Eikö teitä yhtään huoleta ilmastonmuutos?
Sanotaan, että jokainen kesä on jatkossa edellistä kuumempi.
Suomessa nyt vielä on siedettävää, mutta mites muu maailma. Mitä tapahtuu jos isosta osasta alueita tulee elinkelvottomia? Mihin ne ihmiset päättää mennä? Varmaan viileämmille alueille.
Itse olen tosi ristiriitaisissa fiiliksissä. Toisaalta en haluaisi heittää vielä hanskoja tiskiin, toisaalta aika toivoton olo.
Ja nimenomaan omien valintojen kautta tätä mietin. Lentääkö vai eikö lentää, jne.
Mitä fiiliksiä teillä?
Kommentit (153)
Vierailija kirjoitti:
Toistaiseksi kukaan ei ole selittänyt meille jääkautta tai 1800-luvun puolivälin katovuosia eli mitä ihminen teki, että sen seurauksena ei tullut kesää. Nyt Kiinassa lisätään hiilivoimaloiden määrää, Suomessa pelätään maailmanloppua ja maapallo toimii juuri niin kuin itse haluaa. Ihmisiä on liikaa ja lisää tekevät ne, jotka heikoimmin omistaan huolehtivat.
Edellinen jääkausi lähti, kun silloin lennettiin ja autoiltiin.
Kuule Ap. Ei sun lentämiset tai lentämättä jättämiset vaikuta ilmastoon yhtään mitenkään.
Se lämpenee ja me sopeudutaan. Ilmasto on vaihdellut ennenkin.
🇺🇦🇮🇱
Huolestuttaa kyllä. Toivoisin, että Kiinaa, Intiaa, Venäjää, USAa ym. suuria saastuttajiakin huolestuttaisi. EU:ssa vihreäksi profiloitunut Sakaa käyttää eniten hiilivoimaa (yli 20 % EU:n yhteisistä päästöistä) ja Suomessa vihreäksi profiloitunut Helsinki lämmittää kai edelleen kivihiilellä. Just.
Vierailija kirjoitti:
Todellakin huolestuttaa. Noita Euroopan helvettihelteitä ei kukaan kestä.
Pitäisikin aina sanoa, että helvetti eikä helle, kuvais paremmin. " Lähipäiville luvassa helvettiä".
Keksittiinkö Saharasta jossa on kesällä 50-40 astetta helteen Eurooppaan tuova tuuli vasta nyt?
Ykköshuolenaihe tällä hetkellä on kyllä Venäjä, koska tulevat rajan yli tänne sotimaan.
Sillon kun usan iso kiho alkaa kiertää maailmaa ja selittää että tulee ilmastonmuutos (Al Gore aikoja sitten) niin tietää että jotain on tekeillä.
Vierailija kirjoitti:
Ei tää lämpö vielä mitään 1930-luvun helteisiin verrattuna. Eikä silloin haahuiltu hysteerisesti siitä miten muka ihminen aiheuttaa lämpenemisen.
Kyllä on. Mittaushistorian ylivoimaisesti lämpimin kesä oli vuonna 2021, se oli itse asiassa reilun asteen verran lämpimämpi kuin nuo paljon mainostetut 1930-luvun kesät, ja muutenkin tämän vuosituhannen kesät dominoivat kuumimpien kesien top 10-listaa.
https://www.karjalainen.fi/saan-armoilla/viime-kes%C3%A4-oli-suomen-s%C…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vieläkö saadaan maailman humaaneimmalta kulttuuripersulta vastaisku, vai vetäytyikö keskiketterän kanssa murjottamaan? Istuu koneella parasta aikaa ja tavaa Wikipediasta kulttuurin määritelmää. Nöyryytettynä, mutta parempaan huomiseen uskoen.
Sinä kyllä vaikutat hermostuneelta, liekö kun lähdit jankuttamaan aiheesta josta et edes tiedä?
