Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Myydäänkö missään enää MAKEAA mansikkaa?

Vierailija
17.07.2022 |

Joka kerta saa pettyä, kun ostaa rasian. Kotimaisia, mutta niin happamia ja väkeviä. Prismasta ostin juuri rasian kotimaisia ja olivat jälleen happamia vaikka myyjä sanoi, että ovat makeita. Harmitti niiden puolesta, jotka ostivat koko laatikon. Hollantilaiset mansikat maistuivat alkukesästä paljon paremmilta.

Kommentit (67)

Vierailija
41/67 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostakaa suoraan torilta ja kysykää niiltä mansikan myyjiltä lajikkeista.

Mansikka lajikkeita on hyvin monenlaisia, toiset ovat makeampia, toiset happisempia.

Kuka muka ostaa.summassa mansikoita, tietämättä mikä lajike on kyseessä.

Ja nyt on parhaat ja maukkaimmat mansikat jo myyty

Pääsato on kypsynyt ja ostettu loppuun.

Nyt myydään myöhäisempiä lajikkeita, aina elokuun loppuun saakka.

Myös kaupoissa myytävissä mansikka rasiossa on lajikkeen nimi.

Vierailija
42/67 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanha makea lajike oli Zephyr, jonka viljely ei kannata, koska sadot ovat pienemmät.

En tiedä, kirjoitetaanko se nimi noin, mutta meillä aikanaan viljeltiin ja marjat vietiin käsistä.

Iso satsi torilla meni tunnissa.

En ole enää ostanut happamia mansikoita, kerään metsistä vadelmat ja mustikat.

Jos lopetatte mansikoiden oston ja vaaditte makeutta, niin ehkä niitä joku alkaa kasvattaa.

T. X-viljelijä

Meillä kotona kasvatettiin mansikkaa jonka nimi oli muistaakseni Senga sengana. Se oli tosi makea ja aromikas. Ei vaan saa enää mistään.

Tätä lajiketta ei enää viljellä, koska se on tosi altis homeelle.

Oma kokemukseni on se, että täsmälleen samalta tilalta peräkkäisinä kesinä samaa lajiketta olevat itse poimitut mansikat voivat olla ihan eri makuisia. Ilmeisesti sääolosuhteet vaikuttavat paljon siihen, kuinka makeita marjoista tulee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/67 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Polka on makea lajike.

Niin minäkin luulin! Ostin 5kg laatikon Polkaa, olivat hyvännäköisiä, kiinteitä ja hyvälaatuisia, mutta niin kitkeriä. Moneen vuoteen ei oo ollut sellaisia makeita mansikoita missään.

Vierailija
44/67 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan samaa olen ihmetellyt! Olen ostanut neljää eri mansikkalaatua tänä vuonna. Kaikki olleet karvaita. Viimeiset oli pakko syödä väkisin naama irvessä ajatuksella "on tässä sentään c-vitamiinia". En ole aiempina vuosina törmännyt tähän ongelmaan. Mikä vikana?

Muka hyvä mansikkakesä tänä vuonna... 

Suomalaiset vadelmat ovat sen sijaan olleet upeita!

Vadelmiin olen siirtynyt minäkin. Aika kalliita tosin..

Ja tosi, tosi matoisia.

Ja kun ne madot ovat vielä sen vadelman sisällä, ettei niitä heti huomaa.

Käys joskus poimiin itse vadelmia, niin näet että, valkoisenaan kuhisevat pensaat matoja.

Vierailija
45/67 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan samaa olen ihmetellyt! Olen ostanut neljää eri mansikkalaatua tänä vuonna. Kaikki olleet karvaita. Viimeiset oli pakko syödä väkisin naama irvessä ajatuksella "on tässä sentään c-vitamiinia". En ole aiempina vuosina törmännyt tähän ongelmaan. Mikä vikana?

Muka hyvä mansikkakesä tänä vuonna... 

Suomalaiset vadelmat ovat sen sijaan olleet upeita!

Vadelmiin olen siirtynyt minäkin. Aika kalliita tosin..

Ja tosi, tosi matoisia.

Ja kun ne madot ovat vielä sen vadelman sisällä, ettei niitä heti huomaa.

Käys joskus poimiin itse vadelmia, niin näet että, valkoisenaan kuhisevat pensaat matoja.

En ole löytänyt yhtään matoa vadelmista tänä kesänä, vaikka melkein päivittäin ostanut rasian suomalaista. Huuhtelen ne huolellisesti myös sisälle kurkaten.

