Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko täällä pienikokoisena syntyneiden äitejä jotka ovat kuitenkin olleet täysiaikaisia

20.10.2006 |

Meidän poika painoi syntyessään rv 40+3 (kuukautisten mukaan 39+3) 3260g ja oli 51cm pitkä. Kasvun pysähtymistä alettiin epäillä rv 38 ja sen jälkeen kävin viikottain polilla, jossa kontrolloitiin sydänääniä ja istukan virtauksia.

Istukan virtauksissa oli jonkinasteista häikkää, mutta ei mitään hälyttävää (RI 0.59-0.69) ja sydänäänissä oli piikkimäisiä alenemia. Parhaimmillaan ottivat kolmekin erilaista käyrää yhdellä polikäynnillä, mutta joka kerta passitettiin kotiin odottamaan. Synnytys käynnistyi lopulta itsekseen supistuksilla ja synnytys sujui mutkattomasti.

Synnytyskertomuksessa lukee jälkeisten painaneen 480g 15% (minkä kokoinen on normaali istukka ja mikä tuo 15% tuon painon jälkeen tarkoittaa?), istukka oli täydellinen, mutta siinä oli lohkovälirepeämä (mitäs se sitten tarkoittaa?).

Näistä polikäynneistä huolimatta synnytyksen jälkeen postitetussa lääkärin lapussa (ilmoitus jatkohoitoa varten) lukee, että äidillä EI erityistä raskausaikana, eikä lapussa lukenut enää mitään vauvan pienestä koosta?

Kommentit (67)

Vierailija
41/67 |
31.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli tosi kiva löytää tämä palsta ja huomata, että on näin paljon muitakin joille on syntynyt pieniä terveitä lapsia.

Meille syntyi 8.12.06 pieni poika rv 40+3.Vauva painoi 2390g,pituutta oli 47cm ja päänympärys oli 33cm.Vauva oli pienestä koostaan huolimatta virkeä heti synnyttyään ja saikin pisteiksi 8,9,9.Keskolaan ei joutunut hyvän vointinsa vuoksi.Aluksi seurattiin verensokeria ja lämpöjä, mutta ne asettui nopeasti hyviksi.Syytä vauvan pieneen kokoon ei tiedetä, mutta epäillään istukan vajaata toimintaa loppuraskaudessa.Istukka oli erittäin pieni 250g, mutta muuten täydellinen.Vauvan painoarvio oli 38+6 3200g.

Vierailija
42/67 |
04.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

meille syntyi rv 39+3 terve tyttö painoi 2350g ja pituutta oli 45cm...nyt kuukauden ikäinen ja painaa n.3500g....oli koko ajan mulla vierihoidossa..ei tullut mitään ongelmia vauva oli virkeä söi hyvin jne...3päivän ikäsenä sai syntymä painonsa kiinni...

syitä ei oo selkeitä...napanuora oli kiinnittynyt istukan reunaan ja osittain kalvoihin...ja kertaalleen vartalon ympäri..sitte loppuraskaudessa oli kohonneet paineet ja valkuaiset...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/67 |
04.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

esikoinen synty 40+1 ja oli 3740g 50,5cm pitkä ....oli aika yllätys tämmönen kirppu...itse olen kyllä ollut suhkot pienikokoinen

Vierailija
44/67 |
08.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä on pienipainoisia lapsia kaikki neljä.

esikoiselta istukka tutkittiin, mutta mitään ei havaittu, kuopukselta istukka oli jotenkin iso ja erikoinen.

1) rv 40+5, 2420g

2) rv 40+1, 2620g

3) rv 37+5, 2420g

4) rv 34+0, 1800g

kaikki sektiolla syntyneet.

Vierailija
45/67 |
13.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä syntyi kanssa vko 39 tyttö, painoa 2010g

Nyt odottelen pienellä pelolla toista.

Tässä välissä on keskeytynyt 3 pienokaista ja nyt ollaan 16 vko. Eniten ärsyttää neuvolan asenne, heidän mielestä luon turhaa itselleni pelko tiloja.

