Miten kestää hemmotellun kersan synttärit?
Miehen kummilapsesta kyse, meitä odotetaan paikalle oman lapsemme kanssa. Viime kesänä oli hyvä tekosyy olla pois, nyt kutsu tuli jo kk etukäteen.
Ei ole vastattu vielä kutsuun, mennäänkö vai meniskö mies yksin
Mutta kyseessä siis 5v täyttävä lapsi, jolla viisi kummia ja sukunsa ainoa pieni lapsi, vanhempiensa ainoa.
On aivan pilalle hemmoteltu ja huonotapainen.
Jo 3v synttäreillä viskasi meidän antaman lahjan katsomatta maahan, oli paita ja leikkitraktori, mutta kun isovanhemmilta sai isomman paketin. Ja siis paiskasi meidän paketin mielenosoituksena maahan, koska oli niin tylsä lahja.
Kysyin, että mitäs sanotaan kun saa lahjan, näytti kieltä ja äitinsä nauroi vieressä?!
Vanhemmat eivät kiellä/kasvata, hän saa aivan kaiken, kuten lelut, uima-altaankin isänsä rakensi kun tää penska halus yms. Joka kauppareissulla uusi lelu, saattavat varta vasten ajaa lelukaupoille. Iltapalaksi hän saa täytekakkua ja sokerimehua, jos keksii pyytää. Mitään ei kielletä.
Kun oltiin yhdessä vuokramökillä, poika näytti meille pippeliään ja sanoin, että tuo on huono tapaista, niin isänsä kehui äkkiä, että onpas hieno pippeli, ettei vaan poika ala itkemään?!!
Se yhteinen mökkiloma on kamala pojan käytöksen takia.
Juhlissa vieraana tää lapsi menee ekana pöytään ja tökkii sormilla kakkua, meillä esim levitti suklaamuffinsin matolle tahallaan ja sotku jäi siivoomatta, ei edes pahoittelua vanhemmilta. Poika ei kestä, jos muut lapset saa huomiota.
Jos vieraat toruu, alkaa parkua hysteerisenä kun pelottaa!!.
Ja kun heillä on juhlat, poika nauttii, kun voi härnäämällä/huutamalla/esittämällä/riehumalla saada huomion. On siis sellainen kauhukakara, että en voi itse sietää.
Mieskin on sanonut, ettei hän ikinä ottais kummipoikaansa hoitoon.
Mutta siis kysymys: miten menettelisitte itse, kärsisittekö juhlat vai skippaisitteko?
Meillä on itellä alle 1v vauva ja mietin, keksiskö tekosyyn vauvan kautta.
Tökkii niin pahasti ajatuskin ihastella tuota hirviölasta yhtään, ja sitä ne synttärit on, pikkutenava viuhtoo jollain miekalla ja suku huokailee vieressä, kun on niin terhakka poika!
Mitä tekisitte nyt ja jatkossa?
Kommentit (334)
Vierailija kirjoitti:
Lapsi on selvästi häiriintynyt. Häiriö ei johdu kasvatuksesta. . Vanhemmat eivät itsekään jaksa tai osaa hoitaa häiriölapsen tarpeita. Lapsi tarvitsee kiireesti apua. Apua, ehkä lääkehoitoa, terapiaa.
Itse menisin paikan päälle tutustumaan tämän hetken tilanteeseen.
Koko perhe tarvitsee nyt apua. Lapsella on elämä edessään, apua tarvitaan nopeasti. Ehkä ajoittainen laitos hoito tähän alkuun, että vanhemmat toipuvat.
Heippa! Laitoshoito on yhdyssana.
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse kestää, jos ei mene ollenkaan. Kun vanhemmat penää syytä, niin sanoo vaan että "kun me ei haluta, nii siks." Sellainen köytös on heille ihan tuttua juttua, joten ymmärtävät varmasti.
*käytös
T. Sama
Ap ei, ei sun ei tarvitse mennä eikä myöskään miehesi tarvitse mennä. Ja niinkuin joku jo sanoikin niin jos syytä tivaavat niin kerro se heille eli "emme halua kun teidän pentu on niin huonotapainen" ja mitään lahjaa ei myöskään pidä toimittaa. Parempi kun pidätte koko perheeseen etäisyyttä tai ennemminkin pistätte välit kokonaan poikki. Miksi miehesi on ajautunut kummiksi?