Mansikoista yksi kerta oikein lehahti ötököitä lautaselle, vaikka olin huuhdellut hyvin. 

Ehkä tuurista kiinni?

Ja jos siis on matoja, jotka silmään ei näy, niin eiköhän vatsahapot sulata.

Vierailija
46/67 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä vielä luulin, että kun tässä oli nämä helteet, että olisivat auringonvaloa saatuaan makeita, mutta eipä olleet, ei. Onko ne saaneet liian vähän vettä vai onko ne jalostettu tuollaiseksi, että ovat hyvännäköisiä, mutta kitkeriä. Aina on haukuttu ulkomaisia mansikoita ja että kyllä suomalaiset on makeita. No, ei oo enää.

Vierailija
47/67 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostakaa suoraan torilta ja kysykää niiltä mansikan myyjiltä lajikkeista.

Mansikka lajikkeita on hyvin monenlaisia, toiset ovat makeampia, toiset happisempia.

Kuka muka ostaa.summassa mansikoita, tietämättä mikä lajike on kyseessä.

Ja nyt on parhaat ja maukkaimmat mansikat jo myyty

Pääsato on kypsynyt ja ostettu loppuun.

Nyt myydään myöhäisempiä lajikkeita, aina elokuun loppuun saakka.

Myös kaupoissa myytävissä mansikka rasiossa on lajikkeen nimi.

No minä ainakin ilmoittaudun näihin summassa ostajiin. Lajikkeiden nimet rasiassa eivät sano minulle riittävästi, mutta oletan myös marketissa asioidessani, että saan hyviä mansikoita. Pitänee siirtyä sitten toria kohti.

Vierailija
48/67 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ole ostanut enää koskaan mistään ulkomyyntipaikasta mitään marjoja sen jälkeen kun näin, kuinka myyjä lähti vessaan ja koska oli raukka tietenkin yksin myyntipaikalla ja välillä siis pitää päästä vessaan. No, sillä aikaan linnut hyppivät marjojen päällä, nokkivat ja varmaan kakkivat niihin.

Vierailija
49/67 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä kävin itse poimimassa. Viljelijä sanoi että kahta lajiketta on tarjolla, Polkaa, joka on muka makeampaa ja jotakin toista. Valitsin tietysti sen Polkan. Mutta se oli melkoinen pettymys, kaikki mansikat oilivat tosi pieniä eivätkä ainakaan minun makuuni edes makeita. Taisivat olla viimeiset mansikat mitä minä hankin enää ikinä.

Eikö ne sitten olleet poimittaessa pieniä? Eikö niitä eri vaihtoehtoja saa maistaa ennen valintaa?

Kaikki olivat pieniä, oliis kai pitänyt kääntyä tyhjin käsin takaisin pellon reunalta. Viljelijältä oli lupa syödä, mutta jos tuo oli se makeampi vaihtoehto niin miksi pitäisi vertailla.

Vierailija
50/67 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnelissa kasvatettua luomumansikkaa myydään ympäri vuoden. Se on makeaa ja erittäin hyvälaatuista. Sellainen pienehkö muovipurkki norm. hinta n. 6e.

Vierailija
51/67 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Prismasta muovirasia ja niin oli marjat happamia. Harmitti!

Torilta suoraan maanviljelijältä polkaa, hyviä oli. Pakastin 5kg.

Vierailija
52/67 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanha makea lajike oli Zephyr, jonka viljely ei kannata, koska sadot ovat pienemmät.

En tiedä, kirjoitetaanko se nimi noin, mutta meillä aikanaan viljeltiin ja marjat vietiin käsistä.

Iso satsi torilla meni tunnissa.

En ole enää ostanut happamia mansikoita, kerään metsistä vadelmat ja mustikat.

Jos lopetatte mansikoiden oston ja vaaditte makeutta, niin ehkä niitä joku alkaa kasvattaa.

T. X-viljelijä

Meillä kotona kasvatettiin mansikkaa jonka nimi oli muistaakseni Senga sengana. Se oli tosi makea ja aromikas. Ei vaan saa enää mistään.

Totta Senga tuli meille myöhemmin, sato parani, mutta ei aivan yhtä makeaa ollut kuin tuo aikaisempi.

T.ed.ex viljelijä

Vierailija
53/67 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin totta! Ostin alkukesästä rasian kotimaisia harson alla tai tunnelissa kasvatettuja. Olin epäluuloinen, mutta niistä edes osa oli makeita ja maistui mansikalle. Sen jälkeen ostetut avomaan mansikat ovat olleet mauttomia ja vetisiä.