Olet vain kuullut jotain yksittäisten ihmisten toteamuksia, ja niiden perusteella sitten väittelet lol.Kannattaa oikeasti tutustua eri kulttuureihin, nuo ihailemasi tutkijat ja professoritkin varmasti kannustaisivat sinua tutustumaan aiheeseen myös itsenäisesti ja oikeasti tutustumaan eri kulttuureihin, eikä vain kuuntelemaan heitä ja toistamaan heidän sanojaan. 👍
Toki jos ajatusmaailmasi oikeasti on tuo, ettei muiden kärsimys kiinnosta niin sitten ei välttämättä voi mitään, mutta suosittelen silti tutustumaan vaikkapa eri kulttuureista tulevien ihmisten tarinoihin jotka kertovat millaista kärsimyssstä ne tietyt kulttuuuriin kuuluvat tavat ovat aiheuttaneet.Joko sinulle selvisi mikä on kulttuuri 😂? Odottelen edelleen niitä argumentteja puoltamaan syrjiviä horinoitasi. Niin, ethän sinä oikeasti ole k e h i t y s v a m m a i n e n tai mt-kuntoutuja? Siinä tapauksessa tosiaan pahoittelen, että olen nauranut sinulle.
Jos nyt tarkkoja ollaan, niin aloit itse ensin musssuttamaan kulttuurista vaikka fundamentalistinenn issslamintulkinta ei ole varsinaisesti kulttuuri, vaan ideologia.
Ja minä kirjoitin f u n d a m e n t a l i s t e i s t a, kuten varmasti lukutaitoisena ymmärsit.
Samalla logiikalla on ihan ok puhua natsisssmistakin kulttuuurina.
Toki keskustelu siirtyi kulttuuuureihin sen jälkeen, kun sinä otit ne puheeksi ja väitit jokaisen kultttuurin olevan yhtä arvokas, ja ettei sen vuoksi voi tuomida esim. lasten eriarvoista kohtelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki huolestuttaa! Meidän suomalaisten pitää nyt kykkiä kylmässä ja pimeässä, samaan aikaan kun viherkommunistit maahan tuovat aina vain lisää lähi-itäläisiä käyttämään verovarojamme.
Kansainväliset sopimukset edellyttävät ihmisten auttamista, ja normaalilla empatiakyvyllä varustetut kansalaiset haluavatkin auttaa. Kaltaisesi apukoululaiset ovatkin sitten asia erikseen. Isiltä taisi pikkasen lorahtaa joukkoon kun sinua tehtiin. Mene töihin, niin sitten voit puhua verovaroista.
Salakuljetusbisnes vaatii - myös hyödyllisiä i d i o o t t e j a.
Huolestuttaa ja yritän tehdä omassa elämässäni parhaani siinä, että elämästäni syntyvät päästöt eivät olisi kohtuuttomat. Tietysti länsimaisena ihmisenä se on vaikeaa.
Mä en ole vastuussa siitä, mitä joku kiinalainen ja intialainen tekee (ja niillä siis keskimäärin on pienemmät päästöt kuin mulla, joten niillähän ei edes ole niin suurta painetta niitä laskea). Ainoa mihin mulla on oikeasti vaikutusta on se, mitä mä itse aiheutan.
Ja tämän ymmärrettyäni mä en kykene miettimään sitä, että mitä muut tekee, mä vaan teen itse osani. Jos harmittelen jatkuvasti tulevaa ja muiden typeriä toimia, niin eihän tästä tulisi mitään.
Huolettaa, mutta kun alan suurimmat suurimmat pahikset ovat jotain diktatuureja ja muuten sekaisin, niin turhaa on. Jopa paheksuvat ja halveksivat länsimaista esimerkkiä ympäristösuojelusta.
Huolestuttaa kyllä, mutta minun huolestumisestani ei ole kenellekään ja millekään mitään hyötyä.
1966: Öljy loppuu kymmenessä vuodessa
1967: Nälkä valtaa maapallon 1975
1968: Ylikansoitus uhkaa maapalloa
1969; Koko ihmiskunta tuhoutuu ydinsodassa 1989 mennessä
1970: Maapallon luonnonvarat on käytetty loppuun 2000 mennessä
1970: Saastuminen johtaa siihen, että ulkona on käytettävä kaasunaamareita 1985
1970: Typpi tekee maan viljelyskelvottomaksi
1970: Saasteet tappavat meristä kaikki kalat
1970: Jääkausi palaa vuonna 2000
1972: Meillä on YK:N ilmastopaneelin mukaan 10 vuotta aikaa pelastaa maapallo uudelta jääkaudelta.