Miehesi voisi käydä pikaisesti ovensuulla tuikkaamassa lahjapaketin äitin ja isin pikku kullanmurulle ja pahoitella, ettei pääsisi käymään itse juhlissa, kun tuli yhtäkkiä tosi kiireellinen meno.
Sitten jälkeenpäin kyselisitte vanhemmilta, että mitä mieltä pikku prinssi oli ollut puisesta pesismailastaan... 😏
Olisin lopettanut kaiken yhteydenpidon jo siihen, kun tullaan väkisin kylään oksennustaudissa.
Kummius ei ole mikään syy altistaa oma perhe haitalliselle perseilylle. Itsellä nousi verenpaine jo pelkästään tätä ketjua lukiessa.
Ostat tietysti semmoisen peeniksenmuotoisen kynttilän ja pistät pakettiin. Monta ongelmaa ratkaistu.
Ei enää kutsuja synttäreille, huono lahja ja peeniskin huomattavasti hienompi kuin juhlakalulla.
Vierailija kirjoitti:
Hyviä lahjoja sellaset itse tehtävät limat. Muovailuvahakin aika kivaa. Saippuakuplajutut kans kivoja... Lapsi ite tykkää puhallella vaikka olohuoneessa, jos vanhempia ei haittaa.
Kaikki äänekkäät lelut on kans kivoja, vaikka rumpusetti. Leikkisoittimet, vaikka huuliharppu.
Tämä! Ostaa jotain tuollaista luovaa tekemistä. :D Tokmannilta löytyy halvalla sormivärejä. Ja saattaa sieltä löytyä halvalla myös joku äänekäs lelusoitin. Tamburiini helistimillä olis kova sana!
Tai superpallot. Niitä kun viskoo seinille, niin kimpoilee kivasti ympäriinsä pitkin huonetta.
Joskus joulun aikaan täällä oli ketju, joissa jotkut kertoivat miten heillä lapset saavat osan lahjoista heti aattoaamuna, koska "eivät jaksa odottaa paketteja". Olin todella pöyristynyt tuosta ketjusta.
Tämä on juuri sitä haitallista kasvatusta, jonka hedelmät poimitaan tulevaisuudessa. Minkäkainen ihminen kasvaa lapsesta, joka ei ole oppinut yhtään odottamaan vuoroaan eikä hillitsemään itseään? Muistan omasta lapsuudesta miten ihanaa se oli, kun pitkä pukin odotus viimein palkittiin.
Vierailija kirjoitti:
Joskus joulun aikaan täällä oli ketju, joissa jotkut kertoivat miten heillä lapset saavat osan lahjoista heti aattoaamuna, koska "eivät jaksa odottaa paketteja". Olin todella pöyristynyt tuosta ketjusta.
Tämä on juuri sitä haitallista kasvatusta, jonka hedelmät poimitaan tulevaisuudessa. Minkäkainen ihminen kasvaa lapsesta, joka ei ole oppinut yhtään odottamaan vuoroaan eikä hillitsemään itseään? Muistan omasta lapsuudesta miten ihanaa se oli, kun pitkä pukin odotus viimein palkittiin.
No nyt on kyllä melko pitkälle vietyjä oletuksia taas yhdestä jutusta. Olen samaa mieltä siitä että itsehillintää ja odottamista pitää harjoitella, mutta se että jos yhtenä päivänä vuodesta toimitaan eri tavalla kuin "aina on tehty ja kuuluu tehdä", ei se vielä kerro kasvatuksesta yhtikäs mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyviä lahjoja sellaset itse tehtävät limat. Muovailuvahakin aika kivaa. Saippuakuplajutut kans kivoja... Lapsi ite tykkää puhallella vaikka olohuoneessa, jos vanhempia ei haittaa.
Kaikki äänekkäät lelut on kans kivoja, vaikka rumpusetti. Leikkisoittimet, vaikka huuliharppu.Tämä! Ostaa jotain tuollaista luovaa tekemistä. :D Tokmannilta löytyy halvalla sormivärejä. Ja saattaa sieltä löytyä halvalla myös joku äänekäs lelusoitin. Tamburiini helistimillä olis kova sana!
