Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mistä löytää hyvää oliiviöljyä Suomesta?

Vierailija
16.07.2022 |

Tuntuu että marketeissa on vain huonolaatuisia pulloja tarjolla kovaan hintaan, esim Filos ja Bertolli -merkkejä, jotka on useissa testeissä osoittautuneet aivan joksikin muuksi mitä väitetään.
Eli hyvä oliiviöljy hakusessa, mistä sinä olet löytänyt omasi?

Kommentit (111)

Vierailija
81/111 |
16.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://www.ruohonjuuri.fi/products/terra-creta-extra-neitsytoliivioljy…

Tämä on mun suosikki.

No onpa vaikeaa löytää, Prismasta Rainbow neitsytoliiviöljy.

Yhtään parempaa ei kukaan tarvitse.

Kuka yleensäkään edes käyttää öljyä muuhun kuin leipomiseen/paistamiseen?

Noissa ei edes öljyllä ole mitään väliä, mitä käyttää, vaikka rypsiöljyä.

Kukaan ei maista oikeasti eroa. :)

No meillä leipää kastetaan öljyyn eikä laiteta mitään kovetettuja epäterveellisiä margariineja saati voita. Siinä öljyn maun maistaa hyvin selkeästi. Laadukas oliiviöljy on ihanan hedelmäistä ja pehmeää.

Ok.

Meillä leivän päälle laitetaan margariinia ja levitteitä/juustoa.

Päätin joskus kokeilla, kun monessa Välimeren maassa kastetaan leipää öljyyn. Nykyään en enää voisi luopua tästä. Laitan aamupalaleivän päälle lorauksen laadukasta öljyä (ihan nämä Knossokset ja TerraCretet kelpaa), öljy levittyy siihen ja sitten päälle siivu juustoa, leikkelettä ja tomaattia. Ihan älyttömästi parempaa kuin margariinilla. Kannattaa edes kokeilla.

Ihan jos haluu hifistellä, niin laittaa ne leivät ensin hetkeksi leivänpaahtimeen, lämpimän leivän päällä vielä parempaa.

Vierailija
82/111 |
16.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mille oliiviöljyn kuuluisi maistua? Olen maistanut vai pahanmakuisia öljyjä, pizzan päälle lähinnä käyttänyt. Pilaa koko pizzan maun! Tykkään kyllä oliiveista, jalapeno- tai paprikatäytteellä. Tai sellaisennaan.

Mieto, hedelmäinen, ja hieman kasvien lehtiä muistuttava aromi. Huonolaatuiset öljyt on kitkeriä, ei niitä tee mieli leivällä tai salaatissa. Hyvä öljy tekee ruuat herkullisiksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/111 |
16.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me käytetään Lidlin öljyjä, ei ole valittamista.

Olin Italiassa matkalla: Venetsian ja Riminin välillä jossain pysähdyimme syömään mukavaan ravintolaan, jonka omisti perhe, ei kuulunut mihinkään ketjuun. Ruoka oli hyvää. Pöydillä olevat öljy-ja etikkapullot olivat Lidlistä. Päätin silloin, että jos Lidlin öljyt kelpaavat ravintolassa Italiassa, kelpaavat ne minullekin!

Vierailija
84/111 |
16.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko missään enää Iliada-merkkistä oliiviöljyä myynnissä? Vielä jos olisi niitä peltitölkkejä. Tykkäsin kovasti, Tampereen Stockmannin ruokaosastolta sai, mutta sepä lopetti toimintansa. Ihana koivunlehtimäinen tuoksu löyhähti nenään kun korkin avasi.

Mä tilaan Iliadaa saksasta kerran vuodessa, peltitankki ja irtopulloja. Olen kokeillut muitakin mutta Iluada ei yhtään kitkerää.

Vierailija
85/111 |
16.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on mun suosikki.

No meillä leipää kastetaan öljyyn eikä laiteta mitään kovetettuja epäterveellisiä margariineja saati voita. Siinä öljyn maun maistaa hyvin selkeästi. Laadukas oliiviöljy on ihanan hedelmäistä ja pehmeää.

Ok.

Meillä leivän päälle laitetaan margariinia ja levitteitä/juustoa.

Päätin joskus kokeilla, kun monessa Välimeren maassa kastetaan leipää öljyyn. Nykyään en enää voisi luopua tästä. Laitan aamupalaleivän päälle lorauksen laadukasta öljyä (ihan nämä Knossokset ja TerraCretet kelpaa), öljy levittyy siihen ja sitten päälle siivu juustoa, leikkelettä ja tomaattia. Ihan älyttömästi parempaa kuin margariinilla. Kannattaa edes kokeilla.

Hiero tomaattia leipään, kasta oliiviöljyssä ja lisää manchego juusto. Parasta.

Vierailija
86/111 |
16.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

happyolive.fi

Kun kerran maistaa, niin tietää, mitä on hyvä oliiviöljy.

Vierailija
87/111 |
16.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

happyolive.fi

Kun kerran maistaa, niin tietää, mitä on hyvä oliiviöljy.

