Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Puolison mielestä lasi viiniä on ryyppäämistä

Vierailija
20.07.2022 |

Otetaan esimerkiksi tilanne, että olen menossa lasilliselle (after-work) niin lopputulos on se, että minulla on pakonomainen tarve saada viinaa ja olen menossa ryyppäämään. Jos juon aterialla lasin viiniä, on ryyppypäivä.

On mahdotonta selittää hänelle, että ryyppääminen on aivan eri asia kun yhden-kahden ottaminen. Vai olenko aivan väärässä?

Kommentit (281)

Vierailija
161/281 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Milloin seksin harrastaminen on seksiriippuvuutta?

Avaapas siitä uusi keskustelu äläkä sotke sitä alkoholiriippuvuuteen!

Vierailija
162/281 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä juon joka toinen viikonloppu 0,5 litraa viiniä ja koen että se on ongelma, koska en pystyisi olemaan ilman. Hyvä ruoka ja pari lasia viiniä pe ja la, yyhoon henkireikä.

Lapsiparka.

Lapsi ole tuolloin kotona.

No varsinkin silloin lapsiparka. Äiti vetää viinaa aina kun saa lapsensa hetkeksikin pois kotoa. Äiti oikein odottaa milloin lapsi lähtee, että saa vetää viinaa. Lapsi on oikeastaan lähinnä riesa ja äiti haluaa paljon lapsivapaata. Äiti on vihainen, jos lapsi joutuukin jäämään kotiin, koska silloin hän ei saa sitä viinaansa. Ellei sitten silloinbota ihan vähän, ihan pari lasillista vain sitten kun lapsi on nukkumassa. Ei kai se mitään huomaa, toivottavasti ei tapahdu mitään tai koko juominen menee ihan pieleen! Ja jos tapahtuu, lapsella alkaa vaikka oksennustauti, niin se on kamalaa, kun tietää, että viinaa on.

Onhan sulla kaikki ok?

Kalikka näköjään kalahti alkkariin, joka yrittää peitellä sitä lapseltaan. Mikään ei ole säälittävämpää kuin alkoholisti vanhempana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/281 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos käyttää alkoholia joka päivä, on jo alkoholiriippuvainen.

Niin on ja jo se, että alkoholi määrittää tekemisiä ja ajatuksia, kertoo riippuvaisuudesta siihen.

Miten niin? Miten itse määrittelet tämän määrittelyn? Työkaverit kysyvät after workeille ja jos suostut siihen niin alkoholi sanelee elämääsi niinkö? Saneleeko kahvi elämääsi, jos suostut työkaverin kahvittelupyyntöön?

Jos ap lähtee aamulla töihin sillä mielellä, että tänään hän pääsee töiden jälkeen juomaan viiniä, niin se on ongelma. Jos hän miettii jo sunnuntaina, että mikä päivä lähdetään juomaan viiniä, niin alkoholi on ongelma. Jos joku/ap miettii kauppareissulla, että onkohan kotona tarpeeksi viiniä, kun tulee viikonloppu/kaunis ilta/hyvää ruokaa/loma, niin alkoholi on ongelma. Jos hän huomaa yleensäkin, että ajatukset pyörivät paljon sen viinin ja alkoholin ympärillä, niin luultavasti alkoholi on jonkunlainen ongelma. Jos hän juo viiniä janoonsa, niin se on ongelma. Jos hän juo viiniä nollatakseen työpäivän, niin hänellä on ongelmia ja viini ei ole se ratkaisu.

Ja juu, en juo kahvia, en ole koskaan juonut, mutta älä sinä nyt minun asioilla päätäsi vaivaa, sillä ap kysyi apua asiaansa.

Ketjun hauskin kommentti. :D

Alkoholin käytön täytyy siis olla suunnittelematonta ja spontaania jotta se ei olisi ongelma. Jostain aina vaan tupsahtaa viinipottu käteen kun yrittää tehdä vaikka voileivän. Tärkeintä on ettei ajattele tänään tai vaikka huomenna juovansa viiniä. Se käy ihan vaan jotenkin vahingossa! :D

Äläpä! Mäkin luin pariin kertaan tuon ja ihmettelin että miten sitä oikein yleensä elämässä pystyy toimimaan ja syömään ettei se ole ongelma. Jos mietin töissä jotta mitähän ruokaa sitä kaupasta ostaisi niin ruoka on ongelma. Jos mietin kotona siivotessa että kohta keitän kaffit niin kahvi on ongelma. Jos mietin etukäteen mitään niin se on ongelma. Apua, nyt menee elo hiukka hankalaksi!!