Tai superpallot. Niitä kun viskoo seinille, niin kimpoilee kivasti ympäriinsä pitkin huonetta.
Nokkahuilu! Laita se miehen mukana lahjaksi menemään. Itse et pääse koska vauva tai jotain. Tai keksi joku meno että voitte vierailla vain lyhyesti.
En ole ikinä tajunnut, mikä ongelma hirviökakara muka on. Sen kun huudat ja komennat. Ei sitä tarvitse sietää.
Vierailija kirjoitti:
Oletko miettinyt miksi ärsyynnyt tuosta lapsesta noin paljon?
No eikö apn kertomasta muka tullut jo oleellinen ilmi? Ja kyllä penskan vanhemmatkin varmaan ovat aika ärsyttävä pari...
AP on syystä ärsyyntynyt lapsen käytöksestä ja vanhempien kasvatusmallista. Onneksi enemmistö näyttääkin ymmärtävän asian.
Muistan lapsuudestani tapauksia, jotka olivat täysin pilalle hemmoteltuja ja aiheuttivat paljon häiriöitä käytöksellään. Meneekö heillä nyt aikuisina hyvin? No varmaan arvaatte että ei. Kärsivät nyt aikuisiällä mm. siitä, kun eivät aina ymmärrä sosiaalisia normeja eivätkä varsinkaan sitä, miksi ihmiset suuttuvat heille. Luulevat että kaikki saavat vielä aikuisinakin omilta vanhemmiltaan rahaa ja tukea kaikkeen jne.
Itse olin lapsena semi-hemmoteltu. Käytöstavat opetettiin kyllä, leluja ei osteltu jatkuvasti, karkkia syötiin vain karkkipäivinä jne. mutta pääsin silti paljon helpommalla kuin useimmat kaverini. On sitten joutunut aikuisiällä opettelemaan, että aina ei voi kysyä vanhemmilta apua kaikkeen vaan joutuukin hoitamaan asioita alusta loppuun ihan itse. Helpommalla olisi päässyt varmasti jos olisi lapsena jo oppinut ottamaan enemmän vastuuta, mutta en minä tästä kuitenkaan halua ruveta vanhempiani syyttämään, vaan mieluummin tehdä omista lapsistani vastuullisempia jo ennen aikuisikää.
Tästä näkökulmaa niille, jotka eivät käsitä, mikä lapsen hemmottelussa risoo aikuisia.
Eiköhän ne vanhemmat ole niitä hirviöitä, eikä lapsi. 5vee on vielä aika tabula rasa. Ei voi odottaa että hän itsenäisesti ajattelee, pohtii ja reflektoi käytöstään. Lapsi on tässä vaiheessa vielä vanhempien tuotos. Ap, mökkireissu ei ollut kamalaa lapsen vuoksi, vaan teidän ystävien, eli lapsen vanhempien vuoksi.
En vaan menisi.
Enkä edes keksisi mitään tekosyitäkään.
Pelkkä ilmoitus, että emme ole tulossa riittää.
Minun tuttavilla on 2 lasta, alkavat olla jo aikuisia. Heillä on aina tehty niin, että kun toisella on synttärit, niin vietetään toisen nimipäivää samalla. Ettei vaan toiselle tule paha mieli kun toinen saa lahjoja ja enemmän huomiota. Näin tehtiin ainakin vielä kun vanhempi lapsista oli joku 16v, ehkä kauemminkin. Nimipäivät on oikeasti jossain 1kk-2kk toisen synttäreistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No nyt on kyllä melko pitkälle vietyjä oletuksia taas yhdestä jutusta. Olen samaa mieltä siitä että itsehillintää ja odottamista pitää harjoitella, mutta se että jos yhtenä päivänä vuodesta toimitaan eri tavalla kuin "aina on tehty ja kuuluu tehdä", ei se vielä kerro kasvatuksesta yhtikäs mitään.
Jaahas, ensimmäinen kyseisen ketjun periksiantajavanhemmista taisi ilmoittautua.
Ei tarvitse kestää, jos ei mene ollenkaan. Kun vanhemmat penää syytä, niin sanoo vaan että "kun me ei haluta, nii siks." Sellainen köytös on heille ihan tuttua juttua, joten ymmärtävät varmasti.