Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Masennus ja elintavat

Vierailija
16.07.2022 |

Minulla todettiin keski-vaikea masennus. Pohdin lääkehoidon aloitusta kun sitä ehdotettiin, mutta koitin eka muilla keinoin. Aloin tehdä päivittäin kävelyjä, vähensin alkon/mättöruuan minimiin ja lisäsin veden juontia sekä aloin vähän kiinnittää huomioo enemmän mitä suuhuni laitan niin olo on nyt kuin uudesti syntynyt!! Tästä on nyt kk aikaa ja toivon mukaan pysyy innostus yllä. Onko muita, jolla näin käynyt?

Kommentit (90)

Vierailija
61/90 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksi masennuksen ikäviä puolia on myös se, että en halunnut läheisyyttä lainkaan. Toivoin, että mieheni jättäisi minut kun olo oli surkea enkä halunnut minuun kosketaan saati harrastaa seksiä. Nyt on tuokin ongelma väistynyt :)

Ap

Minullakin oli, mutta nyt olen tajunnut, että oli väärä mies. Ahdisti sen takia tosi paljon seksi. Väärä haju, väärä tuntemus. Kello soi päästä, nyt ei ole asiat hyvin. Olin vain niin kiltti, että koitin saada asiat toimimaan oman mielenterveyteni kustannuksella.

Onneksi tiedän tämän nyt ja ei tarvii väkisin harrastaa seksiä enää. Kyllä niitä oikealta tuoksuvia ja tuntuvia on.

Kaikkea sitä ihminen tekeekin, kun haluaa olla liian kiltti. Tai toivoo, että ehkä tuosta kuitenkn tulisi jotain, jos vähän yrittää. Ehei, se intuitio on oikeassa.

Haistan palaneen käryä, jos kaikki ei ole kohdillaan. Pitää luottaa siihen. Sen takia ihmisellä on intuitio, jotta pysyisi turvassa.

Se on suuri riski nopeissa tapaamisissa. Toinen voi valehdella, olla agressiivinen, huijari ties mikä liero.

Kun alkaa ahdistaa, se on merkki, että toisessa ihmisessä ei ole kaikki kohdilllaan. Jotain kieroa on meneillään. Se vaaran tunne tulee niin syvältä.

Vierailija
62/90 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus koko kuvio on ollut päin helvettiä. Olen juossut itkien kämpästä pois. Ja hei, minussa ei ole mitään vikaa, jos on viritetty ansa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/90 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyse taitaa pikemminkin olla siitä, että masennukseksi diagnosoidaan mitä sattuu. Masennuksen oireita voi tietysti aiheuttaa vastoinkäyminen elämässä, huonot elintavat ym. mutta se olisi mielestäni hyvä erottaa masennuksesta, joka tulee ilman selkeää syytä. Miettikää vaikka kipeää polvea. On eri asia, alkaako se kipuilla selittämättömästi vai sen jälkeen, kun olet kaatunut sen päälle.

Lienee selvää, että runsas alkoholin käyttö ja huono ravinto eivät tee hyvää mielelle, mutta silloin pitää "hoitaa" elintapoja. Ne ovat silloin sairaita eikä mieli.

Masennus diagnosoidaan oireiden, ei riskitekijöiden perusteella. Psykiatriassa ja lääketieteessä ylipäätään on alkeellinen osaaminen ravitsemuksesta ja elintavoista ylipäätään, ja kaikkeen tyrkytetään lääkkeitä. Taustalla on niin monenkirjava joukko tekijöitä, joita edes potilas ei itsessään tunnista, niin niitä ei yksittäinen lääkäri kyllä osaa eritellä potilaan kertoman perusteella. Masennuksen kappa-arvo on keskimäärin 0.28 mikä tarkoittaa, että voit yhtä hyvin palkata paviaaneja antamaan diagnooseja ja saat suurin piirtein yhtä todennäköisesti yhtä luotettavan diagnoosin. 

https://ajp.psychiatryonline.org/doi/pdf/10.1176/appi.ajp.2012.12070999

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3900052/

Vierailija
64/90 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos maailma on vinksallaan, minkä minä sille teen jos oireilen siitä. Minun pitää lähteä pois, kieltäytyä ja olla reagoimatta väärään maailmaan.

