Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Myydäänkö missään enää MAKEAA mansikkaa?

Vierailija
17.07.2022 |

Joka kerta saa pettyä, kun ostaa rasian. Kotimaisia, mutta niin happamia ja väkeviä. Prismasta ostin juuri rasian kotimaisia ja olivat jälleen happamia vaikka myyjä sanoi, että ovat makeita. Harmitti niiden puolesta, jotka ostivat koko laatikon. Hollantilaiset mansikat maistuivat alkukesästä paljon paremmilta.

Kommentit (67)

Vierailija
21/67 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Minä en ole enää vuosiin ostanut pakkaseen. Joka kesä ostan sen yhden rasiallisen ja joka kesä petyn.  Viljelijät ihmettelevät kun ei mene kaupaksi, no omalta osaltani vastaus on, että kallista ja mautonta. Mustikkaa ja vadelmaa  poimin itse pakastimeen, en tarvitse mansikoita. Puolukka on meillä eniten käytetty marja, mutta sitä käytetän vähän eri tavalla kuin makeita marjoja. 

Vierailija
22/67 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkukaudesta myynnissä oli joitain oudompia lajikkeita, joita oli kasvatettu harson alla tai kasvihuoneissa, olivat kyllä kauniin punaisia, mutta kovia ja mauttomia. Nyt on ollut Polkaa jo pitkään ja makeita ovat ainakin täkäläisen luomuviljelijän marjat. Kai niitä makeita lajikkeita olisi muitakin, mutta eivät ehkä ole niin satoisia tai tautikestäviä kuin Polkat. Joitakin vuosia sitten satokauden lopussa oli todella makeaa marjaa myynnissä, väriltään erittäin tummanpunaisia ja hedelmälihakin tummanpunaista. Marjat olivat myös kookkaita. Valitettavasti lajike on kadonnut markkinoilta. Lieneekö niukkasatoinen vai muuten huonosti kestävä? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/67 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minustakin olleet outoja mansikat tänä vuonna, sellaisia ihme kumipalleroita ja happamia. Ulkonäöltään kyllä nätin punasia ja "siistejä".

Vierailija
24/67 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä lajiketta myyvät isoissa laatikoissa Prismoissa?

Vierailija
25/67 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiempina kesinä olen ostanut pikkurasioissa ruokakaupoissa myytävää Koivistoisen mansikkaa ja olen ollut niihin todella tyytyväinen, tosin en tiedä mitä lajiketta se on ollut. Maku on ollut juuri oikea suomalaisen mansikan makea maku.

Eilen ostin jotain "Sulotar" tms. lajiketta ja se oli ihan hyvää. Marjat isoja ja hyväkuntoisia ja maku hieman jopa makea. Ei kuitenkaan sitä parasta kotimaista tasoa.

Parina viime kesänä on ollut todellakin myynnissä aivan oudon makuisia mansikoita, suorastaan epämiellyttävän happamia. Kuulemma Suomessa kasvatetaan nykyään eri aikoina kypsyviä lajikkeita, että satokausi olisi pidempi. Mutta ihan hullua maksaa vahingossa yli kuusi euroa litralta pahoista mansikoista, jotka sopisivat korkeintaan mehustamiseen muiden marjojen kanssa.

Vierailija
26/67 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kävin itse poimimassa. Viljelijä sanoi että kahta lajiketta on tarjolla, Polkaa, joka on muka makeampaa ja jotakin toista. Valitsin tietysti sen Polkan. Mutta se oli melkoinen pettymys, kaikki mansikat oilivat tosi pieniä eivätkä ainakaan minun makuuni edes makeita. Taisivat olla viimeiset mansikat mitä minä hankin enää ikinä.

Vierailija
27/67 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veit sanat suustani. Kiitos tuosta vinkistä lähden Lielahden Cittariin 🍓🍓

6 h ajomatka.

Vierailija
28/67 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha makea lajike oli Zephyr, jonka viljely ei kannata, koska sadot ovat pienemmät.

En tiedä, kirjoitetaanko se nimi noin, mutta meillä aikanaan viljeltiin ja marjat vietiin käsistä.

Iso satsi torilla meni tunnissa.

En ole enää ostanut happamia mansikoita, kerään metsistä vadelmat ja mustikat.

Jos lopetatte mansikoiden oston ja vaaditte makeutta, niin ehkä niitä joku alkaa kasvattaa.

T. X-viljelijä

Vierailija
29/67 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä kävin itse poimimassa. Viljelijä sanoi että kahta lajiketta on tarjolla, Polkaa, joka on muka makeampaa ja jotakin toista. Valitsin tietysti sen Polkan. Mutta se oli melkoinen pettymys, kaikki mansikat oilivat tosi pieniä eivätkä ainakaan minun makuuni edes makeita. Taisivat olla viimeiset mansikat mitä minä hankin enää ikinä.

Eikö ne sitten olleet poimittaessa pieniä? Eikö niitä eri vaihtoehtoja saa maistaa ennen valintaa?

Vierailija
30/67 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset mansikat on jalostettu pilalle. Ennen vanhaan ne oli oikeasti makeampia.

