Sairaanhoitajaopinnot tuntuvat joustamattomilta, pelkään etten saa käytyä tutkintoa loppuun
Harkkapaikkoja ei riitä kaikille mutta opintojen etenemisen kannalta olisi tärkeää että ne saa tehtyä ajallaan. Jos olet yhtenä päivänä kipeänä kun on esim. anafylaktisen shokin hoidon opetusta, et saa siitä merkintää ja koko opintokokonaisuus ja opintopisteet jää roikkumaan. Milloin tuon yhden päivän voi korvata? Luoja tietää, ota yhteyttä seuraavan vuoden toteutukselle ja toivo että ottavat sinut ylimääräisenä, jos eivät ota niin voi voi. Sitten ei pääse kyseisen opinnon harkkaan (esim. kirurginen hoitotyö), koska se yksi koulupäivä jäi koronan takia käymättä.
Ja tosiaan harkkapaikkoja ei vaan ole tarpeeksi, ikuisuusongelma. Paikkoja on 10 ja opiskelijoita 100, ilman harjoitteluja ei valmistu. Töihin pitäisi pystyä ilmoittamaan 2 kk etukäteen milloin tarvitsee ottaa palkatonta vapaata viideksi viikoksi (ja tämä viisi kertaa tutkinnon aikana vähintään), harkkapaikkoja voi saada tuurilla sähköpostilla tyyliin ''nyt vapautui kirran harkka ja alkaa ensi viikolla, eka vastaaja saa paikan'', siinäpä töissä käyvänä perheellisenä sovitat kaiken yhteen. Ja tämä on vieläpä monimuoto-opetusta, suunnattu juurikin aikuisille perheellisille opiskelijoille.
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
Jos opiskelijoita on enemmän kuin tarjolla olevia harkkapaikkoja niin ehkä silloin kannattaisi vähentää opiskelijaksi otettavien määrää? Käsittämätöntä jos opiskelijoita otetaan kouluun niin paljon että osalta jää pakollinen harkka suorittamatta.
Pakko suoltaa opiskelijoita kun hoitajapula.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anna kun arvaan, opiskelet Jamkissa :D aivan pelleilyä koko touhu. Pelkkää esseiden kirjoitusta ja niissäkin viilataan pilkkua ja lähdeluetteloa...voitte arvata onko motivoivaa saati hyödyllistä. Lisäksi ryhmätyötä ja niiden esittelyä toisille koska "tiimit opettavat itse itseään" ja vertaisoppiminen ym muu uusi paska. Sitten vielä pitää olla opinnäytetyö tehtynä ennen syventäviä opintoja, koska pelätään että opiskelijat menevät töihin eivätkä palaa mitään opparia tekemään. No, itse päätin lopettaa jo tässä vaiheessa. Ihmetelkööt miki iso osa porukasta lopettaa kesken.
Opiskellessa nyt kirjoitetaan esseirä javiilataan lähdeluetteloa. Sen takia, että noilla prosesseilla on merkitystä opiskelun ja tiedon hyödyntämisen kannalta.
Ei yhtään mitään hyötyä sh:n ammatin kannalta, ja minulla on myös akateeminen tutkinto toiselta alalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anna kun arvaan, opiskelet Jamkissa :D aivan pelleilyä koko touhu. Pelkkää esseiden kirjoitusta ja niissäkin viilataan pilkkua ja lähdeluetteloa...voitte arvata onko motivoivaa saati hyödyllistä. Lisäksi ryhmätyötä ja niiden esittelyä toisille koska "tiimit opettavat itse itseään" ja vertaisoppiminen ym muu uusi paska. Sitten vielä pitää olla opinnäytetyö tehtynä ennen syventäviä opintoja, koska pelätään että opiskelijat menevät töihin eivätkä palaa mitään opparia tekemään. No, itse päätin lopettaa jo tässä vaiheessa. Ihmetelkööt miki iso osa porukasta lopettaa kesken.
Opiskellessa nyt kirjoitetaan esseirä javiilataan lähdeluetteloa. Sen takia, että noilla prosesseilla on merkitystä opiskelun ja tiedon hyödyntämisen kannalta.