Vierailija
164/281 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on alkoholin suhteen vielä 2022 outo, syyllistävä kulttuuri.

Mikä on oikein ja mikä sopivaa?

Jokainen määrittelee sen itse, eikä välitä mitä sanoo ne, jotka yrittää määrittää toisten elämää, eli pelkurit.

Suomen alkoholipolitiikka on hyvin outo ja kyllä nimenomaan vahvasti syyllistävä ja holhoava. Mitäs väliä edes alkoholin saatavuuden kontrolloimisella on, kun on näitä raittiita™ kansalaisia syyllistämässä jokaisesta viinilasillisesta tai ajatuksesta joka käväisee alkoholissa :D

Tällä häpäisytavalla nimenomaan vain luodaan niitä alkoholiongelmia ja keksittyjäkin sellaisia.

Mitä tarkoitat tuolla?

Suomessa on tuplasti korkeammat "kohtuukäytön" rajat kuin monissa muissa maissa. Mäyräkoiran osto heti alkuviikosta on monien mielestä ihan ok, ja kaatokännit joka viikonloppu on monille ihan käytäntö.

Jos joku haluaa olla ilman alkoholia juhlissa, siitä vasta ongelma tehdäänkin!

Vierailija
165/281 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä juon joka toinen viikonloppu 0,5 litraa viiniä ja koen että se on ongelma, koska en pystyisi olemaan ilman. Hyvä ruoka ja pari lasia viiniä pe ja la, yyhoon henkireikä.

Lapsiparka.

No varsinkin silloin lapsiparka. Äiti vetää viinaa aina kun saa lapsensa hetkeksikin pois kotoa. Äiti oikein odottaa milloin lapsi lähtee, että saa vetää viinaa. Lapsi on oikeastaan lähinnä riesa ja äiti haluaa paljon lapsivapaata. Äiti on vihainen, jos lapsi joutuukin jäämään kotiin, koska silloin hän ei saa sitä viinaansa. Ellei sitten silloinbota ihan vähän, ihan pari lasillista vain sitten kun lapsi on nukkumassa. Ei kai se mitään huomaa, toivottavasti ei tapahdu mitään tai koko juominen menee ihan pieleen! Ja jos tapahtuu, lapsella alkaa vaikka oksennustauti, niin se on kamalaa, kun tietää, että viinaa on.

Onhan sulla kaikki ok?

Kalikka näköjään kalahti alkkariin, joka yrittää peitellä sitä lapseltaan. Mikään ei ole säälittävämpää kuin alkoholisti vanhempana.

Mua taas kammottaa ajatus siitä että sulla on ehkä lapsia.

Hoidata traumat kuntoon ennen kuin jätät ehkäisyn pois.

Ohis

Vierailija
166/281 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on päivittäistä, niin on ongelma. Haimasi myös tykkää, mutta omapahan on sitten haimatulehduksesi ja sen jälkeen, et muuten juo enää tippaakaan.

Vierailija
167/281 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä alkoholiin liittyvät ketjut on viihdyttäviä, nämä jostain syystä traumatisoituneet ihmiset järkyttyy viinilasillisesta ja psyyke niksahtaa pois tiloiltaan. Heille on katastrofaalista ajatellakin että joku voi ottaa lasillisen alkoholia sisältävää tuotetta, se ei voi tarkoittaa kuin ongelmaa, haiman räjähtämistä, talouden romahtamista. lapsien huostaanottoa ja vararikkoa.

Kun joku joskus kykenisi selittämään mistä tämä trauma juontaa. Jos esim. lapsuudessa on ollut kotona alkon väärinkäyttöä niin miten se voi nyrjäyttää normaalin järjen ja ajatuksenjuoksun niin ettei aikuisenakaan pysty käsittämään asioita oikeissa mittasuhteissa?

Trauma sinulla on housuissasi.

