Neulomisesta tietäville kysymys
Haluaisin neuloa villatakin. En osaa kavennuksia ja muita hienouksia, joten tekisin sen vain yhdistelemällä etuosan takaosaan ja hihat näihin. Ajattelin aloittaa takaosasta. Osaako joku sanoa mikä määrä silmukoita mitäkin pituutta vastaa? Ihan seitsemän veljeksen lankaa mietin ja jo ostinkin. Niin ajattelin neuloa koko ajan oikeaa.
Vähän huonosti varmaan kysytty, mutta olisi kiva jos joku osaisi vähän neuvoa.
Kommentit (74)
Vierailija kirjoitti:
Itse olen katsonut joitain youtube-videoita neulomisesta enkä vaan tajua. Miten voin ymmärtää korkempaa matematiikka, mutta jotkut nopeasti ohi sujahtavat neulomistemput menevät yli hilseen??
Kaikki eivät vaan opi samalla tavalla. Videot ovat joillekin hyvä tapa oppia, mutta eivät kaikille. Netistä löytyy myös kirjoitettuja ohjeita, jos ne tuntuu helpommin ymmärrettäviltä. Samoin tietysti lehdistä ja kirjoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etsi joku malli, jossa on merkitty silmukkamäärät juuri tuolle langalle. Sillä on vaikea epäonnistua, kunhan vaan noudattaa ohjetta. Tee ensin mallitilkku, kastele se ja mittaa, onko sinun käsialasi tiheys sama kuin ohjeessa.
Kavennukset tehdään neulomalla kaksi silmukkaa yhteen.
Olen eri kuin aloittaja, mutta siis napataan puikolta samaan aikaan 2 silmukkaa ja viedään niistä lanka läpi?
Juuri näin. Joissakin ohjeissa on mainittu ylivetämiskavennus tai etu- tai takareunasta silmukoitten ottaminen, mutta se on turhaa hienostelua ja liittyy yleensä joihinkin pitsikuvioihin tai muihin erikoisuuksiin. Villapaitaan, pipoon ym. riittää aivan hyvin langan vetäminen kahden silmukan läpi niin, että niiden tilalle tulee vain yksi silmukka. Näin mm. islantilaisneuleissa, jotka ovat helpoimpia mahdollisia isompia neuleita.
Lisääminen onnistuu yksinkertaisimmillaan niin, että ottaa puikolle yhden langankierron. Seuraavalla kerroksella sen kutoo kuin tavallisen silmukan. Siihen jää jonkinlainen reikä, ja siksi se on tavallinen pitsineuleissa. Mutta haittaako yhden silmukan kokoiset reiät mitään hihan sisäpuolella?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Villapaitaan menee seiskaveikkaa sitten esim. 10 kerää ja jos sulla vielä menee opetteluun toinen 10 niin ehkä kannattaisi aloittaa jostain pienemmästä työstä kuten vaikka nuken villapaidasta tms.
Ei ne langat koskaan mene hukkaan. Epäonnistuneen työn voi aina purkaa ja neuloa uusiksi. Olen monta kertaa ostanut kirpparilta epäonnistuneita, arvokkaista langoista valmistettuja käsinneulottuja töitä pikkurahalla ja neulonut ne uudeksi tuotteeksi. Vauvannutusta tuli pipo, bolerosta kauluri, ja muutaman villapaidankin olen purkanut, kastellut langat, kerinnyt ja neulonut.
Miksi ne pitää kastella? Lämpimällä vai kylmällä vedellä?
Purkulanka on kiharaista. Kastellaan siksi, että oikenee. Niin lämpimällä vedellä, jolla myös pestään eli jokseenkin kädenlämpöisellä. Kastellaan myös valmiit neuleet. Siksi, että työn jälki tasaantuu. Taitavimmankin neulojan jäljiltä neule näyttää epätasaiselta, mutta vedessä silmukat tasaantuvat.
AP:n linkissä oli myös neulekirjoja. Jos nettivideot tuntuvat vaikeilta, kannattaa ottaa kirja käteen, jospa siitä avautuisi paremmin. Kirjastoista niitä saa lainaksi ilmaiseksi.
Kannattaa opetella käsityö kieltä ensin. Mitä mikin tarkoittaa neule ohjeessa. Kaarrokeneule on monelle aloittelevalle se ensimmäinen suuri neule työ ja suhteellisen helppo. Siihen löytyy paljon ohjeita aloittelijalle. Tee vaikka yksivärinen ensin. Pyöröpuikoilla neulot aina oikeaa kokoajan. Kavennukset kun opettelet tekemään pääset pitkälle. Niihinkin löytyy youtubesta ohje.
