Onko miniäni lapsellinen vai ilkeä?
Hän on alle 40, äitinsä esikoinen, poikani kuopus joten olen yli 10 vuotta vanhempi - ja huonompi.
Olivat tuossa jonkun päivän. Äitini siivoaa koko ajan, ei olisi pölyä hyllyn päällä. Äitini laittaa hyviä ruokia. Äitini on hoikka ja hölkkää , laihduttaisit niin pilvet paranisivat.
Äiti laulaa kirkkokuorossa, matkusti ennen koronaa ja nyt taas on pari reissua jo tilattu. Äidillä on itse kerättyjä luonnontuotteita 600 litran pakastin täynnä ja hilloja kellari täynnä. ( Sinkku, jäänyt hiljan eläkkeelle).
Äiti puhuu kolmea kieltä, hassua ihan kun on joku joka ei ymmärrä englantia. Äiti ei ikinä ostaisi Prismasta edes sukkaparia.
Ikävää että olen niin erilainen ja 15 vuotta vanhempi. Onko niin että joidenkin on vaikea hyväksyä ja kestää erilaisia ihmisiä?
Kommentit (272)
Ap saa palkinnon vauvapalstan sekavimmasta aloituksesta. <3
Vierailija kirjoitti:
AP on nähtävästi kännissä jo aamusta koska ulosanti on niin heikkoa. Minä kun olen selvinpäin niin laitan aloituksen selkosuomelle että päästään keskustelemaan itse asiasta.
Miniäni on alle 40-vuotias. Hän on äitinsä esikoinen; minun poikani taas on kuopukseni. Joten olen yli 10 vuotta miniäni äitiä vanhempi - ja hänen mielestään myös huonompi.
Miniä ja poikani olivat vierailulla muutaman päivän. Joitakin miniän kommentteja, joita sain kuulla:
- "Äitini siivoaa koko ajan, ei olisi pölyä hyllyn päällä."
- "Äitini laittaa hyviä ruokia."
- "Äitini on hoikka ja hölkkää, laihduttaisit sinäkin niin polvet paranisivat."Miniä kertoo että äiti laulaa kirkkokuorossa, matkusti ennen koronaa ja nyt taas on pari reissua jo tilattu. Äidillä on itse kerättyjä luonnontuotteita 600 litran pakastin täynnä ja hilloja kellari täynnä. (Äiti on sinkku, jäänyt hiljan eläkkeelle).
Miniä huomautti että on hassua kun on joku joka ei ymmärrä englantia; äitinsä puhuu kolmea kieltä.
Kerroin käyneeni Prismassa, miniän mukaan hänen äitinsä ei ikinä ostaisi Prismasta edes sukkaparia.
Ikävää että olen niin erilainen ja 15 vuotta hänen äitiään vanhempi. Onko niin että joidenkin on vaikea hyväksyä ja kestää erilaisia ihmisiä?
Kiitos tästä
Luin Ap:n sepustuksen useamman kerran, enkä tajunnut mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ihmettelen
minäkin miten joku ei osaa englantia. Tai kahta kieltä.Tää 👏 jengi istuu peruskoulussa pakolliset 9 vuotta. Osa ei osaa kirjoittaa edes suomen kieltä, ei puhu eikä kirjoita englantia tai ruotsia, saati jotain kolmatta kieltä. Mitä ihmettä.
Laskelmieni mukaan AP on lähes 80-vuotias. Kannattaa tuon ikäisenä vain kohauttaa olkapäitä eikä kuunnella höpötyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Eikö sinun ap kannattaisi kysyä poikasi kuopuksen miniältä suoraan, mitä hän haluaa teillä ollessaan syödä. Voi olla vaikka kuinka hieno perinneruoka teidän suvussanne tuo mummon kissanlihakeitto, mutta kyllä se minutkin yllätystarjoiluna eteen ilmestyessään saisi vähän vaivautuneeksi.
Olen ap. En ole klo 10.00 jälkeen kirjoittanut yhtään kommenttia.
Polvirustot ei kasva laihduttamalla eikä hölkkäämällä. Siksi hoikillekin laitetaan tekoniveliä ja lonkkia.
Olen yliarvioinut nuorempien älykkyyttä jos eivät sekavaa aloitusta ( ilkeyttään) ymmärtäneet.