Jos ap ei pysty edes ajattelemaan alkoholijuoman vaihtamista alkoholittoman tai kuukauden/vuoden alkoholittomuutta, niin olisin ap:n paikalla huolissani.

Sitä paitsi ap:n ongelma oli mielestäni enemmänkin se puoliso. Siitä ongelmasta hän pääsee eroamalla.

En ole se jolle vastaat, mutta miten joku voi oikeasti olla niin imbesilli että pitää riippuvuuden mittarina sitä, että ajatus vuodesta ilman asiaa x merkitsee ongelmaa?

Minä en halua olla vuotta ilman päiväunia mutta ne eivät ole minulle ongelma. En halua myöskään olla ilman ratsastamista tai suklaata vuotta, mutta nekään eivät ole minulle ongelma.

Miten voi olla niin vaikeaa ymmärtää, että joku elintarvike tai toiminto voi tuottaa nautintoa ja tehdä elämästä mukavampaa vaikka se ei olisikaan riippuvuuden kohteena?

Siksi, että alkoholi on hermomyrkky!

Ja tätä kommenttia alapeukuttivat tietämättömät alkoholistit. Alkoholi on myrkky joka vaikuttaa hermoihin, se on hermomyrkky. Suuressa määrässä se aiheuttaa kuoleman. Yleensä ihminen oksentaa sitä ennen, mutta kaikki eivät.

Vierailija
168/281 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma puolisoni on kuin ap. Alkoholia on saatava, mutta ei ole ongelma ja minä olen se tiukkapipo kyttääjä.

Nyt kun puoliso on ollut kohta 4 viikkoa lomalla, on täysin holittomia päiviä ollut 3!!

Otan vaan pari, se sanoo. No ne on isoimpia mahdollisia ja "pari" on yleensä 3-4. Se tarkoittaa jo 6-8 annosta päivässä. Todennäköisesti juo vielä salaa enemmän.

Ap, nyt kannattaa todella pohtia tarkkaan omaa juomista. Yleensä läheiset ovat enemmän oikeassa alkoholin suhteen, kuin henkilö itse.

Lisäksi, jos ouolisosi kokee juomisesi epämukavana, eikä sinulla omasta mielestäsi ole ongelmaa, voit oikein hyvin olla juomatta.

Timanttinen neuvo. Kontrolloivan puolison kanssa kannattaa toimia juuri noin. Hylkäät oman tahtosi ja elämäsi ja teet kaiken niin kuin toinen sanoo. Eihän siitä haittaakaan ole. Vai onko...?

Voit myös ottaa eron ja jatkaa juomista kaksin käsin eikä tartte välittää puolisosta, vain sinä ja viina.

Minun mielestäni tämä on hyvä ratkaisu ja sillä ratkeaa ap:n huolet. Eli ap eroaa miehestään ja kun on oma tuoa, niin on oma lupasin ja kukaan ei vahdi, nalkuta tai yhtään mitään. Sitten voi pämpätä ihan huolella ja ei tarvitse laskea määriä ollenkaan.

Ap, eroa! Jätä miehesi jollekin ihanalle ja mukavalle naiselle.

Nipottaja mies on ihana?

Kohtuukäyttäjä tai raitis mies on ihana, kuten ap:n mies.

Luultavasti mies on jo kurkkuaan myöten täynnä ap:n juomista ja jättää ap:n kohta yksinään juopottelemaan afterworkeille.

Minun on vaikea nähdä kontrollointia ja nipotusta toisen normaaleista tavoista ihanana. Raitis saa toki olla, mutta ei silloinkaan ole ihanaa että kyttää ja moralisoi muiden valintoja. Koska siitä tuossa on kyse eikä mistään huolehtimisesta.

Vierailija
169/281 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä alkoholiin liittyvät ketjut on viihdyttäviä, nämä jostain syystä traumatisoituneet ihmiset järkyttyy viinilasillisesta ja psyyke niksahtaa pois tiloiltaan. Heille on katastrofaalista ajatellakin että joku voi ottaa lasillisen alkoholia sisältävää tuotetta, se ei voi tarkoittaa kuin ongelmaa, haiman räjähtämistä, talouden romahtamista. lapsien huostaanottoa ja vararikkoa.