Ei yhtään mitään hyötyä sh:n ammatin kannalta, ja minulla on myös akateeminen tutkinto toiselta alalta.
Opiskelu ihan joka alalla on osittain sen todennäköisimmän työtehtävän kannalta turhaa. Se tutkinto on kokonaisuus.
Nojoo, tytärpuoleni opiskelee myös hoitajaksi ja muuten sanoo opintojen olevan jees, ja harkoistakin pitäneen kovasti, mutta juuri se paikkojen saamisen vaikeus on ollut käsittämätöntä. Hänellä on ollut tuuria matkassa, ensimmäisessä paikassaan sai jatkoa toisessa yksikössä seuraavaa harkkaa varten ja nyt sai kesäksi ihan palkallisen lähihoitajan sijaisuuden, ja pystyy samalla tekemään kolmatta vai onkohan jo neljättä harkkaa.
Mutta tosiaan luulisi, kun hoitajapula niinkin merkittävä on, että sairaaloissa, hoitolaitoksissa, terveysasemilla jne olisi hyvät prosessit harjoittelijoiden ottamiseksi, etenkin niillä paikkakunnilla, missä hoitajaksi opiskellaan. Sekin on aika hurjaa, että pitäisi muuttaa toiselle paikkakunnalle kuukaudeksi-pariksi jonkun harjoittelun takia, ellei sitten työpaikan puolesta saa asuntoakin. Kenellä opiskelijalla on varaa maksaa kahta vuokraa, jos nyt edes tuollaisen lyhytaikaisen asunnon onnistuu saamaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kriittinen tiedonhaku ja olemassa olevan tiedon päälle rakentaminen on hyvä taito ihan missä tahansa ammatissa. Ja noilla lähdeluetteloilla se nyt vaan sitten todennetaan.
Ihan tuttua. Taitaa olla sama ongelma jokaisessa AMK:ssa. Vika vuosi alkamassa ja siihen sisältyy 20 viikkoa palkatonta harjoittelua, jos saa harkkapaikat. Siinä sivussa pitäisi tehdä se opinnäytetyö, jota meillä ei ole ollut mahdollista aloittaa ennenkuin nyt syksyllä. Opintotuella ei perheellinen aikuinen elä, joten en yhtään tiedä miten ens vuosi käytännössä onnistuu kun 20vkoa harkka verottaa mahdollisuutta käydä palkkatyössä.
Ja tosiaan yhtään tuntia ei saa olla harkassa pois. Koronan aikana ihan pyllystä, kun sen koronan saa pahimmillaan harkkapaikasta ja siitä sitten vielä rangaistaan. Ja jos jää pakollisen läsnäolon tunti oman tai lapsen sairauden vuoksi väliin niin seuraava mahdollisuus suorittaa se on yleensä seuraavana vuonna. Ei uskoisi, että meistä on pulaa. Niin joustamattomasti meitä kohdellaan. En ihmettele, että niin moni keskeyttää opinnot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kriittinen tiedonhaku ja olemassa olevan tiedon päälle rakentaminen on hyvä taito ihan missä tahansa ammatissa. Ja noilla lähdeluetteloilla se nyt vaan sitten todennetaan.
Voi kuule kun käytännössä se menee niin, että ne lähteet laitetaan sinne loppuun niitä sen kummemmin lukematta lukuunottamatta niitä muutamaa päälähdettä lukuunottamatta joista koko rapsa koostuu. Sitten kopioidaan kappaleittain ja vaihdetaan parin sanan järjestystä.
Varmaan tajuat, että tässä ei ole kyse lähteistä vaan siitä onko laveiden lukio miinus-tasoisten liirumlaarumesseiden kirjoittelu oikea ja tehokas tapa oppia sairaanhoitajaksi. Varsinainen hoitotyö ja sen perusteleminen tieteellisesti loistaa poissaolollaan. Miksei opiskella itse asiaa, eli esim. tentitä akuuttihoidon kirjoja? Näitä on runsaasti. Tiedettäisiin mitä tehdään ja miksi. Lisäksi voi valmistua tietämättä yhtään mitään esim. haavanhoidosta johon törmää lähes joka paikasta. Diabetes - yksi koulutuspäivä. Jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskelu ihan joka alalla on osittain sen todennäköisimmän työtehtävän kannalta turhaa. Se tutkinto on kokonaisuus.
