Miksi suomalaiset asunnot ovat niin outoja?
Makuuhuoneista ei ole suoraa pääsyä pesuhuoneeseen vaan kylppäri sijaitsee jossain talon käytävällä. Usein edes perheasunnoissa ei ole kuin yksi oikea kylpuhuone. Lisäksi kylpyhuoneissa ei ole kunnon kokoista tilaa suihkulle vaan suihkun ja muun kylpyhuoneen erottaa joko a) pelkkä pieni ja alhaalta avoin pleksiseinä tai b) sellaiset sisään taitettavat ihme ovet. Lähes poikkeuksetta nuo ovat toteutettu todella halvasti ja koko kylppäri kastuu kun käy suihkussa.
Kommentit (343)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska yks vessa riittää kyllä hyvin ellei nyt ole aivan tolkuttoman suuri perhe.
Sehän nyt vasta outoa olis jos makkarin läpi pitää mennä vessaan, yritä nyt siinä nukkua kun väki ravaa siitä makuuhuoneen läpi vessassa käymään. Ei kiitos.
Monissa maissa vähintää vanhempien makuhuoneella on ihan ikioma kylpyhuone ja talossa sitten sijaitsee ainakin yksi toinenkin kylpyhuone jossain muualla. Lisäksi vessoja on useita.
Ja ihanko oikeasti tarvitset useamman vessan/kylpyhuoneen kotiisi?
Viisi henkisessä perheessä kaikki yrittää tehdä aamutoimet ja aamusuihkut, miten? Otetaan vuoro jostain automaatista niinkuin pankissa
Todella harvoin ollaan kaikki lähdössä yhtäaikaa. Yksi kylppäri riittää hyvin. Meillä ei ole tapana lorvia suihkussa. Ainoalla meikkaajalla on valaistu peili ja muut tarvikkeet omassa huoneessaan. Kaikilla hiukset, joita ei tarvitse kähertää tms. Miehellä koko parta. Käytössä kaksi vessaa ja pesuhuone.
Vierailija kirjoitti:
Isommissa asunnoissa on useampi kylpyhuone tai ainakin toinen vessa, mutta Suomessa tosiaan harvoin makuuhuoneen yhteydessä. Varman ajateltu, että kaikki asukkaat pääsee pesulle/veskiin eikä ainoastaan päämakuuhuoneen käyttäjät.
Suomessa on vesieristetty koko kylpyhuone, kun muissa maissa vain se suihkukoppi. Siksi ei tarvita erillistä suihkualuetta.
Aivan, ja sen vuoksi myös kalliimpaa tehdä näitä kylpyhuoneita Suomessa.
Isommissa asunnoissa tosiaan on usein ainakin vielä erillinen wc kylpyhuoneen lisäksi.
USA:ssa ovat intoutuneet rakentamaan kylppäreitä ja wc;itä, talossa on usein yhtä monta kph:ta kun on huoneitakin.
Et oo nähnyt Britannian luukkuja....
Hirveitä koppeja.
Mä en tajua, miksi makuuhuoneista pitäisi päästä kylpyhuoneeseen. Kolmen makuuhuoneen asunnossa pitäisi siis olla 3 kylpyhuonetta. Mun asunnossani on 2 kylpyhuonetta ja riitti ihan hyvin kolmelle ihmiselle silloinkin, kun lapset olivat teinejä. En ole kokenut liian rankaksi kävellä makuuhuoneeni ovelta kahta metriä kylpyhuoneeseen.
Vierailija kirjoitti:
Minäkään en ymmärrä miksi kylppäreistä tehdään sellaisia että koko pieni kylppäri kastuu kun käy suihkussa. Tosi kiva sisustuselementti sitten sellainen sini-lasta kylppärin nurkassa! Oikeastiko ihmisiä ei haittaa kuivailla kylppärin lattiaa joka kerta suihkun jälkeen?
