Miksi suomalaiset asunnot ovat niin outoja?
Makuuhuoneista ei ole suoraa pääsyä pesuhuoneeseen vaan kylppäri sijaitsee jossain talon käytävällä. Usein edes perheasunnoissa ei ole kuin yksi oikea kylpuhuone. Lisäksi kylpyhuoneissa ei ole kunnon kokoista tilaa suihkulle vaan suihkun ja muun kylpyhuoneen erottaa joko a) pelkkä pieni ja alhaalta avoin pleksiseinä tai b) sellaiset sisään taitettavat ihme ovet. Lähes poikkeuksetta nuo ovat toteutettu todella halvasti ja koko kylppäri kastuu kun käy suihkussa.
Kommentit (343)
Mua ärsyttää myös pienet kylppärit ilman kunnollista nurkkausta suihkulle. Kiva mennä suihkun jälkeen sukat jalassa vessaan kun lattia on märkä. Joo, onhan niitä lastoja mutta ei ne kaikkea kuivaa.
Toinen inhoamani asia on olohuoneen vieressä olevat makuuhuoneet. Eli siis olohuonneessa on makuuhuoneen ovi. Omassa lapsuudenkodissani oli käytävä ja käytävän toisessa päässä oli makuuhuoneet ja toisessa olohuone ja keittiö. Mielestäni fiksua.
Vierailija kirjoitti:
No jenkit on niin suurikokoista kansaa, että tarviivat jättikylppärit, et mahtuvat. Toki kyllä yhä useammat suomalaiset ovat niin läskejä, ettei normi suihkutila riitä heille.
Hep! Minun vanhemmilla on suihkukaappi ja se on niin pieni, että hädin tuskin mahdun edes kääntymään sen sisällä kun hartiat meinaa ottaa kiinni sen seiniin. Ulkomailla esim. hotelleissa en ole törmännyt vastaavaan ongelmaan kun on kunnon suihkutilat.
M36, 191cm, 95kg
Ei haluta makkarista suoraan kylppäriin. Paitsi iäkäs ehkä.
Vierailija kirjoitti:
Ihan järjetöntä olisi vessaan kulku makuuhuoneesta. Minusta talot on yleensä aika järkevästi tehty, joissa käytävän varrella on suurin osa huoneista. Että useammasta makuuhuoneesta, olohuoneesta ja keittiöistä pääsee vessaan, ainakin yksitasoisessa talossa.
Tuossa tilanteessa asunnossa olisi useampi vessa. Tavallaan vierasvessa olkkarin yhteydessä ja yhdessä tai useammassa makuuhuoneessa on vessa makkarin vieressä.
No uusista taloista voi sanoa että ei mietitä mitän muuta kuin halvalla rakentamista, ei varmaan yhtään uutta taloa missä oikeasti paikka sohvalle ja telkkarille, ja/tai enemmän ku yks erillinen wc.
Ja suuremmissakin taloissa pistetään keittiö olkkarin yhteyteen ,koska onhan se helpompi rakentaa avointa tilaa ja myydä kalliilla turhia neliöitä.
Tässä vuoden-parin aikana nähnyt satoja pohjia uusista taloista, jopa mainostettuja "arkkitehdin" suunnittelemina, kaikki ihan surkeita, ja arkkitehdit olleet maistissa.
Vertailet nyt varmaan jenkkiohjelmien 5bed and 6 bath asuntoihin.
Tulepa keski- tai etelä-Eurooppaan! Meillä on luksusluokan talo kun 4 makuuhuoneelle on peräti 2 kph, yksi molemmissa kerroksissa. Tuossakin talossa oli aiemmin 5mh ja 1 kph ja selvitty reilu 100v:)
Suomen talossamme on saunan pesuhuone, vanhempien kylpyhuone ja wc mh yhteydessä ja 2 erillistä vessaa mutta ei tuo ole lankaan tavanomaista. Nyt puhutaan sitten yli 600ke talosta.
Vierailija kirjoitti:
No uusista taloista voi sanoa että ei mietitä mitän muuta kuin halvalla rakentamista, ei varmaan yhtään uutta taloa missä oikeasti paikka sohvalle ja telkkarille, ja/tai enemmän ku yks erillinen wc.
Ja suuremmissakin taloissa pistetään keittiö olkkarin yhteyteen ,koska onhan se helpompi rakentaa avointa tilaa ja myydä kalliilla turhia neliöitä.
Tässä vuoden-parin aikana nähnyt satoja pohjia uusista taloista, jopa mainostettuja "arkkitehdin" suunnittelemina, kaikki ihan surkeita, ja arkkitehdit olleet maistissa.
Juuri tämän takia olemme suunnitelleet 3 taloamme (ja 1 rempan) itse.
167
Yksi asia eritoten on itseäni kummastuttanut uusissa asunnoissa, että miksi asuinpinta-alat jatkuvasti pienenee, mutta vastaavasti parvekkeista tehdään paljon isompia?