Sama mennä sitten suoraan kadulta. Selvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi kuule kun käytännössä se menee niin, että ne lähteet laitetaan sinne loppuun niitä sen kummemmin lukematta lukuunottamatta niitä muutamaa päälähdettä lukuunottamatta joista koko rapsa koostuu. Sitten kopioidaan kappaleittain ja vaihdetaan parin sanan järjestystä.
Varmaan tajuat, että tässä ei ole kyse lähteistä vaan siitä onko laveiden lukio miinus-tasoisten liirumlaarumesseiden kirjoittelu oikea ja tehokas tapa oppia sairaanhoitajaksi. Varsinainen hoitotyö ja sen perusteleminen tieteellisesti loistaa poissaolollaan. Miksei opiskella itse asiaa, eli esim. tentitä akuuttihoidon kirjoja? Näitä on runsaasti. Tiedettäisiin mitä tehdään ja miksi. Lisäksi voi valmistua tietämättä yhtään mitään esim. haavanhoidosta johon törmää lähes joka paikasta. Diabetes - yksi koulutuspäivä. Jne.
Onkohan tuossa kyse siitä, että aiemmin opistotasoisessa sairaanhoitajakoulutuksessa keskityttiin enemmän sairaanhoitoon ja sen työn opetteluun, mutta nykyään amk:ssa on enemmän korkeakoulutasoisia yleisvaatimuksia, ja tänä ei ole ehkä ollut hyvä suuntaus?
Jestas sentään, että asiat saadaan hankaliksi jo opiskelusta alkaen. Eihän tuossa alassa ole enää mitään järkeä.
Voi saamari. Vieläkö tuo sama joustamattomuus jatkuu. Ei ole muuttunut muutamassa vuosikymmenessä mihinkään. Joustamattomuutta, simputusta, kyykyttämistä heti opintojen alusta alkaen jatkuen työelämään. Nuoret, vaatikaa muutosta. Vaatikaa että teitä kohdellaan hyvin ja opintoja tuetaan eikä lyödä kapuloita rattaisiin joka suunnalla. Jos ei muu auta niin vaihtakaa alaa heti alussa. Tv vanha sh
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa vaihtaa suosiolla alaa, esim insinööriksi.
Ajattele laajemmin, tusina-insinöörejä on kortistossa ihan tarpeeksi jotka eivät kelpaa töihin huonolla cv:llä, joten ap:n tilanteessa ajattelisin sitä matalinta tutkintoa jolla pääsee apteekkiin töihin. Ei koskaan yötyötä, kevyttä työtä, hyvät edut, aina tarpeellista työtä.
Terkka kirjoitti:
Muistan omilta opintovuosilta 2012-2016 tuon saman joustamattomuuden. En meinannut päästä harjoittelusta läpi koska flunssakierteen vuoksi jouduin olemaan joitakin päiviä pois harkasta ja olo oli väsynyt ja puolikuntoinen läpi harjoittelun. Siihen aikaan ei ollut edes yths:n palveluita vaan ravasin tk:ssa. Flunssaan sairastuminen oli aina pieni katastrofi koska useimmilla tunneilla oli läsnäolopakko ja harjoittelusta viikon poissaolo olisi tarkoittanut ettei läpäise harjoittelua. En ymmärrä miksi opiskelijoiden kohdalla ei voida joustaa mutta työelämässä saa olla reilusti sairauslomalla eikä siitä joudu maksamaan kovaa hintaa.
Johtuu itse alasta. Teholla tai päivystyksessä et voi sanoa, että en osaa, olin viikon poissa, jollakin voi lähteä henki. Valmistunut työssä oleva hoitaja on jo pätevöitynyt ja laillistettu ammattihenkilö.