Kun joku joskus kykenisi selittämään mistä tämä trauma juontaa. Jos esim. lapsuudessa on ollut kotona alkon väärinkäyttöä niin miten se voi nyrjäyttää normaalin järjen ja ajatuksenjuoksun niin ettei aikuisenakaan pysty käsittämään asioita oikeissa mittasuhteissa?

Trauma sinulla on housuissasi.

Jos ap ei pysty edes ajattelemaan alkoholijuoman vaihtamista alkoholittoman tai kuukauden/vuoden alkoholittomuutta, niin olisin ap:n paikalla huolissani.

Sitä paitsi ap:n ongelma oli mielestäni enemmänkin se puoliso. Siitä ongelmasta hän pääsee eroamalla.

En ole se jolle vastaat, mutta miten joku voi oikeasti olla niin imbesilli että pitää riippuvuuden mittarina sitä, että ajatus vuodesta ilman asiaa x merkitsee ongelmaa?

Minä en halua olla vuotta ilman päiväunia mutta ne eivät ole minulle ongelma. En halua myöskään olla ilman ratsastamista tai suklaata vuotta, mutta nekään eivät ole minulle ongelma.

Miten voi olla niin vaikeaa ymmärtää, että joku elintarvike tai toiminto voi tuottaa nautintoa ja tehdä elämästä mukavampaa vaikka se ei olisikaan riippuvuuden kohteena?

Siksi, että alkoholi on hermomyrkky!

Ja tätä kommenttia alapeukuttivat tietämättömät alkoholistit. Alkoholi on myrkky joka vaikuttaa hermoihin, se on hermomyrkky. Suuressa määrässä se aiheuttaa kuoleman. Yleensä ihminen oksentaa sitä ennen, mutta kaikki eivät.

Alapeukut siksi että lainasit kommenttia muttet kuitenkaan vastannut siihen.

Vierailija
170/281 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ah, tästä ketjusta tuli mieleen exäni. Hitto, jos joskus vkl iltana otti yhden siiderin, niin heti kun kuului tölkin ääni, tuli keittiöön kyttäämään, että et kai sä juo alkoholia, lihot. Painoindeksini oli 21. Ei ollut itsekään absolutisti, mutta ai, että mun satunnainen viinilasillinen tai siideri oli ongelma. Mainittakoon, että olutta tai väkeviä en juo ikinä, kun en niiden mausta pidä. Erosin lopulta, kun alkoi monissa muissakin asioissa tuntua, että elän hänen elämäänsä enkä omaani. Harmitti ainoastaan se, etten eronnut aiemmin. Nyt olen ollut jo pidempään uudessa suhteessa. Tässä suhteessa mahtuu hengittämään ja se on kuulkaas ihanaa.

Pidät siis viiniä ja siideriä hyväksyttävänä mutta ongelmana olutta tai väkeviä, vaikka samaa alkoholia ovat?

Paljonko BMI nyt ja montako annosta menee viikossa?

Vierailija
171/281 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on päivittäistä, niin on ongelma. Haimasi myös tykkää, mutta omapahan on sitten haimatulehduksesi ja sen jälkeen, et muuten juo enää tippaakaan.

Joo, haimatulehdus jo kolkuttelee noilla aapeen määrillä. :D

Ei jeesus mitä porukkaa täällä.

Vierailija
172/281 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä ketjussa tulevat pubiruusut AP mukaanlukien triggeröityvät oikein kunnolla.

Alkoholisti keksii aina syyn juomiselle. Läheistenkin huolestuneet kommentit ohitetaan surutta - kunnes on liian myöhäistä, ja istut jossain lähiöbaarin terassilla leopardikuosiin pukeutuneena.

Valitettavasti sinä et näe isoa kuvaa. Kyse on rajoittamisesta. Ensin viinilasi, sitten kavereiden tapaaminen, sitten sukulaisista eristäminen ja sitten hukataan kengät.

Näet siis läheisten huolenpidon taustalla uhkakuvia.  Mielenkiintoista. Ikään kuin miehen huolestunut kommentti kertoisi siitä, että hän haluaa AP:lle jotakin pahaa, esim. viedä vapauden tai hyvän olon pois.

Juuri näin alkoholismi (tai mikä tahansa muu riippuvuus) saa ihmisen ajattelemaan.

