Mitä mieltä olet PUUMA-ilmiöstä (vanhemmat naiset suhteissa nuorten miesten kanssa)?
https://www.iltalehti.fi/pinnalla/a/2014122318923411
https://www.is.fi/viihde/art-2000008772687.html
On ollut tuhansia vuosia normaalia, että vanhemmat (varsinin menestyneet) miehet seurustelevat nuorten naisten kanssa, mutta viime vuosikymmenen aikana puuma-ilmiö on noussut räjähdysmäisesti.
Itse luin nuo artikkelit ja mietin, että mikä tässä puuma-ilmiössä on takana? Onko tästä vain tullut sosiaalisesti hyväksytämpää naisille, että voivat seurustella reippaasti nuorempien miesten kanssa vai mikä?
Mikä Sinun mielipide on?
Kommentit (343)
Koko ilmiö on vain amerikkalaisen median keksintöä. Mummot kelpaavat niille nuorille miehille, jotka eivät usko saavansa parempaa.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän jos nainen on *oikeasti* ikäisekseen nuorekas ja hyvännäköinen. Silloin uskon ettei kysymys ole äitihahmon kaipuusta tai siitä että vanhemmasta naisesta etsitään vain sulkaa hattuun tai helppoa panoa.
Tämä, ja sama koskee ikäeroa myös niin päin, että mies on vanhempi.
Eli ymmärrän, jos mies on OIKEASTI ikäisekseen nuorekas ja hyvännäköinen, mutta muutoin se on just jotain isähahmon kaipuuta/vastuuttomuutta naiselta eli haluaa vanhemman miehen höösäämään ja tarjoamaan elintasoa yms.
Vierailija kirjoitti:
Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että enintään noin 5vuoden ikäerot suuntaan tai toiseen olisi aina paras vaihtoehto. En usko että vanhalla miehellä ja nuorella naisella voi oikeasti olla mitään yhteistä keskenään, sama myös siis toisinpäin. Ehkä olen vanhanaikanen mutta minusta näissä isojen ikäerojen suhteissa on vain jotain outoa ja tuntuu että aina tilanteeseen liittyy jonkinlaista hyväksikäyttöä sen vanhemman osapuolen osalta. (myös silloin jos kyseessä on vanhempi nainen ja nuori mies - tutustukaa vaikka Aaron Taylor-Johnson tapaukseen, tollanen on vain minun mielestä inhottavaa ja väärin)
No olet vanhanaikainen ja kaavamaisesti ajatteleva. Kyllä niissä suhteissa voi mennä myös valta toisin päin. Tuleepa tässä mieleen Depp-Heard-tapaus, jossa vanhempi, kuuluisampi ja rikkaampi mies joutui nuoren kauniin vaimonsa pahoinpitelemäksi eikä kehdannut kertoa siitä, joten joutui vielä mustamaalatuksikin. Samoin Mickey Rooney on kuuluisa esimerkki siitä, kuinka vanhempi miespuoliso joutui nuoremman vaimonsa hakkaamaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elokuvissa tämä ainakin on laaja (ja erittäin ärsyttävä) ilmiö. Tulee mieleen ruotsalaiset komediat, joissa niihin superryppyisiin kuuluisiin naisnäyttelijöihin rakastuu aina joku nuori ja hurmaava etelän mies ym. Ja sitten Sally Field oli kans just vastaavassa elokuvassa. Noi naisnäyttelijät sattuu olemaan mun suosikkeja ehdottomasti, mutta tuollaiset elokuvat on jotenkin pikkaisen epäuskottavia. Samasta syystä, en oikein usko, että näissä puumasuhteissa ollaan mitenkään tasa-arvoisella pohjalla. Luulen, että se nuori ori saa vaan helposti p i l l u a ja ehkä jotain pientä taloudellista etua. Vanhempi nainen ei myöskään halua perustaa perhettä sen poitsun kanssa, eli ei ole mitään suorituspakkoa, kunhan naiskennellaan vaan aikansa. Nololtahan se aina näyttää, kun on vanha nainen ja nuori mies. Harvoin näkee sellaista keski-ikäistä naista, jolla ulkonäöllisesti olisi oikeasti mahdollisuuksia kilpailla nuorten tyttöjen kanssa. Ne komeat ilmestykset taas joilla mahdollisuuksia olisi, ovat yleensä aika itsevarmoja, eivätkä lähde tähän villitykseen itseänsä nolaamaan.
