150/281 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä alkoholiin liittyvät ketjut on viihdyttäviä, nämä jostain syystä traumatisoituneet ihmiset järkyttyy viinilasillisesta ja psyyke niksahtaa pois tiloiltaan. Heille on katastrofaalista ajatellakin että joku voi ottaa lasillisen alkoholia sisältävää tuotetta, se ei voi tarkoittaa kuin ongelmaa, haiman räjähtämistä, talouden romahtamista. lapsien huostaanottoa ja vararikkoa.

Kun joku joskus kykenisi selittämään mistä tämä trauma juontaa. Jos esim. lapsuudessa on ollut kotona alkon väärinkäyttöä niin miten se voi nyrjäyttää normaalin järjen ja ajatuksenjuoksun niin ettei aikuisenakaan pysty käsittämään asioita oikeissa mittasuhteissa?

Jos ap ei pysty edes ajattelemaan alkoholijuoman vaihtamista alkoholittoman tai kuukauden/vuoden alkoholittomuutta, niin olisin ap:n paikalla huolissani.

Sitä paitsi ap:n ongelma oli mielestäni enemmänkin se puoliso. Siitä ongelmasta hän pääsee eroamalla.

En ole se jolle vastaat, mutta miten joku voi oikeasti olla niin imbesilli että pitää riippuvuuden mittarina sitä, että ajatus vuodesta ilman asiaa x merkitsee ongelmaa?

Minä en halua olla vuotta ilman päiväunia mutta ne eivät ole minulle ongelma. En halua myöskään olla ilman ratsastamista tai suklaata vuotta, mutta nekään eivät ole minulle ongelma.

Miten voi olla niin vaikeaa ymmärtää, että joku elintarvike tai toiminto voi tuottaa nautintoa ja tehdä elämästä mukavampaa vaikka se ei olisikaan riippuvuuden kohteena?

No nyt joku tuimistui! Hui sentään! Tuimistui niin, että piti ottaa ihan haukkumasana käyttöön! 😆 On se hurjaa.

Tuimistui?? En minä tuossa tuimistumista näe jos toteaa rehellisesti kommentoijan olevan imbesilli. Tottahan se on kun ei joku pysty normaalisti perustelemaan alkokammoaan.

Vierailija
151/281 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole se jolle vastaat, mutta miten joku voi oikeasti olla niin imbesilli että pitää riippuvuuden mittarina sitä, että ajatus vuodesta ilman asiaa x merkitsee ongelmaa?

Minä en halua olla vuotta ilman päiväunia mutta ne eivät ole minulle ongelma. En halua myöskään olla ilman ratsastamista tai suklaata vuotta, mutta nekään eivät ole minulle ongelma.

Miten voi olla niin vaikeaa ymmärtää, että joku elintarvike tai toiminto voi tuottaa nautintoa ja tehdä elämästä mukavampaa vaikka se ei olisikaan riippuvuuden kohteena?

Siksi, että alkoholi on hermomyrkky!

Vierailija
152/281 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ah, tästä ketjusta tuli mieleen exäni. Hitto, jos joskus vkl iltana otti yhden siiderin, niin heti kun kuului tölkin ääni, tuli keittiöön kyttäämään, että et kai sä juo alkoholia, lihot. Painoindeksini oli 21. Ei ollut itsekään absolutisti, mutta ai, että mun satunnainen viinilasillinen tai siideri oli ongelma. Mainittakoon, että olutta tai väkeviä en juo ikinä, kun en niiden mausta pidä. Erosin lopulta, kun alkoi monissa muissakin asioissa tuntua, että elän hänen elämäänsä enkä omaani. Harmitti ainoastaan se, etten eronnut aiemmin. Nyt olen ollut jo pidempään uudessa suhteessa. Tässä suhteessa mahtuu hengittämään ja se on kuulkaas ihanaa.

Vierailija
153/281 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Iso osa suomalaisia on jurakaudella mitä alkoholin käyttöön tulee. On vain kaksi vaihtoehtoa, joko ryypätään kunnolla tai sit ei ollenkaan. Tästä näkökulmasta ei viinilasi tai paria voi ymmärtää. Ehkä joskus...

Lasi pari silloin tällöin on ihan ok. Mutta pari tupla-annosta lähes päivittäin ei ole.

Vierailija
154/281 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma puolisoni on kuin ap. Alkoholia on saatava, mutta ei ole ongelma ja minä olen se tiukkapipo kyttääjä.

