Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Iltalehti pelkää, että vappusatasia ja neljän päivän työviikkoja lupailevat populistit saattavat voittaa 2023 Eduskuntavaalit

Kommentit (69)

Vierailija
1/69 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös miljonääriverolla on kansaa kosiskeltu

Vierailija
2/69 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äänestän populistipuoluetta ihan vaan siksi että kansan mielipiteitä kuuntelevia ja niiden puolta pitäviä kutsutaan populisteiksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/69 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neljän päivän työviikko olisi mielestäni oikein hyvä. Olisin valmis siihen, vaikka peruspalkka hieman tippuisikin. Missään nimessä ei ole terve suuntaus, että osa hukkuu töihin (kuten itse) ja osalla ei ole töitä ollenkaan. Ainakin mahdollisuutta siirtyä tekemään osa-aikaisempaa työtä pitäisi kannustaa. Nykyään se on joko tai ei. 

Vierailija
4/69 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa mieltä että 4 päivän työviikko vähentää työttömyyttä: Yritysten on palkattava lisää työntekijöitä jotta työt tulevat tehtyä. Mikä siinä on ettei näin toimita? Halukkaita tähän nelipäiväiseen riittää.

Vierailija
5/69 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen samaa mieltä että 4 päivän työviikko vähentää työttömyyttä: Yritysten on palkattava lisää työntekijöitä jotta työt tulevat tehtyä. Mikä siinä on ettei näin toimita? Halukkaita tähän nelipäiväiseen riittää.

Itse olen sairaanhoitaja ja ei löydy mistään 80-prosenttista työaikaa, ellei ole lapsia. Olen sanonut että haluaisin tehdä 80-prosenttista ihan vaan oman jaksamiseni kannalta, mutta katsotaan kuin hullua ja sanotaan että on joko tehtävä täyttä listaa tai ei ollenkaan. Ja siksi teen nyt keikkaa. Mielestäni todella typerää jäykistelyä työnantajalta, koska käyn sitten samassa paikassa keikalla kun heillä ei ole listalla työntekijöitä.

Vierailija
6/69 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannatan 4 päivän työviikkoa täysin. Olisikin aika tehdä vihdoin järkevä päätös asiasta!

Vierailija
7/69 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannatan 4 päivän työviikkoa täysin. Olisikin aika tehdä vihdoin järkevä päätös asiasta!

Aikanaan 8 tunnin työaikaakin vastustettin ihan hulluna, samoin 5-päiväiseen työviikkoon siirtymistä (oli vielä 60-luvun alussa 6-päiväinen). Vastustajina oli, arvaatte kyllä ketkä: pääomapiirit ja oikeistolaiset. Kas kummaa kun nuo muutokset tehtiin, niin ei mennyt valtio konkurssiin ja hyvin kelpaa oikeistolaisillekin. Toki aina on joku paskaa tuotetta myyvä ja veroja kiertävä yrittäjä vinkumassa, mutta 99 prosenttia palkansaajista on tyytyväisiä kun sitä vapaa-aikaa on edes vähän. 

Nyt on sitten maailma muuttunut, viimeisimmästä muutoksesta alkaa olla 60 vuotta jo on aika siirtyä eteenpäin. Ja se tarkoittaa 4-päiväistä työviikkoa. Kamala vinkuminenhan siitä alkaa EK:n, pääomapiirien ja kaiken maailman oikeistolaisten tivolipellejen toimesta, mutta se on kautta historian ollut vasemmiston taakka viedä kestävät uudistukset maaliin. 

Vierailija
8/69 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottahan se on, että ennen on ollut pitkiä viikkoja eikä yhtään vapaa-aikaa. Mutta jossain se työajan lyhentäminen kääntyy itseään vastaan ja tulee kaikille loppujen lopuksi maksettavaksi, myös työntekijöille. Kun tietäisi, missä se raja menee, että saataisiin oikeasti kannattavia ratkaisuja. Jotain on tuotettava, että julkista sektoria voi ruokkia. Se on Suomessa raskas!

Vierailija
9/69 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailma menee eteenpäin. Koko työelämä on mullistunut automatisaation ja digitalisaation vuoksi eikä enää päde ne samat lainalaisuudet kuin joskus kymmeniä vuosia sitten. Joten 4 päivän työviikko on täysin väistämätön ja looginen lopputulos. Kyllä onnistuu kun halua on. 

Vierailija
10/69 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottahan se on, että ennen on ollut pitkiä viikkoja eikä yhtään vapaa-aikaa. Mutta jossain se työajan lyhentäminen kääntyy itseään vastaan ja tulee kaikille loppujen lopuksi maksettavaksi, myös työntekijöille. Kun tietäisi, missä se raja menee, että saataisiin oikeasti kannattavia ratkaisuja. Jotain on tuotettava, että julkista sektoria voi ruokkia. Se on Suomessa raskas!

