En ole varma haluanko abortin - mitä teen?
Eli tilanne lyhyesti: viikko sitten positiivinen raskaustesti, ehkäisy pettänyt. Lapsen olisin tahtonut vasta joskus myöhemmin, kun on parempi tilanne. Nykyinen suhde hyvin epävakaalla pohjalla, miehellä jo yksi lapsi eikä tiedä haluaako toista. Minulla opiskelut kesken.
Mitä tässä tilanteessa kannattaa tehdä? Voinko soittaa neuvolaan ja kertoa suoraan, että en tiedä vielä mitä haluan? Voinko pyytää ultraa, jossa varmistettaisiin onko kyseessä edes normaali raskaus ennen kuin päätän sen jatkosta? Saako sellaisen jo tässä vaiheessa ja pitääkö se itse maksaa?
Ajatukset on ihan sekaisin ja mielialat heittelee laidasta laitaan.
Kommentit (307)
Varmaan kaikki miehiä täällä hokemassa murhaa. Itse murhaatte miljoonia siittiöitä jatkuvasti vetämällä händyyn. Bakteereissakin on elämää kun laitetaan mikroskooppiin. Tuskin olette edes uskossa, sielu kun tulee sikiöön vasta 120 päivä. Jonkun mielipide ei tee mistään asiasta murhaa tai rikosta. Takas peräkammariin runqaamaan vaan.
En olisi suuna päänä syöksymässä työttömäksi yhden lapsen yh-äidiksi. Erittäin huono hetki saada lapsi yksin.
Millaiset tukiverkostot sinulla on?
Ultraavat raskaudenkeskeytysprosessissa joka tapauksessa, eli halutessasi vältät myös omakustanteisen ultran yksityisellä. Saattaa joissain kaupungeissa maksaa yli 200 euroakin lääkärinpalkkioineen. Tarvitset kahden eri lääkärin lausunnon keskeytyksestä, ja missä vaiheessa prosessia vain voit perua sen. Sanoisin, että ultrataan todnäk jopa kahdesti, ainakin itselläni on ultrattu myös juuri ennen kuin aloitetaan lääkkeellinen keskeytys, ja ensimmäinen ultraus kun prosessin aloitat.
Lapsen saaminen on isoin elämänmuutos jonka nainen kohtaa, jos enemmän tuntuu siltä ettet ole valmis, tee abortti. Itse olen raskaana rv 28+1 ja toisinaan on päiviä, jolloin tulossa oleva muutos edelleen kauhistuttaa, mutta tähän olemme nyt sitoutuneet avomieheni kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Millainen äiti murrhaa oman lapsensa?
Sellainen, joka on synnyttänyt lapsensa.
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi sellainen, joka ei koe olevansa solumöykyn äiti.
Jos ei ole aivan varma, niin ei kannata tehdä aborttia, sitä ei voi perua. Sinulla on mietintäaikaa vielä raskauden loppuun. Voit vielä antaa lapsen adoptioon, jos siltä tuntuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Abortti ehdottomasti. Muuten sua kaduttaa kun joudut yh:ksi joka ei kelpaa kenellekään enää.
Onneksi oman lapsen murh*aminen on ihan pikkujuttu yh:na olemisen rinnalla.
Höpöhöpö, abortti ei ole todellakaan murha. Säästää monelta harmilta.
Jos sikiö olisi lapsi, niin LAPSIlisät alkaisivat juosta heti, kun raskaus olisi varmennettu.
Raskaana oleva saisi käyttää perheparkkipaikkoja.
Jne.
Ei kannata täältä kysyä. Mutta neuvon silti. Voit varata ajan sinne aborttiin, siinä kaksi lääkäriä katsoo ultralla ja vasta sitten saat lääkkeet. Siinä vaiheessa voit vieläkin sanoa että haluat harkita vielä ja olla ottamatta niitä. Mutta pääset sinne ultraan, ne vaan ei vielä näe siitä möykystä jos siinä onkin jotain vikaa.
Epävakaa työtilanne ja tulevaisuudennäkymät ovat suurimmat tekijät, joiden takia aborttiin hakeudutaan. Opiskelijapaikkakunnalla on harvemmin mitään tukiverkkojakaan, toisia opiskelijoita lukuun ottamatta.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole aivan varma, niin ei kannata tehdä aborttia, sitä ei voi perua. Sinulla on mietintäaikaa vielä raskauden loppuun. Voit vielä antaa lapsen adoptioon, jos siltä tuntuu.