1971: Uusi jääkausi viimeistään 2030
1972: Uusi jääkausi viimeistään 2070
1972. Satelliittien mukaan uusi jääkausi tulee nopeasti
1974: Yhdysvalloissa aloitetaan veden ja elintarvikkeiden säännöstely
1974: Otsonikerroksen oheneminen uhkaa elämää
1974: Tutkijat yksimielisiä, planeettamme jäätyy ja tulee pula elintarvikkeista
1976: Öljy ennustetaan loppuvan 90-luvulla
1978: Alkanut pakkaskausi ei tule loppumaan
1980: Happosateet tuhoavat elämän merissä
1980: Öljyn ennustetaan loppuvan 2000
1988. Ennen näkemätöntä kuivuutta ennustetaan 1990-luvulle
1988: Sää lämpiää sietämättömäksi
1988: Malediivit ”uppoavat” viimeistään 2018
1989: Nouseva merenpinta uhkaa maailmaa
1989: New York City West Side Highway veden alla 2019
1989: Meillä on YK:n mukaan 10 vuotta aikaa pelastaa maapallo.
1996: Öljy loppuu 2020
2000: Lapset eivät tiedä mitä lumi on
2000: Nälkä iskee kymmenessä vuodessa ellemme lopeta kalan ja lihan syöntiä
2002: Öljy loppuu 2010
2004: Britannia on kuin Siperia vuonna 2024
2005: Manhattan veden alla 2015
2006: Megahirmumyrskyjä
2008: Arktis jäistä vapaa 2018
2008: Al Gore ennustaa että Arktis on jäistä vapaa 2013
2008: Prinssi Charles sanoo, että meillä on 96 kuukautta aikaa pelastaa maailma
2009: Britannian pääministeri sanoo, että maailmalla on 50 päivää elinaikaa jäljellä.
2009: Al Gore muuttaa ennustettaan ja ennustaa että Arktis on jäistä vapaa 2014
2013: Arktis jäistä vapaa 2015
2014: 500 päivän kuluttua maailma syöksyy ilmastotuhoon
2018: Meillä on tutkijoiden mukaan 10 vuotta aikaa pelastaa maapallo
2019: Meillä on erään pikkutytön mukaan 5 vuotta aikaa pelastaa maapallo.
En ota stressiä sellaisesta mihin en voi vaikuttaa, vai pitäisikö mennä potkimaan Kiinan päättäjiä munille tai jotakin vastaavaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki huolestuttaa! Meidän suomalaisten pitää nyt kykkiä kylmässä ja pimeässä, samaan aikaan kun viherkommunistit maahan tuovat aina vain lisää lähi-itäläisiä käyttämään verovarojamme.
Kansainväliset sopimukset edellyttävät ihmisten auttamista, ja normaalilla empatiakyvyllä varustetut kansalaiset haluavatkin auttaa. Kaltaisesi apukoululaiset ovatkin sitten asia erikseen. Isiltä taisi pikkasen lorahtaa joukkoon kun sinua tehtiin. Mene töihin, niin sitten voit puhua verovaroista.
Sivusta. Näille autettaville on tainnut lorahtaa kun eivät itse pysty mitenkään itseään auttamaan vaan nojaavat meidän antimiin niin kauan kuin vain jaettavaa riittää. Sitä ei riitä kauan. Ne kansainväliset sopimukset eivät ennakoineet tätä hyväksikäyttöä, ei niitä olisi solmittukaan tässä muodossa.
Vierailija kirjoitti:
1966: Öljy loppuu kymmenessä vuodessa
1967: Nälkä valtaa maapallon 1975
1968: Ylikansoitus uhkaa maapalloa
1969; Koko ihmiskunta tuhoutuu ydinsodassa 1989 mennessä
1970: Maapallon luonnonvarat on käytetty loppuun 2000 mennessä
1970: Saastuminen johtaa siihen, että ulkona on käytettävä kaasunaamareita 1985
1970: Typpi tekee maan viljelyskelvottomaksi
1970: Saasteet tappavat meristä kaikki kalat
1970: Jääkausi palaa vuonna 2000
1972: Meillä on YK:N ilmastopaneelin mukaan 10 vuotta aikaa pelastaa maapallo uudelta jääkaudelta.