Nyt kun puoliso on ollut kohta 4 viikkoa lomalla, on täysin holittomia päiviä ollut 3!!

Otan vaan pari, se sanoo. No ne on isoimpia mahdollisia ja "pari" on yleensä 3-4. Se tarkoittaa jo 6-8 annosta päivässä. Todennäköisesti juo vielä salaa enemmän.

Ap, nyt kannattaa todella pohtia tarkkaan omaa juomista. Yleensä läheiset ovat enemmän oikeassa alkoholin suhteen, kuin henkilö itse.

Lisäksi, jos ouolisosi kokee juomisesi epämukavana, eikä sinulla omasta mielestäsi ole ongelmaa, voit oikein hyvin olla juomatta.

Timanttinen neuvo. Kontrolloivan puolison kanssa kannattaa toimia juuri noin. Hylkäät oman tahtosi ja elämäsi ja teet kaiken niin kuin toinen sanoo. Eihän siitä haittaakaan ole. Vai onko...?

Voit myös ottaa eron ja jatkaa juomista kaksin käsin eikä tartte välittää puolisosta, vain sinä ja viina.

Minun mielestäni tämä on hyvä ratkaisu ja sillä ratkeaa ap:n huolet. Eli ap eroaa miehestään ja kun on oma tuoa, niin on oma lupasin ja kukaan ei vahdi, nalkuta tai yhtään mitään. Sitten voi pämpätä ihan huolella ja ei tarvitse laskea määriä ollenkaan.

Ap, eroa! Jätä miehesi jollekin ihanalle ja mukavalle naiselle.

Nipottaja mies on ihana?

Kohtuukäyttäjä tai raitis mies on ihana, kuten ap:n mies.

Luultavasti mies on jo kurkkuaan myöten täynnä ap:n juomista ja jättää ap:n kohta yksinään juopottelemaan afterworkeille.

Vierailija
155/281 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juoksen tänäkin iltana juoksulenkin ja juon olutta päälle.

Ihan yks ja sama mitä muut ajattelee juoksutyylistäni tai oluenjuonnistani.

En kiusaa ketään.

Vierailija
156/281 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleensä ne jotka laskevat ja selittävät alkoholinkäyttöä, vähättelevät käyttöään.

Jos puolison tarvitsee toistuvasti sanoa ryyppäämisestä, en voi olla miettimättä, mitä ap valehtelee tai jättää kertomatta.

Minunkin ex sanoi, miten kohtuuton nalkuttaja hänen ex oli, kun normi baarissa käynnistä veti kilarit.

Ei sitten kertonut, että todellisuudessa hänellä on itsellä tapana aina vetää sängynkastelukoomat. Ja arkena saattoi mennä pullo illalla yksistään, niin ettei näkynyt missään.

Täällä taas on läsnä ihmisiä, jotka automaattisesti olettaa, että kun puhutaan alkoholista ei voi olla kyse mistään muusta, kuin valehtelusta ja alkoholismista. Minusta tämä kertoo kyllä enemmän teistä. Ei nämä huomauttelijat ole aina automaattisesti oikeassa, vaan saattavat oikeasti olla ylikontrolloivia.

Mistä tietää milloin alkoholisti valehtelee?

V: Aina kun se avaa suunsa.

Vierailija
157/281 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täälähän on paljon trolleja jotka esittää olevansa täysin alkoholivastaisia. Kukaan, siis kukaan normaalilla järjellä varustettu ihminen ei sano että viinilasin tai pari joskus nautittuaan on alkoholisti. Tervepäinen ihminen tajuaa mitä tarkoittaa alkoholiongelma ja riippuvuus.

No, ei ihan tervettä ole trollata ja leikkimeuhkata jossain keskustelupalstalla.

Vierailija
158/281 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap ei ole sanonut mitään siitä etteikö voisi ajatella alkoholin vaihtamista holittomaan. Semmoista ei liene ehdotettu hänelle hänen tosi elämässään, kun ei ole ottanut puheeksi tai ainakaan meillä ei ole mitään tietoa siitä. Tuo idea on tullut ihan vain tässä ketjussa jonkun omasta päästä. 