Meillä käydään suihkussa siten ettei roiskita vettä ympäriinsä vaan suihkutellaan vain itseä. Suihkuverho on käytössä. Muutamat vesitipat on helppo vetäistä lastalla kuivaksi.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset tykkäävät luututa ja kuivata niitä vessan lattioita. Sen takia ei rakenneta kunnollista suihkutilaa suomalaiseen kämppään
En minä näe tarpelliseksi luututa ja kuivatakaan ei tarvitse vessan lattiaa. En kuivaa kylppärinkään lattiaa, lattialämmitys ja oikeat kaadot lattiassa huolehtivat kuivaamisesta
Vierailija kirjoitti:
Toinen asia mikä suomalaisista kylpyhuoneista usein puuttuu on lämmitetty pyyheteline. Monissa muissa maissa tuo on hyvin yleinen.
Kauhean monessa kerrostaloasunnossa en ole eläissäni käynyt kylppärissä, mutta ainakin 70-luvulla tätini asunnossa oli lämmitettävä pyyheteline, jossa kiersi sama kuuma vesi kuin pattereissakin.
Vierailija kirjoitti:
Kun viisihenkinen perhe jonottaa aamulla talon ainoaan kylppäriin...
Aamun yhteislähdöt sujuisivat paljon tehokkaammin, jos suihkuja olisi enemmän.
Miettikää, mikä oikeasti tärkeätä.
Minulla on 5 h+k asunto, 1 wc ja yksi kylppäri / wc , sekä saunaosaston kylppäri alakerrassa. Makuuhuoneet ovat yläkerrassa ja siellä on se wc / kylppäri. Wc.ssä siellä käyn usein, mutta suihkua käytän vain muutaman kerran vuodessa. Käytän alakerran saunaosaston suihkuja
Koska Suomessa usein kylpyhuone on oikeasti kosteuseristetty tila, eikä kuten esim. Jenkeissä tai Briteissä joku kokolattiamatolla vuorattu homekoppi.
Meillä on kaksi vessaa, mutta en kyllä näe mitään lisäarvoa sillä, että toinen niistä olisi kyhätty jonkun makuuhuoneen kylkeen.
Mulla on 5 h ja k.
Ynnä myös,
Kph
Pukuh
Sauna
Varasto
Varasto 2
Autotalli
Aula
Eteinen
Parveke
Sekäpä,
Leikkimökki
Palju
Hiekkaloota
Muurattu grilli
Terassi 3
Ainiin tein ullakolle penthouse varaston, pilkkahintaan.
Meitä on 2 aik ja 1 lapsonen. Tilaa toki saisi olla parikin uonetta LISÄÄKIN.
Okt siis mahdollistaa tämän.
Kerrostalo on vain kärvistelyä.
Talo e suomessa ja hki ei tule ikävä.
Elämä on ...valintoja!
Nahkatakki kirjoitti:
Mulla on 5 h ja k.
Ynnä myös,
Kph
Pukuh
Sauna
Varasto
Varasto 2
Autotalli
Aula
Eteinen
ParvekeSekäpä,
Leikkimökki
Palju
Hiekkaloota
Muurattu grilli
Terassi 3Ainiin tein ullakolle penthouse varaston, pilkkahintaan.
Meitä on 2 aik ja 1 lapsonen. Tilaa toki saisi olla parikin uonetta LISÄÄKIN.
Okt siis mahdollistaa tämän.
Kerrostalo on vain kärvistelyä.Talo e suomessa ja hki ei tule ikävä.
Elämä on ...valintoja!
2 kpl vessaa löytyy myös...
Huvittava ketju. Suomi on ainoa maa jossa olen asunut jossa ei ole melko tavallista, että kylppäri yms jakaa seinänaapurien kanssa.
Vierailija kirjoitti:
No uusista taloista voi sanoa että ei mietitä mitän muuta kuin halvalla rakentamista, ei varmaan yhtään uutta taloa missä oikeasti paikka sohvalle ja telkkarille, ja/tai enemmän ku yks erillinen wc.