Vierailija
65/90 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos maailma on vinksallaan, minkä minä sille teen jos oireilen siitä. Minun pitää lähteä pois, kieltäytyä ja olla reagoimatta väärään maailmaan.

Niin. Kun yhdistää palaset, en tiedä oikein mitä ajatella. Minä tiedän, mitä tämän takana on. Sepä se. Kun en voi enää sulkea silmiäni.

Vierailija
66/90 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksi masennuksen ikäviä puolia on myös se, että en halunnut läheisyyttä lainkaan. Toivoin, että mieheni jättäisi minut kun olo oli surkea enkä halunnut minuun kosketaan saati harrastaa seksiä. Nyt on tuokin ongelma väistynyt :)

Ap

Minullakin oli, mutta nyt olen tajunnut, että oli väärä mies. Ahdisti sen takia tosi paljon seksi. Väärä haju, väärä tuntemus. Kello soi päästä, nyt ei ole asiat hyvin. Olin vain niin kiltti, että koitin saada asiat toimimaan oman mielenterveyteni kustannuksella.

Onneksi tiedän tämän nyt ja ei tarvii väkisin harrastaa seksiä enää. Kyllä niitä oikealta tuoksuvia ja tuntuvia on.

Minulla ei siis aiemmin ollut miestä kohtaan ollut tunnetta etten haluaisi vaan masennuksen myötå alkoi koko touhu ällöttämään

Vierailija
67/90 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahdistaa ihan tosi paljon kaikenlaiset ansat. Minusta tuntuu, että minut on liattu. Olen harrastanut seksiä täysin vastoin omia tuntemuksiani. Jotta te saisitte tietää, millainen olen. Mutta nyt en enää tiedä. Minä en ehkä unohda.

Vierailija
68/90 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Minulla ei siis aiemmin ollut miestä kohtaan ollut tunnetta etten haluaisi vaan masennuksen myötå alkoi koko touhu ällöttämään

Lääkkeillä meillä oli kivaa. Sitten lopetin lääkkeet ja mies tuntui väärältä. Niinkuin olikin. Täysin väärä ihminen minulle. Mikään ei ollut muuttunut, paitsi minä.

Tämän asian tuntee 300 % selvemmin ilman lääkkeitä.

Minulla ei siis ole lääkitystä eli ei ole johtunut lääkkeistä.

Ap

Vierailija
69/90 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä niin halusin näyttää teille, antaa tietoa, vaikka tiesin, että te ette tiedä, että minä tiedän.

Tein jotain vastoin itseäni. Mutta se ei kuitenkaan muuta sitä tosiasiaa, että rakastelin alkoholistin kanssa antaaksesi teille tietoa. Miehen kanssa, jolla oli repussa kaljaa, rikkinäinen vessa kotona. Koska minua ärsytti. Ei ihmisille tehdä noin. Ehkä tein, niinkuin halusittekin minun tekevän.

Ja nyt minä itken ja minua masentaa. Mutta tämä on intuition tapa kertoa, että kaikki ei ole kohdillaan. Maailma on vino. Minun mieleni on selvä ja kirkas.

Vierailija
70/90 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asia selvä. Vaikuttaa, että lähtee vähä rönsyilemään aihe

Vierailija
71/90 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kärsinyt vaikea-asteisesta masennuksesta, vaikka syön terveellisesti, harrastan liikuntaa 5 päivänä viikossa, ulkoilen luonnossa, olen laiha ja muutenkin on terveelliset elämäntavat. En juo enkä polta. En tiedä, miten tästä voisi parantaa. Terveellisistä elintavoista on hyötyä kaikille, mutta masentua voi, vaikka elämässä olisi kaikki hyvin.

Vierailija
72/90 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kärsinyt vaikea-asteisesta masennuksesta, vaikka syön terveellisesti, harrastan liikuntaa 5 päivänä viikossa, ulkoilen luonnossa, olen laiha ja muutenkin on terveelliset elämäntavat. En juo enkä polta. En tiedä, miten tästä voisi parantaa. Terveellisistä elintavoista on hyötyä kaikille, mutta masentua voi, vaikka elämässä olisi kaikki hyvin.

