Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En halua adhd diagnoosia

16.07.2022 |

Häpeän itseäni ja niitä oireita. Olen opetellut elämään oireiden kanssa ja jollain tavalla pärjännyt.
Nyt oma lv ensin alkoi vitsailemaan aiheella minulle ja nyt ruvennut ottamaan asian vakavammin ja uhannut lähettää tutkimuksiin. Onneksi koulu loppui ja koulu vaihtui toisenasteen opintoihin.😀
Toivon ettei ne tiedot mene sinne.
Se oli vissiin pistäny terkkarin tarkastukseen jonku nopeen adhd kyselyn mut vastasin vaa niihin et ei oo mitää ongelmia. Sitte se on vaa alkanu kettuilee asiasta mulle mut se sentää osaa tunneilla aittaa ja ottaa sellaset asiat huomioon. Se on semmonen 30-vuotta alalla ollut ihana opettaja. Tykkäsin hänen opetustavastaan sillä selitti asiat yleensä pari lertaa ensin vähä ripeämmällä tahdilla ja toisen kerran todella hitaasti jolloin antoi mahdollisuuden niille nopeammille oppia heti nopeammalla temmolla ja sitten taas minulle esimerkiksi saattoi yksilöllisesti opettaa jonkun asian joka meni ihan ohi. Siksi kai tiesi miksi suurimman salaisuuteni. Tsemppasi aina mutta patisti niihin tutkimuksiin ja oli vähän pettynyt kun lopulta en mennyt vaikka olin hänelle luvannut. ):
En vain halua sitä diagnoosia, mutta toivon että nyt seuraavissa opinnoissa opettajat olisivat samanlaisia.

Kommentit (154)

21/154 |
16.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Diagnooseja ei todellakaan kannata ottaa, jos pärjää ilmankin. Ne vaikuttavat koko elämään, työn saamiseen jopa vakuutuksen saamiseen...

Ikinä ei ole työhaastattelussa kysytty onko minulla jotain diagnosoituja sairauksia tai häiriöitä. Eihän se olisi edes laillista!

Kulta mussukka nuo asiat selvitetäänkin katsos työterveyshuollossa työhöntulotarkastuksessa, ei työhaastattelussa 

Eli saattaa vaikuttaa työpaikan saamiseen?

Vierailija
22/154 |
16.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

ootko ny ihan varma että se on ADHD ettet vaan keksi syitä miksi ei asiat kulje

Sisältö jatkuu mainoksen alla
23/154 |
16.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No oon kyllä aika varma. Oon kyllä ihan ok jollain tavalla pärjännyt kavereiden ja opettajien avulla koulusta 8ka lla ja pääsin jatkokouluun mutten päässyt ensihoitoon suoraan mihin halusin. Semi huonot pisteet soveltuvuuskokeen niistö matikka, äikkä sun muut kista mut hyvät pisteet otse soveltuvuudesta alalle.

24/154 |
16.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kumpa olis keksitty juttu. Saispa sen vaa tollai pois

25/154 |
16.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Username1294392 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Diagnooseja ei todellakaan kannata ottaa, jos pärjää ilmankin. Ne vaikuttavat koko elämään, työn saamiseen jopa vakuutuksen saamiseen...

Ikinä ei ole työhaastattelussa kysytty onko minulla jotain diagnosoituja sairauksia tai häiriöitä. Eihän se olisi edes laillista!

Kulta mussukka nuo asiat selvitetäänkin katsos työterveyshuollossa työhöntulotarkastuksessa, ei työhaastattelussa 

Eli saattaa vaikuttaa työpaikan saamiseen?

Niin vaikuttaako?

Vierailija
26/154 |
16.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vaikuta.

Vierailija
27/154 |
16.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpa sulla alentavan ärsyttävä tapa puhua. Ja mitä sitten, vaikka selvitetään? Ei ole vaikuttanut omalla kohdallani, vaikka työ nimenomaan vaatii tehokkuutta ja tarkkuutta.

28/154 |
16.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpa sulla alentavan ärsyttävä tapa puhua. Ja mitä sitten, vaikka selvitetään? Ei ole vaikuttanut omalla kohdallani, vaikka työ nimenomaan vaatii tehokkuutta ja tarkkuutta.

No toi oli sentään helpottava uutinen jos tosiaan pakottaa testeihin. Viime kerralla vastailin vain että ei ole mitään ongelmia mutta oli vissiin jonnekkin kirjoittanut että valehtelin selkeästi muttei voi puuttua asiaan. En kyllä jaksa enään huijata niitä terkkareita joten jos lykkää testeihin niin kai sittena nnan heille mahdollisuuden antaa diagnoosin kokoloppu elämäksi, riesaksi.