7 veljestä lanka. Olen tehnyt muutaman neuleen. Lanka on kutittavaa. Se todella on sukkalanka.
Vahva suositus on marssia kaupunkisi lanka kauppaan. Kysy neuvoa. Lanka myyjät näkevät kokosi ja osaavat heittää lonkalta kuinka paljon mitäkin lankaa menee vaikka M koon neuletakkiin. Heillä on myös ohjeita. Neulominen näyttää helpolta, mutta jokainen neuloja on opetellut sormillaan ja aivoillaan tekemisen yrityksen ja erheen kautta. Kukaan ei ole mestari aloittaessaan. Kannattaa kuunnella osaavia!
Kun taidon kerran oppii se on kuin pyörällä ajoa.
Vierailija kirjoitti:
Olipa tullut paljon vastuaksia. Kiitos kaikille niistä. Katsoin tätä lankaa ja tämä lanka ei ole seitsemän veljestä. Tämä on "House neulelanka kuvio."
Löysin kuvan netistä:
https://www.prisma.fi/fi/prisma/house-neulelanka-kuvio-100-g
Olen aina ostanut seitsemän veljestä lankaa, mutta en näköjään nyt. Lanka on kaunis mielestäni ja siinä on syksyn kaikki värit.
Kun olen näihin vastauksiin perehtynyt, on tullut tunne, että ehkä ne menevät hukkaan. Osaan ehkä kaventaa, mutta en varmasti osaa lisätä silmukoita. Aion perehtyä täällä olleisiin nettivinkkeihin ja tuon sileän neuleen jo ehdinkin käydä katsomassa; ihan uusi oli sekin tuttavuus. Se vielä hienompi malli kyllä saattaa minulta jäädä. Ihan niin paljon en luota itseeni kuitenkaan.
Kiitos teille ja ehkä tästä tulee vielä jotain. Ainakin pipo, jonka jo aloitin ja siihenkään en niitä kavennuksia osannut tehdä, joten suoran pötkön teen ja sen ompelen sivuista yhteen. Monta pipoa olen purkanut, kun olen yrittänyt kaventaa.
Hienoa, että olet innostunut neulomaan! Lankahan on todella kaunis ja menee itselläni ostoslistalle, jos sitä vain on saatavana. Tuolla mainitsemallasi tavalla olemme 5. ja 6.-luokkalaisten kanssa neuloneet pipoja aina oikein-neuleella ja hyviä on tullut. Siitä on hyvä lähteä!
Helpon pipon saa myös neulottua pelkillä oikeilla silmukoilla niin, että luo 8 silmukkaa ja jakaa ne neljälle puikolle. Työ tehdään suljettuna neuleena. Tähän lähdetään sitten lisäämään silmukoita tasasin välein. Ensin lisätään 4 silmukkaa joka kerroksella, sitten 8 jne. Kun pipo on riittävän pitkä ja leveä, voi loppuun tehdä muutaman kerroksen resoria, niin pipo pysyy paremmin päässä. Tämä voisi olla hyvä työ silmukoiden lisäämisen opettelemiseen. Näitäkin olemme tehneet alakoulussa, joten tiedän, että onnistuu myös vähemmän neuloneilta.
Kun opettelee oikean ja nurjan silmukan ja tuon silmukoiden lisäämisen, pääsee niillä jo pitkälle ja voi sitten kokeilla vaikka jotain helppoa neulepaidan ohjetta. Yksi helppo ohje löytyy Jonna Hietalan Kerällä-kirjasta. Työ aloitetaan kaula-aukosta ja lopuksi ommellaan vain pienet aukot kaunaloista kiinni. Tässä melko samantyyppinen malli: https://www.rknits.com/rknits-neuleohjeet/rknits-anna
Silmukoita voi lisätä useammalla eri tavalla: https://punomo.fi/kasityotekniikat/lankatekniikat/neulonta-tee-langoist…
Vierailija kirjoitti:
Olipa tullut paljon vastuaksia. Kiitos kaikille niistä. Katsoin tätä lankaa ja tämä lanka ei ole seitsemän veljestä. Tämä on "House neulelanka kuvio."
