Oletteko huomanneet että hieronta auttaisi vaivaisenluuhun??? Helpottaisi vähän kipua ja notkeuttaisi sitä??
Onko kukaan huomannut samaa vai kuvittelenko vaan??
Kommentit (32)
Jalkaterän jumppa voi auttaa. Jopa korjata vaivasenluun, jos luuta ei ole kasvanut reilusti lisää.
Minulla on megavaivasenluu, tukisukka pahensi. Olisimpa tiennyt mitä sen käytöstä seurasi.
Kivutonta ei leikata ainakaan täällä päin. Tuohon tulisi jäykistys. Ortopedin mukaan leikkaustarve yhdeksästä kohtaa, iso leikkaus.
Nilkka jo kipeytyy ajoittain. Jotenkin ätäkämmin kipeäksi. Jalkakylpyjä, hyvää suolaa ja yrttejä. Jumppaa.
Kenkähaasteita. Kesän kuljen sandaaleissa, metsässä kumpparit. Talvella mittatilauskengät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos vaivaisenluuta, isovarpaan tyviniveltä koskee kävellessä niin mikä siihen auttaa? Pitääkö kivusta kärsiä aina tai vaihtoehtoisesti syödä särkylääkettä, sekään ei kokonaan poista kipua??? Ei ole terveellistä mussuttaa särkylääkettä koko ajan. Jos leikkaustakaan mukamas ei suositella. Ei ainakaan mulle, kun toipuminen on pitkää ja sitten varvas ei toimi enää normaalisti. Mutta ei tämä kipukaan normaalia ole!
Niin mikä avuksi kun käveleminen on yhtä h*lvettiä välillä ja parempinakin päivinä sattuu kuitenkin koko ajan.Kysy ortopediltä. Tuohonkin vaivaan lienee kehitetty erilaisia tukivälineitä, suojia ym.
Olen kysynyt tavalliselta lääkäriltä, ortopediltä, jalkaterapeutilta. Jalkaterapeutti antoi pohjalliset lattajalan tuentaan. Kukaan ei ole mitään antanut tai suositellut vaivaisenluuhun vaikka se on sellainen ongelma etten pysty tekemään edes täyttä työaikaa sen takia. En tiedä mitä teen kun en saa apuja mistään.
Katso jalkakauppa.fi, jos löytäisit jotain vaivaasi sopivaa apuvälinettä.
Ehkä varpaasi nivel on kulunut. Astutko oikein? Millaiset kengät?
Voi olla myös kulumaakin. Kuvattu on, röntgen, magneetti mutta on kumma kun ei selviä mikä on ja mikä siihen avuksi. Kengät on ihan sama millaiset ovat, pehmeät lenkkarit, leveä lesti, kovat, kaikki sattuu.
Varpaanerottaja mallia "lankarulla" on must.
Mulla on iso vaivaisenluu vasemmassa ja oikeaan kehittymässä samanlainen. On myös vasaravarpaita pari kappaletta. Itselläni tilanne on pahentunut reumakipujen myötä. Olen ollut leikkausjonossa 2 kertaa, mutta perunut. Olen miettinyt että millainen jalka on leikkauksen jälkeen, miten paljon haittaa elämää jäykistäminen vai mikä se termi onkaan. Onko leikkauksen kokeneita paikalla valaisemaan asiaa?
Minä sain avun nimenomaan niillä lättäjalan tuentaan tarkoitetuilla pohjallisilla (+ sandaaleihin laitetuilla "tukityynyillä"). Kävin jalkafyssarilla, joka ensin tsekkasi kävelyni eikä siinä havainnut "virheitä".
Työpaikan lekuri minut sinne lähetti, kun valitin jatkuvaa kipuilua ilmiselvissä vaivasenluissa (äidilläni ne leikattiin aikoinaan eli tuttu vaiva). Innoituksen lekurikäyntiin sain työkaveerilta, jonka vaivasenluut oli juuri leikattu.