Vierailija
46/67 |
01.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille ei siis ole vielä syntynyt tämä pikkuinen, mutta n. viikko sitten saimme sattumalta tietää ultrassa, että vauvamme menee käyrien alla. Nimittäin vauva yritti ottaa varaslähdön.

Viikkoja on nyt 33+3 ja painoarvio oli viikolla 32+2 1420g ja kuulemma noilla viikoilla sen tulisi olla n 2kg. Kyseessä ei ollut mittaus virhe koska asia tarkistettiin eilen. Napavirtaukset olivat hyvät ja istukka näytti siistiltä ja kuulemma toimi hyvin. Huomenna (keskiviikkona) meillä pitäisi sitten mennä lapsivesipunktioon, jossa tutkitaan mahdolliset kromosomipoikkeavuudet.

Olemme mieheni kanssa keskikokoisia. Syntyessään mieheni oli iso vauva eli n.4700g 54,5cm samoin minä, n.4500g 52cm.

Esikoisemme oli syntyessään 3690g ja 52cm.

Eli ei pitäisi olla ainakaan geneettistä tämä pienikokoisuus.

Kysynkin siis, onko kellään muulla ollut vastaavaa tilannetta? Ja onko silti syntynyt terve vauva?

Vierailija
47/67 |
01.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kanssa huomattiin loppu raskaudessa että vauva on pieni. Käytiin kontrolleissa mutta kaikki vaikutti olevan hyvin. Sekä minä että mies oltiin normaalin kokoisia syntyessä, molemmat 52cm ja n 3600g. Mies nyt pitkäja minä vain 162cm.

Tyttö syntyi suunitellusti sektiolla, koska takana 2 sektiota pt:n takia, tämän takia olinkin kontrolli ultrassa rv36. tällöin vauva sai kokoarvioksi n 2kg, muuten kaikki kunnossa, kontrolleissa vauva kasvoi vaikkakin hitaasti. Sektio oli rv 38+6 ja vauva painoi 2400g ja pituutta oli 46cm. Isoveljet syntyivät samoilla viikoilla ja olivat 2930 ja 3230 joten ei hekään mitään jättejä olleet.

Meillä tytön verensokeri laski sen verran että joutui lasten osastolle ja sielä samalla tutkittiin kaikki mahdolliset syyt pienuuteen, mutta mitää syytä ei löytynyt. Epäiltiin että pieni istukka(400g) ei vain voinut kasvattaa suurempaa vauvaa. Vauva kohta 4kk ja ihan terve ja normaalisti kehittynyt. Niin ja vauvan kanssa pääsin kotiin kun hän oli 5vrk vanha ja täysimetyksellä menään. Tosin minua on neuvottu aloittamaan soseet ja 4kk iässä ja alkuun tyttö sai keskostippoja ja 1v asti hänen pitäis saada rautatippoja.

Vierailija
48/67 |
01.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä sikiön pienuutta ei huomattu kuin vasta synnytyssairaalassa vesien mentyä rv 35+3. Tytön mitat olivat 1620 g ja 41,5 cm. Itse olin epäillyt sikiön olevan pieni, mutta neuvolassa terkkari ei osannut arvioida painoa vaan veikkasi päivää ennen synnytystä tytön n. 2-kiloiseksi.

Syy ei jälkikäteen selvinnyt. Tyttö oli aneeminen eli oli selvästi kärsinyt sikiöaikaisesta kasvuhäiriöstä. Virtaukset olivat kuitenkin OK ja istukka oli normaali. Anemia saatiin korjatuksi, ja muuten tyttö oli ihan terve vauva.

Vaikka tieto tuo oman huolensa, on kuitenkin hyvä tietää vauvan pienuudesta etukäteen.