Ja suuremmissakin taloissa pistetään keittiö olkkarin yhteyteen ,koska onhan se helpompi rakentaa avointa tilaa ja myydä kalliilla turhia neliöitä.
Tässä vuoden-parin aikana nähnyt satoja pohjia uusista taloista, jopa mainostettuja "arkkitehdin" suunnittelemina, kaikki ihan surkeita, ja arkkitehdit olleet maistissa.
Kyllähän uudessakin talossa tilaa on. On on.
Sen sijaan kerrostaloluukusta se tila puuttuu.
Okt vaan on niin parempi kuin luukku elementtitalossa...
Vierailija kirjoitti:
Huvittava ketju. Suomi on ainoa maa jossa olen asunut jossa ei ole melko tavallista, että kylppäri yms jakaa seinänaapurien kanssa.
Oikeasti? Missä maissa on näin? Mielenkiinnosta kyselen...
Sauna alakerrassa,jos 2-kerroksinen talo, ylhäällä ehkä wc suihkulla,monesti ei suihkua ees.
Samaku laittas jääkaapin yläkertaan ja keittö alakerrassa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei kukaan käy suihkussa aamulla.
Vierailija kirjoitti:
No onhan suomalaiset asunnot ihan käsittämättömän rumia ja huonoja. Just tuo kylpyhuone, tajuttoman kokoisia mutta rumia ja ankeita. Suihkukaappia ei kuitenkaan saa mahtumaan. Yleensä ei ikkunaa että voisi tuulettaa. Ei ammetta juuri koskaan. Ns master bedroomia ei ole vaan makuuhuoneet on niin pieniä että hyvä kun sänky mahtuu. Ei vierasvessaa/kylppäriä, vierashuoneista puhumattakaan. Ois kiva saada esim. ulkomailla asuvat sukulaiset majoittumaan mutta ainoa ratkaisu on tässäkin asunnossa olohuoneen sohva. Ulkomaan sukulaisilla joilla muuten sama sosioekonominen asema, on vierashuoneen ja vieraskylppärit. Avokeittiö muualla = tilava ratkaisu, tilaa kunnon saarekkeelle, ruokapöydälle, sohvakalustolle ja muulle. Suomen avokeittiöt = pieni huone, jossa keittiö yhdellä seinällä. Suomen asunnot on kuin X-tra-merkin tuotteet.
Vanhoissa kerrostaloissa ja asunnoissa oli ennen järjestään kylpyammeet kylppärissä. Sitten tuli öljykriisi ja säästösyistä ammeet saneerattiin pois. Suihku kuluttaa vähemmän lämmintä vettä kuin ammeen täyttäminen. Itse koen ikäväksi mikäli pitää könytä suihkuttelemaan ammeeseen.
Mulla ja kahdella teinillä on 2 erillistä wc:tä ja iso kylpyhuone. Lisäksi kodarissa on käsienpesuallas ja peili, siinäkin voi pestä ja meikata. En käsitä miten voisi pärjätä yhdellä vessa+suihku - yhdistelmähuoneella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen aloittajan kanssa samaa mieltä. Kun katsoo televisiosta ohjelmia, jotka käsittelevät ulkomaanelävien asumista, varsinkin Jenkeissä on isot kylpyhuoneet, vessat erikseen. Tilaa on muutenkin asunnoissa, täällä asutaan kanakopeissa ja maksetaan itsemme siitä hyvästä kipeiksi. Mielestäni suomalainen on liian vaatimaton, pitäisi vaatia parempaa laatua ja vastinetta rahalle.
Olen samaa mieltä. Ei siinä ole mitään överiä että haluaa inhimillisen määrän asuinneliöitä. Ihminen tarvitsee tilaa ja omaa rauhaa. Iso osa eroista johtuu siitä että ihmiset pakotetaan asumaan ihan liian ahtaasti.
Ihan kuule tässä vapaassa maassa saat rakennuttaa niin ison ja avaran lukaalin kuin haluat ja rahasi riittää. Ei ole estettä eikä kukaan pakota jossain tietyn tyyppisessä asunnossa asumaan.