Oletpa pinnallinen, jos kuvittelet, että naisilla ei ole mitään muuta tarjota kuin ulkonäkönsä ja nuoruutensa. Ehkä sun pitäis kysellä niiltä nuorilta miehiltä, mikä vanhemmissa naisissa kiinnostaa ja voit kuulla yllättäviäkin vastauksia. Veikkaan, että he etsivät vanhemmista naisista kuitenkin jotain sellaista mitä ikäisistään eivät löydä. En tiedä oletko itse nainen, mutta jos olet, niin toivottavasti löydät jotain muutakin mitä voit itsessäsi arvostaa kuin ulkonäkösi. Aika ruma tapa ajatella itsestä ja muista naisista, jos se on se ainut mitä näkee toisessa arvokkaana.
Sitten varmaan et näe mitään ongelmaa siinä, että vanhempi nainen hakee nuorempaa seuraa esim. Gambiasta? Vai oletko ra sisti?
Vierailija kirjoitti:
Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että enintään noin 5vuoden ikäerot suuntaan tai toiseen olisi aina paras vaihtoehto. En usko että vanhalla miehellä ja nuorella naisella voi oikeasti olla mitään yhteistä keskenään, sama myös siis toisinpäin. Ehkä olen vanhanaikanen mutta minusta näissä isojen ikäerojen suhteissa on vain jotain outoa ja tuntuu että aina tilanteeseen liittyy jonkinlaista hyväksikäyttöä sen vanhemman osapuolen osalta. (myös silloin jos kyseessä on vanhempi nainen ja nuori mies - tutustukaa vaikka Aaron Taylor-Johnson tapaukseen, tollanen on vain minun mielestä inhottavaa ja väärin)
Aikamoista yleistystä ja muutenkin järjetöntä höpinää. Kaikenikäisten aikuisten kesken voi olla epäterveitä ja epätasa-arvoisia suhteita. Ja kyllä suuren ikäeron suhteissa se nuorempikin voi olla gold digger tms.
Niillä asioilla mitkä vaikuttavat ihmisten yhteensopivuuteen ja kemiaan ei suurimmaksi osaksi ole iän kanssa mitään tekemistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän jos nainen on *oikeasti* ikäisekseen nuorekas ja hyvännäköinen. Silloin uskon ettei kysymys ole äitihahmon kaipuusta tai siitä että vanhemmasta naisesta etsitään vain sulkaa hattuun tai helppoa panoa.
Eli ymmärrän, jos mies on OIKEASTI ikäisekseen nuorekas ja hyvännäköinen, mutta muutoin se on just jotain isähahmon kaipuuta/vastuuttomuutta naiselta eli haluaa vanhemman miehen höösäämään ja tarjoamaan elintasoa yms.
Naiset eivät ajattele samalla tavalla kuin miehet. Nainen haluaa mieheltä luotettavuutta, miehekkyyttä (joka ei tarkoita mitään teinipoika-kalenterissa-kalsarisillaan -miehekkyyttä) ja turvallisuutta. Naiset eivät samalla tavalla edes kiihotu visuaalisista ärsykkeistä kuin miehet. Eli vanhempi mies voi hyvin tarjota naiselle noita yllä mainittuja, vaikka sinä et naisen valintaa ymmärtäisikään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elokuvissa tämä ainakin on laaja (ja erittäin ärsyttävä) ilmiö. Tulee mieleen ruotsalaiset komediat, joissa niihin superryppyisiin kuuluisiin naisnäyttelijöihin rakastuu aina joku nuori ja hurmaava etelän mies ym. Ja sitten Sally Field oli kans just vastaavassa elokuvassa. Noi naisnäyttelijät sattuu olemaan mun suosikkeja ehdottomasti, mutta tuollaiset elokuvat on jotenkin pikkaisen epäuskottavia. Samasta syystä, en oikein usko, että näissä puumasuhteissa ollaan mitenkään tasa-arvoisella pohjalla. Luulen, että se nuori ori saa vaan helposti p i l l u a ja ehkä jotain pientä taloudellista etua. Vanhempi nainen ei myöskään halua perustaa perhettä sen poitsun kanssa, eli ei ole mitään suorituspakkoa, kunhan naiskennellaan vaan aikansa. Nololtahan se aina näyttää, kun on vanha nainen ja nuori mies. Harvoin näkee sellaista keski-ikäistä naista, jolla ulkonäöllisesti olisi oikeasti mahdollisuuksia kilpailla nuorten tyttöjen kanssa. Ne komeat ilmestykset taas joilla mahdollisuuksia olisi, ovat yleensä aika itsevarmoja, eivätkä lähde tähän villitykseen itseänsä nolaamaan.