Olin aiemmin ennakkoluuloinen "ulkomaalaisten marjojen" suhteen, kunnes olin Bulgariassa aivan alkukesällä, ja siellä oli silloin mansikkasesonki. Olimme hyvälaatuisessa hotellissa, ja siellä oli aina aamupalalla ja buffetissa paikallisia mansikoita. Se maku räjäytti aistit, se oli tajuttoman hyvää! Söin niitä ihan hirveästi sen matkan aikana. Edes metsämansikka pellonreunasta poimittuna ei vedä sille vertoja.

Vierailija
31/67 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veit sanat suustani. Kiitos tuosta vinkistä lähden Lielahden Cittariin 🍓🍓

Niitä myydään kaupan ulko-oven edessä ja tänään on sunnuntai niin en tiedä ovatko siellä.

Vierailija
32/67 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin erään tilan mansikoita ja oli todella herkullisia. Myyntikoju oli cittarin edessä. Myös niiden perunat ja sipulit maistui todella hyville, kun tehtiin niistä ruokaa.

Vierailija
33/67 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä lajiketta myyvät isoissa laatikoissa Prismoissa?

En tiedä mutta ne laatikossa olevat eivät olleet makeita.

Vierailija
34/67 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostin erään tilan mansikoita ja oli todella herkullisia. Myyntikoju oli cittarin edessä. Myös niiden perunat ja sipulit maistui todella hyville, kun tehtiin niistä ruokaa.

Olisko samaa kun meidänkin Cittarin edessä. Hämmästyin ja kummastuin.

Vierailija
35/67 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Son kasvattajasta kiinni eikä lajikkeesta tai kaupasta, kohta moni muukin hedelmä ja vihannes alkaa maistuun pahvilta kun niistä tehdään laihoilla lantsuilla hyvän näkösiä.

Vetisyys ja mauttomuus on sitä kun kasvi on pelkkää vettä ravinteiden ja sokerin sijaan.

Vierailija
36/67 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanha makea lajike oli Zephyr, jonka viljely ei kannata, koska sadot ovat pienemmät.

En tiedä, kirjoitetaanko se nimi noin, mutta meillä aikanaan viljeltiin ja marjat vietiin käsistä.

Iso satsi torilla meni tunnissa.

En ole enää ostanut happamia mansikoita, kerään metsistä vadelmat ja mustikat.

Jos lopetatte mansikoiden oston ja vaaditte makeutta, niin ehkä niitä joku alkaa kasvattaa.

T. X-viljelijä

Meillä kotona kasvatettiin mansikkaa jonka nimi oli muistaakseni Senga sengana. Se oli tosi makea ja aromikas. Ei vaan saa enää mistään.

Vierailija
37/67 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset mansikat on jalostettu pilalle. Ennen vanhaan ne oli oikeasti makeampia.

Olin aiemmin ennakkoluuloinen "ulkomaalaisten marjojen" suhteen, kunnes olin Bulgariassa aivan alkukesällä, ja siellä oli silloin mansikkasesonki. Olimme hyvälaatuisessa hotellissa, ja siellä oli aina aamupalalla ja buffetissa paikallisia mansikoita. Se maku räjäytti aistit, se oli tajuttoman hyvää! Söin niitä ihan hirveästi sen matkan aikana. Edes metsämansikka pellonreunasta poimittuna ei vedä sille vertoja.

Ennen sai sengaa, ja se oli hyvää. Nykylajikkeet alta arvostelun.

Vierailija
38/67 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minustakin olleet outoja mansikat tänä vuonna, sellaisia ihme kumipalleroita ja happamia. Ulkonäöltään kyllä nätin punasia ja "siistejä".

Jep, ulkonäkö ollut moitteeton ja siksi olenkin haksahtanut toiveikkaana ties kuinka moneen rasialliseen Prismassa kerta toisensa jälkeen. Mutta kitkeriä on maultaan, harmi kyllä.

Vierailija
39/67 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan samaa olen ihmetellyt! Olen ostanut neljää eri mansikkalaatua tänä vuonna. Kaikki olleet karvaita. Viimeiset oli pakko syödä väkisin naama irvessä ajatuksella "on tässä sentään c-vitamiinia". En ole aiempina vuosina törmännyt tähän ongelmaan. Mikä vikana?

Muka hyvä mansikkakesä tänä vuonna... 

Suomalaiset vadelmat ovat sen sijaan olleet upeita!

Vierailija
40/67 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan samaa olen ihmetellyt! Olen ostanut neljää eri mansikkalaatua tänä vuonna. Kaikki olleet karvaita. Viimeiset oli pakko syödä väkisin naama irvessä ajatuksella "on tässä sentään c-vitamiinia". En ole aiempina vuosina törmännyt tähän ongelmaan. Mikä vikana?

Muka hyvä mansikkakesä tänä vuonna... 

Suomalaiset vadelmat ovat sen sijaan olleet upeita!

Vadelmiin olen siirtynyt minäkin. Aika kalliita tosin..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän neljä