Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sairaanhoitajaksi/lähihoitajaksi hakeutuminen, apua? (Hieman kiire olisi.. pliis modet älkää poistako tarvitsen todella apua)

Vierailija
21.03.2024 |

Miten kannattaisi kouluttautua tällaiseen? Kannattaako ylipäätään? Lukiosta kirjoitin M:n paperit vuonna 1998. Mutta ne reaalit ei ole enää voimassa kun on ennen 2006 kirjoitettu, voimassa olevia on vain lyhyen matikan L ja pitkän englannin M ja äidinkielen E. Joista saadut pisteet ei riittäne todistusvalintaan

Millaista työn kuormittavauus? Olen 44-vuotias mies, aika lihaksikas (= bodari) ja kuntoiluhenkinen, joten varmaan potilaiden nostelussa olisi apua siitä. Miksi niin moni sanoo että lähtee alalta koska työ on niin "kuormittavaa" miten tämä kuormitus ilmenee? Työajoissa, potilaiden ikävässä käytöksessä vai missä?

Kannattaako hakea suoraan sairaanhoitajaksi, riittääkö että niissä yleisissä soveltuvuuskokeissa (AMK) pärjää hyvin? Onko ne vain luetun ymmärtämistä, laskemista, englannin kielen taitoa yms? Vai onko sairaanhoitajaksi (AMK) joku erityinen koe/terveystiedon tms. pääsykoekirja?

Mites oppisopimus? Lähihoitajaksi, miten siihen haetaan? Sairaanhoitajaksi ei taida oppisopimuksella päästä?

Onko alalla mahdollista saada kuinka hyvin osa-aika töitä/keikkatöitä, jos pärjää ajoittain vähemmälläkin rahalla?

Miten mun kannattaisi nyt hakea, 27.3. päättyy yhteishaku. Eli sieltä yhteishausta vaan? Millaisia kouluja kannattaa laittaa ykköstoiveeksi, haluaisin tavallaan isoon kaupunkiin kuten Tampere. Mutta niihin vaikeampi päästä? Joten onko viisaampi hakea jonnekin perähikiälle, ettei jää ilman koulupaikkaa.

Mulla on kummiskin lukupäätä (olen aikanaan opiskellut yliopistossakin hyvin arvosanoin, ala mihin kouluttauduin ei kuitenkaan tällä hetkellä vedä ja jäin siitä työttömäksi), niin tuntuisi että miksi lähihoitajaksi kun voisi sairaanhoitajaksikin. Koulutuksen pituudella on vain vuoden ero. Mitä tämä vaatisi? Millaiset ne pääsykokeet on? Ymmärtääkseni pääsykoe on AMK-hoitajaksi, mutta mitään pääsykoekirjaa ei ole? Eli voiko noihin etukäteen valmistautua mitenkään?

Netistä on pirun hankala löytää kokonaiskuvaa, varasin TE-toimistosta ajan neuvontaan, mutta mitään ei ole kuulunut yli 2 viikkoon ja tuo 27. päivä lähestyy uhkaavasti

Avusta olisin todella kiitollinen, etenkin ihmisiltä jotka tietää mistä puhuu, heh :P

En ole vuosikausiin hakenut kouluihin (enkä AMK koskaan) niin vähän pihalla miten nämä toimivat nykyään

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyisestä hakuprosessista en tiedä mitään, mutta sanoisin että kannattaa hakea suoraan sairaanhoitajaksi. Kuormitus vaihtelee paljon eri työpaikoissa. Jossain kuormitus on ehkä enemmän fyysistä, mutta omassa työssäni koen ainoastaan henkistä kuormiitusta. Kuormitus tulee pääasiassa siitä, että on kamalasti muistettavaa ja hoidettavaa, ja usein erilaisia asioita kasaantuu hoidettavaksi. Usein on tunne, ettei ole varma onko tehnyt kaiken, vai onko jokin tärkeä asia unohtunut. Kamalasti siis erilaista sälää. Työyhteisö on meillä hyvä, ja oh myös ihan kiva. Sairaanhoitajilla on todella laajat mahdollisuudet täysin erilaisissa paikoissa työskentelemiseen. Miehiä taitaa hakeutua paljon ensihoitoon ja psykiatrialle. Aika ääripäitä nämä.