Ehkä jossain kaupunkikoulussa oli kieliä kun peruskoulu jo lähestyi. Supistetuissa yksiopettajaisisa maalaiskouluissa ei ollut kieliä. Opet olivat seminaarin käyneitä, sinne pääsi keskikoululla.
No jumalauta, AP, sano sille miniälle, että eipä oo kunnon kestävyysjuoksija äitis, jos polvet ei oo menneet.
Ihan yhtä loogisia noi hänen juttunsa ovat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten voi mennä noin ihon alle?
Monesti itseään vanhemmille ihmisille on hankala puhua, koska yhteisiä aiheita on kovin vähän.
Miniä puhuu äidistään koska niputtaa teidät sanaan ikäluokkaan. Voi ajatella että sinua kiinnostaa kuulla hänen tekemisistään. Omankin anopin kanssa monesti puhun omista vanhemmistani ja hän kyselee heistä yleensäkin paljon.
Se että miniä kehuu äitiään, kuulostaa siltä että hän arvostaa ja rakastaa äitiään paljon.
Joillakin on tapa vastata toisen puheeseen kertomalla jokin vastaava kokemus, tapa tai asia. Ei ole siis välttämättä tarkoitettu arvosteluksi tai vertailuksi.
Harmittaa kun niin monet ihmiset omassa katkeruudessaan eivät osaa suhtautua muiden puheisiin muuten kuin vertailuna, pilkkana tai ivana.
Se on totta että polvet voisivat paremmin jos ylipainoa ei olisi. Kuuntele miniääsi, ehkä hän yrittääkin kannustaa sinua kertomalla äidistään joka tekee asiat toisin ja kenties juuri siksi voi hyvin "on parempi".Minäkin näen että tässä saattaisi olla takana kertomuksiin verhottu kannustaminen sillä harrastan tuota itsekin. Jos joku valittaa jostakin vaivasta niin saatan kertoa kuinka joku ystäväni on vaivasta päässyt eroon.
Nämä saaneet alapeukkuja? Olen tuon alkuperäisen kirjoittaja. Nyt sivulla 12 näitä samoja huomioita ja ne hyväksytään, what?
En ole jatkuvasti vahdannut ketjua, niin jäi sivulta 12 alanuolettamatta. Sori tästä hämmentämisestä.
Mutta itse asiaan: Miksi ihmeessä harrastat kertomuksiin verhottua kannustamista?
Se ei nimittäin välttämättä ole mikään kovin kummoinen tapa kannustaa. Omalla äidilläsi asiat on jo hyvin. Kerrot vain, että hänellä menee hyvin. Se ei mitenkään muuta anopin elämää samanlaiseksi, koska hän ei voi vain simppelisti alkaa tehdä asioita eri tavalla yks kaks.
Vähitellen kyllä, ja siksi parempi tapa kannustaa olisi varmaan antaa pieniä, helposti toteutettavia vinkkejä. Tosin kuluneet polvinivelet ja monet muutkaan vaivat ei siitään miksikään tule, mutta ainahan jotain pientä on.
Mutta entä jos anoppi vaan ei enää tuu niin tehokkaaksi? Miksi anopin ylipäätään pitäisi muuttua?
Jotkut on tosi suorituskeskeisiä, ja sellaiset ihmiset voi olla raskasta seuraa, kun koko ajan listataan tekemisiä ja saavutuksia. Se ei ole pidemmän päälle mielekästä yhteistä ajanvietettä.
Entä jos, nuoret miniät, ottaisitte anopin sellaisena kuin hän on? Ainakin jos kyse ei ole mistään anopin tahallisesta ilkeydestä, vaan vain siitä, että on väsynyt, vanha ja kulunut.
Ennen sotia syntyneet ja monet sotien jälkeenkin syntyneet ovat käyneet vain kansakoulun eikä siellä opetettu vieraita kieliä. Joten monen kielitaito on suomee ja savvoo, hiljoo ja kovvoo. Koulusivistys on ehkä jäänyt vähäiseksi, mutta sydämen sivistystä on enemmän kuin nykynuorilla.
Miniäsi on sekä lapsellinen että ilkeä. Pitäisin jopa myös tyhmänä tuollaista ääliömäisesti käyttäytyvää.
Sanoisin sille, että antaa heittää ja vähän äkkiä.