1971: Uusi jääkausi viimeistään 2030
1972: Uusi jääkausi viimeistään 2070
1972. Satelliittien mukaan uusi jääkausi tulee nopeasti
1974: Yhdysvalloissa aloitetaan veden ja elintarvikkeiden säännöstely
1974: Otsonikerroksen oheneminen uhkaa elämää
1974: Tutkijat yksimielisiä, planeettamme jäätyy ja tulee pula elintarvikkeista
1976: Öljy ennustetaan loppuvan 90-luvulla
1978: Alkanut pakkaskausi ei tule loppumaan
1980: Happosateet tuhoavat elämän merissä
1980: Öljyn ennustetaan loppuvan 2000
1988. Ennen näkemätöntä kuivuutta ennustetaan 1990-luvulle
1988: Sää lämpiää sietämättömäksi
1988: Malediivit ”uppoavat” viimeistään 2018
1989: Nouseva merenpinta uhkaa maailmaa
1989: New York City West Side Highway veden alla 2019
1989: Meillä on YK:n mukaan 10 vuotta aikaa pelastaa maapallo.
1996: Öljy loppuu 2020
2000: Lapset eivät tiedä mitä lumi on
2000: Nälkä iskee kymmenessä vuodessa ellemme lopeta kalan ja lihan syöntiä
2002: Öljy loppuu 2010
2004: Britannia on kuin Siperia vuonna 2024
2005: Manhattan veden alla 2015
2006: Megahirmumyrskyjä
2008: Arktis jäistä vapaa 2018
2008: Al Gore ennustaa että Arktis on jäistä vapaa 2013
2008: Prinssi Charles sanoo, että meillä on 96 kuukautta aikaa pelastaa maailma
2009: Britannian pääministeri sanoo, että maailmalla on 50 päivää elinaikaa jäljellä.
2009: Al Gore muuttaa ennustettaan ja ennustaa että Arktis on jäistä vapaa 2014
2013: Arktis jäistä vapaa 2015
2014: 500 päivän kuluttua maailma syöksyy ilmastotuhoon
2018: Meillä on tutkijoiden mukaan 10 vuotta aikaa pelastaa maapallo
2019: Meillä on erään pikkutytön mukaan 5 vuotta aikaa pelastaa maapallo.
Maapallo sopeutuu ilmaston muutoksii, niin kuin se on satojen miljoonien vuosien aikana sopeutunut milloin superlämpöihin ja milloin jääkausiin, mutta ihmisiä tulee joka vuosi lähes 100 miljoonaa lisää, niin ihmiset eivät sopeudu, niin helposti. Ilmasto ei ole ongelma vaan ihmismäärä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huolestuttaa eniten:
- luonnon tuhoaminen
- sivistymättömien fundamentalistimusssslimien invaaaaasio
- huono-osaisten ja pahoinvoivien ihmisten asiat
- s o d a tSua siis huolestuttaa sodat ja huono-osaiset, mutta leimaat avuntarvitsijat fundamentalisteiksi?
No nuo "avuntarvitsijathan" on. Tarvitseisivat reipasta ideologiansa tuuletusta.
Kiinnostaisi kyllä ymmärtää, että jos esimerkkinä otetaan vaikka tuo vuosilistaus tuossa muutama viesti taaksepäin ja jonka tarkoitus on selvästi osoittaa että ilmastopelko on täysin hysteeristä ja ylimitoitettua (todenperäisyyteen en ota kantaa, en ehdi selvittää). Jos kymmenien vuosien ajan tiedemiehet on sitä mieltä että ilmasto muuttuu huolestuttavaa tahtia ja myös eri indikaattorit siihen osoittaa vaikka ajanjaksosta ja siitä kuinka nopeasti se tapahtuu ei ollakaan yhtä mieltä - niin millä logiikalla tulee siihen johtopäätökseen että se ilmastokatastrofi on täyttä humpuukia? Jos käytetään perusteluina sitä että povattu katastrofi ei vielä ole tapahtunut niin otetaanhan siinä silti kantaa siihen että se katastrofi on vääjäämättömästi edessä. Miten kukaan siitä saa väännettyä johtopääöksen että ilmasto ei muutu, maastopaloja ei tapahdu ja on oikeastaan ihan normaalia että mursujakin eksyy Itämerelle? Jaksaako joku selvittää?
olen maksanut niin paljon viherveroja, ettei minun tarvitse stressata ilmastonmuutoksesta. voin kuluttaa hyvällä omallatunnolla
Olet selvästi ihana ihminen.