Neulomisesta tietäville kysymys
Haluaisin neuloa villatakin. En osaa kavennuksia ja muita hienouksia, joten tekisin sen vain yhdistelemällä etuosan takaosaan ja hihat näihin. Ajattelin aloittaa takaosasta. Osaako joku sanoa mikä määrä silmukoita mitäkin pituutta vastaa? Ihan seitsemän veljeksen lankaa mietin ja jo ostinkin. Niin ajattelin neuloa koko ajan oikeaa.
Vähän huonosti varmaan kysytty, mutta olisi kiva jos joku osaisi vähän neuvoa.
Kommentit (74)
Vierailija kirjoitti:
En kyllä juuri sukkia kummempaa seiskaveikasta tekisi. Villapaitaan ja -takkiin on saatavana paljon sopivampia lankoja, joista tehtyjä vaatteita on ilo käyttää.
Itsekin teen seiskaveikasta vain sukkia, lapasia ym. Mutta aloittajan tapauksessa oppirahat on maksettava eli seiskaveikka on ihan hyvä vaihtoehto, kun kuitenkin joutuu purkamaan, niin lanka on kestävää. Se on kuitenkin suht edullista ja jos tulee valmista, villatakki on ainakin lämmin.
Ja niinkuin olemme huomanneet, ap ei halua ottaa vinkkejä vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mene kirjastoon ja selaa käsityölehtiä. Etsi sellainen malli, jossa on mahdollisimman yksinkertaisia suoria kappaleita. Ja mielellään sellaisen, jossa on sama silmukkatiheys kuin tuossa langassa. Lainaa se lehti ja ota kopio mallista. On helpompi lukea mallia paperista ja tehdä kynällä merkintöjä kopioon kuin tihrustaa nettiä samalla kun kutoo.
Ei tarvitse mennä mihinkään kirjastoon kun Yuo tubesta saa kaikki ohjeet ihan mihinkä tahansa.
Ei kannata tehdä kynällä muistiinpanoja Yuo tubeen , kun tekee jotain sellaista käsityötä, jossa on useita samanlaisia vaiheita ja ne haluaa merkitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvinkin voi villapaidan kutoa ilman kavennuksia ja lisäyksiä! Teet vain suorakaiteen muotoisen takakappaleen, ja kun se on tarpeeksi korkea, päätät siitä keskeltä sopivan määrän silmukoita, sitten seuraavalla kerroksella luot siihen keskelle saman määrän silmukoita. Kudot taas saman mittaisen kappaleen etukappaleeksi.
Voit myös kutoa kaksi identtistä kappaletta ja ommella ne yhteen olkien kohdalta, kunhan muistat vain katsoa, että jätät tarpeeksi leveän pääntien auki.
Hihat voit hyvin tehdä ihan suorakaiteina ilman kavennuksia. Mittaat vain sen, kuinka leveät hihat haluat ja sen mukaan kudot kaksi sopivan levyistä ja pituista suorakaidetta. Ompelet ne hihat siihen vartalokappaleeseen (mittaat sen hihan leveydestä keskikohdan ja mallaat sen siihen pääntien aukon kohdalle, katso, että myös hihojen reunat osuvat samalle kohdalle, kun taitat sen vartalokappaleen kaksinkerroin puseroksi). Sitten ompelet sen hihan sauman ja vartalokappaleen sivusauman samalla kertaa.
Päättelet langat, ja sulla on villapusero!
Usko jo, puikoilla ei kudota. Kutomiseen tarvitsee kangaspuut. Muodostuva paita tulee olemaan NEULE.
Älä jaksa enää. Tämä asia on jankattu niin perusteellisesti loppuun tälläkin palstalla, että ei ole mitään uutta sanottavaa. Tai ehkä sittenkin on:
Se paita on TIKKURI. Niih!
Vierailija kirjoitti:
Itse opettelisin tekemään jonkun kunnollisen villatakin/paidan. Onko sellainen yksinkertaisista tasapaksuista paloista tehty muka hieno? Menee aika ja hieno lanka hukkaan. Alkeista kaikki aloittavat ja opettelevat kaventamiset ja muut. Ei niitä kukaan osaa heti.
