Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko muita pistänyt joku ihan ihme hyttynen? Pk-seudulla on ainakin nyt näitä.

Vierailija
18.07.2022 |

Vai saanko mä vaan ihan kaamean reaktion näistä nyt jostain syystä. Tämä hyttynen ei pidä mitään ininää ja on muutenkin kovin pieni (ei siis ole mäkäräinen eikä sellainen "polttiainen") vaan pistoksen tuntee jälkeenpäin kirvelynä ja ihan selvästi näkyy se pistoskohtakin sen kohollaan olevan vaalean patin keskellä.
Päivän/kaksi se on tuollainen ja kirvelee/kutisee kamalasti ja sitten se muuttuu punaiseksi ja laajenee (käsivarressa on nyt aika tasan sellainen aakkoskarkin kokoinen ja mallinen läntti) joka on ihan kuin useammalla vesikellolla siitä reunoiltaan ja vähän muistuttaa kuin jotain niitä twinpeaksin luolakaiverruksia jotka esitti jotain pöllöä.
Hydrocortison ei oikein tehnyt mitään, mutta basibact tuntui ainakin vähän rauhoittavan.

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
19.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä Espoossakin on jotain hyttysen tapaisia. Ne ei ole niin isoja eikä "inise" eli en huomaa niitä, mutta yön aikana ne puree jalat kutiseville paukamille. Vesikelloja ei onneksi ole.

Vierailija
22/29 |
19.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

BMW kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä kerää taas kaikki ylänuolet..

Rokotuksen jälkeen olen nähnyt useilla ihmisillä allergisia reaktioita mm. ötököiden puremiin. Isoja paukamia.

Mutta niin se nyt vaan on.

Reaktiot  voi vaihdella paljonkin, riippuen mikä hytyskanta on kulloinkin, ja niitä on kymmeniä

Turha tuota rokotusta tähän on  sotkea

Näin. Itse olen kotitienooni hyttysille tullut tavallaan immuuniksi, niitten pistot ei enää haittaa. Mutta kun menen kauemmas,  on hyttyset kimpussa ja kamalia paukamia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
19.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku sellainen pieni hyttyskärpänen on hyörinyt mun naaman edessä parvekkeella monta päivää. En tiedä yrittääkö se pistää vai mennä mun nenän sisään.

24/29 |
19.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

BMW kirjoitti:

Benaldryn auttaa, antihistamiini, reseptivapaa

Korjaus  -Benadryl

Vierailija
25/29 |
19.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
26/29 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on viemärihyttynen. Yleinen Helsingissä.

Ei ole ainakaa mua pistänyt, tää on banaanikärpäsen kokoinen ja näköinen

Paitsi että on hivenen hennompi, on pidemmät jalat ja selkeästi hyttynen, ei kärpänen eikä mikään muukaan hyönteinen.

Ei inise lentäessään. Se pistoskohta näyttää ensin ihan normihyttysen pistolta eli on hieman koholla, mutta sitä kirvelee/pistelee eikä kutita.

Mäkärät ja polttiaiset on eri ötökät mitä tämä. Ne tekee aivan erilaista jälkeä.

Suomessa on joku 40 erilaista hyttyslajia.

Vierailija
27/29 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä Espoossakin on jotain hyttysen tapaisia. Ne ei ole niin isoja eikä "inise" eli en huomaa niitä, mutta yön aikana ne puree jalat kutiseville paukamille. Vesikelloja ei onneksi ole.

Ei se menekään niille mimimini- vesikelloille heti vaan pari-kolme päivää siitä kun huomaa, että nyt kirveltää kummalla tavalla. Ja se läntti (muistuttaa itseasiassa fritsua) on tosiaan enemmänkin kuin palovamma mitä hyttysenpisto ja siihen jeesaakin bacibact eikä hydrokortison kuten normihyttysen patteihin. Eikä tämä kutisekaan.

Mietin jo että laitan tuohon sinkkisalvaa, mutta sitä ei ollutkaan kaapissa. 

Vierailija
28/29 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne on mäkäräisiä. Niitä on tänä kesänä paljon Itä- ja Etelä-Suomessa.

Ei ole mäkärä tämä. Kipeästi sekin puree, mutta sen jättämä jälki on aivan erilainen eikä edes tunnu tältä.

Polttiainen voi kenties ollakin. Tosin ei nekään ole tällaista aiemmin mulle aiheuttanut, mutta tuo kirvely/polttelu olisi kyllä samankaltaista.

Vierailija
29/29 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

BMW kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne on mäkäräisiä. Niitä on tänä kesänä paljon Itä- ja Etelä-Suomessa.

Mäkäräisestä jää puremajälki

Aivan, ja niinhän ap kirjoittikin että "pistoskohta on näkyvillä", eli sellainen pieni verinen pilkku paukaman keskellä. Sanokaa mitä sanotte, mutta mäkäräiset kyseessä.

Ei ole tuollaista veristä pilkkua vaan just samanlainen pikku "kolo" mikä tulee yleensä hyttysenkin pistoskohtaan. Ero on siinä, että tämä ei kutise kuten hyttysen pisto vaan kirvelee ja vähän kuin poltteleekin.

Mäkärä on tuttu näin syntyperäiselle kainuulaiselle ja se tämä ei ole. Eikä ole polttiainenkaan ellei sitten nyt ole joku aivan uusi sellainen liikenteessä.