Vierailija
88/111 |
16.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on mun suosikki.

Salaatinkastikkeeseen yleensä laitetaan öljyä?

Hehe, ei kait nyt kukaan tee itse salaatinkastiketta?

Niitä saa todella hyviä kaupasta valmiina.

Enpä ole koskaan Suomesta saanut. Ranskasta kylläkin.

Teen siksi itse salaatinkastikkeen oliiviöljystä, valkoviinietikasta, suolasta ja mustapippurista. Sopii kaikkii salaatteihin, mitä minä syön. Ja on tuoretta, kun itse tekee.

Haluaisin oppia tekemään myös hyvän sinappisenkin kastikkeen, mutta en ole vielä löytänyt oikeaa komboa tai valmista reseptiä.

Vierailija
89/111 |
16.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on mun suosikki.

Salaatinkastikkeeseen yleensä laitetaan öljyä?

Hehe, ei kait nyt kukaan tee itse salaatinkastiketta?

Niitä saa todella hyviä kaupasta valmiina.

Tottakai teen. Kaupan kastikkeissa on sokeria aivan he*vetisti.

Perus vinaigrette on paljon parempaa, ilman roska-ainesosia.

Niin, mitä sitten vaikka siinä on sokeria?

Ei sitä kukaan käytä kerralla koko purkkia.

Siispä ei mitään järkeä lähteä turhaan tekemään mitään omaa kastiketta, kun samalla rahalla saat valmista ja yhtä hyvää, ellei jopa maistuvampaa.

Sitä väliä, että en halua laittaa salaattiini mitään makeaa jälkiruokakastiketta.

Vika on ensisijaisesti imelässä maussa, vaikka toki ylimääräinen sokerin tunkeminen kaikkialle leivistä lähtien ottaa päähän myös.

Ei kukaan puhunutkaan mistään toffee-kastikkeesta.

Se on makeaa jälkiruokakastiketta.

Ja kuten jo mainittua, kukaan ei käytä pullollista, joten pieni sokerimäärä kastikkeessa on marginaalinen.

Tässä puhuttiin ihan tavallisesta salaattikastikkeesta, esim Felixin salaattikastikkeet.

Halpaa ja hyvää, ei kannata paljoa alkaa itse vääntämään mitään kastikkeita tuon rinnalle.

Hyi Stana. Onko sulla lainkaan makuaistia?

Vierailija
90/111 |
16.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin Italiassa matkalla: Venetsian ja Riminin välillä jossain pysähdyimme syömään mukavaan ravintolaan, jonka omisti perhe, ei kuulunut mihinkään ketjuun. Ruoka oli hyvää. Pöydillä olevat öljy-ja etikkapullot olivat Lidlistä. Päätin silloin, että jos Lidlin öljyt kelpaavat ravintolassa Italiassa, kelpaavat ne minullekin!

Olin kerran Italia-viikoilla Lidlissä, kun edessäni kassajonossa aito italiaano osti kassikaupalla niitä teematuotteita. Päätin kanssa, että jos Lidl kelpaa italialaiselle, riittää se minullekin.

Vierailija
91/111 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin kerran Italia-viikoilla Lidlissä, kun edessäni kassajonossa aito italiaano osti kassikaupalla niitä teematuotteita. Päätin kanssa, että jos Lidl kelpaa italialaiselle, riittää se minullekin.

Olin kerran lidlissä kun aito italiaano sylkäisi maahan ja poistui lidlistä huutaen ja heiluttaen käsiään italialaisten oliiviöljyjen edessä. Silloin päätin ettei kelpaa minullekaan.

Vierailija
92/111 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Borges on edullista, ja mm Suomessa lehden makuraadin testivoittaja. Saa normi ruokakaupoista.

Käsittämätön se testi oli. Se perus-Borges kun ei ole todellakaan hyvää. Juuri sellainen perusöljy, jossa on vain vähän makua oliiveista, ei erityisen vahvan makuinen missään mielessä joten menettelee mutta ei kyllä herkkua ole.

Borgesilla on kyllä laadukkaampia ja kalliimpiakin öljyjä, joita lähinnä Stockmannilla Suomessa joskus näkee. Osa niistä on oikeasti hyviä toisin kuin se perus vihreä pullo.

Tarkoitatko siis S-marlettia, joka on Stockmannin alakerrassa?

Vierailija
93/111 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oliiviöljystä ja oliiveista on kuulemma tulossa kova pula.

Joku neropatti oli tuonut Etelä-Amerikasta koristekukkia ja siitä on päässyt leviämään bakteeri, joka tappaa oliivipuut tällä hetkellä Puglian alueella.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2022-03-15/a-bacteria-is-destro…

Xylella fastidiosa on maailmanlaajuisesti erittäin haitallinen bakteeri, jota ei saa esiintyä tuotannossa olevissa tai markkinoitavissa kasveissa. Se aiheuttaa yli 300 kasvilajille useita tauteja, joista on suuria taloudellisia haittoja maatalous- ja puutarhatuotannolle, puistoille ja muille viheralueille sekä ympäristölle.