Onhan se raskas kun siellä on poliisit, palomiehet, sairaalat, koulut, armeija ja tällaiset. 

Vierailija
11/69 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kansanäänestys siirrytäänkö nelipäiväiseen... mahdollisimman pian...

Vierailija
12/69 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä estää 4-päiväistä työviikkoa haluavia itse sopimasta asiasta? Miksi pitäisi pakottaa kaikki muutkin samaan? 

Muutama vuosi sitten itse sovin työnantajan kanssa 4-päiväisestä viikosta ja olen ollut ihan tyytyväinen, mutta haluan antaa muiden tehdä omat valintansa omien tarpeidensa mukaan.

Vierailija
13/69 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällainen olisi paljon järkevämpi toimi kuin jotkut työkkärin tempputyöllistämiset. Viittä henkeä kohti tulisi yksi uusi työpaikka. Mielestäni todella järkevä veto ja parantaisi työtehoa ja elämänlaatua.

Mistä rahat? No mielestäni työntekijä voisi tulla puolet vastaan ja puolet hoitaisi työnantaja vaikka valtion tukemana. Ja valtiohan saa rahansa kun saadaan uusia työllisiä. 

Vierailija
14/69 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki ovat varmasti neljän päivän työviikon kannalla, mutta se oikeisto-osa on huolissaan tämän yhteiskunnan jatkuvuuden varmistamisesta. Vasemmistolsisille riittää että saavat itselleen korvaushoitoa ja työttömyysturvaa, kun taas se maksajapuoli haluaa varmistaa Suomelle turvallisuus- ja terveyspalvelut ja itselleeb työllä tehdyt eläkkeet kun työnteko ei enää onnistu.

Jos vihervasemmistoblokki alkaisi tekemään töitä ja ymmärtäisi suomalaisen yhteiskuntaidentiteetin merkityksen, niin ei meillä ongelmaa tämän suhteen olisikaan.

Vierailija
15/69 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä estää 4-päiväistä työviikkoa haluavia itse sopimasta asiasta? Miksi pitäisi pakottaa kaikki muutkin samaan? 

Muutama vuosi sitten itse sovin työnantajan kanssa 4-päiväisestä viikosta ja olen ollut ihan tyytyväinen, mutta haluan antaa muiden tehdä omat valintansa omien tarpeidensa mukaan.

No meillä ei esimerkiksi suostua siihen, että 4-päiväistä tehdään muuta kuin jos on lapsia. Muuten on PAKKO tehdä täyttä listaa ja vielä ylitöitäkin. Älkää kuvitelko että joka alalla esimiehen kanssa voi "neuvotella" mitään, se on ylhäältä alas kulkevaa sanelupolitiikkaa ja irvistelyä. Te ylemmän keskiluokan etätyöläiset ette taida tajuta miten erilaisissa todellisuuksissa sitä ollaan.

Mutta oikeastaan olisin sitä mieltä, että 4-päiväisen voisi aloittaa julkiselta sektorilta. 

Sairaanhoitaja

Vierailija
16/69 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Öö.. työnantajan vastustus?

Vierailija
17/69 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työnantaja sanoo ei. Alennettu palkka sanoo ei. Työmäärä sanoo ei. Asuntovelka sanoo ei. Eläkekertymä sanoo ei.

Vierailija
18/69 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen sairaanhoitaja ja ei löydy mistään 80-prosenttista työaikaa, ellei ole lapsia. Olen sanonut että haluaisin tehdä 80-prosenttista ihan vaan oman jaksamiseni kannalta, mutta katsotaan kuin hullua ja sanotaan että on joko tehtävä täyttä listaa tai ei ollenkaan. Ja siksi teen nyt keikkaa. Mielestäni todella typerää jäykistelyä työnantajalta, koska käyn sitten samassa paikassa keikalla kun heillä ei ole listalla työntekijöitä.

Voi helevetti mitä johtajuutta taas siinä. Järki hoi..

Vierailija
19/69 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki puolueet ovat populistisia. Mikä puolue ei muka halua asialleen niin paljon julkisuutta kuin mahdollista?

Marinhan on kaikkien populistien äiti, koska on koko ajan esillä mediassa... Se on populismia...

Vierailija
20/69 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän miksi puolueet joita kutsutaan populistisiksi ovat suosittuja, ne kuuntelevat kansaa. Kokoomus jos pääsee valtaan, niin sitten alkaa Suomen valtion omaisuuden yksityistäminen. alas ajetaan tukiverkot sekä etuudet. Elikkäs rikkaat rikastuvat ja köyhät köyhtyvät...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä seitsemän