Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Rehellisesti: Haittaako jos vanhemmastasi ei tule/tullut ylioppilasta tai akateemista?

Vierailija
16.07.2022 |

Tiedättekö sen tunteen, kun ystävät kysyvät mihin lukioon emä pääsi ja vastaat, että valitsi lähihoitajakoulun. Siinä sitten väännetään tekohymyä ja kiusallisesti todetaan miten hienoa ja upea ala ja varmasti saa töitä. Oikeasti tekisi mieli vain huutaa tyynyyn ja miettiä mitä olisi voinut tehdä toisin. Minkälaisia kokemuksia teillä?

Kommentit (72)

Vierailija
1/72 |
16.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei haittaa.

Vierailija
2/72 |
16.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meillä kysytä noin, vaan kysytään mihin emä hakee opiskelemaan. Ei lukio ole nykyaikana mikään itsestäänselvyys, en ole sitä itsekään käynyt, ja silti olen perheeni ainoa korkeakoulutettu, jopa kaksi tutkintoa. Lukiota ei näihin tarvittu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/72 |
16.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mun vanhemmat kävi Ressun ja pääsi heti yliopistoon.

Mutta ei se mua haittaisi että olisivat jotain muuta valinneet.

Eikä meidän vanhempien valintoja ole kukaan edes minulta kysellyt😂

Vierailija
4/72 |
16.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei haittaa, mutta vähän haittaa jos vanhemmista tulee sellaisia, joita muiden koulujen käynti tai käymättömyys haittaa.

Vierailija
5/72 |
16.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisivatko nuo kirurgeina sen onnellisempia.

Vierailija
6/72 |
16.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nolotti kyllä noin 10-vuotiaasta alkaen. Aikuisena ostin hänelle lahjakortin avoimeen yliopistoon, mutta ilmeisesti jäi käyttämättä.

Vierailija
7/72 |
16.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en käynyt lukiota, mutta yliopiston kyllä. Haittaakohan se kovasti?

Vierailija
8/72 |
16.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään. Mun emä on ensimmäinen mun vanhemmista joka on käynyt lukion, ja mun n. paristakymmenestä serkusta vain muutaman emä on ylioppilas. Nyt on siskontytön emä lukiossa, toinen amiksessa. 

Äitini on opiskellut ammattikorkeassa aikuisena, isäni valmistuu tänä vuonna, ja minä parin vuoden päästä myös ammattikorkeasta, ja meillä kaikilla on kaupallinen koulutus alla. 

Kukin ihminen valitkoot opiskelunsa sen mukaan mikä ala kiinnostaa, ja elämän aikana ehtii sen tehdä moneen kertaan. Minullakin on jo neljä ammattia opiskeltuna aikaisemmin.

Vierailija
9/72 |
16.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei meillä kysytä noin, vaan kysytään mihin emä hakee opiskelemaan. Ei lukio ole nykyaikana mikään itsestäänselvyys, en ole sitä itsekään käynyt, ja silti olen perheeni ainoa korkeakoulutettu, jopa kaksi tutkintoa. Lukiota ei näihin tarvittu.

Tuo onkin varmaan yleisempi ja parempi tapa kysyä. Kaikki kaverini vanhemmat ovat käyneet lukion ja suurin osa yliopiston ja meille ammattikoulu on ollut outo ja vieras paikka, jonne menevät ovat jotenkin epäonnistuneet.

ap

Vierailija
10/72 |
16.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rehellisesti sanottuna, haittaisi. En sitä koskaan ääneen sano, mutta kyllä mua haittaisi.

Vierailija
11/72 |
16.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palstalle pitää perustaa oma alaosasto Ressun lukion käyneiden lapsille. Heillä on pakahduttava tarve kertoa asiasta joka ketjussa, myös niissä joiden aiheena ei ole Ressu.