Vierailija
2/13 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos teidonhakutaidot on tuota luokkaa, niin unohda ainakin samantein se sairaanhoitajan koulutus!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapurin poika valmistui sairaanhoitajaksi toissakeväänä. Oikein hyvä ammatti ja töitä riittää varmasti. Reippaasti vaan hakemaan opiskelemaan.

Vierailija
4/13 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae molempiin, kukaan ei estä tekemästä sitä! Sittenpä näet miten äijän käy. Työpaikkoja on monenlaisia, mutta jos osuu paikkaan jossa on mukava työilmapiiri ja työstään tykkääviä ihmisiä, niin yhdessä jaksetaan ja on mukavaa mennä töihin. Tervetuloa alalle!

Vierailija
5/13 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja tosiaan kun sulla on lukio pohjalla, niin lähihoitajan opinnoista se  napsaisee vuoden pois. :) Jos koulutuksen pituutta mietit.

Vierailija
6/13 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa tiedustella myös sitä oppisopimusta, ainakin omalla hyvinvointialueella on monikin sillä polulla. 

Vierailija
7/13 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö noihin suurten kaupunkien AMK:hoin ole sairaanhoitajaksi ole hirveän vaikea päästä?

Mä en ymmärrä tuota hakuprosessia oikein, jos valintakoe on valtakunnallinen ja kaikille sama, miksi mun pitää erikseen päättää mihin AMK haen? Eli hakutoiveet 1-4?

Eikö sen pitäisi mennä pisteiden mukaan, että jos pärjää hyvin niin voi valita mihin menee, jos ei, niin joutuu mennä johonkin mihin monikaan ei halua, esim. pikkukaupunkiin johonkin syrjemmälle

Vai meneekö se noin? Mulle on ihan sama se kaupunki sinänsä, voin muuttaa minne vaan. Mutta en haluaisi tuppukylään 

Vierailija
8/13 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähihoitajaksi voi lukiotaustalla aikuisena valmistua vaikka jo noin vuodessa. Keikkatyötä saa helposti. 

Vierailija
9/13 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ihan oikeasti nyt. Jos haluat opiskelemaan kannattaa aloittaa itsenäisen tiedonhaun harjoittelu siitä että googlaat nuo asiat ihan itse. Vai meinasitko, että vaivapalsta tekee puolestasi tehtävät ja tentitkin?

Olet varmaan tosin trolli.

Vierailija
10/13 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaivapalsta :D Tarkoitin tietenkin vauvapalsta, mutta sopiihan vaivapalstakin asiayhteyteen :D

sama

Vierailija
11/13 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinuna hakisin amk sh monimuoto-opintoihin. Töitä voi tehdä samalla, keikkaa riittää kyllä ekan harjoittelun jälkeen lh, myöhemmin sh. Pääsykoe on se uusi yleinen amk, ei liian haastava mutta valmennuskeskuksen materiaali on hyvä, osiot oli muistaakseni äidinkieli, englanti, matematiikka, logiikka ja tunnetaidot. 

Vierailija
12/13 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sh ja lähihoitajilla on monenlaisia eri suuntautumisia ja tehtäviä. Suosittelen mitä aiemmin sanottiin, hakea molempiin ja päättää sitten tilanteen mukaan. Itse luin aikuisemmalla iällä lähäriksi ja itse en ole halunnut jatkaa sh vaikka on suositeltu. Lähärilläkin voi olla tuurin sattuessa monenlaisia mahdollisuuksia, itse teen nyt toimistotyötä virka ajalla :) 

Se kuormittavuus on totta mutta vaihtelee tehtävien mukaan. Esim kotihoidossa työ on todella minuutti aikataulutettua ja stressaavaa, vähemmän stressaavaakin on varmasti löydettävissä.

Vierailija
13/13 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae vaan suoraan sairaanhoitajaksi. Opiskelutekniikkaa varmaankin opetetaan aluksi ja kyllä siellä kentällä on kaiken tasoista ahertajaa. Työn suorittaminen loppuun tärkeää ja pitkä pinna ja tietynlainen empatia auttaa. Toki pitää lääkelaskut hallita ja kirjalliset työt tehdä. Ne oppii ja vaikka päivät voivat olla erilaisia tietyt asiat toistuu, kokemus karttuu. Sitten vaikka kouluttaudut ensihoitajaksi ambulanssiin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi viisi