Joku sanoi tuolla jo aikaisemmin, että vuoden ilman oleminen tarvitsisi jonkin syyn henkilölle itselleen. Ei minusta ole mitenkään ihmeellistä ettei tuollaiseen "ole vuoden ilman" juttuun kiinnosta lähteä mukaan, kun joku vain sattuu vähän vaatimaan. Eikä sillä ole mitään tekemistä sen kanssa ettei siihen fyysisesti välttämättä pystyisi, tuollaiset vaatimukset vain ovat omituisia ja epäilyttäviä. 

Ap:n ongelma oli puolison nollatoleranssinen suhtautuminen alkoholiin. Eroaminen on tietysti aina "helppoa" ja välitön ratkaisu, mutta kuten varmaan tiedät harvemmin ihmiset toimivat noin mustavalkoisesti ja suoraviivaisesti ihmissuhteissa.

Ei ap:n mies vaadi nollatoleranssia, ottaahan se itsekin oluen silloin tällöin. Uskon että ap:n mies haluaa kohtuukäyttöä. Ap:lla ja miehellään on vain erilainen käsitys kohtuukäytöstä, kuten alkoholisteilla yleensäkin.

Vierailija
159/281 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos käyttää alkoholia joka päivä, on jo alkoholiriippuvainen.

Niin on ja jo se, että alkoholi määrittää tekemisiä ja ajatuksia, kertoo riippuvaisuudesta siihen.

Miten niin? Miten itse määrittelet tämän määrittelyn? Työkaverit kysyvät after workeille ja jos suostut siihen niin alkoholi sanelee elämääsi niinkö? Saneleeko kahvi elämääsi, jos suostut työkaverin kahvittelupyyntöön?

Jos ap lähtee aamulla töihin sillä mielellä, että tänään hän pääsee töiden jälkeen juomaan viiniä, niin se on ongelma. Jos hän miettii jo sunnuntaina, että mikä päivä lähdetään juomaan viiniä, niin alkoholi on ongelma. Jos joku/ap miettii kauppareissulla, että onkohan kotona tarpeeksi viiniä, kun tulee viikonloppu/kaunis ilta/hyvää ruokaa/loma, niin alkoholi on ongelma. Jos hän huomaa yleensäkin, että ajatukset pyörivät paljon sen viinin ja alkoholin ympärillä, niin luultavasti alkoholi on jonkunlainen ongelma. Jos hän juo viiniä janoonsa, niin se on ongelma. Jos hän juo viiniä nollatakseen työpäivän, niin hänellä on ongelmia ja viini ei ole se ratkaisu.

Ja juu, en juo kahvia, en ole koskaan juonut, mutta älä sinä nyt minun asioilla päätäsi vaivaa, sillä ap kysyi apua asiaansa.

Ketjun hauskin kommentti. :D

Alkoholin käytön täytyy siis olla suunnittelematonta ja spontaania jotta se ei olisi ongelma. Jostain aina vaan tupsahtaa viinipottu käteen kun yrittää tehdä vaikka voileivän. Tärkeintä on ettei ajattele tänään tai vaikka huomenna juovansa viiniä. Se käy ihan vaan jotenkin vahingossa! :D

Vierailija
160/281 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun mielestäni tämä on hyvä ratkaisu ja sillä ratkeaa ap:n huolet. Eli ap eroaa miehestään ja kun on oma tuoa, niin on oma lupasin ja kukaan ei vahdi, nalkuta tai yhtään mitään. Sitten voi pämpätä ihan huolella ja ei tarvitse laskea määriä ollenkaan.

Ap, eroa! Jätä miehesi jollekin ihanalle ja mukavalle naiselle.

Nipottaja mies on ihana?

Kohtuukäyttäjä tai raitis mies on ihana, kuten ap:n mies.

Luultavasti mies on jo kurkkuaan myöten täynnä ap:n juomista ja jättää ap:n kohta yksinään juopottelemaan afterworkeille.

En ole ap, mutta musta täysin raitis mies, silloin kun vaatisi samaa minulta, olisi kamala. Kohtuukäyttäjä on sangen jees. Tykkään laittaa välillä viikonloppuna hyvää ruokaa ja silloin illalliselle kuuluu ruokaan sopiva, hyvä viini. Tiedän viineistä, rypäleistä ja alueista keskiverto-pirkkoa enemmän. Onneksi tämä ei ole miehelleni ongelma ja nauttii ruuasta ja sen tekemisestä myös. Mieheni ex on alkoholisti. Onneksi hän ei silti ole traumatisoitunut ja demonisoi joka viinilasillista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi viisi