Ei 7 veljestä ole mikään hieno lanka. Eikä se mene hukkaan, jos oppii siinä ainakin perusasiat. Ja aina sellaista vähemmänhienoa voi pitää vaikka metsässä.
Vierailija kirjoitti:
Villapaitaan menee seiskaveikkaa sitten esim. 10 kerää ja jos sulla vielä menee opetteluun toinen 10 niin ehkä kannattaisi aloittaa jostain pienemmästä työstä kuten vaikka nuken villapaidasta tms.
Ei ne langat koskaan mene hukkaan. Epäonnistuneen työn voi aina purkaa ja neuloa uusiksi. Olen monta kertaa ostanut kirpparilta epäonnistuneita, arvokkaista langoista valmistettuja käsinneulottuja töitä pikkurahalla ja neulonut ne uudeksi tuotteeksi. Vauvannutusta tuli pipo, bolerosta kauluri, ja muutaman villapaidankin olen purkanut, kastellut langat, kerinnyt ja neulonut.
Vierailija kirjoitti:
Villatakin hihoissa pitää kyllä osata lisätä silmukoita. Villatakissa kaunis lanka pääsisi ehkä paremmin oikeuksiinsa, jos tekisit sileää eikä aina oikein -neuletta. Opit kyllä sen nurjan silmukan, olethan jo oppinut oikean! Youatubessa todella hyviä ja selkeitä videoita, esim. Novitan neulekoulu. Näillä eteenpäin harrastuksessa!
Ja loppujen lopuksi ainakin minusta ne nurjat kerrokset on paljon kivempia neuloa kuin oikeat vaikka itsekin ennen lähinnä inhosin nurjia silmukoita.
Makuasioista toki, mutta sillä ainaoikein-neuleella ei oikein vaihtelua saa. Tosin neuletakki on aika iso työ ja siinä pitäisi saada edes suht tasainen käsiala eli ei ihan hyvä idea alkaa siinä harjoitella nurjien neulomista tuolla tavalla. Ennemmin vaikka tekee helmineuleena josta on helppo aloittelijankin saada siistiä jälkeä. Ja samalla treenaantuu ne nurjat silmukatkin.
Joihinkin lankoihin tuollainen kohopinta sopii hienosti ja paremmin kuin se tavallinen sileä. Itseasiassa 7veljestä on just niitä lankoja joista tulee kivaa kohoneuletta ainakin palmikkoina. Miksei siis tuolla helmineuleellakin.
Katso YouTubesta ohje silmukan lisäykseen ja kavennuksen, on todella helppoa! Minä löysin neulomisen ilon vasta aikuisena, ja YouTuben avulla olen jo tehnyt monta kaunista villapaitaa. Suosittelen että teet valmiista ohjeesta, on työlästä alkaa itse miettimään silmukkamääriä ynnä muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvinkin voi villapaidan kutoa ilman kavennuksia ja lisäyksiä! Teet vain suorakaiteen muotoisen takakappaleen, ja kun se on tarpeeksi korkea, päätät siitä keskeltä sopivan määrän silmukoita, sitten seuraavalla kerroksella luot siihen keskelle saman määrän silmukoita. Kudot taas saman mittaisen kappaleen etukappaleeksi.
Voit myös kutoa kaksi identtistä kappaletta ja ommella ne yhteen olkien kohdalta, kunhan muistat vain katsoa, että jätät tarpeeksi leveän pääntien auki.
Hihat voit hyvin tehdä ihan suorakaiteina ilman kavennuksia. Mittaat vain sen, kuinka leveät hihat haluat ja sen mukaan kudot kaksi sopivan levyistä ja pituista suorakaidetta. Ompelet ne hihat siihen vartalokappaleeseen (mittaat sen hihan leveydestä keskikohdan ja mallaat sen siihen pääntien aukon kohdalle, katso, että myös hihojen reunat osuvat samalle kohdalle, kun taitat sen vartalokappaleen kaksinkerroin puseroksi). Sitten ompelet sen hihan sauman ja vartalokappaleen sivusauman samalla kertaa.