Nyt puhuttiin lasillisesta viiniä ruoan kanssa. Sellaisen rajottaminen on holhoavaa ja sairasta. Mutta ihan miten vaan, pidä sairas suhteesi.

Ap on aikuinen ihminen ja hän voi oikein hyvin erota puolisostaan. Siihen ei tarvita edes puolison hyväksyntää. Jos ap ei tee sitä, niin ei kannata valittaa enää.

Tai laittaa puolison ruotuun.

Ap voidaan laittaa ruotuun menemällä aa-kerhoon. Sairasta tuollainen ryypiskely.

Yksilön vapaus on kaikkein suurin. Kaikki jotka siihen puuttuu joutaa hoitoon.

Vierailija
173/281 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleensä ne jotka laskevat ja selittävät alkoholinkäyttöä, vähättelevät käyttöään.

Jos puolison tarvitsee toistuvasti sanoa ryyppäämisestä, en voi olla miettimättä, mitä ap valehtelee tai jättää kertomatta.

Minunkin ex sanoi, miten kohtuuton nalkuttaja hänen ex oli, kun normi baarissa käynnistä veti kilarit.

Ei sitten kertonut, että todellisuudessa hänellä on itsellä tapana aina vetää sängynkastelukoomat. Ja arkena saattoi mennä pullo illalla yksistään, niin ettei näkynyt missään.

Täällä taas on läsnä ihmisiä, jotka automaattisesti olettaa, että kun puhutaan alkoholista ei voi olla kyse mistään muusta, kuin valehtelusta ja alkoholismista. Minusta tämä kertoo kyllä enemmän teistä. Ei nämä huomauttelijat ole aina automaattisesti oikeassa, vaan saattavat oikeasti olla ylikontrolloivia.

Mistä tietää milloin alkoholisti valehtelee?

V: Aina kun se avaa suunsa.

Mutta mistäs tunnistat alkoholistin?

Vierailija
174/281 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on alkoholin suhteen vielä 2022 outo, syyllistävä kulttuuri.

Mikä on oikein ja mikä sopivaa?

Jokainen määrittelee sen itse, eikä välitä mitä sanoo ne, jotka yrittää määrittää toisten elämää, eli pelkurit.

Suomen alkoholipolitiikka on hyvin outo ja kyllä nimenomaan vahvasti syyllistävä ja holhoava. Mitäs väliä edes alkoholin saatavuuden kontrolloimisella on, kun on näitä raittiita™ kansalaisia syyllistämässä jokaisesta viinilasillisesta tai ajatuksesta joka käväisee alkoholissa :D

Tällä häpäisytavalla nimenomaan vain luodaan niitä alkoholiongelmia ja keksittyjäkin sellaisia.

Mitä tarkoitat tuolla?

Suomessa on tuplasti korkeammat "kohtuukäytön" rajat kuin monissa muissa maissa. Mäyräkoiran osto heti alkuviikosta on monien mielestä ihan ok, ja kaatokännit joka viikonloppu on monille ihan käytäntö.

Jos joku haluaa olla ilman alkoholia juhlissa, siitä vasta ongelma tehdäänkin!

Ei itse asiassa tehdä, siis että olen ollut alkoton nyt reipas pari vuotta ja asiaa ei ole ihmetelty ollenkaan. Tai ainakaan minulle ei ole yksikään ihminen alkanut asiaa ihmettelemään, selän takana ihmettelyä on voinut tulla, mutta koirat haukkuu ja karavaani kulkee.

Nykyistä alkoholittomuuttani on kyllä kehuttu ja ainakin kolme läheistäni on päätynyt samaan ratkaisuun kuullessaan asiasta. He ovat kaikki sanoneet, että he joivat niin vähän, että samalla sitä on ilman kokonaan ja että alkoholissa ei ole enää sitä glamouria, joten antaa olla.

Minulla on myös kaksi aikuista lasta ja he eivät ole alkoholia viitsineet edes maistaa. Nuoremman ylioppilasjuhliinkin sankari sanoi itse, että ostetaan alkoholitonta kuoharia ja juokoot vieraat sitten kotonaan, jos juoda tarvitsee. Vain yksi vieraista napisi tämän ratkaisun takia. :)

Vierailija
175/281 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsiparka.

