Pidetäänkö teidän perheessä sopimuksista kiinni? Siis
Että jos on vaikka sovittu, että mennään huomenna esim. uimaan/leffaan/mustikkaan jne ja sitten lapset ennen lähtöä sanovat, ettei huvitakaan, niin mitä teette? Saako lapset jäädä kotiin tai vaihdatteko suunnitelmaa vai käskettekö mukaan? Pikkukoululaisista kyse.
Kommentit (57)
Onko sopiessa kysytty lasten mielipidettä vai teitkö sopimuksen yksin?
Kysyn, koska alkaa kypsyttää tuttavien tapa perua sovitut menot viime hetkellä. Syynä on nimenomaan, että lapset ei haluakaan tai haluavat metsäretken sijasta vaikka leikkipuistoon tms. Eri asia tietysti sairastumiset ja muut, mutta siitä ei siis ole kyse. Esim. tämä metsäretkitapaus, olin hommannut eväät, pukenut lapset ym. metsäretkeä ajatellen, niin ärsyttää kun puoli tuntia ennen lähtöä tulee soitto, että mentäiskö sittenkin maauimalaan kun ei meidän lapset nyt haluakaan metsään.
Onko tällainen normaalia vai olenko minä vain auttamattoman nipo?
Minä pidän. Olen Länsi-Suomesta.
Mies ei. On Itä-Suomesta.
Tästä riidellään jatkuvasti.
Myöskään yksikään miehen sukulainen ei osaa tulla edes kylään sovittuna aikana sovitulla tavalla.
En tarkalleen tiedä kuinka paljon lapset ovat mukana suunnittelussa, mutta esim. edellispäivänä soitellessa kuulen kun sanovat puhelimessa, että joo mennään vaan tms.
Vierailija kirjoitti:
Kysyn, koska alkaa kypsyttää tuttavien tapa perua sovitut menot viime hetkellä. Syynä on nimenomaan, että lapset ei haluakaan tai haluavat metsäretken sijasta vaikka leikkipuistoon tms. Eri asia tietysti sairastumiset ja muut, mutta siitä ei siis ole kyse. Esim. tämä metsäretkitapaus, olin hommannut eväät, pukenut lapset ym. metsäretkeä ajatellen, niin ärsyttää kun puoli tuntia ennen lähtöä tulee soitto, että mentäiskö sittenkin maauimalaan kun ei meidän lapset nyt haluakaan metsään.
Okei, kyse ei ollutkaan perheen sisäisestä asiasta.
Riippuu ihan tilanteesta. Jos on jonkun perheen ulkopuolisen kanssa sovittu jotain, silloin yritän houkutella lapset mukaan. Juuri jotta ei päädyttäisi kommentin 3 mukaiseen tilanteeseen. Lahjon vaikka rahalla tai jollain muulla kivalla jutulla. Mutta jos ollaan ihan vain keskenämme suunniteltu jotain, niin mieltään saa muuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Myöskään yksikään miehen sukulainen ei osaa tulla edes kylään sovittuna aikana sovitulla tavalla.
Ja mies on narsisti kuten kaikki muutkin sikäläiset ja kaikki miehet tietysti.
Onpas mielenkiintoista, jos tässä on alue-eroja. Ap on lännestä ja kaveri Keski-Suomesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja mies on narsisti kuten kaikki muutkin sikäläiset ja kaikki miehet tietysti.
Siitä en tiedä mitään kpska en tunne ketään muita itäsuomalaisia. Tuo on heidän selityksensä kaaokselle. Ettå idässä ei olw niin tarkkaa.
Kaikilla onkin tosi hauskaa kun joku pakotetaan vastoin tahtoaan mukaan. Me ei koskaan laadita etukäteen mitään tarkkoja suunnitelmia. Aamulla sitten tarkemmin katsotaan mitä tehdään jo ihan säänkin takia.
Vierailija kirjoitti:
Siis olitko hommannut myös kaverillesi ja hänen lapsilleen eväät? Vai ainoastaan teille itsellenne? Jos jälkimmäistä, niin te olisitte voineet ihan hyvin mennä metsäretkelle, vaikka kaverisi lapsineen olisi mennytkin leikkipuistoon.
Emme harrastaneet kaveriperheretkeilyjä. Mentiin oman perheen kanssa, niin muutokset olivat joustavia.
Jos on selvästi sovittu niin ei muuteta suunnitelmia jos lasta/lapsia ei sitten juuri lähtöhetkellä huvita vaan mieluummin jäisivät vaikka jonkun toisen kaverin kanssa leikkimään tai pelaamaan jotain peliä tms. Nuohan ne on yleensä ne syyt miksi ei huvitakaan lähteä jonnekin etukäteen sovittuun. En kuitenkaan tarkoituksella järjestä sellaisia menoja, mihin lapset on hankala saada/eivät viihdy yhtään mukaan ihan vain piruuttani. Enimmäkseen kyse on kuitenkin juuri sellaisista kivoista jutuista, mihin lapset on mielellään ja jopa innoissan lähdössä. Joskus tietty voi olla, että tahtoisivat siirtää jonkun muun hauskan ollessa kesken, mutta en ala antamaan periksi tällaisissa.
Jos jonkun muun kanssa on sovittu, niin niistä pidetään. Yhdessä voidaan sopia uusiksi, jos halutaan tehdä jotain muuta.
Kiitos nro 12. Näin siis voi tehdä. Itse koen, että kun ollaan yhdessä sovittu, niin olisi epäkohteliasta sanoa, että no me ainakin mennään kuitenkkn metsään. Olisi tylyä, mutta ehkä seuraavalla kerralla teen niin.
Metsäretken vaihtaisimme uimahalliin kaatosateella.
Tai jos joku on vähän nuutunut, vaihdetaan vaativampi tekeminen kevyempään jne.
Mutta ei sen takia että enää ei hotsitakaan.
Vierailija kirjoitti:
Sitten yhteinen meno perutaan ja jokainen menee omilla ehdoillaan. En todellakaan ala raahaamaan lasta väkisin metsään. Mitä siitä tulisi?
Haluat itsellesi seuraa ja lapset eivät välttämättä ole kavereita keskenään. Eivät ole hauskoja reissuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tällainen normaalia vai olenko minä vain auttamattoman nipo?Sitten yhteinen meno perutaan ja jokainen menee omilla ehdoillaan. En todellakaan ala raahaamaan lasta väkisin metsään. Mitä siitä tulisi?
Ei niin mitään. Lapsen pitää saada päättää mitä tekee. Kamalinta olisi, että lapsi viihtyisi metsässä ja haluaisi uudelleen.
Mukaan tulevat.