Mä taas ihmettelen näissä kirjoituksissa olevaa ristiriitaa... ensin kirotaan kun harvassa ei joustetaan, jos on viikon pois ja samaan aikaan huudetaan, ettei ole tarpeeksi opetusta esim. kanyloinnista..... ja vaan tehtäviä. Harkkapaikoista monet tarjoavat opiskelijoille ilmaisia asuntoja. Suosittelen kiertämään maata.
Luulisi myös olevan jokaiselle selvä, että alalle ei vain mennä jos et pääse tavoitteisiin tai ole edes ollut paikalla tai harjoitellut jotakin asiaa laboraatiotunneilla.
Ryhmästä ja siihen liittyvistä olen samaa mieltä. Kunnon tenttejä aiheellisista kirjoista! Musta nykyisin paperit saa liian helpolla.
T: kätilö, joka opiskeli juuri murroksen alla. Ensimmäiset vuodet oli järkevää opiskelua, loput naurettavaa nettitentti/ ryhmätehtävä kukkua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ainaki melkein koko sh-koulutus oli pelkkää esseiden kirjoitusta ja ryhmätöiden ja postereiden vääntämistä. Opettajat ainoastaan kertoivat kurssin alussa, mitä tehdään ja hymistelivät sitten nurkassa kun opetimme kurssin lopussa toinen toisiamme.
Eipä ollut kovin varma olo valmistumisen jälkeen kun harkkapaikatkin oli monesti sinne päin kun kaikille ei riittänyt aiheeseen sopivia paikkoja.
Kun itse opiskelin, olin välillä äitiyslomalla ja sen jälkeen olin ns. hops-opiskelija ja hyppelin eri ryhmien mukana sekä tein harkkoja eri aikoina. Aina kun tuntui, ettei joustoa ole, niin puhuin ohjaavalle opettajalle, että pitää varmaan jättää tutkinto kesken kun ei saa kursseja järkevästi suoritettua. Heti löytyi aina jokin ratkaisu. Kannattaa muistaa, että oppilaitokset saavat rahaa vain valmistuvista opiskelijoista, joten he todellakin haluavat että kaikki valmistuvat.
Tai harkkapaikkoja saa, muttei samalta paikkakunnalta. Siitä sitten vuokraamaan 5 viikoksi asuntoa muualta jne.
Vierailija kirjoitti:
Mä taas ihmettelen näissä kirjoituksissa olevaa ristiriitaa... ensin kirotaan kun harvassa ei joustetaan, jos on viikon pois ja samaan aikaan huudetaan, ettei ole tarpeeksi opetusta esim. kanyloinnista..... ja vaan tehtäviä. Harkkapaikoista monet tarjoavat opiskelijoille ilmaisia asuntoja. Suosittelen kiertämään maata.
Luulisi myös olevan jokaiselle selvä, että alalle ei vain mennä jos et pääse tavoitteisiin tai ole edes ollut paikalla tai harjoitellut jotakin asiaa laboraatiotunneilla.
Ryhmästä ja siihen liittyvistä olen samaa mieltä. Kunnon tenttejä aiheellisista kirjoista! Musta nykyisin paperit saa liian helpolla.
T: kätilö, joka opiskeli juuri murroksen alla. Ensimmäiset vuodet oli järkevää opiskelua, loput naurettavaa nettitentti/ ryhmätehtävä kukkua.
Pointtina olikin se, että esim. kanylointia opetettiin tasan yhtenä päivänä ensimmäisen vuoden aikana. Jos oli huono tuuri ja oli vaikka koronassa juuri silloin, siitä koko loppuvuosi on sitten pilalla. Kanyloinnin opetus kuuluu lääkehoito 2-opintoihin, ja ilman tuota kokonaisuutta ei päässyt kirurgisen harkkaan keväällä, jolloin koko tutkinnon rakenne menee pilalle kun harkkaa joudutaan siirtämään jonnekin hamaan tulevaisuuteen. Ja yhden päivän takia.
Varhaiskasvatuksen opettajille osoitetaan paikat myös.