Vierailija
54/67 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en ole ostanut enää koskaan mistään ulkomyyntipaikasta mitään marjoja sen jälkeen kun näin, kuinka myyjä lähti vessaan ja koska oli raukka tietenkin yksin myyntipaikalla ja välillä siis pitää päästä vessaan. No, sillä aikaan linnut hyppivät marjojen päällä, nokkivat ja varmaan kakkivat niihin.

Hyppivät ja kakkivathan ne avomaallakin ja poimijat voivat sylkeä ja yskiä, käyväd pissälla välillä pesemättä käsiään. Jos näin ajattelee ei uskalla pistää suuhunsa yhtään mitään.

Sitä olen miettinyt, että kesä oli ihanteellinen marjoille, kuukausi sitten mansikka oli 89 senttiä kpl. Mielestäni ei mitenkaan ihanan ja hyvän makuinen, toki siistin näköinen, aivankuin muovia.

Petetäänkö meitä nyt tässäkin.

Vierailija
55/67 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkukaudesta myynnissä oli joitain oudompia lajikkeita, joita oli kasvatettu harson alla tai kasvihuoneissa, olivat kyllä kauniin punaisia, mutta kovia ja mauttomia. Nyt on ollut Polkaa jo pitkään ja makeita ovat ainakin täkäläisen luomuviljelijän marjat. Kai niitä makeita lajikkeita olisi muitakin, mutta eivät ehkä ole niin satoisia tai tautikestäviä kuin Polkat. Joitakin vuosia sitten satokauden lopussa oli todella makeaa marjaa myynnissä, väriltään erittäin tummanpunaisia ja hedelmälihakin tummanpunaista. Marjat olivat myös kookkaita. Valitettavasti lajike on kadonnut markkinoilta. Lieneekö niukkasatoinen vai muuten huonosti kestävä? 

Kaipaat varmaankin Malvinaa. Se on myöhäinen lajike, tullee näinä viikkoina myyntiin.

Vierailija
56/67 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tampere Lielahti Cittarin edessä Suonenjoen mansikkaa. Todella makeaa ja huonoja oli todella vähän. 5 kg ostettiin.

Prisman mansikka oli huonoa myös täällä. Ei siis ollut makeaa.

Sama havainto tuosta että tänä vuonna on S-ryhmän mansikat happamampia. Täytyypä käydä tuolla Cittarissa kun on sopivasti hollilla, kiitos vinkistä.

Makein lajike olisi Zephyr, mutta sitä ei ole aikoihin saanut mistään.

Vierailija
57/67 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmastonmuutoksen aiheuttamaa. Liian kuivaa ja kuumaa.

Vierailija
58/67 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maistamalla selviää parhaiten. Alkukesästä tuli ostettua kannatuksen vuoksi maistamatta ja happamia olivat. Paras muistissa oleva mansikan maku on pieneltä omalta mansikkamaalta joka ei enää ole meidän. Kovin erikokoista mansikkaa mutta juuri niin makeaa kuin pitääkin siltä seisomalta syötäväksi.

Vierailija
59/67 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omenat on nykyään imelämpiä. Kai tässä on alettava vääntämään omena kakkua.

Vierailija
60/67 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Senga Sengana oli pitkään valtalajike Suomessa, se oli hyvin makea ja Polka ja Zephyr sitten alkoivat korvata sen. Senga oli aika pehmeä, eikä kestänyt kuljetusta niin hyvin, kuin nämä kovat uudet lajikkeet.

Mansikka- ja muutkin lajikkeet degeneroituvat ja tulevat ajan kanssa alttiiksi tuholaisille ja taudeille.

Zephyr taisi olla senganan ensimmäinen korvaaja, sitäkin moitittiin, että ei ole makean makuinen.

Polka on se joka seuraaavana suosituista varmaan häviää.

Uudet lajikkeet valitaan kuljetuskestävyyden ym tuotannollisten syiden takia ja mansikat muuttuvat jatkuvasti kovemmiksi ja väkevämmiksi, koska silloin niitä on helppo kerätä ja myydä, makeat pilaantuvat sokeripitoisuuden takia nopeammin.

Ovat melkein kuin omenia jo nytkin.

Itse voi kasvattaa vaikka kuukausimansikoita, niissä on vielä vanhan ajan mansikan makua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi seitsemän