Vierailija
49/67 |
20.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

esikoinen syntyi vk.38 (2004) ja huimat mitat oli 44,5cm ja 2285g.

nyt toinen syntyi ja oli kilon painavempi ja 4cm pidempi eli normaalin kokoinen lapsi... mistäs sitä sitten voi tietää miten esikoinen oli niin pieni..,mutta ihanaa että on muitakin " pikkuisia" = )

Vierailija
50/67 |
21.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli esikoisemme syntyi 2003 rv 41+1, 2720g ja 49cm. Pieni koko oli hieman yllätys, ennustettiin noin 3,5-3,7kg vauvelia. Perhe ja suku on pitkää ja osin kookastakin. ;) Ainoa mitä huomattiin oli juuri ennen synnytystä että lapsivesi oli todella vähissä, vaavi oli iholtaan kuivunut kun syntyi. Ei tiedetä, mistä pieni koko johtui, oliko kasvuolosuhteissa jotain, eikä asiaa kyllä tutkittukkaan. Itse olin niin onneni huipulla pienen tytön kanssa etten asiaa silloin edes kummastellut, muuta myöhemmin olen asian syitä pohtinut. Etenkin kun nyt odotan toista. Nyt esikoinen on aivan terve ja normaali, pitkä ja hoikkeliini, reilu 3v tyttö. :)

Vierailija
51/67 |
28.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän esikois poika oli kohtuullisen pieni, syntyi rv 40+0 ja oli 3,100 ja 48 cm (paino arvio ennen syntymää oli 2,7). Häntä ei kyllä tutkittu mitenkään ja lääkäri sanoi vain, että on pikkuista sorttia. Nyt viisivuotiaana poika on ihan normaalin kokoinen 116cm ja 19 kg. Kuopus taas oli iso syntyessään (4,2 ja 54 cm) kuopus arvioitiin pieneksi (n3,2 kg) Mutta ultra viikolla 34 muutti arviota (sen hetkinen paino arvio oli 2,9 kg, joka taisi pitää paikkansa aika hyvin

Vierailija
52/67 |
28.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

meilläkin! Syntyi rv 40+4 ja oli 2440g ja 46cm.

Mitään syytä ei löytynyt eikä ole vieläkään löytynyt. Istukkakin oli ihan hyvän kokoinen. Minulla oli verenpainetta odotusaikana, se saattaa olla syy. Lapsen isä syntyi aikanaan 2,5 kiloisena, itse olin normaalikokoinen vauva.

Edelleen vajaa 2-vuotiaanan tyttö on pienikokoinen (lähinnä painonsa suhteen) eli painaa jonkin verran yli 9 kiloa tällä hetkellä, 1v10kk vanhana. Pituus on aika lailla normaali.

Marjo

Vierailija
53/67 |
29.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen tyttäreni syntyi viikolla 40+1 ja painoi 2370g ja oli 45cm pitkä.

Yö sairaalassa ja kotiin; tyttö oli täysin terve ja reipas koostaan huolimatta. Vuoden ikäisenä jo normaali kokoinen!

Vierailija
54/67 |
13.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt puolitoistavuotiaana on jo ikätovereidensa kokoinen.

Isosiskonsa mitat olivat 2750kg ja 46cm ja hän syntyi 38+2. Hän on aika pikkuruinen edelleenkin 12-vuotiaana.

Geeneistä johtuvaa kuulemma, mitään muuta syytä ei löytynyt eikä annettu.

Vierailija
55/67 |
13.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoista oli löytää tämä keskustelu.

Meillä syntyi 2005 terve poika 38+0 2200g ja 43cm. Myös lapsivettä oli vähän (n. 1dl). Istukka oli pieni ja napanuora vain 44cm. Istukka ei ollut kalkkeutunut, mutta siinä oli muutama infarkti. Silti meille sanottiin, ettei syy ollut siinä, eikä mitään muutakaan syytä löytynyt. Istukan virtaamat olivat kohtuulliset, kun niitä tutkittiin loppuraskaudesta. Nyt pian kaksi vuotiaana poika on edelleen pienikokoinen, mutta nyt syynä taitaa olla geenit.