Vierailija
12/72 |
16.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei haittaa. Olen itse akateemisesta suvusta missä on proffia ja tohtoreita jne. Lapseni sanoi, että seuraa sitä mistä pidät. Jos haluat olla, vaikka nurmikonleikkaaja, niin ole se. Älä tee mieliksi muille. Meidän suku, kuten tiedät on jo valmiiksi kaikki on ihme tyyppejä, mutta harva onnellinen. Ja kuten lapsista ja serkuista tiedät, niin jokaisella on ns harrastus mitä tekevät, mutta se harrastus on se mitä he haluisivat tehdä leipätyönä. Silti opiskelivat kaikki aloja missä ei ole onnellisia ja jos poikkesit, niin olit outo. Luojan kiitos nykyaika on erilainen ja teet just niinku haluat. Sinun elämä ja unelma on se sinun juttusi. Lapsi sanoi, että vaan mene oikikseen tai lääketieteeseen, jos sua ei kiinnosta yhtään. Opiskele silti hyvin ja seuraa itseäsi. Voit opiskella monta ammattia aina. Ei siitä haittaa ole ikinä, mutta seuraa sydäntä.

Vierailija
13/72 |
16.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen vanhemmistamme lopetti yliopiston opinnot kesken. Suuri syy oli, että oli opiskelemassa ns generalistitutkintoa (FM) ja ei ollut näköalaa, miksi valmistuu jos käy koulutuksen loppuun.

Siirtyi AMK puolelle, koulutukseen josta saa suoraan ammatin.

On toki ylioppilas taustaltaan.

Vierailija
14/72 |
16.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palstalle pitää perustaa oma alaosasto Ressun lukion käyneiden lapsille. Heillä on pakahduttava tarve kertoa asiasta joka ketjussa, myös niissä joiden aiheena ei ole Ressu.

Onko noin oikeasti? Ekan kerran tuohon nyt törmäsin. T: Ressun käynyt, omat vanhemmat eivät olleet ylioppilaita edes ja omat lapset ovat valinneet muut lukiot

Vierailija
15/72 |
16.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No haittaisi se, kyllä sen voin myöntää.

Mutta ei tämä silti tarkoita, että en tukisi vanhempiani sataprosenttisesti heidän elämänvalinnoissaan. Omaa harmitustani en ikinä näyttäisi heille.

Vierailija
16/72 |
16.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä väliä sillä on, meneekö emä lukioon vai ammattikouluun? Eiköhän se emä oma valinta ole, kumpaan haluaa mennä opiskelemaan. Aika huono lapsi on, jos tuntee suurta häpeää emäänsä kohtaan, kun ei käynyt lukiota.

Vierailija
17/72 |
16.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko noin oikeasti? Ekan kerran tuohon nyt törmäsin. T: Ressun käynyt, omat vanhemmat eivät olleet ylioppilaita edes ja omat lapset ovat valinneet muut lukiot

Ihanaa, että palstalla on joku Ressun käynyt! Olen niin monessa ketjussa törmännyt ressulaisten kehuskeleviin vanhempiin, mutta en niihin, jotka olisi itse käyneet Ressun tai ainakaan siitä maininneet.

Eräs äiti väitti, että kaikilla Ressun käyneillä on akateemiset vanhemmat, useimmat vielä tohtoreita...

Vierailija
18/72 |
16.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se nolottaa viimeistään karonkassa.

Vierailija
19/72 |
16.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen töitä vanhempien kanssa, joilla elämä ei mennytkään ihan niin hyvin kuin olisi voinut koetusta lapsuudesta olettaa. Se, että ihminen löytää paikkansa, saa opiskeltua itselleen ammatin ja kykenee työelämään ei ole mikään itsestäänselvyys. Ei edes akateemisesta perheistä tulleille.

Vierailija
20/72 |
16.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teen töitä vanhempien kanssa, joilla elämä ei mennytkään ihan niin hyvin kuin olisi voinut koetusta lapsuudesta olettaa. Se, että ihminen löytää paikkansa, saa opiskeltua itselleen ammatin ja kykenee työelämään ei ole mikään itsestäänselvyys. Ei edes akateemisesta perheistä tulleille.

Tämä. En tiedä, pitäisikö itkeä vai nauraa, kun vanhempien lapset luulevat, että hitsaajan työ olisi kaamea kohtalo.

Jonain päivänä voi olla se aika, jolloin he olisivat ikionnellisia siitä, että vanhemmalla on ammatti ja työ. Puhumattakaan, että se vanhempi on vielä työkykyinen.