Onhan sulla kaikki ok?

Mua taas kammottaa ajatus siitä että sulla on ehkä lapsia.

Hoidata traumat kuntoon ennen kuin jätät ehkäisyn pois.

Ohis

Olen vela, enkä enää synnytysiässä. Säälin lapsia jotka joutuvat kasvamaan alkoholistiperheissä, muutamia naapuruston lapsia otettu huostaan juovilta vanhemmilta. Yksi äiti vei lapsensa humalassa olevalle exälleen viikonloppuna, että itse pääsi juomaan.

Vierailija
176/281 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä ketjussa tulevat pubiruusut AP mukaanlukien triggeröityvät oikein kunnolla.

Alkoholisti keksii aina syyn juomiselle. Läheistenkin huolestuneet kommentit ohitetaan surutta - kunnes on liian myöhäistä, ja istut jossain lähiöbaarin terassilla leopardikuosiin pukeutuneena.

Juon alkoholia 5-8 annosta päivässä (illassa, en koskaan aloita ennen kuin noin klo 20 ja lopetan klo 23 aikoihin). Tammikuussa olin kolme viikkoa juomatta, sitä edellinen yli kolmen päivän tauko on useamman vuoden takana. Niitä kolmen päivän taukojakin on hyvin harvoin.

Ja arvaa mitä. Minun ei tarvitse puolustella juomistani sinulle eikä kenellekään muulle. Puolisoni juo itse paljon vähemmän, mutta edes hänelle se ei ole ongelma.

No alkoholisti olet, puolustelet tai et. Ja tekstissähän juuri puolustelet.

Vierailija
177/281 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma mieheni on samanlainen. Juon puolikkaan viinipullon viikossa joko perjantaina tai lauantaina tai sitten perjantain pullosta jää lauantaille. Ostan siis itselleni puolikkaita pulloja. Mies valittaa jatkuvasti juopottelusta, enkä tiedä miksi. Ehkä myös peittelee omaa ongelmaansa, sillä hänellä on jonkin sortin ruokaongelma eli ylipainoa noin 40 kiloa. Jos pöydälle jättää esim. Kohvehtirasian, josta on syöty pari palaa, mies syö loput heti, kun tulee paikalle.

Vierailija
178/281 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos käyttää alkoholia joka päivä, on jo alkoholiriippuvainen.

Niin on ja jo se, että alkoholi määrittää tekemisiä ja ajatuksia, kertoo riippuvaisuudesta siihen.

Miten niin? Miten itse määrittelet tämän määrittelyn? Työkaverit kysyvät after workeille ja jos suostut siihen niin alkoholi sanelee elämääsi niinkö? Saneleeko kahvi elämääsi, jos suostut työkaverin kahvittelupyyntöön?

Jos ap lähtee aamulla töihin sillä mielellä, että tänään hän pääsee töiden jälkeen juomaan viiniä, niin se on ongelma. Jos hän miettii jo sunnuntaina, että mikä päivä lähdetään juomaan viiniä, niin alkoholi on ongelma. Jos joku/ap miettii kauppareissulla, että onkohan kotona tarpeeksi viiniä, kun tulee viikonloppu/kaunis ilta/hyvää ruokaa/loma, niin alkoholi on ongelma. Jos hän huomaa yleensäkin, että ajatukset pyörivät paljon sen viinin ja alkoholin ympärillä, niin luultavasti alkoholi on jonkunlainen ongelma. Jos hän juo viiniä janoonsa, niin se on ongelma. Jos hän juo viiniä nollatakseen työpäivän, niin hänellä on ongelmia ja viini ei ole se ratkaisu.

Ja juu, en juo kahvia, en ole koskaan juonut, mutta älä sinä nyt minun asioilla päätäsi vaivaa, sillä ap kysyi apua asiaansa.