Toinen raskaus päätyi keskenmenoon 18. viikolla, ja sillä kertaa istukkaa ei tutkittu, mitä lääkäri ihmetteli jälkeen päin. Syytä ei löytynyt, poika olisi ollut terve.

Nyt kolmas raskaus on edennyt 24. viikolle, piikitän minihepariinia ja syön miniasperiinia " varalta" . Ajatuksena on, istukka ei ehkä kuitenkaan ole toiminut aiemmin kunnolla, ja nyt kokeillaan, auttaisiko verenohennuslääke asiaan.

Vierailija
56/67 |
14.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon tuonne jonnekin jo meiän SGA-vauvat painoinensa kertonu, mutta tulin ilmoittelemaan, että mulla tässä kolmannessa raskaudessa löytyi piilevä keliakia. Luin joskus tutkimuksesta jonka mukaan melko monen pienikokoisen vauvan synnyttäneeltä äidiltä löytyy piilevä keliakia. Siksi pyysin verikokeet keliakiasta. Ne oli koholla, mut enempää ei raskauden aikana voida asiaa tutkia, joten raskauden loppuun asti oletusarvona on keliakia. Saas nähdä onko tuosta hyötyä kolmannelle. Suolinukkahan ei ehdi kyllä enää kokonaan korjautua, mutta ehkä vauva voi silti paremmin.

Vierailija
57/67 |
16.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän neiti syntyi rv 40+1 ja painoa oli 2870g ja pituutta 47cm eli aika pieni mutta lähinnä tuohon varmaankin vaikutti raskausmyrkytys ja loppu-ajasta huonot virtaukset!!Nyt neiti on 1v11kk ja hyvin on kasvanut omalla käyrällään..ei siis mikään isokokoinen ole vieläkään mutta eipä me vanhemmatkaan olla isokokoisia!!

Vierailija
58/67 |
26.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskostipat ovat vitamiinitippoja. Meillä tyttö (35+3, 1620g, 41,5 cm) oli sen verran kauan sairaalassa, ettei tippoja tarvittu kotiin. Ja erityiskorviketta määrättiin sinne 3,5-4 kiloon saakka 1-2 ateriaa päivässä.

Vierailija
59/67 |
26.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko imettäneet vauvojanne vai ovatko saaneet korvikkeita? Minä olen imettänyt mutta laihoin tuloksin ja epävarmuus saako/jaksaako imeä riittävän määrän maitoa on läsnä joka kerta. Pumppaillut olen maitoa ja sitä tulee ihan kivasti. Tyttö saa niin paljon pullosta ruokaa että laiskistuu rinnalla. Omaan maitoon lisätään nutriprem jauhetta 5 pss/vrk

Ninni-03: Mitä korviketta teidän tyttö sai 1-2 aterialla? Imetitkö loput vai?

Vierailija
60/67 |
27.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En sikäli kuulu ketjuun, kun tyttömme syntyi ennenaikaisena. No, joka tapauksessa hän oli viikkoihin nähden pienipainoinen.

Sairaala-aikana (n. 5 viikkoa) mun lypsämääni maitoon sekoitettiin rintamaidon vahvikejauhetta (juuri tuota NPBMF:a). Imetystä kokeiltiin ekan kerran, kun tyttö oli 8 päivän ikäinen, ja lopun sairaala-ajan imetin kerran tai kaksi päivässä.

Tytön kotiutuessa sain imettää muuten vapaasti, mutta keskoskorviketta (Premilon) piti antaa päivittäin ensin kaksi ateriaa, myöhemmin yksi, ja vielä ylimääräisellä jauhelusikallisena vahvistettuna. Premilonia meni 3 kk:n ikään (n. 3,5-4 kg). Aluksi rintamaito ei riittänyt, ja annoin Premilonia imetyksen päälle. Sitten kun päätin olla stressaamatta maidon riittävyydestä, maitoa alkoikin tulla enemmän, ja parin kotona vietetyn viikon jälkeen oma maito riitti. Päivän Premilon-annos menikin sitten yhdellä aterialla, ja lypsin sitten pakkaseen sen kerran.