29/154 |
16.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletkos ihan varma?

30/154 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietääkö joku siirtyykö noi tiedpt jossain opettajien tietokannassa?

Saako opettajat tietoon sen diagnoosin jos sellaisen saan

Vierailija
31/154 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä diagnoosit kysytään aina kun haetaan koulupaikkaa ja peruskoulu iässä ne hoituu joulutervehden kautta yleensä. Opettaja myös monesti varsinkin ADHD n kohdalla joutuu itse arvioimaan sun oireita tutkimuksia varten.

Vierailija
32/154 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä diagnoosit kysytään aina kun haetaan koulupaikkaa ja peruskoulu iässä ne hoituu joulutervehden kautta yleensä. Opettaja myös monesti varsinkin ADHD n kohdalla joutuu itse arvioimaan sun oireita tutkimuksia varten.

Kouluterveyden 😄

33/154 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli yläkoulussa lv, jokanka toimesta tod näk jouduin jonkun nopean adhd testin tekemään 9-lkn terveystarkastuksessa? Eli hän on siis arvioinut oireitani sellaisiksi, että kannattaa hakeutua testeihin tai on hakeuduttava. Tosiaan vastasin siihen ettei ongelmia ole jotne en usko että uusivat sitä nyt amiksessa. Ammatillinen koulutus kuuluu nykyään peruskouluun nyt uuden uudistuksen takia

34/154 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin siis kouluun haettaessa mutta haut jo tehty ja päästy sisään jotei eivät siis toedä jos ei itse erikseen sano?

35/154 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten kuinka isot on luokkakoot amiksessa? Mietö on kaikkiaan noin 30 linjalla niin jaetaanko se kahtia vai?

36/154 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten kuinka isot on luokkakoot amiksessa? Mietö on kaikkiaan noin 30 linjalla niin jaetaanko se kahtia vai?

????

Vierailija
37/154 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko pohtinut asiaa niin päin, että diagnoosi ja mahdollinen lääkitys voisi auttaa pääsemään ensihoitajaksi, kun opiskelusta ja muusta tulisi todennäköisesti helpompaa?

ADHD ei ole mikään häpeä. Se vaan kertoo, että aivot toimivat hieman eri tavalla kuin keskimäärin, mikä tarkoittaa erilaisia heikkouksia ja vahvuuksia kuin keskimäärin. Muista, että et ole tyhmä, vaan fiksu ihminen, joka kyllä pystyy ja jonka kannattaa tavoitella unelmiaan. Diagnoosi vaan voisi tehdä unelmien tavoittelusta helpompaa.

38/154 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko pohtinut asiaa niin päin, että diagnoosi ja mahdollinen lääkitys voisi auttaa pääsemään ensihoitajaksi, kun opiskelusta ja muusta tulisi todennäköisesti helpompaa?

ADHD ei ole mikään häpeä. Se vaan kertoo, että aivot toimivat hieman eri tavalla kuin keskimäärin, mikä tarkoittaa erilaisia heikkouksia ja vahvuuksia kuin keskimäärin. Muista, että et ole tyhmä, vaan fiksu ihminen, joka kyllä pystyy ja jonka kannattaa tavoitella unelmiaan. Diagnoosi vaan voisi tehdä unelmien tavoittelusta helpompaa.

Nii saisin jotku lääkkeet jotka ehkä mahdollisesti auttais ja siihe päälle vielä sivuoireet, no thank you. Eihä siit diagnoosista ole muuten mitään hyötyä kuin että se näkyy kaikille ketö sen pystyy näkemään.

En halua millekkään erityisluokalle, koska koko peruskoulun olen ollut normaali luokalla. Yläkoulussamme luokallamme oli jostain syystä vain 15 oppilasta mutta olimme ihan normaali luokka. Ei johtunut siitä että olismme olleet jämäluokka koska olimme A luokalla. Ehkä se helpotti oppimista mutta jos tosiaan tuo 30 henkeä siellä luokassa on niin eihä siitä yhtää mitään tule. Yleensä luokassa oli aina lisäksi meillä avustaja. Niillä oman lvn tunneilla se pyöri siinä mun ympärillä melkee kokoajan no helpotti paljon oppimista. Kumpa se olisi ollut niillä matikan tunneilla ja enkun tunneilla jolloin olisin sitä eniten tarvinnut...

39/154 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ihan vaan et hyötyykö oikeesti siiät diagnoosista mitnekäön muuten kuin et sais lääkkeet?

40/154 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon vähä kärsimätön oottelee vastauksia😂