Mitä mieltä olet PUUMA-ilmiöstä (vanhemmat naiset suhteissa nuorten miesten kanssa)?
https://www.iltalehti.fi/pinnalla/a/2014122318923411
https://www.is.fi/viihde/art-2000008772687.html
On ollut tuhansia vuosia normaalia, että vanhemmat (varsinin menestyneet) miehet seurustelevat nuorten naisten kanssa, mutta viime vuosikymmenen aikana puuma-ilmiö on noussut räjähdysmäisesti.
Itse luin nuo artikkelit ja mietin, että mikä tässä puuma-ilmiössä on takana? Onko tästä vain tullut sosiaalisesti hyväksytämpää naisille, että voivat seurustella reippaasti nuorempien miesten kanssa vai mikä?
Mikä Sinun mielipide on?
Kommentit (343)
Elokuvissa tämä ainakin on laaja (ja erittäin ärsyttävä) ilmiö. Tulee mieleen ruotsalaiset komediat, joissa niihin superryppyisiin kuuluisiin naisnäyttelijöihin rakastuu aina joku nuori ja hurmaava etelän mies ym. Ja sitten Sally Field oli kans just vastaavassa elokuvassa. Noi naisnäyttelijät sattuu olemaan mun suosikkeja ehdottomasti, mutta tuollaiset elokuvat on jotenkin pikkaisen epäuskottavia. Samasta syystä, en oikein usko, että näissä puumasuhteissa ollaan mitenkään tasa-arvoisella pohjalla. Luulen, että se nuori ori saa vaan helposti p i l l u a ja ehkä jotain pientä taloudellista etua. Vanhempi nainen ei myöskään halua perustaa perhettä sen poitsun kanssa, eli ei ole mitään suorituspakkoa, kunhan naiskennellaan vaan aikansa. Nololtahan se aina näyttää, kun on vanha nainen ja nuori mies. Harvoin näkee sellaista keski-ikäistä naista, jolla ulkonäöllisesti olisi oikeasti mahdollisuuksia kilpailla nuorten tyttöjen kanssa. Ne komeat ilmestykset taas joilla mahdollisuuksia olisi, ovat yleensä aika itsevarmoja, eivätkä lähde tähän villitykseen itseänsä nolaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Hakeeko nuoret miehet äiti-hahmoa?
Entä naiset, eikö heistä tunnu lapsellisilta parikymppiset nuoret miehet verrattuna oman ikäisiin? Eri vuosikymmenillä ovat kuitenkin lapsuuden/nuoruuden eläneet.Mulle tulee siis mieleen lähinnä vääristynyt äiti-poika -suhde.
Tämä ei tietenkään koske Suomen Ikineitoa Katri Helenaa, jolla on suhde 36 vuotta nuorempaan mieheen.
Tästä ei sovi mainita mitään sellaista, jota paheksuttaisi päinvastaisessa suhteessa.
Miksi ette annan nuorten olla nuoria. Katsokaa nyt sinne peiliin ihan rehellisesti niitä kilometrejä mitä sieltä näkyy.
Vierailija kirjoitti:
Olen hämilläni. Olen kohta 40 ja parikymppiset pojat vilkuilee sillä silmällä. En ymmärrä tätä ilmiötä. En tuomitse ikäeroja, mutta en minä nyt sentään lasten kanssa vehtaamaan ala. Mitä ihmettä nämä ihmiset ajattelee tai tahtoo?
Jos 20-vuotias on vielä lapsi, niin sehän on sitten lapsityövoiman käyttöä jos joku palkkaa töihin kaksikymppisen! Pitäisköhän meidän sitten nostaa täysi-ikäisyyden ylärajaa? Eihän sitä nyt sovi antaa lasten äänestää, ajaa autoa, hommata omaa kotia tai tehdä töitä.
Miehenä olen sitä mieltä, että hieno juttu... Mutta mua kiinnostaa että mistä sellaisen puuman voisi metsästää? Kiinnostaa vanhemmat naiset mut tuntuu et harvempi on itseään nuoremman miehen perässä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ette annan nuorten olla nuoria. Katsokaa nyt sinne peiliin ihan rehellisesti niitä kilometrejä mitä sieltä näkyy.
No joko sä uskot siihen, että täysi-ikäinen saa tehdä omia päätöksiä, jopa huonoja sellaisia, tai sitten ajat sitä, että täysi-ikäisyyden rajaa nostetaan ja kaikki alle kolmikymppiset ( vai pitäiskö olla nelikymppiset, niin eivät ainakaan ole enää "nuoria") eivät ole täysivaltaisia yhteiskunnan jäseniä vaan kaipaavat vielä jonkinlaista holhousta ja että muut tekevät päätökset heidän puolestaan.