Oletpa pinnallinen, jos kuvittelet, että naisilla ei ole mitään muuta tarjota kuin ulkonäkönsä ja nuoruutensa. Ehkä sun pitäis kysellä niiltä nuorilta miehiltä, mikä vanhemmissa naisissa kiinnostaa ja voit kuulla yllättäviäkin vastauksia. Veikkaan, että he etsivät vanhemmista naisista kuitenkin jotain sellaista mitä ikäisistään eivät löydä. En tiedä oletko itse nainen, mutta jos olet, niin toivottavasti löydät jotain muutakin mitä voit itsessäsi arvostaa kuin ulkonäkösi. Aika ruma tapa ajatella itsestä ja muista naisista, jos se on se ainut mitä näkee toisessa arvokkaana.
En näe mitenkään arvokkaana sitä, että juoksee henkensä edestä seksin ja nuoruuden perässä. Ei sille voi mitään, että se näyttäytyy ulkopuolisille just sellaisena mitä se on, eli itsekeskeistä itsensä pettämistä. Ja sitä paitsi ryppyisissä naisissa (tai miehissäkään) ei minusta ole mitään vikaa. Ainoastaan konteksti tekee siitä noloa.
Toi taitaa olla jokin amerikkalaisesta soap operasta repäisty määritelmä puumille? :D Tuskin kuule on noin mustavalkoista oikeassa elämässä. Veikkaan, että nykyään on paljon niinkin, että jonkun nelikymppisen edelleen sinkkuna elävän naisen elämä muistuttaa enemmän niiden pari-kolmikyppisten sinkkumiesten elämää kuin vaikkapa samanikäisten toisella kierroksella olevien isämiesten. Eli ihan siitäkin syystä voivat polut kohdata ja synkata paremmin näiden nuorempien miesten kanssa.
Parit puumat tullut testattua, huutoseksiä aamuyöllä humalassa pimeässä. Ei ehkä mun juttu mut makunsa kullakin. M31
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En näe mitenkään arvokkaana sitä, että juoksee henkensä edestä seksin ja nuoruuden perässä. Ei sille voi mitään, että se näyttäytyy ulkopuolisille just sellaisena mitä se on, eli itsekeskeistä itsensä pettämistä. Ja sitä paitsi ryppyisissä naisissa (tai miehissäkään) ei minusta ole mitään vikaa. Ainoastaan konteksti tekee siitä noloa.
Toi taitaa olla jokin amerikkalaisesta soap operasta repäisty määritelmä puumille? :D Tuskin kuule on noin mustavalkoista oikeassa elämässä. Veikkaan, että nykyään on paljon niinkin, että jonkun nelikymppisen edelleen sinkkuna elävän naisen elämä muistuttaa enemmän niiden pari-kolmikyppisten sinkkumiesten elämää kuin vaikkapa samanikäisten toisella kierroksella olevien isämiesten. Eli ihan siitäkin syystä voivat polut kohdata ja synkata paremmin näiden nuorempien miesten kanssa.
No, kymmenen vuoden ikäero ei mun mielestä vielä riitä tekemään kenestäkään puumaa. Ja ehkä ne sitten kohtaavat ne parikymppisten miesten ja viiskymppisten naisten polut :) Not.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikamoista yleistystä ja muutenkin järjetöntä höpinää. Kaikenikäisten aikuisten kesken voi olla epäterveitä ja epätasa-arvoisia suhteita. Ja kyllä suuren ikäeron suhteissa se nuorempikin voi olla gold digger tms.
Niillä asioilla mitkä vaikuttavat ihmisten yhteensopivuuteen ja kemiaan ei suurimmaksi osaksi ole iän kanssa mitään tekemistä.
Totta, että kaikenikäisillä voi olla huonoja suhteita, mutta ison ikäeron suhteissa ne kyllä korostuu. Ja tuo ei pidä lainkaan paikkaansa, etteikö ihmisten yhteensopivuudessa olisi iällä mitään tekemistä. Päinvastoin. Samanlainen huumorintaju, maailmankuva, arvot, elämäntilanne ym. ovat niitä tekijöitä joista yhteensopivuus ja kemia koostuu. Ja niiden kanssa iällä ja elämän pituudella & historialla on paljonkin tekemistä. Itsekin olen kokenut ison ikäeron suhteen, ja vaikka meillä oli paljon yhteistä (sama ammatti) arjen tasolla ikäero teki suhteen täysin yhteensopimattomaksi.
Vierailija kirjoitti:
Parit puumat tullut testattua, huutoseksiä aamuyöllä humalassa pimeässä. Ei ehkä mun juttu mut makunsa kullakin. M31
kumpi ei kestänyt toista selvinpäin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli ymmärrän, jos mies on OIKEASTI ikäisekseen nuorekas ja hyvännäköinen, mutta muutoin se on just jotain isähahmon kaipuuta/vastuuttomuutta naiselta eli haluaa vanhemman miehen höösäämään ja tarjoamaan elintasoa yms.Naiset eivät ajattele samalla tavalla kuin miehet. Nainen haluaa mieheltä luotettavuutta, miehekkyyttä (joka ei tarkoita mitään teinipoika-kalenterissa-kalsarisillaan -miehekkyyttä) ja turvallisuutta. Naiset eivät samalla tavalla edes kiihotu visuaalisista ärsykkeistä kuin miehet. Eli vanhempi mies voi hyvin tarjota naiselle noita yllä mainittuja, vaikka sinä et naisen valintaa ymmärtäisikään.