Tuo fyssari näytti minulle sellaisen jalkaluurangon avulla, kuinka tällaisen yliojentuivaisnivelisen jaloille käy ajansaatossa (kaipa muillekin). Se jalkapöytä laskeutuu ja samalla tuo ukkovarvas kääntyy + vaivasenluu kehittyy. Niissä minullekin tehdyissä pohjallisissa on siis nuo tukityynyt, jotka nostavat jalkapöydät ja ukkovarpaiden asento suoristuu. Myönnän, että sattui silloin yli kymmenen vuotta sitten maksaa se pari-kolme sataa euroa (muistaakseni) noista minulle tehdyistä pohjallisista ja tyynyistä kengissä, muttei enää pätkääkään harmita. Muutaman vuoden käytin aina noita pohjallisia/tyynyllisiä kenkiä kävellessäni. Sitten kivut hävisivät enkä enää ole niin tarkka niiden käytön suhteen. Pitkille kävelylenkeille ne kyllä taatusti laitan edelleen.
Ennusteeksi tuolloin sain, ettei mun vaivasenluita välttämättä tarvitse leikata ikinä, koska olin niin ajoissa niitä valittamassa ja nuo avut hankin. Nahkapohjalliset silloin (yli kymmenen vuotta sitten) tilasin ja ne ovat hyvässä kunnossa eli toimivat edelleen. Mitään muita apuvälineitä en ole käyttänyt enkä edes kokeillut. Ehdin kyllä harkita ennen sitä lääkärillä käyntiä.
Suosittelen kaikille vaivasenluista kärsiville jalkafyssaria, joka noita pohjallisia tekee.
Yhden jalkahoitajan kanssa mulla oli vuosia sitten vuosia sitten väittely noista vaivasenluista. Oli satavarma, että ne ovat kaikilla korkokenkien seurausta. Väitin vastaan, sillä en ole korkokenkiä juurikaan käyttänyt - ainoastaan muutaman kerran vuodessa joissain juhlatilaisuuksissa. Teininä teloin nivelsiteen toisesta nilkastani pulkkamäessä enkä antanut sitä leikata, vaikka oli Töölön ensiapuaseman mukaan pahin tapaus sinä laskiaisena. Ennusteen mukaisesti nilkka jäi lerpuksi ja matalia kenkiä olen sen vuoksi käyttänyt. Ex-avokillanikin oli vaivasenluut. Tuo oli mies, joka ei pukeutunut naisten vaatteisiin eikä varsinkaan korkokenkiin.
Satsatkaa niihin tyynyllisiin pohjallisiin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos vaivaisenluuta, isovarpaan tyviniveltä koskee kävellessä niin mikä siihen auttaa? Pitääkö kivusta kärsiä aina tai vaihtoehtoisesti syödä särkylääkettä, sekään ei kokonaan poista kipua??? Ei ole terveellistä mussuttaa särkylääkettä koko ajan. Jos leikkaustakaan mukamas ei suositella. Ei ainakaan mulle, kun toipuminen on pitkää ja sitten varvas ei toimi enää normaalisti. Mutta ei tämä kipukaan normaalia ole!
Niin mikä avuksi kun käveleminen on yhtä h*lvettiä välillä ja parempinakin päivinä sattuu kuitenkin koko ajan.Kysy ortopediltä. Tuohonkin vaivaan lienee kehitetty erilaisia tukivälineitä, suojia ym.
Olen kysynyt tavalliselta lääkäriltä, ortopediltä, jalkaterapeutilta. Jalkaterapeutti antoi pohjalliset lattajalan tuentaan. Kukaan ei ole mitään antanut tai suositellut vaivaisenluuhun vaikka se on sellainen ongelma etten pysty tekemään edes täyttä työaikaa sen takia. En tiedä mitä teen kun en saa apuja mistään.
Ehkä varpaasi nivel on kulunut. Astutko oikein? Millaiset kengät?Voi olla myös kulumaakin. Kuvattu on, röntgen, magneetti mutta on kumma kun ei selviä mikä on ja mikä siihen avuksi. Kengät on ihan sama millaiset ovat, pehmeät lenkkarit, leveä lesti, kovat, kaikki sattuu.