Nimenomaan juuri toisinpäin. Jos ei ole aivan varma ja kallistuu enemmän sinne, että abortti olisi helpoin ja parhain vaihtoehto kaikille, niin kyllä se abortointi kannattaa tehdä näin varhaisessa vaiheessa ennemmin kuin kärsiä raskaudesta ja synnytyksestä mitään adoptioita varten.
Jos mietit teetkö vai et niin varmasti tulet katumaan tulevaisuudessa aborttia. Miettisin ennemmin miten saa hoidettua opiskelut ja keskustella miehen kanssa tästä. Opiskeluthan saa hoidettua, mutta kuinka siinä sivussa asiat hoituu, kun lapsi syntyy. Puhukaa miehesi kanssa ja paljon.
Olen 27 ja mies 34. Olemme seurustelleet kolme vuotta, mutta kyseessä ei ole mikään täydellinen suhde, vaan monesti ollaan mietitty kannattaako jatkaa yhdessä. Tässä kuitenkin ollaan.
Olisin tahtonut odottaa vielä muutaman vuoden ja katsoa sitten olisiko sopiva aika lapselle. Joko niin, että tämä nykyinen suhde olisi vakiintunut, tai sitten ihan toisen kumppanin kanssa. Siihen mennessä olisi varmaan työ kuviotkin selvinneet ja opiskelut päättyneet.
Ajatus abortista ei kuitenkaan tunnu niin itsestään selvältä nyt kun siitä oikeasti pitäisi päättää. Mies ei ole täysin tyrmännyt asiaa, mutta ei tässä kumpikaan riemusta hypi.
Ap
Kaduttaa kirjoitti:
Mee ultraan heti vaikka omakustanteisesti, mutta jos on normaali raskaus niin pidä se! Itsellä kävi joskus niin, kun olin päättänyt lapsen pitää, että 3kk hirveä raskauspahoinvointi ja sitten keskenmeno, koska tuulimunaraskaus. Kiva olla kuukausitolkulla sairaana turhaan. Aiemmin olen joutunut tekemään kerran abortin ja se kaduttaa, älä tee. Ja ehkäisy on aina ollut kunnossa, turha siitä kenenkään alkaa väittää, ne vain ei ole kovin luotettavia.
Abortti rikkoo sut itsesi myöhemmin ja parisuhde ainakin kaatuu. Ehdit opiskella yms myöhemminkin.
Varaamalla ajan aborttiin pääsee ihan ilmaiseksi ultraan. Vähän eri juttu sitten miten pitkällä ap on että pystyykö kukaan arviomaan onko kaikki normaalisti. Siihen menee kauan ja siksi meillä on erityistilanteissa aborttioikeus aika pitkälle.
Riippuu mitä haluaa opiskella ja kuinka paljon syöttää sille lapselleen makaroonia sen aikaa. Ihan paskapuhetta nimittäin että Suomessa kaikilla olisi varaa opiskella.
Haluan sanoa vain sellaisen asian, ettei tulevasta voi oikeasti tietää. Et voi tietää, tuleeko elämässäsi "parempaa" aikaa vai menevätkö asiat huonompaan suuntaan, jolloin tämä hetki voi tuntua jälkikäteen siltä paremmalta ajalta. Lapsi on aina elämän muutos, mutta sitähän elämä oikeastaan on, jatkuvaa muutosta eikä sitä pääse oikein karkuun... Olennainen kysymys ehkä on oletko valmis rakastamaan lasta?
Mene ultraan. Toisaalta koskaan ei ole hyvä aika saada lasta.
Vierailija kirjoitti:
Jos mietit teetkö vai et niin varmasti tulet katumaan tulevaisuudessa aborttia. Miettisin ennemmin miten saa hoidettua opiskelut ja keskustella miehen kanssa tästä. Opiskeluthan saa hoidettua, mutta kuinka siinä sivussa asiat hoituu, kun lapsi syntyy. Puhukaa miehesi kanssa ja paljon.
Olen tehnyt abortin, kun ei todellakaan ollut aika lapselle enkä ole katunut sitä päivääkään. Sen jälkeen olen saanut 2 haluttua lasta haluttuun ajankohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Abortti ei ole murha.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Abortti ehdottomasti. Muuten sua kaduttaa kun joudut yh:ksi joka ei kelpaa kenellekään enää.
Onneksi oman lapsen murh*aminen on ihan pikkujuttu yh:na olemisen rinnalla.
Mikä se sitten on kun vauva tapetaan suunnitellusti? Lapsen surma?