Ja tämän kirjoitti 100% varmasti mies, kertoen kuinka naiset ajattelevat ja kiihottuvat :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kumpi ei kestänyt toista selvinpäin?
Mut juotettiin känniin. Puumille humala näyttäisi olevan normi.
MP:ni on että suuri ikäero kummin päin tahansa ei ole hyvä enkä edes ymmärrä miten sokea ihmisen pitää olla jos ikäero liippailee kahta-kolmeakymmentä vuotta suuntaan bee toiseen eikä muka haittaisi lainkaan. Voin näin iälle päästyäni kertoa, loukkaamatta ketään, että itseäni vanhemman kanssa yököttäisi olla sillain, viisi vuottakin olisi ylipääsemätön rima. Itseäni nuoremman miehen kanssa toki tykkäsin ainakin mielikuvituksessani kokeilla että miltä se tuntuu kun miehessä on voimaa, kiinteyttä, sileyttä ja kaikkea tämmöstä. Huom. ei partaa ei viiksiä eikä rinta- ja selkäkarvoja.
Jos homma olisi vaikka suuteloimista, niin siihen kans nuorempi mies, joka osaisi paneutua asiaan siihen tyyliin kuin itse olen joskus sen taidon osannut.
Mut näähän on mun fantasioita vain, ja ani harvoin tulee mieleen edes. Jos näkisin enemmän ihmisiä niin ehkä myös näkisin enemmän haluttavia itseäni nuorempia miehiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli ymmärrän, jos mies on OIKEASTI ikäisekseen nuorekas ja hyvännäköinen, mutta muutoin se on just jotain isähahmon kaipuuta/vastuuttomuutta naiselta eli haluaa vanhemman miehen höösäämään ja tarjoamaan elintasoa yms.Naiset eivät ajattele samalla tavalla kuin miehet. Nainen haluaa mieheltä luotettavuutta, miehekkyyttä (joka ei tarkoita mitään teinipoika-kalenterissa-kalsarisillaan -miehekkyyttä) ja turvallisuutta. Naiset eivät samalla tavalla edes kiihotu visuaalisista ärsykkeistä kuin miehet. Eli vanhempi mies voi hyvin tarjota naiselle noita yllä mainittuja, vaikka sinä et naisen valintaa ymmärtäisikään.
Voi kuule kyllä naisetkin kiihottuvat visuaalisista ärsykkeistä, eivätkä läheskään kaikki naiset halua mieheltä luotettavuutta, miehekkyyttä ja turvallisuutta.
Muutenhan ei edes olisi olemassa niitä ilmiöitä, että komeilla miehillä riittää naisia ja hampuuseilla ja jännniksillä pelastajia ja hyysääjiä.
Ei voi yleistää naisista noin, on useamman tyyppisiä naisia ja vähintään yhtä paljon nuita komeiden perässä olevia ja pummien ja sekoilijoiden hyysääjiäkin, kuin turvallisuuden perässä olevia.
Iso enemmistö sitten lienee haluaa ihan vaan tasavertaista olemista tasapainoisessa suhteessa about ikäisensä kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tämän kirjoitti 100% varmasti mies, kertoen kuinka naiset ajattelevat ja kiihottuvat :D
Ei, vaan nainen. Ja vaikka sinä kuinka yrität hihitellen kuvitella kiihottuvasi siitä miehen takapuolesta, joka just käveli ohi, niin se ei ole totta. Tämä on ihan fakta, joka on tutkimuksissa todettu ja sinä tiedät sen itsekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies joka unohti, että NUORILLA JA KOMEILLA sekä jännnittävillä boheemeilla ja hampuuseilla riittää aina enemmän nuoria nättejä naisia kuin vanhemmilla, ns. turvallisilla miehillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta sä oletat nyt, että ihmiset kiihottuvat seksuaalisesti samoista asioista kuin sinä eli pitää olla nuori/nuoren näköinen ja hyvännäköinen. On kuitenkin paljon miehiä ja naisia, joiden vetovoima ei perustu heidän hyvään ulkonäköön ja nuoreen ikään vaan johonkin ihan muuhun.
Itseä ei vanhemmat naiset nappaa, tarkoitan siis itseäni yli 5v vanhempia. Sen sijaan mielenkiinto kohdistuu eniten 20-26v naisiin
T. M25