Euroopassa tuhoojaa esiintyy

Italiassa (osissa maata ei tautia enää yritetä hävittää, vaan keskitytään pääasiassa leviämisen estämiseen)

Ranskassa Rivieralla ja Korsikassa

Espanjassa Baleaareilla ja mantereellakin sekä

Saksassa yksittäistapaus.

Muualla maailmassa on mm. Yhdysvalloissa todettu suuria Xylella fastidiosa -bakteerin aiheuttamia vahinkoja varsinkin viiniviljelyksillä.

https://www.ruokavirasto.fi/viljelijat/kasvintuotanto/kasvinterveys/kas…

Vierailija
94/111 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli jos italian mafia huijaa, niin onko kreikkalainen öljy sitten turvallisempaa?

Vierailija
95/111 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Happyolivelle peukku täältäkin!

Onkohan tääkin skämmifirma?

Vierailija
96/111 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli jos italian mafia huijaa, niin onko kreikkalainen öljy sitten turvallisempaa?

Ainakin kreetalainen pitäisi olla. Ei ole sellaista maailmanlaajuista hypeä kuin italialaisista elintarvikkeista, tuotantomäärät mikroskooppisesti pienempiä ja tuotantoketju yksinkertainen. Voit suomalaisten maahantuojien sivuilta lukea kuinka hemhankkivat öljyn suoraan pieneltä tilalta. Ei loputtomia välikäsiä.

Vierailija
97/111 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin kreetalainen pitäisi olla. Ei ole sellaista maailmanlaajuista hypeä kuin italialaisista elintarvikkeista, tuotantomäärät mikroskooppisesti pienempiä ja tuotantoketju yksinkertainen. Voit suomalaisten maahantuojien sivuilta lukea kuinka hemhankkivat öljyn suoraan pieneltä tilalta. Ei loputtomia välikäsiä.

Ja siis tarkennus, että tuotantomäärät mikroskooppisia verrattuna Italiaan, ei mikroskooppisesri pienempiä kuten vahingossa muokkasin tekstiä. 😅

Vierailija
98/111 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Happyolivelle peukku täältäkin!

Onkohan tääkin skämmifirma?

En tiedä, mutta sivut oli niin tyrkyt ja ylimaireat, että ei herätä ainakaan itsessäni luottamusta laatuun.

Vierailija
99/111 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mille oliiviöljyn kuuluisi maistua? Olen maistanut vai pahanmakuisia öljyjä, pizzan päälle lähinnä käyttänyt. Pilaa koko pizzan maun! Tykkään kyllä oliiveista, jalapeno- tai paprikatäytteellä. Tai sellaisennaan.

Mieto, hedelmäinen, ja hieman kasvien lehtiä muistuttava aromi. Huonolaatuiset öljyt on kitkeriä, ei niitä tee mieli leivällä tai salaatissa. Hyvä öljy tekee ruuat herkullisiksi.

Kannattaisiko ottaa asioista selvää, ennen kuin alkaa pätemään?

-

''Oliiviöljylle ominainen kitkerä maku, mikä kertoo sen sisältämistä antioksidanteista. Mitä enemmän öljyä on prosessoitu, sitä mauttomampaa öljy on, joten kitkerään makuun kannattaa totuttautua, jotta tunnistaa hyvän öljyn. Kitkerä, laadukas öljy on kuitenkin raikkaan makuinen.''

-

''Not only is bitter-tasting olive oil better for you, it's also a sign that it's a better quality product, because the polyphenol content changes significantly during both the extraction process and over the course of the shelf life. Allrecipes explains that heat kills polyphenols, so olive oil that is cold-pressed (the more expensive kind) tends to be more bitter. High-polyphenol olive oil is sold in dark or green-tinted glass to protect it from light and oxygen, so if you're buying olive oil in a clear plastic bottle, that's a surefire way to determine its quality.''

.

''Yes, bitter is good. Bitterness is a characteristic of fresh olive oil. Olives are bitter. The degree of bitterness depends on how ripe the olive is. So a bitter olive oil is a positive thing. However, depending on your taste you may want to find an olive oil that has a balance of fruity and bitter that you can tolerate.''

-

https://www.olivetomato.com/how-to-recognize-good-and-bad-olive-oil/

-

If Oil is Bitter, it's Bad: It's FICTION.

There are many attributes of olive oil that indicate poor quality like being rancid, fusty, musty or winey; but having a bitter sensation on the tongue or a back of the throat sting, is not one of them. In fact, it is one of the best indications of an extra virgin olive oil’s antioxidant and anti-inflammatory value. It is the flavenoid polyphenols in olive oil that contribute to a bitter taste and resistance to oxidation. These polyphenols are strong antioxidants and have been shown to provide a host of beneficial effects from healing sunburn to lowering cholesterol, blood pressure, and risk of coronary disease.

-

https://www.oliveoilsource.com/article/if-oil-bitter-its-bad-its-fiction

Vierailija
100/111 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millä öljyllä voi paistaa?

Borges Classic, kestää korkeita lämpötiloja.