En ymmärtänyt sanaakaan aloituksesta
Vierailija kirjoitti:
Ennen sotia syntyneet ja monet sotien jälkeenkin syntyneet ovat käyneet vain kansakoulun eikä siellä opetettu vieraita kieliä. Joten monen kielitaito on suomee ja savvoo, hiljoo ja kovvoo. Koulusivistys on ehkä jäänyt vähäiseksi, mutta sydämen sivistystä on enemmän kuin nykynuorilla.
On kyllä todella syvällä se sivistys kun ei ainakaan käytöksessä näy.
Ahaa siis miniä kerskuu äitinsä taidoilla ja vertaa niitä anoppiinsa. Noh mutta, mitäpä sitten?
Etkö ole kuitenkin valinnut itsellesi sellaisen elämän kuin olet halunnut, joten sama se mitä miniä siitä on mieltä ?
Saakohan muuten poikasikin kovaa nuhtelua miniältäsi ?
Kuulostaa tyrannilta omiin korviin.
Maalaisten elämä on kovin rajoittunutta. Ja siellä mennään vähemmälläkin älyllä monesti. Toki ei maalla ksikki oo tyhmiä, en sitä luule. Mutta sekaan mahtuu näitä vähän yksinkertaisempiakin tapauksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
on
Vierailija kirjoitti:
Eikö sinun ap kannattaisi kysyä poikasi kuopuksen miniältä suoraan, mitä hän haluaa teillä ollessaan syödä. Voi olla vaikka kuinka hieno perinneruoka teidän suvussanne tuo mummon kissanlihakeitto, mutta kyllä se minutkin yllätystarjoiluna eteen ilmestyessään saisi vähän vaivautuneeksi.
Polvirustot ei kasva laihduttamalla eikä hölkkäämällä. Siksi hoikillekin laitetaan tekoniveliä ja lonkkia.
Olen yliarvioinut nuorempien älykkyyttä jos eivät sekavaa aloitusta ( ilkeyttään) ymmärtäneet.
Ehkä jossain kaupunkikoulussa oli kieliä kun peruskoulu jo lähestyi. Supistetuissa yksiopettajaisisa maalaiskouluissa ei ollut kieliä. Opet olivat seminaarin käyneitä, sinne pääsi keskikoululla.Polvesi ovat ilman läskejä huomattavasti kevyemmällä kuormalla ja siksi laihdutus helpottaa. Ja kyllä on ihmeellistä kun peruskoulussa oli kyllä koko maassa kieliä ihan pakollisena ainakin 2. Kyllä suurin osa oppi niin kuin muutkin aineet.
Teillä viisailla on se vika että kovin helposti näytätte heti mistä ette tiedä yhtään mitään. Laajempi elämänkokemus helpottaisi sinuakin.
Esim. Et tiedä mikä oli supistettu yksiopettajainen kansakoulu ja millä koulupohjalla opettajaneidit pikkukouluissa opettivat. Eivät he olleet maistereita vaan Heinolan ( tai muun) opettajaseminaarin käyneitä.
Jos olisin ilman elämänkokemusta minäkin osaisin nivelrikkojen ( kulumat) johtuvan lihavuudesta ja paranevan laihduttamalla ja liikunnalla. Samoin nimittelisin lihavia ( jota en ole) läskeiksi koska pintapuolinen sivistykseni arvioisi ihmisiä vain ulkonäön mukaan kauneusihanteiden mukaisesti.
Miten ihmeessä onnistuitte kytkemään sen kissankeittojutun tämän keskustelun henkilöihin tai heidän sukuunsa. Kissankeittojuttuhan oli jonkun toisen ketjun muistelus. Vaikka enpä toisaalta ihmettele. Aloitus oli jo luvalla sanoen vaikeaselkoinen. Kielikeskusteluun sen verran että aloitin kansakoulun vuonna -60 ja siirryin oppikouluun neljä vuotta myöhemmin eikä ainakaan siihen aikaan kansakoulun puolella muuta kieltä opetettu kuin suomen kieltä. Varsinainen kansakoulu kesti 6 vuotta ja sen perään oli vielä ns. kansalaiskoulua 2 vuotta kuten jo aiemminkin on kerrottu-
Vierailija kirjoitti:
Maalaisten elämä on kovin rajoittunutta. Ja siellä mennään vähemmälläkin älyllä monesti. Toki ei maalla ksikki oo tyhmiä, en sitä luule. Mutta sekaan mahtuu näitä vähän yksinkertaisempiakin tapauksia.