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat naiset on estottomampia. Nuoret naiset monesti todella epävarmoja. Nyt tosin nuoret naiset alkaneet rohkeammiksi kun on kaikenlaiset onlyfansit ja instagramit. Mut ehkä niiden estottomien nuorten naisten ympärillä pyörii niin valtavasti miehiä ettei kaikille riitä??
miesten kohdalla käytetään taas termejä epävarma= "kokematon" ja estoton= "kokenut".
siksi naiset haluaa miehen joka on polkassut puoli kylää ihan huvin vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Uutisen evoluutiobiologin mukaan syy on:
– Puumailmiö näyttää koskevan vain länsimaita. Onkin todennäköistä, että sen yleistyminen liittyy elinolojen paranemiseen. Keski-ikäiset naiset näyttävät nykyisin paljon nuoremmilta ja seksuaalisesti puoleensavetävämmiltä kuin ennen.Eli monilla naisilla on aina ollut kiinnostusta paljon nuorempaan kumppaniin (monista itsestään selvistä syistä), mutta miehet ovat alkaneet kiinnostua vanhemmista naisista, kun monet näyttävät niin kauniilta tänä päivänä.
Pitää varmaan paikkansa, mutta se että koskee länsimaita ei selity pelkästään tuolla. Nimittäin ainakin itä-aasialaiset naiset tunnetusti näyttävät varsin nuorilta aina jonnekin 50-60v asti, jolloin tapahtuu salamamummoutuminen.
Vierailija kirjoitti:
Elokuvissa tämä ainakin on laaja (ja erittäin ärsyttävä) ilmiö. Tulee mieleen ruotsalaiset komediat, joissa niihin superryppyisiin kuuluisiin naisnäyttelijöihin rakastuu aina joku nuori ja hurmaava etelän mies ym. Ja sitten Sally Field oli kans just vastaavassa elokuvassa. Noi naisnäyttelijät sattuu olemaan mun suosikkeja ehdottomasti, mutta tuollaiset elokuvat on jotenkin pikkaisen epäuskottavia. Samasta syystä, en oikein usko, että näissä puumasuhteissa ollaan mitenkään tasa-arvoisella pohjalla. Luulen, että se nuori ori saa vaan helposti p i l l u a ja ehkä jotain pientä taloudellista etua. Vanhempi nainen ei myöskään halua perustaa perhettä sen poitsun kanssa, eli ei ole mitään suorituspakkoa, kunhan naiskennellaan vaan aikansa. Nololtahan se aina näyttää, kun on vanha nainen ja nuori mies. Harvoin näkee sellaista keski-ikäistä naista, jolla ulkonäöllisesti olisi oikeasti mahdollisuuksia kilpailla nuorten tyttöjen kanssa. Ne komeat ilmestykset taas joilla mahdollisuuksia olisi, ovat yleensä aika itsevarmoja, eivätkä lähde tähän villitykseen itseänsä nolaamaan.
Oletpa pinnallinen, jos kuvittelet, että naisilla ei ole mitään muuta tarjota kuin ulkonäkönsä ja nuoruutensa. Ehkä sun pitäis kysellä niiltä nuorilta miehiltä, mikä vanhemmissa naisissa kiinnostaa ja voit kuulla yllättäviäkin vastauksia. Veikkaan, että he etsivät vanhemmista naisista kuitenkin jotain sellaista mitä ikäisistään eivät löydä. En tiedä oletko itse nainen, mutta jos olet, niin toivottavasti löydät jotain muutakin mitä voit itsessäsi arvostaa kuin ulkonäkösi. Aika ruma tapa ajatella itsestä ja muista naisista, jos se on se ainut mitä näkee toisessa arvokkaana.
Voisko yksi syy olla se, että nuoremmat naiset, jotka ovat usein näitä voimaantuneita intersektionaalisia feministejä, ovat miesten mielestä pelottavia? Monesti kuulee sitä, että nuoret miehet eivät enää uskalla lähestyä naisia, koska pelkäävät aina tekevänsä tai sanovansa jotain, josta tulee metoo-saarna. Ehkä vanhemmat naiset ovat helpompi lähestyä, koska eivät suhtaudu miehiin niin vihamielisesti ja ajattele, että he kaikki ovat patriarkaatin sortajia?
Tämä naisen näkemys eli saattaa olla aivan väärä mutta voisko se johtua siitä että vanhempaa naista ei enää kiinnosta sitoutuminen, lapset, naimisiinpääsy, sukulaisiin tutustuminen tms eli suhde ei ole niin vaativa kuin ikätovereihin, joiden kanssa pitäisi keskustella perheen perustamisesta ym. tulevaisuuden näkymistä.