Kyllä voikin, en väitä, että nuo ehkäisisi masennusta, mutta itsellä mieliala kohentunut huomattavasti kun noita lisäsin. Joissakin tapauksissa lääkehoito tarpeellinen.

Ap

Vierailija
73/90 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
74/90 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvin sanottu. Tämä kuvastaa myös minun tuntemuksiani.

Liikunnasta ja terveistä elämäntavoista on muodostunut itselleni vain pakokeino ja elinehto tälle kaikelle muulle paskalle todellisuudelle.

Vierailija
75/90 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelen vähän kauhulla kyllä tulevaa syksyä, että onko tämä parempi kausi muisto vaan ja jälleen alkaa kamppailu

Vierailija
76/90 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liikunnasta ja terveistä elämäntavoista on muodostunut itselleni vain pakokeino ja elinehto tälle kaikelle muulle paskalle todellisuudelle.

Kehossa tulee ihan erilaisia tuntemuksia liikunnassa ilman masennuslääkkeitä. Saan pieniä orgasmeja, kun lihas supistelee. Liike menee pidemmälle. Tuntuu, että hermotus aktivoituu. Tekee mieli myös leikkiä ja pelata kuntoiluvälineillä. Tämä on erikoinen tuntemus. Aikaisemmin sarjat olivat suorittamista. Nyt jos herään yölläkin, tekee mieli käyttää kehoa jotenkin. Venytellä ja supistella lihaksia. Tunnen olevani jonkinlainen leikkivä hamsteri.

Vierailija
77/90 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kehossa tulee ihan erilaisia tuntemuksia liikunnassa ilman masennuslääkkeitä. Saan pieniä orgasmeja, kun lihas supistelee. Liike menee pidemmälle. Tuntuu, että hermotus aktivoituu. Tekee mieli myös leikkiä ja pelata kuntoiluvälineillä. Tämä on erikoinen tuntemus. Aikaisemmin sarjat olivat suorittamista. Nyt jos herään yölläkin, tekee mieli käyttää kehoa jotenkin. Venytellä ja supistella lihaksia. Tunnen olevani jonkinlainen leikkivä hamsteri.

Lääkkeet näköjään vievät mielihyvän huipun pois myös liikunnasta. Mistä sen sitten saa, jos ei mistään normaalista asiasta.

Vierailija
78/90 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisille lääkkeet ovat välttämättömyys, mutta toisinaan lievemmissä tapauksissa itse pystyy paljon vaikuttamaan omilla valinnoilla.

Vierailija
79/90 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on diagnosoituna bipolaarihäiriö kunnes tajusin että minun mielialan aaltoilu johtuu ihan kuukautiskierrostani. Nyt kun tunnistaa mistä oikeasti tuulee niin niihin ei lähde mukaan. Kuulemma adhd naisilla hormonaalinen kierto aiheuttaa tunne-elämän aaltoilua ja asioiden suurentelua, joka varmaan sitten monella virheellisesti tulkitaan bipoksi ja lääkitään ihminen sekaisin niin että on ne välipäivätkin ahdistunut sekopää. Ei ole sittenmmin ollut lääkityksiä ja bipoilukin hävisi jonnekin lääkkeiden mukan. Sen sijaan kannattaa pitää kalenterissa merkinnät ovulaatiolle ja kuukautisille niin tietää mitä on meneillään.

Minulla dissosiaatiohäiriö diagnosoitiin bipolaarihäiriöksi. Sopivaa lääkitystä ei löytynyt, kun kieltäydyin syömästä lääkkeitä, jotka tekivät minut työkyvyttömäksi.

Nyt, kun olen päässyt työstämään dissojani, ei ole enää tullut "bipo"-oireita.

Vierailija
80/90 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaksottaisesta masennuksesta kärsineenä yksi iso askel kohti paranemista oli se, kun tunnistin masennuksen jaksottaisuuden ja opin luottamaan, että masennusjakso menee ohi. Vaikka siinä syvimmässä kuopassa tuntuukin siltä, että tämä on tätä nyt koko loppuelämän ajan, yritän vakuuttaa itselleni, että ei ole, vaan viimeistään 3 kk kuluttua olen taas normaali. Mutta ei tämä tie pois masennuksista ole vielä loppuun kuljettu. Vaikeita päiviä varmasti vielä tulee.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kolme