No siinäpä! Tiedätkö miten suuri väestö asui maaseudulla vielä 50- luvulla. Oletko kuullut 60- luvun maaltapaosta kun pienviljelys lopetettiin kannattamattomana ( pellot pakettiin) ja kaupunkien teollisuus imi maaseudun tyhmän ja yksinkertaisen työvoiman teollisuustöihin? Miten silloun käynnistyi voimakas vuokratalotuotanto, koska työvoimalle piti saada myös asuntoja, tyhmäkin kansanosa mieluusti asuu katon alla.
Se, jonka koulussa ei ole opetettu kahta kieltä. Jossa matematiikka oli laskentoa, jossa ei puhuttu verbeistä ja partikkeleista vaan teonsanoista ja apusanoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
on
Vierailija kirjoitti:
Ehkä jossain kaupunkikoulussa oli kieliä kun peruskoulu jo lähestyi. Supistetuissa yksiopettajaisisa maalaiskouluissa ei ollut kieliä. Opet olivat seminaarin käyneitä, sinne pääsi keskikoululla.Polvesi ovat ilman läskejä huomattavasti kevyemmällä kuormalla ja siksi laihdutus helpottaa. Ja kyllä on ihmeellistä kun peruskoulussa oli kyllä koko maassa kieliä ihan pakollisena ainakin 2. Kyllä suurin osa oppi niin kuin muutkin aineet.
Teillä viisailla on se vika että kovin helposti näytätte heti mistä ette tiedä yhtään mitään. Laajempi elämänkokemus helpottaisi sinuakin.
Esim. Et tiedä mikä oli supistettu yksiopettajainen kansakoulu ja millä koulupohjalla opettajaneidit pikkukouluissa opettivat. Eivät he olleet maistereita vaan Heinolan ( tai muun) opettajaseminaarin käyneitä.
Jos olisin ilman elämänkokemusta minäkin osaisin nivelrikkojen ( kulumat) johtuvan lihavuudesta ja paranevan laihduttamalla ja liikunnalla. Samoin nimittelisin lihavia ( jota en ole) läskeiksi koska pintapuolinen sivistykseni arvioisi ihmisiä vain ulkonäön mukaan kauneusihanteiden mukaisesti.
Opettajaseminaarin käyneet opettivat kieliä. Ruotsia, saksaa ja myöhemmin englantia.
Ennen vanhaan muös ihan kouluja käymättömät osasivat kieliä. Juurikin ruotsia. Tai sota-aikana oppivat saksaa sotilailta kuten appeni.
Sitten tuli nämä laiskat suuret ikäluokat märisemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
on
Vierailija kirjoitti:
Jos olisin ilman elämänkokemusta minäkin osaisin nivelrikkojen ( kulumat) johtuvan lihavuudesta ja paranevan laihduttamalla ja liikunnalla. Samoin nimittelisin lihavia ( jota en ole) läskeiksi koska pintapuolinen sivistykseni arvioisi ihmisiä vain ulkonäön mukaan kauneusihanteiden mukaisesti.Opettajaseminaarin käyneet opettivat kieliä. Ruotsia, saksaa ja myöhemmin englantia.
Ennen vanhaan muös ihan kouluja käymättömät osasivat kieliä. Juurikin ruotsia. Tai sota-aikana oppivat saksaa sotilailta kuten appeni.
Sitten tuli nämä laiskat suuret ikäluokat märisemään.
Hattua on sinulle nostettava. Työikäisenä joudat roikkumaan keskustelusivulla ja kieltäydyr ottamasta asioista selvää ja pysyt omassa ylenkatseessasi eläkeläisikäisiä kohtaan.
Menepä puhumaan jonnekin lähiön baariin ruotsia ja englantia, moniko iältään 20+ kaljanottaja siellä puhuu kolmea kieltä vaikka on käynyt Suomen hyvän peruskoulun, maistereiden opettamana.
Nämä saaneet alapeukkuja? Olen tuon alkuperäisen kirjoittaja. Nyt sivulla 12 näitä samoja huomioita ja ne hyväksytään, what?