Päättelet langat, ja sulla on villapusero!
Usko jo, puikoilla ei kudota. Kutomiseen tarvitsee kangaspuut. Muodostuva paita tulee olemaan NEULE.
Älä jaksa enää. Tämä asia on jankattu niin perusteellisesti loppuun tälläkin palstalla, että ei ole mitään uutta sanottavaa. Tai ehkä sittenkin on:
Se paita on TIKKURI. Niih!
<3
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse opettelisin tekemään jonkun kunnollisen villatakin/paidan. Onko sellainen yksinkertaisista tasapaksuista paloista tehty muka hieno? Menee aika ja hieno lanka hukkaan. Alkeista kaikki aloittavat ja opettelevat kaventamiset ja muut. Ei niitä kukaan osaa heti.
Ei 7 veljestä ole mikään hieno lanka. Eikä se mene hukkaan, jos oppii siinä ainakin perusasiat. Ja aina sellaista vähemmänhienoa voi pitää vaikka metsässä.
No ap ei kyllä opi tuossa mitään, jos hän osaa jo tehdä suoria pötköjä.
Lisäksi hienous on subjektiivista ja ap:n mielestä lanka on hienoa.
Olipa tullut paljon vastuaksia. Kiitos kaikille niistä. Katsoin tätä lankaa ja tämä lanka ei ole seitsemän veljestä. Tämä on "House neulelanka kuvio."
Löysin kuvan netistä:
https://www.prisma.fi/fi/prisma/house-neulelanka-kuvio-100-g
Olen aina ostanut seitsemän veljestä lankaa, mutta en näköjään nyt. Lanka on kaunis mielestäni ja siinä on syksyn kaikki värit.
Kun olen näihin vastauksiin perehtynyt, on tullut tunne, että ehkä ne menevät hukkaan. Osaan ehkä kaventaa, mutta en varmasti osaa lisätä silmukoita. Aion perehtyä täällä olleisiin nettivinkkeihin ja tuon sileän neuleen jo ehdinkin käydä katsomassa; ihan uusi oli sekin tuttavuus. Se vielä hienompi malli kyllä saattaa minulta jäädä. Ihan niin paljon en luota itseeni kuitenkaan.
Kiitos teille ja ehkä tästä tulee vielä jotain. Ainakin pipo, jonka jo aloitin ja siihenkään en niitä kavennuksia osannut tehdä, joten suoran pötkön teen ja sen ompelen sivuista yhteen. Monta pipoa olen purkanut, kun olen yrittänyt kaventaa.
Vierailija kirjoitti:
Etsi joku malli, jossa on merkitty silmukkamäärät juuri tuolle langalle. Sillä on vaikea epäonnistua, kunhan vaan noudattaa ohjetta. Tee ensin mallitilkku, kastele se ja mittaa, onko sinun käsialasi tiheys sama kuin ohjeessa.
Kavennukset tehdään neulomalla kaksi silmukkaa yhteen.
Olen eri kuin aloittaja, mutta siis napataan puikolta samaan aikaan 2 silmukkaa ja viedään niistä lanka läpi?
Vierailija kirjoitti:
Tee nyt ensin tilkkuja, missä oikeasti opettelet kaventamaan ja lisäämään. Trust me, sua vaan harmittaa jälkikäteen, jos et opettele ensin! Kun osaa lisätä ja kaventaa, sulla kasvaa mahdollisuudet huimasti! Islantilaispaidat on helppoja, eikä tarvitse tehdä monivärisenä vaikka ohjeessa niin olisi. Helma on suora, hihoissa kavennetaan ylivetona ja yhteenneuloen, kaarroke samoin. Niiden lisäksi tarvii osata vain päätellä (ja sekin on tosi helppoa).
Miten lisätään? Mikä on yliveto, yhteenneulominen ja kaarroke?