Oonko mä missanut jotain ja me sijaitaan nykyään Espanjan naapurissa vai mikä ajatus siinä on? Siis muu kuin raha, en siis varsinaisesti mitään tiedä rakentamisesta tai sen kustannuksista, mutta ajattelisin sen olevan edullisempaa.
Jos puhut vain asunnoista eikä taloista niin joo, näin yleensä on.
Mutta mielestäni ihan järkisyistä ja uusissa tai kunnostetuissa asunnoissa on maailman tasolla laadukkaita/tyylikkäitä ratkaisuja.
Mulla on sukulaisia ja tuttuja ympäri maailmaa ja Suomen asunnot ovat mielestäni huipputasolla. Missä on sun mainitsemat ratkaisut paremmin? Englantilaisella yläluokalla vai ne miljoonia maksavat asunnot TV:ssä?
Olen vieraillut/ asunut asunnoissa Saksassa, Suomessa, Virossa, Espanjassa, Kanadassa, Ruotsissa, US, UK, Egyptissä, Tunisiassa, Kiinassa, Australiassa, Puolassa, Ranskassa, Andorrassa, Venäjällä, Ranskassa jne.
Kaikissa perus asunnoissa oli vain yksi vessa ja suihku. Ja yleensä huonommassa kunnossa kuin Suomessa.
Talot ja rivarit on sitten asia erikseen. Se piirtää jolla on liitua.
En haluisi makkarin viereen vessaa. Heräisin yöllä äijän lorotteluun ei kiitos. Parempi että lorottelee toisella puolella kämppää, meillä vessa ulko-ovea vastapäätä ja makkari kauimmaisessa päässä kämppää. Juuri oikein sijoitettu. Jos toinen haluaa aikaisin aamulla suihkuun niin toisen ei tarvi herätä suihkun ääniin.
Ihailen suuresti suomalaista arkkitehtuuria. Niin hienosti suunniteltu joka asunto . Saunat, siistit keittiöt, hyvin kaappitilaa. Avoimet asunnot ilman liikaa seiniä jotka aiheuttavat klaustrofobiaa koppihuoneilla.
Itse asun Tukholman keskustassa. Pienet huoneet, kaapit puuttu, puhumattakaan siivouskaapista. Kyllä on eroa kuin yöllä ja päivällä.
Mulla sitten lähes oudoton rintamamiestalo kun peräkamarista eteiseen ja siitä WC+kylppäri.
Tuvasta samalla tavalla.
Asun 70-luvun elementtitalossa ja pidän isoista huoneista. WC + kylppäri tosi pieniä, tykkään ettei niihin ole hukattu neliöitä. En halua hengailla vessassa, oleilen mieluummin olohuoneessa.
Kaverin yksiössä on valtava invavessa, joka vie kamalasti tilaa. En ymmärrä.
Suomalaisen rakentamisen taso on surkeaa, mutta onneksi voi myös rakentaa itse pitkästä tavarasta. Saa kunnon kodinhoitohuoneen ja tarvittaessa kaksi vessaa. Itse en ymmärrä näitä uusien kerrostalojen pimeitä putkihuoneistoja. Karmeita, mutta rakennuttajalle edullisia.
Perseenpesu sanko ja pottasängyn viereen niin kyl se siitä
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset tykkäävät luututa ja kuivata niitä vessan lattioita. Sen takia ei rakenneta kunnollista suihkutilaa suomalaiseen kämppään
Kun lattian kaadot on kunnossa ,ei ole tuota ongelmaa. Hyvällä laatalla vetäisee alle minuutissa lattian kuivaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset tykkäävät luututa ja kuivata niitä vessan lattioita. Sen takia ei rakenneta kunnollista suihkutilaa suomalaiseen kämppään
Kun lattian kaadot on kunnossa ,ei ole tuota ongelmaa. Hyvällä laatalla vetäisee alle minuutissa lattian kuivaksi.
Siis lastalla ei laatalla.
Vierailija kirjoitti:
Asun 70-luvun elementtitalossa ja pidän isoista huoneista. WC + kylppäri tosi pieniä, tykkään ettei niihin ole hukattu neliöitä. En halua hengailla vessassa, oleilen mieluummin olohuoneessa.
Kaverin yksiössä on valtava invavessa, joka vie kamalasti tilaa. En ymmärrä.
Nykyään pitää joka paikkaan päästä pyörätuolilla joten kylppäriin ja eteiseen kuluu suhteettoman paljon neliöitä.
Rakenna oma tai rakennetuta niin saat mieluisen
Joku ongelma kylppärissä on jos se on märkä vielä tunteja sen jälkeen kun on käynyt suihkussa. Muuallakin maailmassa on suihkukaappeja, se ei ole suomalainen keksintö enkä ole missään maassa nähnyt kylpyhuonetta joka ei kokonaan olisi märkätilaa ja sellaiseksi rakennettu. Brittien tyyli on sitten asian erikseen mutta ei sielläkään nykyään laiteta kokolattiamattoja kylppäriin . Seuraan aika montaa tubettajaa . kaikilla niillä on todella modernit ja tilavat kylpyhuoneet ilman tunkkaisia kokolattiamattoja.