Ketjun hauskin kommentti. :D

Alkoholin käytön täytyy siis olla suunnittelematonta ja spontaania jotta se ei olisi ongelma. Jostain aina vaan tupsahtaa viinipottu käteen kun yrittää tehdä vaikka voileivän. Tärkeintä on ettei ajattele tänään tai vaikka huomenna juovansa viiniä. Se käy ihan vaan jotenkin vahingossa! :D

Totta kai! Sen alkoholin on vain puolihuolimattomasti luikahdettava suuhun, eikä sitä saa sen kummemmin miettiä tai suunnitella tai varsinkaan nauttia mausta! Sen on vain sujahdettava sinne ikään kuin varkain. Tässä kohtuukäytön salat :D

Vierailija
179/281 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma puolisoni on kuin ap. Alkoholia on saatava, mutta ei ole ongelma ja minä olen se tiukkapipo kyttääjä.

Nyt kun puoliso on ollut kohta 4 viikkoa lomalla, on täysin holittomia päiviä ollut 3!!

Otan vaan pari, se sanoo. No ne on isoimpia mahdollisia ja "pari" on yleensä 3-4. Se tarkoittaa jo 6-8 annosta päivässä. Todennäköisesti juo vielä salaa enemmän.

Ap, nyt kannattaa todella pohtia tarkkaan omaa juomista. Yleensä läheiset ovat enemmän oikeassa alkoholin suhteen, kuin henkilö itse.

Lisäksi, jos ouolisosi kokee juomisesi epämukavana, eikä sinulla omasta mielestäsi ole ongelmaa, voit oikein hyvin olla juomatta.

Timanttinen neuvo. Kontrolloivan puolison kanssa kannattaa toimia juuri noin. Hylkäät oman tahtosi ja elämäsi ja teet kaiken niin kuin toinen sanoo. Eihän siitä haittaakaan ole. Vai onko...?

Voit myös ottaa eron ja jatkaa juomista kaksin käsin eikä tartte välittää puolisosta, vain sinä ja viina.

Minun mielestäni tämä on hyvä ratkaisu ja sillä ratkeaa ap:n huolet. Eli ap eroaa miehestään ja kun on oma tuoa, niin on oma lupasin ja kukaan ei vahdi, nalkuta tai yhtään mitään. Sitten voi pämpätä ihan huolella ja ei tarvitse laskea määriä ollenkaan.

Ap, eroa! Jätä miehesi jollekin ihanalle ja mukavalle naiselle.

Nipottaja mies on ihana?

Kohtuukäyttäjä tai raitis mies on ihana, kuten ap:n mies.

Luultavasti mies on jo kurkkuaan myöten täynnä ap:n juomista ja jättää ap:n kohta yksinään juopottelemaan afterworkeille.

Minun on vaikea nähdä kontrollointia ja nipotusta toisen normaaleista tavoista ihanana. Raitis saa toki olla, mutta ei silloinkaan ole ihanaa että kyttää ja moralisoi muiden valintoja. Koska siitä tuossa on kyse eikä mistään huolehtimisesta.

Niin, alkoholistihan ei tunnetusti tykkää että kukaan huomauttaa heidän juomisestaan, joka on aina heidän omasta mielestään todella vähäistä.

Vierailija
180/281 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleensä ne jotka laskevat ja selittävät alkoholinkäyttöä, vähättelevät käyttöään.

Jos puolison tarvitsee toistuvasti sanoa ryyppäämisestä, en voi olla miettimättä, mitä ap valehtelee tai jättää kertomatta.

Minunkin ex sanoi, miten kohtuuton nalkuttaja hänen ex oli, kun normi baarissa käynnistä veti kilarit.

Ei sitten kertonut, että todellisuudessa hänellä on itsellä tapana aina vetää sängynkastelukoomat. Ja arkena saattoi mennä pullo illalla yksistään, niin ettei näkynyt missään.

Täällä taas on läsnä ihmisiä, jotka automaattisesti olettaa, että kun puhutaan alkoholista ei voi olla kyse mistään muusta, kuin valehtelusta ja alkoholismista. Minusta tämä kertoo kyllä enemmän teistä. Ei nämä huomauttelijat ole aina automaattisesti oikeassa, vaan saattavat oikeasti olla ylikontrolloivia.

Mistä tietää milloin alkoholisti valehtelee?

V: Aina kun se avaa suunsa.

Mutta mistäs tunnistat alkoholistin?

Joo, piilojuoppoja löytyy, mutta kyllä sen aika usein jostakin näkee ja arvaa jutuista. Piilojuopot tulevat ajan kuluessa aika hölmöiksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi yksi