Löysin kuvan netistä:
https://www.prisma.fi/fi/prisma/house-neulelanka-kuvio-100-g
Olen aina ostanut seitsemän veljestä lankaa, mutta en näköjään nyt. Lanka on kaunis mielestäni ja siinä on syksyn kaikki värit.
Kun olen näihin vastauksiin perehtynyt, on tullut tunne, että ehkä ne menevät hukkaan. Osaan ehkä kaventaa, mutta en varmasti osaa lisätä silmukoita. Aion perehtyä täällä olleisiin nettivinkkeihin ja tuon sileän neuleen jo ehdinkin käydä katsomassa; ihan uusi oli sekin tuttavuus. Se vielä hienompi malli kyllä saattaa minulta jäädä. Ihan niin paljon en luota itseeni kuitenkaan.
Kiitos teille ja ehkä tästä tulee vielä jotain. Ainakin pipo, jonka jo aloitin ja siihenkään en niitä kavennuksia osannut tehdä, joten suoran pötkön teen ja sen ompelen sivuista yhteen. Monta pipoa olen purkanut, kun olen yrittänyt kaventaa.
Sama vika! Ja minä sentään opin kutomaan alle kouluikäisenä ja onnistuu niin sukan kantapäät kuin hyvinkin vaativat neuleet. Mutta jostakin merkillisestä syystä pipoista tulee omituisia sipuleja tai muuten niin kummallisen mallisia, että ei kehtaa pitää.
Vierailija kirjoitti:
Etsi joku malli, jossa on merkitty silmukkamäärät juuri tuolle langalle. Sillä on vaikea epäonnistua, kunhan vaan noudattaa ohjetta. Tee ensin mallitilkku, kastele se ja mittaa, onko sinun käsialasi tiheys sama kuin ohjeessa.
Kavennukset tehdään neulomalla kaksi silmukkaa yhteen.
Väärin. Kyllä voi epäonnistua, vaikka miten noudattaisi ohjeita, sillä käsialat on erilaisia, toisilla löysä, toisilla tiukka. Itselleni ei yksikään ohje sovellu suoraan, koska luontainen käsialani on aika tiukka. Minun pitää jopa sukkiin lisätä silmukoita. vs. alkuperäinen ohje Siksi neulon aina uudesta langasta mallitilkun. Nyt teen puseroa M-koon ohjeilla, vaikka neuleohjeen mukaan minulle pitäisi hyvin riittää S-koko kyseisessä ohjeessa. Suurentaminen vaatii jo kokemusta.
Katso Skappel neule tai Skappel genseren.
Jos teet villapaidan puikoilla niin se on kutomista. Neulalla neulotaan, esim parsitaan villapaitaan tullut reikä.
Vierailija kirjoitti:
Jos teet villapaidan puikoilla niin se on kutomista. Neulalla neulotaan, esim parsitaan villapaitaan tullut reikä.
Se on kiinni siitä, millä murrealueella asuu. Kirjakielessä kuitenkin kutominen tehdään kangaspuikoilla, puikoilla neulotaan ja neulalla ommellaan, samoin koneella ommellaan. Parsiminen on parsimista, se ei ole ompelua, neulomista, eikä kutomista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on kiinni siitä, millä murrealueella asuu. Kirjakielessä kuitenkin kutominen tehdään kangaspuikoilla, puikoilla neulotaan ja neulalla ommellaan, samoin koneella ommellaan. Parsiminen on parsimista, se ei ole ompelua, neulomista, eikä kutomista.
Siis kangaspuilla kudotaan, ei kangaspuikoilla. Matot, ryijyt ja kankaat kudotaan.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä aloitat villatakista jos et osaa neuloa? Harjoittele pienemmillä töillä, tee kaulahuivi vaikka. Netistä löytyy selkeät ohjeet videokuvan kanssa kaikkiin mahdollisiin silmukoihin ja kavennuksiin.
Onko pakko olla ilkeä? Tämä on syy, miksi olen poistunut monesta neulonta- ja virkkausryhmästä kun mennään henkilökohtaisuuksiin ja tullaan "pätemään" joka aloitukseen. Ap ei tarvitse huivia, joten hän tekee villatakin/-neuleen. Arvostan yrittämistä, eikä neulominen mitään rakettitiedettä ole kunhan malttia ja intoa riittää. Laatikkoneule on ihan yksinkertainen tehdä ja kuuminta muotiakin nyt. Kiva, että saatu yksi käsitöistä innostunut lisää.
Sielunsisko :D