Vierailija kirjoitti:
Ohjeet vyötteessä ovat vyötärömittaiselle neuleelle. Super soxx 4ply 450 gr = 4, 5 x 100 gr kerä. Jos teet vaikka helmineuletta, se kutistaa, joten enemmän lankaa. Karkeasti neuvoen, ota vaikka 600 gr pidempään villapaitaan.
Mikä on vyöte ja helmineule?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Villapaitaan menee seiskaveikkaa sitten esim. 10 kerää ja jos sulla vielä menee opetteluun toinen 10 niin ehkä kannattaisi aloittaa jostain pienemmästä työstä kuten vaikka nuken villapaidasta tms.
Ei ne langat koskaan mene hukkaan. Epäonnistuneen työn voi aina purkaa ja neuloa uusiksi. Olen monta kertaa ostanut kirpparilta epäonnistuneita, arvokkaista langoista valmistettuja käsinneulottuja töitä pikkurahalla ja neulonut ne uudeksi tuotteeksi. Vauvannutusta tuli pipo, bolerosta kauluri, ja muutaman villapaidankin olen purkanut, kastellut langat, kerinnyt ja neulonut.
Miksi ne pitää kastella? Lämpimällä vai kylmällä vedellä?
Itse olen katsonut joitain youtube-videoita neulomisesta enkä vaan tajua. Miten voin ymmärtää korkempaa matematiikka, mutta jotkut nopeasti ohi sujahtavat neulomistemput menevät yli hilseen??
Vierailija kirjoitti:
Itse olen katsonut joitain youtube-videoita neulomisesta enkä vaan tajua. Miten voin ymmärtää korkempaa matematiikka, mutta jotkut nopeasti ohi sujahtavat neulomistemput menevät yli hilseen??
Mä olin joskus verhoilukurssilla. En millään oppinut jotain solmujen tekoa. Ne jouset solmitaan solmuilla toisiinsa ja satulavyöhön kiinni. Ei tullu mitään.
No ei ne kaventamiset ja lisäykset mitään rakettitiedettä ole, olethan oppinut neulomaan ylipäätäänkin...
Vierailija kirjoitti:
Youtubessa voi hidastaa videon nopeutta. Auttaa tosi paljon.
Vierailija kirjoitti:
Olipa tullut paljon vastuaksia. Kiitos kaikille niistä. Katsoin tätä lankaa ja tämä lanka ei ole seitsemän veljestä. Tämä on "House neulelanka kuvio."
Löysin kuvan netistä:
https://www.prisma.fi/fi/prisma/house-neulelanka-kuvio-100-g
Olen aina ostanut seitsemän veljestä lankaa, mutta en näköjään nyt. Lanka on kaunis mielestäni ja siinä on syksyn kaikki värit.
Kun olen näihin vastauksiin perehtynyt, on tullut tunne, että ehkä ne menevät hukkaan. Osaan ehkä kaventaa, mutta en varmasti osaa lisätä silmukoita. Aion perehtyä täällä olleisiin nettivinkkeihin ja tuon sileän neuleen jo ehdinkin käydä katsomassa; ihan uusi oli sekin tuttavuus. Se vielä hienompi malli kyllä saattaa minulta jäädä. Ihan niin paljon en luota itseeni kuitenkaan.
Kiitos teille ja ehkä tästä tulee vielä jotain. Ainakin pipo, jonka jo aloitin ja siihenkään en niitä kavennuksia osannut tehdä, joten suoran pötkön teen ja sen ompelen sivuista yhteen. Monta pipoa olen purkanut, kun olen yrittänyt kaventaa.
Youtubessa on kaikkiin temppuihin selkeät videot ja videon nopeutta voi hidastaa. Lisääminen ja kaventaminen eivät ole rakettitiedettä ja kun ne kerran oppii, niitä samoja käytetään ihan kaikissa neuleohjeissa. Eli rohkeasti opettelemaan - jos osaat tehdä nurjan ja oikean silmukan, osaat myös lisätä ja kaventaa.
En kyllä juuri sukkia kummempaa seiskaveikasta tekisi. Villapaitaan ja -takkiin on saatavana paljon sopivampia lankoja, joista tehtyjä vaatteita on ilo käyttää.