Vierailija kirjoitti:
Miehenä olen sitä mieltä, että hieno juttu... Mutta mua kiinnostaa että mistä sellaisen puuman voisi metsästää? Kiinnostaa vanhemmat naiset mut tuntuu et harvempi on itseään nuoremman miehen perässä.
Eikä mitään "kyllä se oikea vielä sattuu kohdalle" - olen 33 eikä ole vielä sattunut kuin jotain max 6-7v itseäni vanhempia. En ole enää kauaa sen ikäinen, että puumia kiinnostaisi.
Vierailija kirjoitti:
Pakko todeta, että aina nimenomaan MENESTYNEET miehet ovat olleet nuorempien naisten kanssa. Ei muut. Mistä se sitten kertookaan.
Sitä, että rahalla saa ja hevosella pääsee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä mitään "kyllä se oikea vielä sattuu kohdalle" - olen 33 eikä ole vielä sattunut kuin jotain max 6-7v itseäni vanhempia. En ole enää kauaa sen ikäinen, että puumia kiinnostaisi.
No niitähän löytyy kaikista kulttuuritapahtumista. Jostain Porin Jazzeista, erikoismarkkinoilta tai vaikka jostain perinnetapahtumista. Myös jotkut teemamatkat ovat vanhempien naisten suosiossa. He haluavat huomiota ja flirttiä, tuntea olonsa kauniiksi ja halutuksi. Lähde siitä
Vierailija kirjoitti:
Nuorempi nainen, vanhempi mies on luonnollinen pari ihan hedelmällisyyden kannaltakin. Vanhempi nainen ja nuori mies taas ei niinkään. Ei se ainakaan biologisesti ole järkevää, jos nainen paljonkin vanhempi.
Vaihdevuodet ohittaneeseen naiseen saa nuori kolli laukoa vapaasti paljaalla, ei tarvitse stressata.
Hyvä että ihmiset kohtaa, ehkä nykyään on muutenkin sellainen meininki ettei kaikki yhdessä oleminen tähtää perheen perustamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän jos nainen on *oikeasti* ikäisekseen nuorekas ja hyvännäköinen. Silloin uskon ettei kysymys ole äitihahmon kaipuusta tai siitä että vanhemmasta naisesta etsitään vain sulkaa hattuun tai helppoa panoa.
Nuorekas ja hyvännäköinen ei siis voi olla helppo p*no? Ihmetyttää tämä, kun täällä jatkuvasti puhutaan ulkonäöstä ihmissuhteista puhuttaessa. Eikö teillä todellakaan ole muita kriteerejä?
Toki voi olla helppo, mutta ei samoista syistä kuin vaatimattomamman näköinen mamma ;)
Viimeksi mainittu voi olla imarreltu nuoren klopin osoittamasta kiinnostuksesta ja ottaa sen osoituksena omasta vetävyydestään...
Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että enintään noin 5vuoden ikäerot suuntaan tai toiseen olisi aina paras vaihtoehto. En usko että vanhalla miehellä ja nuorella naisella voi oikeasti olla mitään yhteistä keskenään, sama myös siis toisinpäin. Ehkä olen vanhanaikanen mutta minusta näissä isojen ikäerojen suhteissa on vain jotain outoa ja tuntuu että aina tilanteeseen liittyy jonkinlaista hyväksikäyttöä sen vanhemman osapuolen osalta. (myös silloin jos kyseessä on vanhempi nainen ja nuori mies - tutustukaa vaikka Aaron Taylor-Johnson tapaukseen, tollanen on vain minun mielestä inhottavaa ja väärin)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuorempi nainen, vanhempi mies on luonnollinen pari ihan hedelmällisyyden kannaltakin. Vanhempi nainen ja nuori mies taas ei niinkään. Ei se ainakaan biologisesti ole järkevää, jos nainen paljonkin vanhempi.
Vaihdevuodet ohittaneeseen naiseen saa nuori kolli laukoa vapaasti paljaalla, ei tarvitse stressata.
Harva kuitenkaan haluaa.
Naisista on miehillä, kaiken ikäisillä pulaa. Nuoretkin miehet ovat vaikeuksissa saada naista. Eli niitä vanhempia vaan saa helpommin sänkyyn ja monet vähän vanhemmat ovat edelleen ihan pantavia joten tässä se todellinen syy. Vanhemmat naiset nyt on ihan samasta syystä nuorempien miesten kanssa kuin vanhemmat miehet nuorempien naisten kanssa eli nuoremmat vaan on keskimäärin seksikkäämpiä, ei tosin välttämättä monikaan parikymppinen varsinkaan mies koska monet miehet on parhaimmillaan vasta kolmenkympin jälkeen mutta alkavat rapistua kuitenkin jossain vaiheessa. Ulkoisesti mies on siis parhaimmillaan 25-35 v iässä noin suurin piirtein ja se maistuu vanhemmille naisille.