Sitten on joku tulehdus joka tulee kulumasta, virheasennosta tms.
Minulle alkaa tässä kohtaa olla arvoitus, miten tavallisia kenkiä saa vielä myydä. Vaivaisenluun yhteydessä kaikki osaavat sano, että pitää välttää liian kapeakärkisiä kenkiä. Mutta kun ihan mitkä tahansa tavalliset kengät ovat kapeakärkisiä! Kun katsoo kenkien sisäsyrjää se aina kaartuu isovarpaan kohdalla muodikkaasti kapeammaksi. Sitten vielä jäykkä pohja ja kantakorotus, niin siinä on vaivaisenluun ainekset valmiina, mutta myös ihan tavallisen kengän malli.
Itselläni oli toistuva plantaarifaskiitti akuutimpi ongelma, mutta myös alkava vaivaisenluun muodostus. Jonkin aikaa jumppasin ja käytin ortopedin määräämiä pohjallisia, auttoi hiukkasen. Sitten sain vinkin kokeilla paljasjalkakenkiä, mikä kyllä pelotti etukäteen, mutta olin epätoivoinen. Ongelmat lähtivät helpottamaan heti. Nyt on jalkaholvi ja suorat varpaat, kaikki ok.
Suosittelen kyllä kokeilemaan (typerästä nimityksestä huolimatta). Paljasjalkakengissä ei ole muuta ihmeellistä kuin eivät väännä varpaita mihinkään suuntaan ja pohja taipuu, eikä ole korkoa. Itse olen pari kertaa viimeisten vuosien aikana testannut vanhoja tennareitani, ja tyvinivel kipeytyy heti. Tuntuu ihan sairaalta, että ennen pidin tuollaisia jaloissa aamusta iltaan joka päivä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä varpaasi nivel on kulunut. Astutko oikein? Millaiset kengät?Voi olla myös kulumaakin. Kuvattu on, röntgen, magneetti mutta on kumma kun ei selviä mikä on ja mikä siihen avuksi. Kengät on ihan sama millaiset ovat, pehmeät lenkkarit, leveä lesti, kovat, kaikki sattuu.
Sitten on joku tulehdus joka tulee kulumasta, virheasennosta tms.
Miten sen tulehduksen saa pois??
Mistä paljasjalkakenkiä saa ostettua?? En löydä. Joku kipukauppa oli netissä missä niitä on mutta siellä ei ole enää kokoja. Olisi hyvä jos olisi ihan kivijalkaliikkeessä myynnissä että voisi sovittaa kun koko on aina vähän arvoitus.
Minulta on leikattu (jäykistetty) molemmat isovarpaat ja päivittäiset kovat kivut jäivät siihen. Toki toipuminen on hidasta, mutta sen jälkeen on helpompaa.
Leikkauksen jälkeen suositellaan käytettävän, ainakin aluksi, hyvin rullaavia kenkiä.
Jos tyvinivelessä on kulumaa ja tulehdusta niin voiko sille tehdä jotain puhdistusleikkausta, tai muuta korjaavaa toimenpidettä kun luudutus?
Jonkun kirurgin kirjoituksessa luki näin:
"Mielestäni nuorilla potilailla kannattaa pyrkiä säilyttämään nivelen liikkuvuus ja heille suosittelisin ensisijaisesti debridement-tyyppistä toimenpidettä, jossa metatarsaaliluusta sahataan pieni pala pois ja puhdistetaan nivel ylimääräisistä osteofyyteistä."
https://lauricollan.fi/isovarpaan-tyvinivelen-kuluma-ja-sen-hoito/
Ja siellä oli kerrottu tällaisesta kun viskosuplementaatio mutta ei löydy suomeksi tietoa mitä se tarkoittaa?
Ehkä varpaasi nivel on kulunut. Astutko oikein? Millaiset kengät?